Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

What Happened Before the Big Bang?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: What Happened Before the Big Bang?

    Alles uit niks werkt natuurlijk ons gevoel tegen.
    Sommigen slepen er dus maar een God bij en hups, opgelost.
    Aan de vraag naar de oorsprong van de God wordt gemakshalve gepasseerd want God is oneindig. Daar krijg ik persoonlijk de kolieken van, je vervangt iets onwaarschijnlijk door iets dat nog onwaarschijnlijker is...
    Persoonlijk denk ik dat er een antwoord is, het kan gewoon niet anders.

    Tenslotte, hoelang zijn we al serieus bezig ????? 200 Jaar geleden pas kwam John Dalton met zijn revolutionaire visie op "het atoom" als een klein onvernietigbaar bolletje. Dat zijn 8 generaties.
    De kosmos heeft 15 miljard jaar voorsprong, laat ons dat toch niet vergeten.
    Ik heb hier ergens een boek liggen van Arthur C. Clarke uit de jaren 50 waarin hij gedurfde voorspellingen doet over de 21e eeuw. Voor sommige zat hij er gloeiend naast maar voor anderen zat hij er griezelig dichtbij. Ik denk aan de landing op Mars maar ook aan de "wereldwijde bibliotheek".
    Ik moet eens zoeken.

    Comment


    • #17
      Re: What Happened Before the Big Bang?

      Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht

      Armand Pien zei ooit: "Hoe meer we weten (of hoe verder we kunnen constateren wat er is), hoe unieker de mens wordt".
      Wat me ook bezig houd zijn die zogenaamde bewijzen dat er ooit water is geweest op een of andere planeet.
      Die sporen kunnen toch door god weet wat gemaakt zijn.
      Heel misschien komt dit omdat we zo graag (?) onze gelijken ergens hopen te vinden?
      Of ben ik totaal fout?
      ================================================== =
      OT maar toch.
      http://www.demorgen.be/dm/nl/5397/Mi...-ontdekt.dhtml
      Zeg maar Armand had wel gelijk volgens mij. Misschien zijn we unieker dan we denken.
      In zijn boek "het vreemde van de aarde" bekijkt Gerard Bodifée (in de tijd toen hij nog niet flipte) de aarde door de ogen van een alien die toevallig deze kant opkijkt. Het krioelt van de bewijzen dat er hier leven moet zijn.
      Inmiddels kijken wij al een hele tijd in de ruimte : NIKS. Nulkommanul, terwijl er volgens de vergelijking van Drake miljarden werelden zouden moeten zijn met leven.
      Stiekem hoop ik dat ze eens bewijs van leven vinden. Waarom ? Ten eerste bewijst dit dat het leven abundant moet aanwezig zijn in de kosmos en -zeer belangrijk- ten tweede : ik wil zien hoe de godsdiensten daarop gaan reageren. Het zal verdorie wel alle hens aan dek zijn.
      Ofwel negeren ze gewoon de bewijzen, dat het wel zijn denk ik.

      Comment


      • #18
        Re: What Happened Before the Big Bang?

        "Vaya con Dios" Paul en wees gelukkig

        Jules Verne had ook zijn gedacht
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

        Comment


        • #19
          Re: What Happened Before the Big Bang?

          Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
          .......................
          Persoonlijk denk ik dat er een antwoord is, het kan gewoon niet anders.
          .................
          Daar ben ik ook van overtuigd.
          Ik denk dat de natuurwetten ons niet alleen bewijzen en uitleggen dat iets in de natuur is zoals het is. Maar dat ze ook een dwingend karakter hebben in de natuur.
          Alles wat je wiskundig en wetenschappelijk kan beschrijven en bewijzen kan bestaan. Misschien is het beter om te zeggen: bestaat. Ook als we het niet snappen, enkele knappe wetenschappers uitgezonderd.
          En dan nog!

          Het jammere is dat we ons na enkele luttele miljoenen jaren tot het wezen "mens" ontwikkeld hebben in een 3D wereld. Daarom is ons brein en denkvermogen heel geschikt om in 3D, met een constante tijd, te bewegen en te redeneren. Niet om gevoelsmatig, of instinctief, in meerdere dimensies te denken.
          Ik bedoel hiermee NIET de kwak van andere werelden met elfjes. Wel dat er vele dingen wel heel normaal zijn maar die we zo niet kunnen "aanvoelen".
          We kunnen niet anders omdat we zo gegroeid zijn en daarom hebben we het lastig om dingen in andere dimensies te bevatten.

          En of er nu voor de Big Bang iets was of niets was : het blijft interessant om daar onderzoek naar te doen. Ook al kan het zijn dat het wezen mens uitgestorven zal zijn voordat we het allemaal begrijpen.
          Zolang we niet tevreden zijn door een een open vraag te beantwoorden met : dat is de wil van god maar met het inzicht om die vragen wetenschappelijk te onderzoeken zal er vooruitgang zijn.
          " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

          Comment


          • #20
            Re: What Happened Before the Big Bang?

            Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
            Zeg maar Armand had wel gelijk volgens mij. Misschien zijn we unieker dan we denken.
            In zijn boek "het vreemde van de aarde" bekijkt Gerard Bodifée (in de tijd toen hij nog niet flipte) de aarde door de ogen van een alien die toevallig deze kant opkijkt. Het krioelt van de bewijzen dat er hier leven moet zijn.
            Inmiddels kijken wij al een hele tijd in de ruimte : NIKS. Nulkommanul, terwijl er volgens de vergelijking van Drake miljarden werelden zouden moeten zijn met leven.
            Stiekem hoop ik dat ze eens bewijs van leven vinden. Waarom ? Ten eerste bewijst dit dat het leven abundant moet aanwezig zijn in de kosmos en -zeer belangrijk- ten tweede : ik wil zien hoe de godsdiensten daarop gaan reageren. Het zal verdorie wel alle hens aan dek zijn.
            Ofwel negeren ze gewoon de bewijzen, dat het wel zijn denk ik.
            Met God is dat rap opgelost: hij schiep alle leven
            Voor wetenschap en techniek is het veel moeilijker om het prille begin te bewijzen.

            Ik ken een paar mensen, aanhangers van de TEA party.
            Daar valt niet mee te praten: God en Vaderland dus.
            Die zijn vlakaf keihard. En hebben geen besef.
            Voor velen is Sarah Palin een "voorbeeld".
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #21
              Re: What Happened Before the Big Bang?

              ah Sarah Palin, shortcut voor Palindroom .. van welke richting je ook komt, die denkt altijd hetzelfde ... zo goed als niets dus ... maar ongeacht

              Kijk maar eens hoe lang Englert heeft moeten wachten op het bewijs dat zijn "godsdeeltje" echt bestaat ... het hele grote en het hele kleine zijn schijnbaar nauw aan elkaar verwant!

              Comment


              • #22
                Re: What Happened Before the Big Bang?

                Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                Daar ben ik ook van overtuigd.
                Ik denk dat de natuurwetten ons niet alleen bewijzen en uitleggen dat iets in de natuur is zoals het is. Maar dat ze ook een dwingend karakter hebben in de natuur.
                Alles wat je wiskundig en wetenschappelijk kan beschrijven en bewijzen kan bestaan. Misschien is het beter om te zeggen: bestaat. Ook als we het niet snappen, enkele knappe wetenschappers uitgezonderd.
                En dan nog!

                Het jammere is dat we ons na enkele luttele miljoenen jaren tot het wezen "mens" ontwikkeld hebben in een 3D wereld. Daarom is ons brein en denkvermogen heel geschikt om in 3D, met een constante tijd, te bewegen en te redeneren. Niet om gevoelsmatig, of instinctief, in meerdere dimensies te denken.
                Ik bedoel hiermee NIET de kwak van andere werelden met elfjes. Wel dat er vele dingen wel heel normaal zijn maar die we zo niet kunnen "aanvoelen".
                We kunnen niet anders omdat we zo gegroeid zijn en daarom hebben we het lastig om dingen in andere dimensies te bevatten.

                En of er nu voor de Big Bang iets was of niets was : het blijft interessant om daar onderzoek naar te doen. Ook al kan het zijn dat het wezen mens uitgestorven zal zijn voordat we het allemaal begrijpen.

                Zolang we niet tevreden zijn door een een open vraag te beantwoorden met : dat is de wil van god maar met het inzicht om die vragen wetenschappelijk te onderzoeken zal er vooruitgang zijn.
                Ja, iets wat bestaat, is er
                Eens die vierde dimensie, als er die is, is bewezen dan snappen we de zaken (beter).
                En als die vierde dimensie morgen bewezen wordt, dan was die er gisteren ook al

                Geduld is nodig.
                Ieder kind kon dit zeggen: "Alles is er al maar we zien het nog niet".

                Een oud leraar zei ooit dat alles toch al is uitgevonden
                Wat hij precies bedoelde weet ik ook niet.
                Een mens kan wel niets maken met hetgeen er niet is.
                Technische realisaties kunnen we wel beter maken, efficiënter, sneller, kleiner en noem maar op.
                De brandstof (energie) hetgeen de zaak doet draaien of werken bestaat al veel langer dan vandaag.
                Dat is idd. al uitgevonden of liever gevonden en veel toegepast.

                En uiteindelijk kom je (idd) dan terecht bij de vraag waarom we hier zijn.
                Is ons leven niet een constante toestand van bevrediging?
                Werken en amuseren?
                Doen wat je wilt (?) en dat liefst graag doen.

                Wat we rondom ons zien (behalve het groen, bomen of dieren) hebben we allemaal zelf gemaakt.
                Misschien goed zo of we zouden ons kapot vervelen

                Waar ik ook moeite mee heb is het verval van het Romeinse Rijk.
                Die hadden ook zo goed als alles: hygiëne, wegen, bouwwerken, riolen, kunst en cultuur, een modern leger enz. enz.
                En dan krijg je de Middeleeuwen die in het begin toch, alles terug zetten of zo goed als terug naar af.
                Beetje overdreven maar toch.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

                Comment


                • #23
                  Re: What Happened Before the Big Bang?

                  Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  ah Sarah Palin, shortcut voor Palindroom .. van welke richting je ook komt, die denkt altijd hetzelfde ... zo goed als niets dus ... maar ongeacht

                  Kijk maar eens hoe lang Englert heeft moeten wachten op het bewijs dat zijn "godsdeeltje" echt bestaat ... het hele grote en het hele kleine zijn schijnbaar nauw aan elkaar verwant!
                  Dat is het ook he
                  Ze gaan steeds dieper en dieper (of verder en verder) waarbij alles kleiner is dan voorheen.
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

                  Comment


                  • #24
                    Re: What Happened Before the Big Bang?

                    Theo, ik meen dat ik ooit gelezen heb dat elke westerse mens van nu een equivalent van 230 Romeinse slaven ten dienst heeft en dan nog het merendeel van het hedendaagse comfort zou moeten missen. Het gaat dus van de koelkast over de auto naar de verlichting en de kookplaat. Tel alleen al het aantal slaven die in het wiel van de dynamo moeten lopen om de computer en de stereo aan te drijven.
                    Maar waarom zijn we hier ? De klassieke vraag.
                    Mijn gedacht : nergens om, we hebben gewoon enorm veel geluk gehad in de geboorteloterij en we moeten de beperkte jaren die binnen ons bereik liggen liefst zo min mogelijk gebruiken om de ander de duvel aan te doen en indien mogelijk spenderen aan een zo goed mogelijke wereld van diegenen die na ons ook de loterij zullen hebben gewonnen. Onze kinderen dus.
                    Geen geprul dus over moederken natuur, moederken natuur is een gevoelloos organisme maar heeft het voordeel van de ervaring. Alle slechte(re) oplossing zijn al lang geëlimineerd, het heeft wel veeeeeeel tijd gekost.
                    Misschien, als we willen dat onze soort stand houdt, misschien moeten we eens overwegen om niet al te veel met deze ervaring in de clinch te gaan.
                    Enfin, dit is hoe ik erover denk.

                    Waar sommigen de kaart trekken van : "we hebben er in het verleden altijd wel iets op gevonden, duuusssss" ben ik eerder pessimistisch. Het zelfregulerend mechanisme van de natuur zal zeker ingrijpen in de J-curve van de menselijke populatie, als we het nu leuk vinden of niet. Hoe, waar en wanneer is me een raadsel, maar het zal gebeuren, J-curven gaan alleen in de wiskunde tot oneindig.

                    Just my 2 cents.

                    Comment


                    • #25
                      Re: What Happened Before the Big Bang?

                      Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                      Theo, ik meen dat ik ooit gelezen heb dat elke westerse mens van nu een equivalent van 230 Romeinse slaven ten dienst heeft en dan nog het merendeel van het hedendaagse comfort zou moeten missen. Het gaat dus van de koelkast over de auto naar de verlichting en de kookplaat. Tel alleen al het aantal slaven die in het wiel van de dynamo moeten lopen om de computer en de stereo aan te drijven.
                      Maar waarom zijn we hier ? De klassieke vraag.
                      Mijn gedacht : nergens om, we hebben gewoon enorm veel geluk gehad in de geboorteloterij en we moeten de beperkte jaren die binnen ons bereik liggen liefst zo min mogelijk gebruiken om de ander de duvel aan te doen en indien mogelijk spenderen aan een zo goed mogelijke wereld van diegenen die na ons ook de loterij zullen hebben gewonnen. Onze kinderen dus.
                      Geen geprul dus over moederken natuur, moederken natuur is een gevoelloos organisme maar heeft het voordeel van de ervaring. Alle slechte(re) oplossing zijn al lang geëlimineerd, het heeft wel veeeeeeel tijd gekost.
                      Misschien, als we willen dat onze soort stand houdt, misschien moeten we eens overwegen om niet al te veel met deze ervaring in de clinch te gaan.
                      Enfin, dit is hoe ik erover denk.

                      Waar sommigen de kaart trekken van : "we hebben er in het verleden altijd wel iets op gevonden, duuusssss" ben ik eerder pessimistisch. Het zelfregulerend mechanisme van de natuur zal zeker ingrijpen in de J-curve van de menselijke populatie, als we het nu leuk vinden of niet. Hoe, waar en wanneer is me een raadsel, maar het zal gebeuren, J-curven gaan alleen in de wiskunde tot oneindig.

                      Just my 2 cents.
                      De mens is wel aardig op weg om de natuur in de vernieling te rijden.
                      Met uitzondering van een of andere populist die probeert om ons af te leiden.

                      Wiskunde en oneindig.
                      Volgens de wiskunde raken twee parallelle lijnen elkaar in het oneindige.
                      Is er dan niet iets grondig mis met die wiskunde?
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

                      Comment


                      • #26
                        Re: What Happened Before the Big Bang?

                        Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                        Wiskunde en oneindig.
                        Volgens de wiskunde raken twee parallelle lijnen elkaar in het oneindige.
                        Is er dan niet iets grondig mis met die wiskunde?
                        Het zit hem in het begrip oneindig. Ik heb van een wiskundige ooit een prachtige link gehad naar een programma dat het had over .... oneindig. Duizelingwekkend.
                        Ik heb toch één en ander moeten bijsturen.

                        Comment


                        • #27
                          Re: What Happened Before the Big Bang?

                          Inmiddels eens gezocht.

                          Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.


                          Het was wel niet deze maar hij is toch ook wel goed (zoals alles van de BBC)

                          Comment


                          • #28
                            Re: What Happened Before the Big Bang?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                            en als die big bang nu eens plaatselijk was? en er wel degelijk een veel grotere ruimte bestaat waar die big bang van ons in gebeurde?
                            Inderdaad. Wellicht zijn er verschillende universa die in een bepaalde zone naast elkaar bestaan.
                            Misschien zijn er zich op dit moment verschillende big bangs aan het voordoen in die bepaalde zone.
                            En het zal niet blijven bij slechts 1 zone...
                            En er zullen universa zijn die uitdeinen, maar ook andere die terug inkrimpen, neem ik aan.
                            Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                            Maar waarom zijn we hier ? De klassieke vraag.
                            De Britse band Anathema heeft hier een mooie albumhoes voor gemaakt, met als titel: "We're here because we're here."

                            En gelijk hebben ze.

                            Eigenlijk mogen we het ons niet afvragen, sommigen spenderen er hun leven aan om te weten te komen wat ze hier doen, en plots zijn ze dood, en zijn ze er niet meer. Hebben ze ooit iets aan hun leven gehad? Waar gaan ze naartoe als ze het ooit te weten zijn gekomen?

                            Terwijl anderen hun leven spenderen aan het genieten van dit paradijs waarin we leven, voor een veel te korte tijd voor sommigen.

                            Het spreekt natuurlijk wel tot de verbeelding om te weten te komen of er elders een andere beschaving leeft. Maar de periode die de mensheid op aarde zal doorbrengen is gigantisch klein in universum-termen.
                            Er zijn dan wel miljarden andere planeten, maar heel weinig daarvan zijn geschikt voor leven zoals wij hier het leven kennen. En als dat leven op die planeten daar ook zo kortstondig is, dan moeten we al veel chance hebben dat we het zullen tegenkomen.

                            Comment


                            • #29
                              Re: What Happened Before the Big Bang?

                              Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                              Met God is dat rap opgelost: hij schiep alle leven
                              Als God werkelijk almachtig is: kan hij dan een wezen scheppen dat zo zwaar is dat hij 'm niet kan tillen?

                              Comment


                              • #30
                                Re: What Happened Before the Big Bang?

                                Zijn we de big bang al gepasseerd dan ? Ik dacht dat die nog moest komen.
                                Ons eigen heelal is toch een onogenschijnlijk klein deeltje in deeltjesversneller en de big bang is niets anders dan ons heelal dat botst met een ander heelal dat in de omgekeerde richting vliegt in diezelfde deeltjesversneller. Ja, toch ?

                                Tijd is een illusie, uitgevonden door de mens (net zoals God). Moet de big bang dan nog gebeuren of is die al gebeurt?


                                Ik wacht op de dag dat ze de 26 dimensies kunnen bewijzen. (string theorie)
                                Last edited by katbollie; 10 maart 2014, 13:20.

                                Comment

                                Working...
                                X