Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Electrabel charme offensief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Electrabel charme offensief

    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
    Oeps, dan heb ik mij vergist. De energiemarkt is dan reeds 11 jaar vrij dus.
    In plaats van 40 jaar (zie mijn openingspost), hebben ze mij dan "slechts" 29 jaar gepluimd.
    Bedankt om mij er op te wijzen nete .
    Groetjes
    Je vergeet nog iets: degene die je zogezegd 29 jaar gepluimd heeft was in die tijd verantwoordelijk voor alles (productie, transport, aansluitingen enz...) en deed dat goedkoper dan nu.
    Nu is die leverancier nog enkel bezig met de verkoop van energie en dat maakt al minder dan de helft uit van wat je betaalt. De meerderheid zijn transportkosten, taksen, taksen, taksen....
    Vergeet ook niet dat Electrabel vroeger als monopolist toch ongeveer de helft van zijn winst als dividend aan de intercommunales en via deze weg aan de gemeenten uitkeerde. Je betaalde als het ware een stukje gemeentebelasting via je Electrabel factuur. Maar de gemeenten zaten wel minder op droog zaad dan nu.
    Ik wil direct terug naar de tijd van toen hoor, al dat opsplitsing gedoe heeft niet veel opgebracht.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • #17
      Re: Electrabel charme offensief

      Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
      Je vergeet nog iets: degene die je zogezegd 29 jaar gepluimd heeft was in die tijd verantwoordelijk voor alles (productie, transport, aansluitingen enz...) en deed dat goedkoper dan nu.
      Nu is die leverancier nog enkel bezig met de verkoop van energie en dat maakt al minder dan de helft uit van wat je betaalt. De meerderheid zijn transportkosten, taksen, taksen, taksen....
      Vergeet ook niet dat Electrabel vroeger als monopolist toch ongeveer de helft van zijn winst als dividend aan de intercommunales en via deze weg aan de gemeenten uitkeerde. Je betaalde als het ware een stukje gemeentebelasting via je Electrabel factuur. Maar de gemeenten zaten wel minder op droog zaad dan nu.
      Ik wil direct terug naar de tijd van toen hoor, al dat opsplitsing gedoe heeft niet veel opgebracht.
      Allee, dan hebben we al die jaren nóg meer belastingen betaald dan ik(we) dacht(en) .
      Maar je hebt gelijk, nu is het overal in gemeenten/steden de broeksriem aanhalen, maar daar zit het hele Gemeentekrediet/Dexia/Belfius-verhaal ook voor een groot stuk tussen, maar daar is reeds genoeg over gedebatteerd.
      Groetjes

      Comment


      • #18
        Re: Electrabel charme offensief

        Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
        Allee, dan hebben we al die jaren nóg meer belastingen betaald dan ik(we) dacht(en) .
        Wat ik bedoel: de som van alle delen (energie + taksen) is nu hoger dan voordien, niettegenstaande ons de hemel op aarde beloofd was door de openstelling van de markt.

        Wacht maar tot de postbedeling concurrentie krijgt: prijs van een postzegel zal wel niet dalen, maar elke dag post in uw bus, daar zullen we wel mogen naar fluiten.

        Mijn standpunt: concurrentie voor nutsvoorzieningen waar IEDEREEN klant is werkt niet: de koek die niet kan groeien moet verdeeld worden over een resem bedrijven die allemaal een beetje winst moeten maken, allemaal een CEO en een directieploeg hebben enz..... Wonderen bestaan niet hé, vandaar dat er van voordelen door die concurrentie nauwelijks sprake is.
        Men had het beter als monopolie gelaten, maar dan wel met een serieus toezicht van de overheid om zonodig overdreven winsten af te romen ten gunste van de verbruiker.
        Maar nu ben ik aan het dagdromen zeker ?
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

        Comment


        • #19
          Re: Electrabel charme offensief

          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
          Wat ik bedoel: de som van alle delen (energie + taksen) is nu hoger dan voordien, niettegenstaande ons de hemel op aarde beloofd was door de openstelling van de markt.

          Wacht maar tot de postbedeling concurrentie krijgt: prijs van een postzegel zal wel niet dalen, maar elke dag post in uw bus, daar zullen we wel mogen naar fluiten.

          Mijn standpunt: concurrentie voor nutsvoorzieningen waar IEDEREEN klant is werkt niet: de koek die niet kan groeien moet verdeeld worden over een resem bedrijven die allemaal een beetje winst moeten maken, allemaal een CEO en een directieploeg hebben enz..... Wonderen bestaan niet hé, vandaar dat er van voordelen door die concurrentie nauwelijks sprake is.
          Men had het beter als monopolie gelaten, maar dan wel met een serieus toezicht van de overheid om zonodig overdreven winsten af te romen ten gunste van de verbruiker.
          Maar nu ben ik aan het dagdromen zeker ?
          Ja maar dat mag
          Na 25 mei verandert ALLES
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

          Comment


          • #20
            Re: Electrabel charme offensief

            Moderator Note: Oppassen voor een maatschappelijk of politieke discussie,
            maar mijn persoonlijke mening is ook dat zoiets als energie niet mag geprivatiseerd worden, of dat privatisering (en concurrentie) geen synoniem is van goedkopere tarieven. Meer wil ik daar niet over kwijt, tenminste niet als consument.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment

            Working...
            X