Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Héél weinig reacties tegenwoordig ....

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Héél weinig reacties tegenwoordig ....

    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
    Tsja, wanneer er niet meer mag geschreven worden, dat de horizon scheef staat, dat er kleurzweem is, dat perspectiefvertekening beter aangepakt wordt, dat de compo beter kan, dat er delen overbelicht/onderbelicht zijn, dat het scherper had gemogen, dat er beter andere instellingen worden gebruikt voor deze of gene foto, enfin, je kent het wel allemaal.
    Ik voel me hierdoor aangesproken. Djivan, ik heb NIET geschreven hetgeen jij hierboven schrijft. Ik heb nergens geschreven dat er geen commentaar mag gegeven worden. Ik heb geschreven " ALS " " INDIEN " " WIL JE " meer reacties dan moet je foto's plaatsen met etc.....Als jij het grappige er niet van inziet, spijtig.
    Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

    Comment


    • #32
      Re: Héél weinig reacties tegenwoordig ....

      Oorspronkelijk geplaatst door HEYLO Bekijk bericht
      Ik voel me hierdoor aangesproken. Djivan, ik heb NIET geschreven hetgeen jij hierboven schrijft. Ik heb nergens geschreven dat er geen commentaar mag gegeven worden. Ik heb geschreven " ALS " " INDIEN " " WIL JE " meer reacties dan moet je foto's plaatsen met etc.....Als jij het grappige er niet van inziet, spijtig.
      Toch heb je gelijk: foto's waar veel mis mee is krijgen vaak de meeste reacties. Sublieme foto's vaak niet meer als: 'mooi'. Voor velen is het moeilijk om bij goede foto's hun waardering te motiveren.

      Comment


      • #33
        Re: Héél weinig reacties tegenwoordig ....

        Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
        Tsja, wanneer er niet meer mag geschreven worden, dat de horizon scheef staat, dat er kleurzweem is, dat perspectiefvertekening beter aangepakt wordt, dat de compo beter kan, dat er delen overbelicht/onderbelicht zijn, dat het scherper had gemogen, dat er beter andere instellingen worden gebruikt voor deze of gene foto, enfin, je kent het wel allemaal.
        Ook mag er volgens sommigen zelfs niet meer geschreven worden dat een foto gewoon goed is......
        Dan blijft er niets anders meer over om over te schrijven, dus dan opdoeken maar zeker die handel......
        Is het dat wat sommigen willen ? Ik mag hopen van niet.
        Ik denk dat eenieder die hier een foto plaatst van zijn foto zelf denkt dat hij OK is, want anders plaats je hem toch niet ?
        Als je duidelijk zelf de fouten ziet ga je die toch eerst corrigeren voor je hem plaats.
        Ik volg Djivan volledig in deze redenering. Door de weinige reacties die er komen zijn mensen ook minder geneigd om foto's te plaatsen, waardoor je nog minder reacties gaat krijgen. En daardoor beland je in een vicieuze cirkel met als eindresultaat : een dode boel waar iedereen afhaakt.
        Door de reacties, zelfs de meest onzinnige, zorgen er wel voor dat je als auteur en als toeschouwer iets opsteekt, en de meesten zelfs nog iets bijleren of toch appreciatie krijgen voor een bepaalde bewerking of compositie.
        Als toeschouwer zie je bepaalde zaken waar je als auteur honderd keer overheen kijkt, omdat je anders naar een beeld kijkt.
        Ik krijg (spijtig genoeg) terug wat meer tijd door gezondheidsproblemen en kon terug wat tijd vrijmaken voor BD, maar als ik merk dat het niet echt in dank afgenomen wordt........ waarom zou ik het dan doen?

        Oorspronkelijk geplaatst door HEYLO Bekijk bericht
        Ik voel me hierdoor aangesproken. Djivan, ik heb NIET geschreven hetgeen jij hierboven schrijft. Ik heb nergens geschreven dat er geen commentaar mag gegeven worden. Ik heb geschreven " ALS " " INDIEN " " WIL JE " meer reacties dan moet je foto's plaatsen met etc.....Als jij het grappige er niet van inziet, spijtig.
        Heylo, het is niet mijn bedoeling om de man te spelen en ik weet zeker dat Djivan niet specifiek en alleen jou bedoelde, maar jou reactie kwam bij mij ook over alsof je al die reacties maar niks vind. Die "ALS, INDIEN,..... " vind ik nergens terug in je bericht ( zelfs niet tussen de lijntjes).


        Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
        foto's waar veel mis mee is krijgen vaak de meeste reacties. Sublieme foto's vaak niet meer als: 'mooi'. Voor velen is het moeilijk om bij goede foto's hun waardering te motiveren.
        Hier volg ik je ook een beetje. Als een foto "AF " is, mag dat ook gezegd worden, maar het is meestal lastig om uit te drukken waarom je " buikgevoel " zegt dat het hier een topplaat betreft. Hiervoor moet je foto's kunnen " lezen", en dat is niet iedereen gegeven.

        Comment


        • #34
          Re: Héél weinig reacties tegenwoordig ....

          Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
          Toch heb je gelijk: foto's waar veel mis mee is krijgen vaak de meeste reacties. Sublieme foto's vaak niet meer als: 'mooi'. Voor velen is het moeilijk om bij goede foto's hun waardering te motiveren.
          En daar zit het hem juist. Op een minder goede foto een reactie plaatsen is niet zo moeilijk dan op een goede foto te reageren. Er is meestal wel iets dat niet klopt op een foto die hier op BD in beginnershoek geplaatst wordt en het is dan ook meegenomen dat de persoon die de foto plaats iets kan leren uit de reacties. Een foto dat 300 maal is bekeken en tien reacties krijgt mag al best tevreden zijn. Een goede foto en er zijn er daar ook veel van die in een andere rubriek geplaats worden zijn voor de meesten onder ons enkel maar te beoordelen met een reactie als "het is weer een mooie" want daar op reageren wat je juist het sterke punt vind in die foto met een technische uitleg dat is andere koek voor de meesten van ons.

          Enkel posten om positie reacties te krijgen en er zijn er die daarom bijna elke dag een foto zouden plaatsen zou ik nu ook niet doen maar als er een negatieve reactie geven wordt dan lees ik graag waarom het negatief is hoe het beter had kunnen zijn. Ik kom hier op het forum om iets te leren en dat kan alleen maar door veel naar foto's te kijken maar ook door veel commentaar op die foto's te lezen.

          Zelf ben ik nog altijd in de fase van te leren door naar anderen te kijken en dat zal nog wel een hele tijd zo blijven (stelen met me ogen). Dus reacties op foto's geven is eigenlijk moeilijker dan dat de meesten denken en daarom beperk ik me dan ook tot het minimum om te reageren in beginnershoek en soms ook wel eens in een andere rubriek. Maar ik heb dan ook respect voor deze mensen die daar echt hun tijd in steken om al die foto's te bekijken en daar dan een leerzame reactie op plaatsen.

          Comment


          • #35
            Re: Héél weinig reacties tegenwoordig ....

            Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
            Toch heb je gelijk: foto's waar veel mis mee is krijgen vaak de meeste reacties. Sublieme foto's vaak niet meer als: 'mooi'. Voor velen is het moeilijk om bij goede foto's hun waardering te motiveren.
            Misschien is het probleem wel dat er op deze site geen plaats is om pics te posten zonder dat er een beoordeling bij hoeft.

            Bvb ook al is je foto niet perfect; je had plezier hem te nemen en/of je weet best zélf wel wat er fout mee is, maar je wil gewoon je plezier delen met gelijkgestemde zielen.

            Misschien mankeert deze site wel een "like" button zoals op Facebook. In de zin dat die dan gewoon zou dienen voor hobiisten onder elkaar: "goed bezig, maat".

            Nu worden alleen foto's gepost omdat men écht meningen wil weten, of er worden enkel de beste plaatjes gepost om felicitaties los te weken. Alles wat ertussen zit valt weg.
            http://www.theafricabug.com

            Comment


            • #36
              Re: Héél weinig reacties tegenwoordig ....

              Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
              Misschien is het probleem wel dat er op deze site geen plaats is om pics te posten zonder dat er een beoordeling bij hoeft.

              Bvb ook al is je foto niet perfect; je had plezier hem te nemen en/of je weet best zélf wel wat er fout mee is, maar je wil gewoon je plezier delen met gelijkgestemde zielen.

              Misschien mankeert deze site wel een "like" button zoals op Facebook. In de zin dat die dan gewoon zou dienen voor hobiisten onder elkaar: "goed bezig, maat".

              Nu worden alleen foto's gepost omdat men écht meningen wil weten, of er worden enkel de beste plaatjes gepost om felicitaties los te weken. Alles wat ertussen zit valt weg.
              Ik volg deze redenering volkomen.

              Verder, als je een concrete vraag hebt over een foto, dan krijg je meestal ook wel een antwoord hier. Je moet er wel voor open staan, want niet iedereen kan kritiek even goed verwerken.

              Ik ben hier enkele jaren weg geweest en sinds kort terug en ik vind toch ook dat het wat stiller geworden is hier. Zoals iemand anders al gezegd heeft hangt dit ook samen met de komst van Facebook en andere sociale netwerken. Er zijn andere plaatsen om sociale contacten te leggen en foto's te delen met de wereld. Het verschil is dat je op FB geen opbouwende kritiek krijgt, daarvoor heb je BD wel nog. Maar een "like"-systeem zoals facebook en 500px er één heeft is natuurlijk wel leuk om iemand vlug te laten weten dat je het goed vind.

              Wil je echt bijleren, dan moet je bij een echte fotograaf over de schouder kijken, of lessen gaan volgen. De allerbeste fotografen zitten niet op forums hun tijd te spenderen om tips te geven aan amateurs. Als je naar een forum keert om bij te leren, dan moet je beseffen dat je meestal krijgt wat je kunt verwachten: amateurs die amateurs helpen.
              http://kasper.photography & Flickr

              Comment


              • #37
                Re: Héél weinig reacties tegenwoordig ....

                Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                Ik volg deze redenering volkomen.
                Wil je echt bijleren, dan moet je bij een echte fotograaf over de schouder kijken, of lessen gaan volgen. De allerbeste fotografen zitten niet op forums hun tijd te spenderen om tips te geven aan amateurs. Als je naar een forum keert om bij te leren, dan moet je beseffen dat je meestal krijgt wat je kunt verwachten: amateurs die amateurs helpen.
                Ben ik het mee eens.
                Jaren geleden heb ik al eens voorgesteld om dit werk te laten doen door een paar profs.
                Maar ja, dat zal wel onbetaalbaar zijn.
                Het lijkt me ook moeilijk om vrijwilligerswerk van hen te vragen.
                Last edited by theokus; 20 maart 2014, 21:22.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

                Comment


                • #38
                  Re: Héél weinig reacties tegenwoordig ....

                  Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                  Ben ik het mee eens.
                  Jaren geleden heb ik al eens voorgesteld om dit werk te laten doen door een paar profs.
                  Maar ja, dat zal wel onbetaalbaar zijn.
                  Het lijkt me ook moeilijk om vrijwilligerswerk van hen te vragen.
                  Er zijn er wel die op youtube dergelijke dingen doen om meer views te halen op hun kanaal. Het is niet echt vergelijkbaar omdat ze het niet permanent doen, maar het is wel eens interessant om hun ongezouten mening over amateurfoto's te zien.
                  Voorbeelden:
                  Mark Wallace, snapfactory, photography, digital photography, education, tutorial, camera, Canon, Nikon, Profoto

                  www.squarespace.com/snapfactoryThis session is brought to you by Squarespace. Squarespace, the all-in-one platform that makes it fast and easy to create your...


                  Het zijn soms echt details (zoals hier op BD soms ook over gepraat wordt), maar zo zie je maar dat de pro's er ook allemaal rekening mee houden en weten wat het verschil is tussen een goed shot en een perfect shot.
                  http://kasper.photography & Flickr

                  Comment


                  • #39
                    Re: Héél weinig reacties tegenwoordig ....

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                    Er zijn er wel die op youtube dergelijke dingen doen om meer views te halen op hun kanaal. Het is niet echt vergelijkbaar omdat ze het niet permanent doen, maar het is wel eens interessant om hun ongezouten mening over amateurfoto's te zien.
                    Voorbeelden:
                    Mark Wallace, snapfactory, photography, digital photography, education, tutorial, camera, Canon, Nikon, Profoto

                    www.squarespace.com/snapfactoryThis session is brought to you by Squarespace. Squarespace, the all-in-one platform that makes it fast and easy to create your...


                    Het zijn soms echt details (zoals hier op BD soms ook over gepraat wordt), maar zo zie je maar dat de pro's er ook allemaal rekening mee houden en weten wat het verschil is tussen een goed shot en een perfect shot.
                    Dat is het hem juist he Rasper.
                    Het gaat ook over geloofwaardigheid.

                    Het is niet als flauwe grap bedoeld dit keer maar Jan Hoet die kon twee bladzijden vertellen over elke foto
                    die hier op BD staat.
                    Als ik dan de foto's bekijk in de HOF hier: die collega's hebben het allemaal "gemaakt", die zijn er geraakt zonder Jan Hoet

                    Een andere zienswijze.
                    Je kan fotografie studeren.
                    Je kan fotografie studeren én talent hebben.
                    Dat wil natuurlijk nooit zeggen dat de tweede categorie meer rechten heeft, dat is onzin natuurlijk.
                    Kan wel zo zijn dat deze categorie meer "ziet", juist door het zijn talent.

                    De rest kan iedereen. Er zijn wat technische regeltjes en je bent vertrokken
                    Ik zeg hier ook niet dat dit niet nuttig is he.
                    Je merkt het wel via de technische kwaliteit van een foto of via de exif als er onzinnige instellingen zijn gebruikt die beter konden.
                    (het gaat me niet over het onderwerp)

                    Het is zelfs mogelijk om een dijk van een foto te maken zonder iets (zonder regels, talent enz. enz.)... meer geluk dan kunde.
                    En iemand kon die foto beoordelen en alles zodanig goed verklaren of uitleggen waarvan de fotograaf nog niet 1/10de van begrijpt
                    Het is zelfs zo dat spontane foto's er zeer goed kunnen uitzien.

                    Affijn, ik moet kort houden

                    Ik kan soms meer content zijn of tevreden als ik iemand direct kan helpen.
                    Overkomt mij wel ooit in Bokrijk of in de Japanse Tuin als men mij vraagt "hoe ik het zou doen".
                    (niet ik dat zo geweldig ben, daar gaat het niet over)
                    Wildvreemde mensen, ken ze niet, nooit gezien.
                    Ik wil maar zeggen dat dit een kleine moeite is en dat lukt mij ook zonder teveel bla bla
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

                    Comment


                    • #40
                      Re: Héél weinig reacties tegenwoordig ....

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
                      Ik blijf volhouden, ttz qua bekijken/lezen dan. Maar iets schrijven doe ik minder om minder.
                      Ik heb al eens gezegd wat de dingen zijn die me storen hier;

                      1. Het feit dat een "geslaagde" foto blijkbaar enkel tot stand kan komen met inachtneming van bepaalde regels. Het lijkt wel of iemand die hier commentaar geeft in zijn hoofd een aantal regeltjes afgaat. "Rule of thirds; check. blauwzweem in donkerde delen; neen. Horizon recht; OK. Geen storende elementen voor het subject; check. Egale achtergrond; check. Kleuren in lijn met EU middag-waarden; ahaa daar heb ik hem zie. Deze pic ga ik eens afkraken omdat hij in de Afrikaanse avondzon is genomen".

                      Ach, misschien bedoelt men het niet slecht hee. Misschien heeeft men het hier fout aangeleerd gekregen. Ttz men lijkt hier niet te beseffen dat die regeltjes slechts een hulpmiddel kunnen zijn om tot een mooie foto te komen. Maar dat betekent niet dat ze het persé moeten zijn, of dat het verplichtingen zijn waaraan een pic moet voldoen. Als een beeld je niet aanspreekt; zeg dan waarom niet. Maar begin niet op voorhand al een foto te toetsen aan vanalle regeltjes, als een dwangneuroot.

                      Hoe dan ook, als men hier echt dat regeltjes volgen fout heeft aangeleerd gekregen, dan is het blijkbaar al een hele generatie die op deze manier is gebrainwashed. Want ik zie dit al jaren gebeuren. Gaat werk kosten om dat eruit te krijgen. Het gevolg is intussen dat vele mensen op voorhand al hun pics aan die regeltjes toetsen, vooraleer te posten. Gezien de meeste pics wel ergens tegen zondigen, toont men ze niet en blijven ze in de schuif liggen. En het gevolg daarvan is dat er een serieuze fun-factor verdwenen is op deze site. En waar het plezier van pics posten verdwijnt, daar blijven de mensen op den duur weg.

                      Ik post hier wél nog pics (pas nu terug tijd, na een aantal safaris om pics af te werken, dus nieuwe pics komen eraan), maar veeg mijn voeten aan vele regeltjes. Ik ben in de eerste plaats natuurgids. Voor mij gaat het - als ik naar pics kijk - om de fun of de uniekheid van de waarneming (je moest eens weten hoe moeilijk het is sommige soorten op de plaat te krijgen, en als dat dan lukt, wat maakt het dan uit dat er een takje voor zit?). Veel lof krijg ik hier niet, maar daar maal ik niet om. Ik heb er geen klant minder om.

                      Maar anderen, meestal mensen met minder ervaring, of minder zelfzeker, malen daar wél om. Ze spreken erover met mij, via PM, of Facebook of Mail. En ik zet ze soms op weg op safari, of neem ze mee. Allen zijn ze even enthoesiast over de natuur en over hun pics als ik. Maar posten op BD? "Nee man dat doe ik niet, daar krijg je enkel nog reacties van enkele diehards en voor de rest van neuroten en aandachtshoeren". (sorry voor de harde taal - dat laatste zinnetje is woord voor woord copy-paste uit een mail).

                      2. Dit forum evolueert ook technisch niet. Tien jaar geleden werkte ik op schermen die toen "je van het" waren. Dure 21 inch'ers. Maar ik mocht niet groter posten dan 900px, want "het forum moest voor iedereen toegankelijk zijn". Nu werk ik op schermen die nog steeds top of the line zijn (27 inch retinas), maar blijkbaar zijn de armste sukkelaars nog steeds aan het werk op hun PCtje van 2004, want de regel is nog steeds 900px max. Intussen zitten de schermen bijna aan 4K px, en zitten onze sensors aan 20Mp+ hee gasten. Hoe moet ik nu een landschap-shot van 18Mp, met bvb een luipaard op een hoge rotsmuur, tot zijn recht laten komen op 600x900px? Mijn luipaard is nog 6px groot!

                      Anyway, ik zal maar stoppen met zagen, want wat ik ook al heb gemerkt is dat men hier niet is opgezet met mensen die de vinger op de wonde durven leggen, ook al is dat goed bedoeld (ic in de hoop dat er iets verandert in de goede richting, tot genoegen van iedereen die hier nog zit).

                      Ciao,

                      J.
                      Beste Jochen, ik volg je over heel de lijn. Ook wat het max. toegelaten formaat van de foto's betreft, ook 1024 pixels is een lachertje. Ik had vroeger al wel eens een en ander gepost ivm comments geven in de showcase -en beoordelingsfora: http://forum.belgiumdigital.com/f6/a...-245091-12.htm ( # 295 )
                      Het is misschien eens leuk het allemaal eens op ethologische wijze te bekijken, zeg maar door de bril van Desmond Morris. Zo bekeken kun je de posters in de showcase fora ruwweg in 4 soorten opdelen. Je hebt, ten eerste , de"vooraanstaanden". 't Is maar een naam die ik erop plak, je kunt er zelf een andere voor verzinnen. Wat is een vooraanstaande en hoe word je vooraanstaande? Een vooraanstaande wordt alom gerespecteerd en naar opgekeken. Eens hun reputatie gevestigd, wordt er vaak dweperig en onderdanig door de mindere goden over hun foto's gefraseld. Ten eerste moet zo'n vooraanstaande natuurlijk goede foto's posten. Maar ook, tijdens de opbouwfase, moet er heel sterke aanwezigheidspolitiek gevoerd worden. Ik heb ooit een BD-er met zoveel woorden horen beweren dat ie een fulltime job had, een eigen huis, drie kinderen, een hond en nog een trits of wat andere hobby's. Edoch, klikte je BD open, overdag of 's nachts: hij was online. Alleen maar goede foto's posten, al zijn het er veel en constante kwaliteit, is ook niet voldoende. Low profile en bescheidenheid werkt niet goed in deze. Je moet bij voorkeur met een zekere air, een zeker aplomb, een zelfvertrouwen dat flirt met arrogantie, je boeltje presenteren en omgaan met de anderen. Af en toe, afhankelijk van de opgebouwde status, helpt het om neerbuigende commentaar te geven. Iets in de stijl van:" Goh, als je die foto in beoordeling had gezet, had ik er met plezier m'n mening over gegeven" ( Ja die sneer kreeg ik ooit zelf, kon ik niet laten liggen als uitstekend voorbeeld! )
                      Beetje zalven hier, iemand een rotschop geven daar, werkt uitstekend om je status te bestendigen. Want je kunt maar vooraanstaande zijn bij gratie van een andere groep, de grootste groep posters is dat, de "volgers".Die doen hun uiterste best om ooit, als het gegeven is, zelf een vooraanstaande te worden. Zij zijn onderverdeeld in verschillende vriendenklieken en bewijzen elkaar en vooral de door hen geprefereerde vooraanstaande trouw met lovende commentaren. Personen die niet tot hun kliek behoren, krijgen geen lovende commentaren, daar dit niet bijdraagt tot bestendiging of verhoging van hun status binnen de eigen groep. Bijzonder waardevol is het voor hen om bemoedigende schouderklopjes te krijgen van hun vooraanstaande, hun meerdere. Daarom zullen ze er angstvallig over waken deze laatste niet tegen te spreken, of een comment te posten dat in diens ogen idioot zou kunnen klinken. Wanneer dus een derde groep in het vizier komt, namelijk die van de toevallige of weinig frekwente passant, vallen er interessante en amusante waarnemingen te doen. Foto's met duidelijke manco's, dat is gefundenes fressen natuurlijk. Lekker inhakken op een onbekende prutser, even wat stroom afblazen. Maar wat gebeurt er als zo'n bezoeker wél een sterke foto post? Ten eerste, de meeste volgers kunnen een nieuw binnenkomende concurrent missen als kiespijn. Negeren dus, staalhard negeren, al torent die foto torenhoog boven de middelmaat uit.( ik heb zo ooit een meesterlijke foto terug onder de aandacht gebracht die helemaal onderaan pagina 2 bungelde zonder één comment, het heeft de maker ervan uieindelijk nog een HOF opgeleverd ) Is de foto goed, maar is hier en daar een technisch mankementje merkbaar, dan kunnen volgers de poster ervan bijna letterlijk wegpesten door dat mankementje eindeloos uit te vergroten en onder de aandacht te brengen van de anderen. Een vooraanstaande moet oppassen met "laag gedrag", vooraanstaanden moeten een zekere noblesse uitstralen en niet ordinair straatvechten, maar volgers kunnen zich open en bloot erg gemeen gedragen, tot driemaal toe in hetzelfde draadje binnenbreken om de anderen er nadrukkelijk op te wijzen dat de foto niet voor de volle 100% symmetrisch is en dus niet goed bv.,enzovoort. Tenzij één van de door hen geprefereerde vooraanstaanden als eerste een lovende comment onder zo'n foto zet, dan vallen ze zowat over elkaar heen om als eerste te kunnen aangeven hoezeer ze het met die comment eens zijn. Maar zoiets gebeurt maar zelden, want de vooraanstaande dient ook zijn eigen belangen. Een sterke binnenkomer van een concurrent, wat ga je doen als vooraanstaande? Je kunt bv. de bovenste vier of vijf foto's van de pagina gauw voorzien van een routineus commentje, nooit té lovend let wel, en dan vervolgens een eigen foto plaatsen. Dit heeft een drieledige functie: ten eerste dondert meteen die nieuwkomer vijf zes plaatsen naar onder. Ten tweede heb je je relatie met je getrouwe applausorganen weer wat verstevigd en bestendigd. En last but not least: het is voor je trouwe volgers heel duidelijk dat je die nieuweling straal negeert, en dus gaan zij er ook niet op reageren. Ze vinden ze misschien wel goed, maar misschien is er wel iets vreselijk fout met die foto dat ze niet doorhebben en zouden ze zich belachelijk maken met statusverlies tot gevolg. Het kan ook zijn dat een nieuwkomer een echt spectaculaire foto post, niet reageren als vooraanstaande zou dan té duidelijk maken dat je negeert uit wrevel en afgunst. Wat moet je dan doen? Je reageert, maar gaat straal voorbij aan het spectaculaire aspect van de foto, alsof dat totaal geen indruk op je maakt en je wel meer gewend bent. En je geeft een heel vlak, neutraal, en minimalistisch commentje op de foto. Dat zet de toon, zodat ook je volgers maar heel lauw reageren en de foto snel naar onderen en in de vergetelheid zakt.
                      Het moge duidelijk zijn dat de toevallige passant of het nieuwe, nog groen achter de oren zijnde lid van BD, die naïefweg eens een foto post, niet begrijpt wat hem overkomt: totaal genegeerd worden, onwaarschijnlijk afgezeikt worden behoort zeer wel tot de mogelijkheden. Er zijn er die voor minder BD verlaten hebben.
                      Er is ook nog een vierde groep, ik noem ze voor het gemak "intriganten". Hun enige gemeenschappelijke kenmerk is dat ze niet ressorteren onder de bovengenoemde categoriëen. Gebrek aan welbepaalde communicatieve vaardigheden, onvermogen zich te onderwerpen aan plaatselijke gezagsdragers, een hyperindividualistische levenshouding, ziedaar enkele eigenschappen waarvan ze er één , meerdere of soms allemaal tegelijk in zich dragen, en waardoor ze nooit ergens écht bijhoren. Grappig om zien is hoe ze zich soms overdwars op de lange pretentieuze tenen van een vooraanstaande zetten. Ze zijn gering in aantal, maken meestal een korte opmerkelijke doortocht waarna een ban volgt. Maar er zijn er ook die een hoog integrent parcours volgen dat tijdsbestendig is.
                      Van alle bovengenoemde gedragingen zou ik meerdere links kunnen plaatsen, wat ik wijselijk niet ga doen, ik speel alleen op de bal, kwestie van, jawel, tijdsbestendigheid.
                      De onvermijdelijke eindconclusie is zondermeer dat je hier geen foto's moet posten "om iets te leren" ( iemand verderop in dit draadje zegde het ook al met andere woorden "amateurs die amateurs helpen" ), want dat door de specifieke structuur die aangeboden wordt door BD en waar men klaarblijkelijk geen verandering wil in brengen, het potentieel fototechnisch leerzame aspect geheel overschaduwd wordt door contraproductief gedrag dat mensen nu eenmaal vertonen in een welbepaalde structuur. Deze structuur is naïef van opbouw, hem persé in ongewijzigde toestand willen blijven gebruiken is.....vul zelf maar in , die het schoentje past trekke het aan.


                      Walter
                      D850

                      Comment


                      • #41
                        Re: Héél weinig reacties tegenwoordig ....

                        Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                        Het is misschien eens leuk het allemaal eens op ethologische wijze te bekijken, zeg maar door de bril van Desmond Morris.
                        Walter
                        (Quote beetje ingekort) Mooie, doordachte èn amusante analyse.
                        http://www.smuttynose.nl

                        Comment


                        • #42
                          Re: Héél weinig reacties tegenwoordig ....

                          Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                          Het is misschien eens leuk het allemaal eens op ethologische wijze te bekijken, zeg maar door de bril van Desmond Morris.
                          Walter
                          Mooie, doordachte èn bovendien amusante analyse.
                          http://www.smuttynose.nl

                          Comment


                          • #43
                            Re: Héél weinig reacties tegenwoordig ....

                            1.1 Welkom op het Belgiumdigital forum!

                            www.belgiumdigital.com is een drukbezocht forum met tal van interessante discussies en heel wat bezienswaardige foto’s.
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • #44
                              Re: Héél weinig reacties tegenwoordig ....

                              Walter, je slaat nagels met koppen (ben je antropoloog?)

                              Comment


                              • #45
                                Re: Héél weinig reacties tegenwoordig ....

                                Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                                ik speel alleen op de bal, kwestie van, jawel, tijdsbestendigheid.
                                Ook een heel klein beetje ingekort. :P
                                Je speelt niet alleen op de bal , maar ook wel een beetje heel kort door de bocht.

                                Je vergeet nog een "groepje", en waarschijnlijk de meest sympathieke van allemaal...... degene die zich niks aantrekken van "vooraanstaanden, namen, vriendjes van .... , maar toch op een deftige manier een mening durven geven, en zich niet de mond laten snoeren.

                                Comment

                                Working...
                                X