Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

cursus fotografie...?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: cursus fotografie...?

Wim.

Het kan nog eenvoudiger
    Je ziet iets mooi > je fotografeert dit > resultaat is zeer goed OF valt totaal tegen.
    Als het tegen valt ga je automatisch "studeren", ik toch.

Als het meevalt dan kon het wel eens 100% geluk zijn.
    Daar geraak je geen stap verder mee.

Facebook staat VOL met "mislukkelingen", de foto's he Wim.
    Geen kat die er zich druk over maakt.
    Soms valt ze zelfs lof te halen
    't wordt of het is allemaal zo relatief.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
      ........Helaas is fotografie nog steeds een beschermd beroep waarbij je wil je je als fotgraaf vestigen, je het diploma van fotografie moet bezitten .....
      bij ons in Nederland niet hoor.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

En toch zouden er nog velen een cursus mogen volgen. Ik eigenlijk ook.

Misschien meer een anekdote, maar toen ik met digitaal begon na 15 jaar analoog stelde ik me plots een hoop vragen die ik me bij analoge fotografie nooit gesteld had. Kijk, ik had 15 jaar dia's genomen met Kodachrome en nooit eigenlijk de vraag gesteld wat diafragma en sluitertijd nu eigenlijk waren of welke relatie ertussen was. Dan op digitaal overgegaan en plots vond ik dat mijn foto's een ramp waren. Belichting was niet goed, veel meer bewogen etc. En toch had ik het gevoel dat er niets veranderd was.

Dan ben ik beginnen lezen over lichtmeting en andere zaken en begreep ik plots veel meer wat er misliep. Ben dan maar terug naar middenformaat en film gegaan en heb nooit zoveel plezier beleefd aan foto's nemen als dan. Ik zie er echt tegen op om terug naar digitaal te moeten.

Je mag ook niet vergeten dat de digitale toestellen het moeilijk maken om iets te leren omdat ze alle essentiële parameters verstoppen. De lat naar beneden leggen zoals ze dat graag in het onderwijs doen. Je hebt niet meer het gevoel dat diafragma iets is dat met de lensopening te maken heeft bij een digitaal toestel. Je moet aan een knopje draaien om een getal te veranderen. Het direct verband tussen aan een ring op de lens draaien, het donkerder zien worden in je zoeker, het diafragma echt dicht zien gaan als je naar de lens kijkt en een donkerdere foto die mislukt is, dat is er niet meer. Je draait aan een getal en als het niet goed is draai/schuif je op de pc totdat het er goed uitziet.

Soms is alles automatisch laten gaan misschien handig maar het geeft weinig voldoening. Of je zou kunnen zeggen dat je automatismen enkel goed kan gebruiken als je weet wat ze doen. Hetzelfde als taarten gaan kopen of ze bakken.

Daarom ook dat toestellen die wat meer vragen niet populair zijn. Kijk bvb eens naar de Sigma DPxM reeks. Heb er zo, en die kunnen fantastische dingen doen. Maar je moet er moeite voor doen om het eruit te halen. Je moet ervoor "werken". Een 6x9 meezeulen is werk, die gebruiken met een echte lichtmeter, zonder motor, autofocus etc is werk. Maar als er dan een perfect belichtte dia tussenzit die ook wat compositie betreft nog meevalt... genieten.

Ik kan me goed inbeelden dat iemand die een p&s heeft gehad en naar een dslr overstapt en merkt dat zijn foto's niet beter zijn een cursus gaat volgen. Die merkt plots dat het niet aan het toestel ligt.

Comment

Waarom een cursus fotografie?
          Omdat er meer dan alleen maar knopje drukken uitgelegd wordt.
          In het analoge tijdperk kon de 'echte' fotograaf de mislukte foto's van de gelegenheidskiekjesmaker nog redden tijdens het ontwikkelen /afdrukken. Tegenwoordig kan je moeilijk naar en 'beroeps' gaan om je digitale bestand op te lichten, uit te snijden, ...
          Nu heb je als (enige) mogelijkheid om dat zelf te doen met de nodige achtergrondkennis van fotobewerkingsprogramma's.
          Ook heeft de digitale camera meer instelmogelijkheden dan het antieke box-toestelletje en dan is het wel interessant om te weten hoe dat allemaal meetelt in het uiteindelijke resultaat.
          En dat met dank aan de extra's welke deel uitmaken van een cursus fotografie.

mvg
          Patric

Comment

en mooie uitspraak:
            je maakt zulke mooie foto,s waarom ga je geen cursus volgen.
            grt,bouk.

Comment

Op een forum waar je als beginner je foto's kan laten beoordelen en in het rond kan vragen met al je vragen over fotografie waar je meestal goed en volledig wordt verder geholpen vind ik een vraag als deze nogal verwarrend!
              Dit forum is voor mij een vorm van cursus waar jullie docenten zijn en ikzelf cursist.

Anderzijds ben ik iemand die sterk vasthoud aan het 10/20/70 principe waar je 10% leert vanuit cursus, 20% vanuit begeleiding maar 70% van ervaring.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hmaes Bekijk bericht
                ...
                Dit forum is voor mij een vorm van cursus waar jullie docenten zijn en ikzelf cursist.
                heel goed en in tegenstelling tot de meeste cursussen nog gratis ook.
                U heeft het door en bent een goed leerling.
                grt,bouk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hmaes Bekijk bericht
                  Op een forum waar je als beginner je foto's kan laten beoordelen en in het rond kan vragen met al je vragen over fotografie waar je meestal goed en volledig wordt verder geholpen vind ik een vraag als deze nogal verwarrend!

Anderzijds ben ik iemand die sterk vasthoud aan het 10/20/70 principe waar je 10% leert vanuit cursus, 20% vanuit begeleiding maar 70% van ervaring.
                  Probleem is dat er voor de echte beginner een goede filter moet zijn om de zever van de waarheid te kunnen onderscheiden.
                  Ook onder de profs is er soms meningsverschil, en dan wordt het als beginnend fotograaf moeilijk om te onderscheiden wie gelijk heeft...

Ik heb eerst geprobeerd zonder cursus en enkel het forum om vooruit te geraken...
                  en na een tijdje viel het op dat "Opinions are like *ssh*l*s, everybody has one", maar daar werd ik niet wijzer uit.
                  Dan uiteindelijk avondles gevolgd voor de basis eens goed uitgelegd te krijgen...
                  en ondertussen durf ik zeggen dat ik nu hier op het forum tussen de bomen weer het bos zie.
                  It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Voor een Hoofdletter, druk Shift bouk.
                    Grappig, maar als iemand anders durft om als/dan te "misbruiken", dan mag het topic wel in die richting geduwd worden door onze vriend.
                    2 maten, 2 gewichten...
                    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Waarom moet iedereen tegenwoordig joggen of 'lopen' zoals wij het noemen ?

En allemaal fitnessen, maar het liefst van al zouden ze hun wagen tot in het fitnesscentrum parkeren.
                      Canon-man. Concerten en natuur.
                      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                        Waarom moet iedereen tegenwoordig joggen of 'lopen' zoals wij het noemen ?

En allemaal fitnessen, maar het liefst van al zouden ze hun wagen tot in het fitnesscentrum parkeren.

Tut tut eerst naar de cardioloog ge kunt nooit weten of er iets mis is.
                        Dan pas gaan fitnessen

Dus eerst een beetje leren kan geen kwaad, ''je bent nooit te oud om te leren'' is een zeer mooie maar ook een ware spreuk .

PS Bouk en ik die dacht dat jij nog voor het alfabet was uitgevonden bent geboren ben ik effe een paar eeuwen mis

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bompie Bekijk bericht
                          .....

PS Bouk en ik die dacht dat jij nog voor het alfabet was uitgevonden bent geboren ben ik effe een paar eeuwen mis
                          klopt hoor, ik beitelde dan ook in spijkerschrift.
                          grt,bouk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                            waarom willen er tegenwoordig zo velen een cursus fotografie volgen.
                            komt dat door het digi tijdperk.
                            vroeger in het analoge tijdperk, volgde je alleen een cursus fotografie als je er je beroep van wilde maken..?
                            en voor analoge fotografie heeft/had dat volgens mij ook meer nut dan voor digitale fotografie nu.
                            grt,bouk.
                            Heeft te maken met emotionele intelligentie. Stel dat ik chirurg was geweest, en u moet door mij worden geopereerd. U krijgt te horen dat ik niet graag cursussen volg en niet graag bijschool? Zou u zich door mij laten opereren?
                            Hetzelfde geldt voor uw potentiële klanten in fotografie. Zo bekijk ik het. In mijn beroep, geneeskunde, wil ik absoluut geen collega aan mijn zijde die niet graag bijschoolt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door soraya Bekijk bericht
                              Heeft te maken met emotionele intelligentie. Stel dat ik chirurg was geweest, en u moet door mij worden geopereerd. U krijgt te horen dat ik niet graag cursussen volg en niet graag bijschool? Zou u zich door mij laten opereren?
                              Hetzelfde geldt voor uw potentiële klanten in fotografie. Zo bekijk ik het. In mijn beroep, geneeskunde, wil ik absoluut geen collega aan mijn zijde die niet graag bijschoolt.
                              hallo..das een heel ander verhaal hoor.
                              zie hier geen enkele overeenkomst.
                              grt,bouk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                                zie hier geen enkele overeenkomst.
                                grt,bouk.
                                Ik zie hem wel. Hieronder uw vraag, waar alle andere toevoegingen in uw vraagstelling ondergeschikt zijn.

waarom willen er tegenwoordig zo velen een cursus fotografie volgen. - zo velen - behoort aan elkaar te worden geschreven. Ik wil niet de wijsneus uithangen, maar het kan een andere betekenis krijgen als u het van elkaar scheidt.

Een zinsopbouw met een vraagstelling heeft steeds maar één lijdend voorwerp. Dat is hier dus cursus (fotografie). Ik herleid dus het zelfstandig naamwoord - de cursussen -. Dit is onze gemeenschappelijke noemer in de dialoog.
                                Zelf geef ik nog een onderbouwing door te stellen dat er altijd potentiële opdrachtgevers kunnen opduiken, of u nu fotografie voor uw hobby of uw beroep uitoefent. Ik kan er eventueel nog aan toevoegen dat - de cursussen - betekent dat u een vervolg onderneemt (kort durende opleiding) op datgene wat u al heeft geleerd in uw opleiding.

Ik wil natuurlijk geen discussie uitlokken, maar u stelt de vraag en ik beantwoord ze volgens het boekje. U zend en ik ontvang, beantwoord met een gefundeerde onderbouwing. Voor mij is er een gouden gezegde; U bent nooit te oud om te leren/begrijpen.

Laat ik wel wezen, ik begrijp wel wat u wil aantonen.
                                Hoogachtend,
                                Soraya B.

Comment

Working...
                                X