Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Werkelijk benzineverbruik

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Werkelijk benzineverbruik

    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    We hadden het hier wel over verbruik bij rijden ... niet op cruise control aan 30km/u blijven tafferen.
    Tja, op die 7.5 minuten komt hij amper 2 minuten boven de 40 km /u , sterker nog, ik zie hem meer amper 25 rijden dan 50… een fiets zou nog zuiniger zijn en bijna even snel …. De cataloguscijfers halen lijkt me dan inderdaad haalbaar, ik zie me echter in het echte leven niet op die manier 45000km op jaarbasis rijden…

    Die rijstijl met een diesel is trouwens het ideale recept om motor/roetfilter problemen te krijgen… Je hebt dezelfde rijstijl als m’n vrouw en vorig jaar is haar Opel op 88.000km er door gegaan… oorzaak , korte ritten altijd heel laag in toeren rijden, regeneratie werkt niet goed, injectoren lekken veel diesel ( ook door koude motor), samen met het feit dat de roetfilter in die mate verstopt geraakt was en er veel diesel via de cilinderkoppen in het oliekarter terecht gekomen is, oliepeil veel te hoog gekomen waardoor de turbo olie heeft opgezogen en de motor op hol is geslagen, alles naar de vaantjes, turbo, egr en de motor die een kromme drijfstang had… Nu t'is wel een Opel, en die wagen is kwalitatief al op alle vlakken een ramp geweest, zowat alles die er aan zit is op die 88.000km al gebroken dus misschien wel een slechte referentie...
    Last edited by RDB; 20 maart 2014, 15:33.
    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

    Comment


    • #62
      Re: Werkelijk benzineverbruik

      Mijn asx kan zuiniger, als ik hem vooruitduw, dan verbruikt hij niks...
      Koeno heeft een hekel aan mensen die tegen 25km/u met de auto door het leven gaan...
      (Al kan je niet de situatie inschatten dewelke hier voordeed, wie weet reed hij constant achter een tractor ? )
      It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

      Comment


      • #63
        Re: Werkelijk benzineverbruik

        Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
        Mijn asx kan zuiniger, als ik hem vooruitduw, dan verbruikt hij niks...
        Nog even geduld en binnenkort kan hij ook duwen.
        Dat oranje lichtje van de olie dat continu blijft branden kan toch geen goed teken zijn.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #64
          Re: Werkelijk benzineverbruik

          Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
          Tja, op die 7.5 minuten komt hij amper 2 minuten boven de 40 km /u , sterker nog, ik zie hem meer amper 25 rijden dan 50… een fiets zou nog zuiniger zijn en bijna even snel …. De cataloguscijfers halen lijkt me dan inderdaad haalbaar, ik zie me echter in het echte leven niet op die manier 45000km op jaarbasis rijden…

          Die rijstijl met een diesel is trouwens het ideale recept om motor/roetfilter problemen te krijgen… Je hebt dezelfde rijstijl als m’n vrouw en vorig jaar is haar Opel op 88.000km er door gegaan… oorzaak , korte ritten altijd heel laag in toeren rijden, regeneratie werkt niet goed, injectoren lekken veel diesel ( ook door koude motor), samen met het feit dat de roetfilter in die mate verstopt geraakt was en er veel diesel via de cilinderkoppen in het oliekarter terecht gekomen is, oliepeil veel te hoog gekomen waardoor de turbo olie heeft opgezogen en de motor op hol is geslagen, alles naar de vaantjes, turbo, egr en de motor die een kromme drijfstang had… Nu t'is wel een Opel, en die wagen is kwalitatief al op alle vlakken een ramp geweest, zowat alles die er aan zit is op die 88.000km al gebroken dus misschien wel een slechte referentie...
          Amaai, dat lijkt me sterk dat je een liter of twee (minstens) diesel in het oliekarter kan lekken zonder bijkomende problemen op te merken. Ik zou eerder denken een lekkende koppakking met koelvloeistof in het carter of gewoon veel te veel olie in de motor in de eerste plaats?
          Hombre

          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

          Comment


          • #65
            Re: Werkelijk benzineverbruik

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Nog even geduld en binnenkort kan hij ook duwen.
            Dat oranje lichtje van de olie dat continu blijft branden kan toch geen goed teken zijn.
            Ach, oranje kan nog geen kwaad...
            als alles rood begint te worden, dan zou ik toch even naar de garage huppelen
            It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

            Comment


            • #66
              Re: Werkelijk benzineverbruik

              Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
              Amaai, dat lijkt me sterk dat je een liter of twee (minstens) diesel in het oliekarter kan lekken zonder bijkomende problemen op te merken. Ik zou eerder denken een lekkende koppakking met koelvloeistof in het carter of gewoon veel te veel olie in de motor in de eerste plaats?
              Nope, het gaat over een 1.3 tdi motor ( blijkbaar Fiat origine ) en die staan daar heel bekend voor, is trouwens ook erkend door Opel maar geen enkele garantie meer ( wagen is dan ook een jaar of 7 oud ofzo ) , blijkbaar kan dit heel erg snel gaan, de wagen is in een regeneratieprocedure blijven hangen waardoor er continue zeer veel diesel ingespoten is geraakt, die keert terug via de cilinders in het karter , gelukkig reed ik met de wagen toen ie op hol sloeg ( mijn vrouw zou bijna zeker een accident hebben gedaan denk ik... ) , heb onmiddellijk de reactie gehad om hem snel in Vitesse te koppelen waardoor ie stilviel maar het kwaad was toch al geschied , na afkoelen van de motor kreeg de dealer hem zelfs terug gestart ( hij had er om te proberen een oude turbo opgezet want die was ook volledig naar de vaantjes ) , stationair draaide die wel behoorlijk maar bij het minste gas zat er een behoorlijke onbalans/trilling in de motor... geen verder kosten meer aan gedaan trouwens en een andere in de plaats. Het was niet te geloven hoezeer de olie was verdund met mazout, veel dunner en het rook ook helemaal niet meer naar olie... Lekkende injectoren zijn samen met het slecht regeneren de oorzaak hiervan. De wagen werd trouwens ook steeds netjes onderhouden en op tijd gesmeerd dat was eigenlijk geen probleem... korte ritten en te laag in toeren rijden met de huidige diesels is rampzalig, dat zal geen enkele eerlijke dealer ontkennen, en wees maar gerust dat de meeste merken dat probleem hebben... De mensen gaan moeten snappen dat dieselen tegenwoordig enkel nog goed is als je echt veel baan doet.
              Last edited by RDB; 20 maart 2014, 16:56.
              1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

              Comment


              • #67
                Re: Werkelijk benzineverbruik

                Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                Tja, op die 7.5 minuten komt hij amper 2 minuten boven de 40 km /u , sterker nog, ik zie hem meer amper 25 rijden dan 50… een fiets zou nog zuiniger zijn en bijna even snel …. De cataloguscijfers halen lijkt me dan inderdaad haalbaar, ik zie me echter in het echte leven niet op die manier 45000km op jaarbasis rijden…

                Die rijstijl met een diesel is trouwens het ideale recept om motor/roetfilter problemen te krijgen… Je hebt dezelfde rijstijl als m’n vrouw en vorig jaar is haar Opel op 88.000km er door gegaan… oorzaak , korte ritten altijd heel laag in toeren rijden, regeneratie werkt niet goed, injectoren lekken veel diesel ( ook door koude motor), samen met het feit dat de roetfilter in die mate verstopt geraakt was en er veel diesel via de cilinderkoppen in het oliekarter terecht gekomen is, oliepeil veel te hoog gekomen waardoor de turbo olie heeft opgezogen en de motor op hol is geslagen, alles naar de vaantjes, turbo, egr en de motor die een kromme drijfstang had… Nu t'is wel een Opel, en die wagen is kwalitatief al op alle vlakken een ramp geweest, zowat alles die er aan zit is op die 88.000km al gebroken dus misschien wel een slechte referentie...
                De auto of de chauffeur ?
                Ik heb geen aandelen of ben niet op één of andere manier gebonden aan Opel, maar ik rij ondertussen toch reeds (of is het nog maar ?) 44 jaar met Opel, met ergens een tussenpauze van 4 jaar BMW (ik weet niet wat me toen bezield heeft, want ik heb een tweede BMW aan kosten betaald aan dat ding ; ik was dan wel nog jeugdig en onbezonnen misschien en had toen ook nog wel een zware voet). Maar met mijn Opels heb nog nooit iets van abnormale slijtage/breuk gehad (onderhoud, bougies, oliefilter, remmen, al eens een stuk uitlaat, banden......enfin het gebruikelijke wel natuurlijk).
                Dus mij hoor je niet klagen. Ik durf zelfs niet meer veranderen van merk, omdat het alleen maar slechter zou kunnen .
                Groetjes

                Comment


                • #68
                  Re: Werkelijk benzineverbruik

                  Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                  De auto of de chauffeur ?
                  Ik heb geen aandelen of ben niet op één of andere manier gebonden aan Opel, maar ik rij ondertussen toch reeds (of is het nog maar ?) 44 jaar met Opel, met ergens een tussenpauze van 4 jaar BMW (ik weet niet wat me toen bezield heeft, want ik heb een tweede BMW aan kosten betaald aan dat ding ; ik was dan wel nog jeugdig en onbezonnen misschien en had toen ook nog wel een zware voet). Maar met mijn Opels heb nog nooit iets van abnormale slijtage/breuk gehad (onderhoud, bougies, oliefilter, remmen, al eens een stuk uitlaat, banden......enfin het gebruikelijke wel natuurlijk).
                  Dus mij hoor je niet klagen. Ik durf zelfs niet meer veranderen van merk, omdat het alleen maar slechter zou kunnen .
                  Groetjes
                  En hoeveel opels (kilometers) heb je op die 44 jaar versleten?

                  Ik ken ook iemand die nooit klachten heeft van zijn wagen.
                  Deze persoon koopt om de 2 jaar dan wel een nieuwe...
                  It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                  Comment


                  • #69
                    Re: Werkelijk benzineverbruik

                    Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                    En hoeveel opels (kilometers) heb je op die 44 jaar versleten?

                    Ik ken ook iemand die nooit klachten heeft van zijn wagen.
                    Deze persoon koopt om de 2 jaar dan wel een nieuwe...
                    Hoeveel is geen probleem, het waren er 8, waarvan drie 2de hands en vijf nieuwe.
                    Aantal km, dat weet ik niet meer, dat hou/hield ik slechts bij sedert er PC's bestaan () en wanneer de wagen wegging, ging ook het bestand waarop ik alles bijhield weg. Voor wie zou ik dat nog houden, toch niet voor als er 40 jaar later eens iemand naar vraagt op BD .
                    Ik reed er dus wel iets langer mee dan 2 jaar, want het groeide toen niet op mijn rug, en nu nog altijd niet .
                    Maar zeg zelf, wanneer je meer dan 40 jaar tevreden bent over een merk......zou jij veranderen van merk ??????????
                    Ik denk dat ik het antwoord weet.
                    Nu doe ik er eentje weg met ongeveer 60.000 km op de teller na 6 jaar, dus veel km doe ik de laatste jaren niet meer. Bovendien zou ik nog niet vernieuwen, maar mijn vrouw is toevallig mee geweest naar het laatste onderhoud, omdat we achteraf nog wat boodschappen hadden te doen, en we hadden een uurtje om in de showroom rond te lopen........NOOIT doen dus, tenzij je per se wil veranderen.
                    Groetjes

                    Comment


                    • #70
                      Re: Werkelijk benzineverbruik

                      Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                      De auto of de chauffeur ?
                      Ik heb geen aandelen of ben niet op één of andere manier gebonden aan Opel, maar ik rij ondertussen toch reeds (of is het nog maar ?) 44 jaar met Opel, met ergens een tussenpauze van 4 jaar BMW (ik weet niet wat me toen bezield heeft, want ik heb een tweede BMW aan kosten betaald aan dat ding ; ik was dan wel nog jeugdig en onbezonnen misschien en had toen ook nog wel een zware voet). Maar met mijn Opels heb nog nooit iets van abnormale slijtage/breuk gehad (onderhoud, bougies, oliefilter, remmen, al eens een stuk uitlaat, banden......enfin het gebruikelijke wel natuurlijk).
                      Dus mij hoor je niet klagen. Ik durf zelfs niet meer veranderen van merk, omdat het alleen maar slechter zou kunnen .
                      Groetjes
                      Mijn vrouw is de laatste die een wagen zal afbeulen, voor deze Opel had ze ook een Astra waar ze nooit iets mee voorgehad heeft. Ik stel alleen vast dat haar laatste heel veel mankementen heeft gehad die eigenlijk nooit zou mogen voorkomen op die km stand... ( luchtmassameters , oliepomp servo , stuurhuis , alternator , een of andere computerdoos , injectoren 2 stuks of 3 ik twijfel , schokdemper achteraan, radiatorlek en ik kan nog wel even doorgaan ) , al deze zaken zijn voorgekomen toen de wagen nog geen 70000 km had gereden, ik kan dat niet normaal vinden eigenlijk... Ik heb bijna met mijn laatste 4 wagens telkens ongeveer 200.000km gebold en ik heb nog nooit in m'n leven één van deze componenten moeten vervangen ( op een luchtmassameter van m'n eerste A4 15 jaar terug dan ). Maar eerlijk, ik rij ook al jaren met hetzelfde merk en zolang ik tevreden ben denk ik niet te veranderen, vorig jaar heb ik een nieuwe aangekocht en het heeft niet veel gescheeld of het was een ander merk, maar dat was eigenlijk gewoon omdat ik het een mooie wagen vond en misschien eens iets anders wilde, uiteindelijk toch ook terug op "zeker" ( in de mate dat dit kan) gespeeld.
                      Pech zeker ? Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat we op de zaak allemaal Opel bestelbussen hebben, en die worden echt wel afgebeuld , nooit of te nimmer problemen mee.
                      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                      Comment


                      • #71
                        Re: Werkelijk benzineverbruik

                        Ben ik content dat ik niet op die manier met een auto rij om er dat laatste milliliterke diesel er toch maar niet onnodig door te zien gaan. Hier ligt de airco altijd aan (werkt toch elektronisch, dus als het niet nodig is, dan draait hij ook niet), en probeer ik voor de rest gewoon normaal te rijden. De hoge toeren zoek ik ook niet veel op, maar ik zorg toch dat ik minimum de aangegeven snelheden haal... Ik noteer mijn verbruikcijfers ook, maar ik ga echt niet uit de bol gaan, omdat het eens teveel of te weinig is .
                        Mijn vader is ook zo'n freak : die zit in 5e vanaf 40 km./h, en hij heeft zelfs een tijdje altijd gestart in 2e versnelling omdat volgens hem die 1e veel te kort was en het ding veel te rap optrok (het ding is een 1.2 16V van 75 pk...). Het heeft niet lang geduurd voor hij problemen had met de lambdasonde en bougies. Denk dat die sonde compleet ontregeld was door de manier waarop de motor gebruikt wordt.
                        Nu : die kerel doet nog wel rare dingen met zijn auto : hij rijdt altijd met de rechterspiegel ingeklapt. Het is zijn eerste auto met zo'n ding, en het ging met de vorige ook... Die spiegel is veel te ambetant als hij de garage wil inrijden, en zijn auto zo dicht mogelijk tegen de rechter muur wil krijgen. Hij kreeg van de garagist ook een autoradio gratis, maar hij heeft die geweigerd omdat hij bang is van diefstal... enz, enz...
                        Groeten,

                        Polleke

                        Comment


                        • #72
                          Re: Werkelijk benzineverbruik

                          Dat oranje lichtje van de olie dat continu blijft branden kan toch geen goed teken zijn.
                          Dat oranje lichtje brandde omdat mijn jaarlijks nazicht in aantocht was, had niets te zien met olie of dergelijks.

                          Dat ritje is in korte straten, 30 per uur omgevingen (ook op de Liersesteenweg hoor) en je ziet mij ook best tegen 60 rijden ook, gelukkig in een langere afdaling (brug over de spoorweg).

                          Zoals al eerder geschreven : mijn normaal dagelijks traject is 2 x 36 km, grotendeels over dezelfde wegen als in het filmpje.

                          Tja, ik rij idd. 35 waar 30 (riskeer ik boete voor) mag en 45 waar 50 mag, 65 waar 70 mag en 95 waar 120 mag ... dat is omdat ik op toerental rij (1200 tpm. van zodra mijn kruissnelheid bereikt is) en er op die trajecten totaal geen tijdswinst gemaakt wordt als ik sneller zou rijden. (van kruispunt naar kruispunt, van rood licht naar rood licht)

                          So what ? Punt was dat men idd. rond de opgegeven cijfers kan geraken, maar dat vraagt aanpassingen en een andere manier van plezier beleven aan autorijden.
                          Last edited by Lalonde; 22 maart 2014, 00:57.

                          Comment


                          • #73
                            Re: Werkelijk benzineverbruik

                            En geraak je aan de opgegeven cijfers als je de max. snelheden respecteert ? Uiteindelijk is dat de vraag. En dat is dus meestal gewoon onmogelijk.
                            Die 1200 tr./min is meestal niet het toerental waar het beste rendement gehaald wordt bij een diesel, maar ligt wat hoger (zo tussen 1700 en 2000 tr./min). Mocht men die specifiek verbruiksgrafiek bij een auto meeleveren dan zou je dat mooi kunnen zien. Maar bij hogere snelheden is de luchtweerstandsverhoging veel belangrijker dan die verbetering van het rendement.
                            Iemand die in 6e 120 rijdt, zal ongeveer op dat laatste toerental zitten, en wel dat beste rendement halen, maar van 90 naar 120 km./h verhoogt die rol en luchtweerstand wel met 100%. Ik kan je verzekeren dat het verbruik toch niet plots verdubbelt...
                            Een auto heeft op vlak wegdek ongeveer 11 kW nodig om 90 km./h te rijden, dus een 22 kW voor die 120 km./h. Bij lage snelheden is die rolweerstand redelijk gelijklopend met de luchtweerstand, maar bij hoge snelheden is die laatste veel hoger. Bij 90 km/h is die ongeveer 50% hoger, bij 120 al 180%...

                            Zoals ik al gezegd heb : puur op de autosnelweg, continu aan 120 km./h haal ik een verbruik van 5.3 l./100 km. Aan continu 90 km./h zal dat ergens een 4 l. zijn : dus allesbehalve de helft, ondanks dat de motor 2x keer meer vermogen levert. En ondertussen ben je 1/3 langer onderweg...

                            Nu : persoonlijk rijdt ik op de snelweg liever tussen de auto's dan continu tussen de vrachtwagens te hangen... Maar ieder zijn meug natuurlijk.

                            Als ik het opgegeven verbruik van mijn wagen bekijk, blijken die cijfers nog redelijk mee te vallen : stad: 6.7 l, erbuiten 4.6 en gemiddeld 5.3. Mijn gemiddelde draait rond de 6.3...
                            Last edited by polleke_cgc; 22 maart 2014, 11:07.
                            Groeten,

                            Polleke

                            Comment


                            • #74
                              Re: Werkelijk benzineverbruik

                              Mijn Focus 2.0 163pk diesel heeft een officieel verbuik van 6.1l/100km in de stad. Mijn algemeen verbruik (snelweg/gewestwegen/stad) zit op 7.0l/100km.

                              Ik neem altijd het stadsverbruik en doe er nog een litertje bovenop en dan kom je dicht bij het werkelijk verbruik. Rij ik op gewestwegen en snelwegen dan zakt het verbruik wel tot 6l/100km, en dan mag ik zelfs een zware voet hebben. Het is in de stad waar mijn auto het meest verbruikt.
                              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                              Mijn bird foto's en urbex foto's

                              Comment


                              • #75
                                Re: Werkelijk benzineverbruik

                                Hier een omzetter want soms staan er andere waarden zoals : 1 op .... bv .
                                Mijn 7 liter op 100 km zou dus 1 liter op 14,28 km zijn.
                                """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                                George Orwell

                                Comment

                                Working...
                                X