Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
De Shooting Day in AARSCHOT op 22 maart 2025 is VOLGEBOEKT
Dag 1 .... Fotograferen is helemaal geen probleem als je de dioptrie aanpast van de camera.
Dat valt dus mee.
Ver vind ik ook nog wel kunnen maar dichtbij is moeilijk.
Ik moet zoveel moeite doen om door het onderste gedeelte van de bril te kijken.
Echt vermoeiend pfffff....
Daar moet ik dus nog aan wennen.
Dat gaat snel lukken, Johan.
Probleem dat ik nog altijd heb is de scherpte-controle op het schermpje achteraan.
't Is een beetje behelpen maar 't belangrijkste is 't fotograferen.
Ik volg dit met aandacht. Draag nu een bril voor ver sinds een half jaar, maar blijkt na bezoek aan andere oogarts, dat er meer aan de hand is. En een multifocale bril werd aangeraden. Die komt er nu eerstdaags aan. Ik heb de vraag gesteld of dit geen probleem geeft ikv fotografie, en oogarts stelde dat dit feitelijk geen probleem was. Enkel schutters (en dan hangt het er nog vanaf of met pistool of karabijn is) kunnen niet werken met multifocale brillen. Ben benieuwd naar mijn ervaringen. Zal het jullie weten te zeggen.
There are days where the act of seeing appears to be true happiness. | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |
Ben 2 jaar geleden van een uni-focale(om ver te kunnen zien) naar een vario-focale bril moeten overstappen omdat het lezen en met de computer werken niet meer ging met de uni-focale bril.
Een bi-focale bril (waarin duidelijk het kleiner stukje waarneembaar is waarmee men leest) vond ik niet zo interessant.
Een vario-focale bril heeft als voordeel dat er een geleidelijke overgang is van de ene dioptrie naar de andere dioptrie. In mijn geval van -1,75 naar +0,50. Valt dus nog mee.
Wat dien je nog te weten:
- Dat er een minimale hoogte is van de brilglazen om het geleidelijk van dioptrie overgaan mogelijk te maken. In mijn geval is dat 3cm.
- Niet alleen de kwaliteit van de overgang in de hoogte is belangrijk maar ook de links-rechts overgang. Hoe beter hoe duurder.
- Mensen die bijziend zijn hebben een langere gewenningsperiode nodig dan verziende mensen. Trek daar maar gerust een maand voor uit. Na 2 weken het gevoel te hebben gehad dat ik in een visbokaal woonde terug naar de opticien geweest maar die stuurde mij onmiddellijk terug naar huis, te vroeg meneer. Ik ben sindsdien niet meer terug geweest. Volhouden is de boodschap.
- Je zal moeten wennen aan een ander manier van je hoofd te houden als je bepaalde zaken scherp wil zien. Vooral bij het autorijden en tv kijken is dit aanpassen. Het is een automatisme geworden nu.
O ja, ik fotografeer zonder bril omdat de dioptrie instelling op de camera nog toereikend is.
mvg
Marc
Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
M.v.g. Marc
Dag 3......
Ik begin al aardig te wennen aan mijn bril.
De extra zonnebril op sterkte is ook goed.
Ik kan nu terug een zonnebril opzetten om met de auto te rijden.
Ik volg dit met aandacht. Draag nu een bril voor ver sinds een half jaar, maar blijkt na bezoek aan andere oogarts, dat er meer aan de hand is. En een multifocale bril werd aangeraden. Die komt er nu eerstdaags aan. Ik heb de vraag gesteld of dit geen probleem geeft ikv fotografie, en oogarts stelde dat dit feitelijk geen probleem was. Enkel schutters (en dan hangt het er nog vanaf of met pistool of karabijn is) kunnen niet werken met multifocale brillen. Ben benieuwd naar mijn ervaringen. Zal het jullie weten te zeggen.
Bij deze!
Deze morgen bij Pearle mijn multifocale bril gaan halen (het is te zeggen, mijn oude glazen laten vervangen door nieuwe multifocale glazen).
Om 10u deze morgen binnen, om 10u30 buiten. Heb ook een perfect bijpassende polaraid zonneclip mee, de glazen raken mekaar niet, dus geen zorgen voor schrammen. Meteen heb ik dus ook een gepolariseerde zonnebril. Ideaal.
Ik had gekozen voor iets dikkere glazen (omdat mijn vorige ook dikker waren, en ik dat toch in de praktijk niet merkte), maar wel met het meest brede gezichtsveld. De eerste maakt het glas iets goedkoper, dat tweede maakte de glazen toch superduur. Maar het brede gezichtsveld werd me aangereden om met de PC te kunnen werken.
Met auto naar huis gereden, geen problemen ondervonden. Je merkt dat de randen van het gezichtsveld soms wat troebeler zijn, maar kijk... we zijn 10 uur verder en ik merk het al niet meer.
Ervaring na één namiddag is ronduit fan-tas-tisch. Gewenning... is er wel, maar eerder een klein beetje, en ik vind het eerder boeiend dan ambetant. Boeiend omdat je echt kan ontdekken en merken op welke hoogte je echt perfect scherp ziet. Maar eigenlijk doe je dat snel automatisch.
Deze namiddag een afwisseling van activiteiten: buiten een boek lezen op de ereader, geen enkel probleem. Polsuurwerken herstellen, geen probleem, wel integendeel, goed nieuws want die kleine cijfertjes zijn zichtbaar. In de tuin voegwerk in de paden hersteld, dat was zeker geen probleem, dicht en ver afwisselend ging perfect. Werken met de smartphone: gaat véél beter dan voorheen, alleen merkte ik deze middag dat mijn smartphone een beetje "scheef" ging staan zoals een parallellogram ipv rechthoek, een vreemde gewaarwording. Computer: vergt nog het meest gewenning omdat ik met mijn hoofd iets meer omhoog moet zitten dan voorheen, en uiteraard het hoofd bewegen van links naar rechts ipv de ogen te bewegen. Ook de vreemde ervaring bij het op en afgaan van een trap is er wel, maar eigenlijk zéér zéér licht. Ik zie ik geen enkel probleem.
Voorgaande maanden moest ik tientallen keren per dag mijn bril op en af zetten. In mijn ogen wrijven van moeheid, enzoverder. Ik heb de bril om 10u30 opgezet. En ik heb hem alleen deze middag mijn even afgedaan om mijn elastiekje eraan te hangen (om bril op plaatst te houden tijdens het werken in de tuin). De bril is dus nog niet af geweest.
Ben benieuwd of ik de komende dagen misschien meer last zal krijgen, maar voorlopig zit hier een super tevreden brildrager.
Ik denk dat ik de correcte beslissing heb genomen.
Comment