Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zijn we? Waar komen we vandaag? Waar gaan we heen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wie zijn we? Waar komen we vandaag? Waar gaan we heen?

Daar heb je het al. Ik snap er geen biet van.

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
    Het is helemaal niet zeker dat het heelal oneindig is. Misschien onbegrensd maar toch niet oneindig, het kan gekromd zijn in een hogere dimensie. Denk aan hoe men eeuwen dacht dat de aarde plat was terwijl we toch de 3e dimensie kenden maar niet beseften dat onze wereld gekromd was in die derde dimensie. Tegenwoordig is het bewijs makkelijk te leveren op 24 uur, het volstaat om 48 te vliegen met een vliegtuig, rechtdoor en evenwijdig met de grond en we zien dat we weer op dezelfde plaats uitkomen. Helaas kunnen we dat in het heelal niet controleren bij gebrek aan tijd.
    Maar de wiskunde om te rekenen in oneindig veel dimensies ligt al klaar met dan aan David Hilbert. Vb een cirkel is een verzameling van punten rond een centraal middelpunt in 2 dimensie, vergelijking : x^2 + y^2 = 25 (die verwijst naar de straal). Een bol is hetzelfde met drie dimensies, vergelijking : x^2 + y^2 + z^2 = 25. Een hyperbol hetzelfde maar in 4 dimensies : x^2 + y^2 + z^2 + q^2 = 25 waarmee we perfect de waarde van de q-4Dvariabele kunnen bepalen.
    Rudy Rucker, een Amerikaans wiskundige en auteur van het boek "de vierde dimensie" beschrijft op een begrijpelijke manier welke vreemde fenomenen er zich zouden voordoen als we de 4e dimensie konden controleren. We zouden vb geen MRi scanners meer nodig hebben en we zouden kunnen opereren zonder de patient te verwonden aan de buitenkant en , heel interessant, we zouden de flessen wijn kunnen opdrinken zonder ze te openen.
    Ik zal eens zoeken naar een link.
    ______
    www.vue.photo

Comment

Re: Wie zijn we? Waar komen we vandaag? Waar gaan we heen?

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
      Voila, dit hem. Ik heb het er wsl al eerder over gehad.

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&...61965928,d.bGQ
      Het boek is ook vertaald in het Nederlands : "De 4de dimensie", uitgeverij Contact Amsterdam, 1985.

Comment

Working...
      X