Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Boren in blauwe steen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Boren in blauwe steen

    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Ik dacht niet dat de TS in een granieten werkblad van zijn keuken wou boren maar allé.
    Doe jij het met een Metabo?
    Zo bedoel ik het niet VerSeg, ik denk dat de vrees van TS gewoon is, dat hij niets wil breken, blijkbaar
    zijn er nogal wat soorten blauwsteen, van zacht tot zeer hard.
    En ja, met een gewone Metabo en een diamant kernboortje van 10€ zou je gemakkelijk een gaatje in graniet kunnen boren.
    Zoals ik in #9 schreef, heb ik een vriend die beroepsmatig niets anders doet dan gaan boren, je kan niet geloven wat die mannen
    soms voor hebben.

    Ps. ik probeer met mijn antwoorden steeds ook andere forumleden wat algemeens bij te brengen, sorry als U daar een probleem mee hebt.

    Comment


    • #17
      Re: Boren in blauwe steen

      Met de diamantboortjes ga je het minste risico op breuk van het basismateriaal hebben omdat deze toepassing zonder klopfunctie en watergekoeld moet gebeuren. Als je met klopfunctie gaat werken moet je gewoon je gezond verstand gebruik en de kracht doseren, is het nu met een Hilti of gelijk welk ander merk. Zorg dat je niet te dicht tegen de rand
      van het terras of de tegel boort. Ik heb mijn brievenbus afgewerkt met een arduinen terrastegel en ik heb er ook zonder problemen gaatjes van 6 mm in geboord met een Hilti.

      PS: Hilti verkoopt die diamantboortjes ook

      Mvg

      Een Hiltivertegenwoordiger met 20 jaar ervaring.
      Nikon.

      Comment


      • #18
        Re: Boren in blauwe steen

        Oorspronkelijk geplaatst door pvdv Bekijk bericht
        Een Hiltivertegenwoordiger met 20 jaar ervaring.
        Ach zo ...

        Geef mij een oude TE72 of TE60 en ik demonteer en monteer hem met de ogen toe, idem met de TE17, TE12 en DX 400.
        Boren slijpen was ook een kunstje, maar na een paar 100 begint dat te vlotten.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #19
          Re: Boren in blauwe steen

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Ach zo ...

          Geef mij een oude TE72 of TE60 en ik demonteer en monteer hem met de ogen toe, idem met de TE17, TE12 en DX 400.
          Boren slijpen was ook een kunstje, maar na een paar 100 begint dat te vlotten.
          Ik heb er gedurende mijn actieve loopbaan denk ik zo'n honderdtal besteld bij Hilti, wel de heel wat lichtere, zoals de TE22 en zijn opvolger(s)......
          Degelijk materieel maar ons mannen kregen ze toch kapot hoor.....
          De man van Hilti bij wie ik ze bestelde en die ze afhaalde voor herstelling enz. kwam uit het Gentse, had een snor en was een verwoed zeiler.......toch jij niet VerSeg ??
          Groetjes

          Groetjes

          Comment


          • #20
            Re: Boren in blauwe steen

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Ik dacht niet dat de TS in een granieten werkblad van zijn keuken wou boren maar allé.
            Doe jij het met een Metabo?
            Beweren dat Hilti het enige merk is waarmee je deftig kan boren is wel heel kort door de bocht, denk dat kwaliteitsmerken zoals Spit, Makita, ... niet moeten onderdoen.

            Opgepast zelf ben ik absoluut voorstander van Hilti, heb trouwens al zo'n 20jaar een TE15, destijds nieuw gekocht en 2-tal jaren geleden voor de 1e maal bij Hilti Zellik binnengedaan wegens defekt (nieuwe kabel, nieuwe kop, nieuwe borsteltjes, groot onderhoud) heeft me wel wat geld gekost maar boor is weer voor vele jaren als nieuw.

            Senn

            Comment


            • #21
              Re: Boren in blauwe steen

              [QUOTE De man van Hilti bij wie ik ze bestelde en die ze afhaalde voor herstelling enz. kwam uit het Gentse, had een snor en was een verwoed zeiler.......toch jij niet VerSeg ??[/QUOTE]


              Die man met de snor heet Roger Deneve maar is ondertussen met pensioen...Was een toffe collega met tonnen ervaring.

              Groeten

              Patrick
              Nikon.

              Comment


              • #22
                Re: Boren in blauwe steen

                Oorspronkelijk geplaatst door pvdv Bekijk bericht
                [QUOTE De man van Hilti bij wie ik ze bestelde en die ze afhaalde voor herstelling enz. kwam uit het Gentse, had een snor en was een verwoed zeiler.......toch jij niet VerSeg ??

                Die man met de snor heet Roger Deneve maar is ondertussen met pensioen...Was een toffe collega met tonnen ervaring.

                Groeten

                Patrick[/QUOTE]

                Aha, die Roger wist ik nog, maar geen familienaam.
                Toffe kerel inderdaad, ik kon er goed mee overweg.
                Groetjes

                Comment


                • #23
                  Re: Boren in blauwe steen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sennheiser Bekijk bericht
                  Beweren dat Hilti het enige merk is waarmee je deftig kan boren is wel heel kort door de bocht, denk dat kwaliteitsmerken zoals Spit, Makita, ... niet moeten onderdoen.
                  Senn
                  als er serieus moet geboord worden in beton, moet ik niet nadenken welk machientje ik zou gebruiken om een gat te boren in gewapend beton.
                  welteverstaan droog gebruik.
                  voor grote diameters van 75 en meer zou ik split machine gebruiken maar dan nat, vooral dan wegens grotere kans op beton ijzer.

                  die andere machines boren ook daar niet van, je kan het enkel weten als je er eens mee boort.

                  grts
                  Last edited by korandoke; 10 maart 2014, 18:38.
                  je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                  www.korandoke.be

                  Comment


                  • #24
                    Re: Boren in blauwe steen

                    Je bedoelt waarschijnlijk een Spit machine, Split is een stad in Kroatië.

                    Gr.

                    Patrick
                    Nikon.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Boren in blauwe steen

                      iedereen bedankt voor de tips,
                      heb ondertussen een boortje van Dewalt gekocht voor het boren in natuursteen, reeds en proefgat geboord in een stuk rest van mijn blauwe steen,
                      en met mijn Bosch boormachine - op niet kloppen - en een beetje water - geen te hoge snelheid - geen probleem om gat van 6mm te boren.
                      maar om geen risico te nemen op mijn terras, overweeg ik toch nog om onder de lamphouders ( hoogte 40cm)een stukje hard hout (nog stukken overschot IPE liggen)te kleven en hierop
                      mijn lamphouders te schroeven.
                      natuurlijk stelt zich nu het probleem, met welke lijm??? tec7 of iets dergelijks?? maar is dat nog te verwijderen indien bv stukje hout breekt en moet vervangen worden
                      hier ook nog wat over opzoeken, of goede raad is steeds welkom
                      grt
                      jan

                      Comment


                      • #26
                        Re: Boren in blauwe steen

                        Best dat ik er bij mijn klanten zo geen seine van maak zoals ik hierboven allemaal lees.

                        Ik neem gewoon uit mijn auto de boormachine, zet er het juiste Borghboortje op
                        en in enkele seconden is een gat in blauwe steen of beton of graniet geboord van zelfs 10 cm diep en dieper.

                        Tuurlijk kijk ik eerst welk type natuursteen, beton het is en stel mijn machine daarop in.
                        Voor grote diameters voor ik voor met een kleinere maat.
                        Er bestaan diverse soorten steen die in de handel blauwe steen worden genoemd
                        De Chinese is bvb een graniet, de Belgische is bvb een kalksteen.
                        Dan heb je nog Ierse, Indische, Viëtnamese enz.

                        Sinds ik Borghboren gebruik heb ik nooit geen problemen meer met gaten boren.
                        Het grootste nadeel? Borghboren zijn een investering en zijn heeeeel duuuur.
                        Weet zelfs niet of je Borghboren vrij in de handel kan aanschaffen.

                        Succes.

                        groetjes,

                        Dirk

                        P.S. Voor ik deze boren gebruikte zag ik geregeld boren wegsmelten op het materiaal waar ik een gat moest in boren.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Boren in blauwe steen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sennheiser Bekijk bericht
                          Beweren dat Hilti het enige merk is waarmee je deftig kan boren is wel heel kort door de bocht
                          Daar gaan we weer ...
                          Beweren dat "jij" dit ergens kan lezen als ik dat niet geschreven heb is nog zotter voor woorden en toont aan dat veel mensen willen lezen zoals ze het zelf een draai willen geven.
                          Ik heb enkel aangehaald dat je met een Hilti deftig kan boren, ik heb nergens aangehaald dat er geen enkel ander merk bestaat dat op iets trekt.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #28
                            Re: Boren in blauwe steen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                            De man van Hilti bij wie ik ze bestelde en die ze afhaalde voor herstelling enz. kwam uit het Gentse, had een snor en was een verwoed zeiler.......toch jij niet VerSeg
                            Bekijk mijn profiel even.
                            En Hilti is al lang verleden tijd (werk) door de slechte ligging van bij ons uit elders werk gezocht ... al was dat uiteindelijk na een verhuis van het bedrijf nog verder.
                            Last edited by VerSeg; 11 maart 2014, 03:14.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #29
                              Re: Boren in blauwe steen

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Ik heb enkel aangehaald dat je met een Hilti deftig kan boren, ik heb nergens aangehaald dat er geen enkel ander merk bestaat dat op iets trekt.
                              HILTI is inderdaad topmateriaal, zelfs in die mate dat vakmannen zelfs niet meer van een boormachine praten, maar zeggen
                              "Ik neem even mijn HILTI" zelfde als "Ik neem even mijn KODAK" dat wil dus wat zeggen.
                              Maar zoals met alle gereedschap, moet een HILTI ook gebruiken waarvoor deze gemaakt is, de meeste machines gaan kapot door ondeskundig gebruik, sommigen krijgen alles kapot, wat je soms ziet in de bouw manman niet te geloven....

                              Comment


                              • #30
                                Re: Boren in blauwe steen

                                Oorspronkelijk geplaatst door jdv Bekijk bericht
                                Natuurlijk stelt zich nu het probleem, met welke lijm??? tec7 of iets dergelijks?? maar is dat nog te verwijderen indien bv stukje hout breekt en moet vervangen worden?
                                T'ja, dat is geen gemakkelijke vraag hé, Tec7 is inderdaad niet gemakkelijk te verwijderen, neem je silicone, dan is het wat meer flexibel, en dat kan je indien nodig wel gemakkelijk verwijderen, en neem je een twee componenten lijm, dan zit het helemaal muurvast, waarom eigenlijk hard hout op een tegel ? Persoonlijk zou ik daar blokjes blauwsteen laten voor zagen, rondom een schuin kantje er aan, en dat op de tegels lijmen met een twee componenten lijm, daar hoef je nooit meer naar om te zien, en kost helemaal niet zo veel.
                                Dat hard hout zal alleen maar nat en groen worden, en na verloop van tijd kleurstrepen afgeven op je terras.

                                Comment

                                Working...
                                X