Ik heb momenteel een 2-slot NASje en dat loopt supersnel vol, daarom overweeg ik om iets groter te kopen.
Hier staan ook nog 2 media-players en die doe ik dan misschien ook weg, want met een Synology NAS kan ik haast evenveel.
Ik heb ok de site van Synology even gespeeld met de HD calculator:
En stel dat ik een 5-slots zou kopen en daar 5x 4TB zou in steken.
Als ik dan SHR-2 of RAID 6 zou gebruiken heb ik 12 TB ter beschikking en dient 8 TB ter beveiliging.
Wil dat dan zeggen dat er 2 harddisks simultaan mogen sneuvelen ?
Zit ik dan redelijk safe ? Is 3 harddisks die tegelijk sneuvelen nog realistisch ?
En ben ik in dat geval ALLES kwijt ?
Ik weet wel dat NAS niet gelijk is aan BACKUP, maar als ik nu abstractie maak van brand/diefstal.
Is dit dan een goede optie ?
Ah, nog iets - ik heb gelezen dat in geval van een harddisk crash, het recovery-proces héél lang kan duren ( afhankelijk van de grotte van de schijven ) en dat de nieuwe schijf ( of heel het systeem ? ) ZWAAR BELAST wordt - met zelfs het risico van wéér een harddisk-crash...
Opteer ik dan beter voor iets kleinere schijven ?
Hier staan ook nog 2 media-players en die doe ik dan misschien ook weg, want met een Synology NAS kan ik haast evenveel.
Ik heb ok de site van Synology even gespeeld met de HD calculator:
En stel dat ik een 5-slots zou kopen en daar 5x 4TB zou in steken.
Als ik dan SHR-2 of RAID 6 zou gebruiken heb ik 12 TB ter beschikking en dient 8 TB ter beveiliging.
Wil dat dan zeggen dat er 2 harddisks simultaan mogen sneuvelen ?
Zit ik dan redelijk safe ? Is 3 harddisks die tegelijk sneuvelen nog realistisch ?
En ben ik in dat geval ALLES kwijt ?
Ik weet wel dat NAS niet gelijk is aan BACKUP, maar als ik nu abstractie maak van brand/diefstal.
Is dit dan een goede optie ?
Ah, nog iets - ik heb gelezen dat in geval van een harddisk crash, het recovery-proces héél lang kan duren ( afhankelijk van de grotte van de schijven ) en dat de nieuwe schijf ( of heel het systeem ? ) ZWAAR BELAST wordt - met zelfs het risico van wéér een harddisk-crash...
Opteer ik dan beter voor iets kleinere schijven ?
Comment