Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kunnen we onze cameramakers wel vertrouwen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Kunnen we onze cameramakers wel vertrouwen?

Ik kwam dit (h)eerlijke artikel tegen op het net, geschreven door Thom Hogan, en verwoord voor mij ook veel van de vragen die ik stel.

Voor hun die moeite hebben met Engels eens door Google Translate gehaald (verwacht dus geen perfectie ):

Laat ik eerst vertellen wat gevraagd dit artikel, dan laat me terug in een beetje geschiedenis , en uiteindelijk zal ik je een antwoord geven .

Sony blijft me verbazen. Hun eerste " aanval " op de Canon / Nikon duopolie in verwisselbare lens camera's werd de aankoop van de Konica / Minolta Alpha team en het nemen van de duopolie hoofd op in DSLR's . De vordering Sony executives maakte was dat ze zouden worden # 2 met meer dan 20 % van de aandelen binnen een paar jaar. Het gebeurde niet .

Wat dacht je van een FX push ? Nou , als je ze niet kunt verslaan op gewas- sensor , misschien kan je onderbieden Canon / Nikon op full frame . Nope . Oke , hoe over het wijzigen van de DSLR ontwerp om terug te gaan naar de oude doorschijnende spiegel die had geprobeerd terug in de film dagen ( Canon membraanspiegel ) . Hmm, nog steeds geen . In feite , in deze tijd , Sony had een harde tijd opknoping op hun enkel aandeel cijfer markt .

Vervolgens kwam NEX . Hier was iets heel anders . Klein, licht , maar nog steeds met een grote Sony sensor in . Ze probeerden zelfs een radicaal nieuwe UI . NEX kreeg een beetje tractie , vooral omdat spiegelingsvrij werd aangeprezen door de pers en internet en other-than-Canon/Nikon camera marketing groepen als " de toekomst." NEX eigenlijk omgekeerd verwisselbare lens aandeel markt Sony's van het zijn op de daling aan het zijn op de stijging , vooral nadat ze ingegaan op de funky UI een beetje , verbreedde het model lineup , en toegevoegde lenzen .

Vreemd genoeg kwam de RX1 lopen in de strijd voor een moment. Ik ben met inbegrip van dit hier voor een reden , die ik in een ogenblik zullen krijgen . Hier zijn we terug naar full frame weer , maar dit keer duurder ! Vreemd .

Tot slot hebben we Alpha FE , dat is echt NEX met full frame sensors in nog een andere stijl van het lichaam en het dragen van de naam Alpha meer trots .

Hebt u het probleem met al deze dwalende model syndroom vangen?

Lenzen. Lenzen zijn de " apps" van camera's. We konden echte apps , ook, maar kort van dat , de primaire manier waarop we veranderen wat onze camera's doen is door het aantrekken van een andere lens . Veel lenzen is gelijk aan veel apps.

Wat Sony heeft in een decennium is eindigen met vijf verschillende " lens sets , " die geen van kreeg vooral dieper ( meer apps ) , en sommige van die onvolledig . Die sets zijn crop sensor Alpha ( DT ) , full frame Alpha , crop sensor NEX ( E ) , full frame " NEX " ( FE ) , en de bouten aan lichaam dingen zoals de RX1 en RX10 . Dus wat wordt gevraagd dit artikel ? Een opmerking van een Sony executive op de dag dat ze begonnen met de A6000 ( NEX E mount ) dat ze zouden gaan concentreren op FE ! Wat zeg je?

True genoeg , heeft Sony geen kondigen een nieuwe lens routekaart met de A6000 , die gewas sensor E - mount . Maar we missen nog steeds een aantal belangrijke lenzen in die berg , en een aantal van de lenzen reeds bestaande echt moeten worden vernieuwd , met name voor de 24MP wereld zijn we nu in ( ik kijk naar jou , 16mm f/2.8 ) . De comeback ik kreeg van Sony was dit : u kunt altijd gebruik maken van FE mount lenzen op E mount camera's.

O jee , we zijn helemaal opnieuw terug in het Nikon DX versus FX probleem .

Oke , dus laten we gaan terug in de geschiedenis voor een moment. Veel ( zo niet de meeste ) van de dingen Canon doet nog steeds over hun gehele bedrijf , en alle van de dingen die Nikon doet in hun bedrijf , zijn optisch gerelateerd . Nikon begon in fotografie als een lens maker , snel jaloers van de camera makers en sloot inch Dat gezegd , zowel Canon als Nikon begonnen met het bouwen sets van lenzen ( apps) . En toen we eenmaal in spiegelreflexcamera ze allebei de neiging om ook lenzen ( apps) die voorheen niet bestond bouwen . Bijvoorbeeld , alleen met behulp van Nikon : 6mm fisheye 1969 , 7.5mm fisheye 1965 , 8mm fisheye 1962 , 21mm breed 1959 , 35mm PC 1962 , 300mm f/4.5 1964 , 200mm Medisch Macro 1962 . Dat is slechts een paar van de lenzen ( apps) buiten de traditionele sets die Nikon werd al vroeg iteratie .

Terug in de vroege afstandsmeter / SLR dagen hadden we waarschijnlijk vijf lens lijnen vermeldenswaard : Canon , Leica , Nikon , Olympus en Pentax . De verstoring kwam met Minolta en autofocus in het midden van de jaren 80. Nikon had geëxperimenteerd met een andere vorm van autofocus , maar zodra de Maxxum 7000 werd geïntroduceerd en nam af , Canon en Nikon waren allebei vrij snel te reageren . Minolta werd belaagd door een octrooi pak op de focus systeem zelf , uiteindelijk schuldig bevonden , en op de haak voor een US $ 128m nederzetting ( in 1991 , dat was een grote hoeveelheid geld ) . Kortom, Minolta werd afgeleid door juridische kwesties en Canon en Nikon profiteerden . Tegen het midden van de 90 's , Canon en Nikon waren een duidelijke duopolie , met zowel een brede , bevoegde camera aanbod en een groot scala aan lenzen ( apps) . Leica, Olympus , Pentax en niet echt maken over de sprong van handmatig naar autofocus heel goed, of helemaal niet. Olympus , bijvoorbeeld , maakte een echte AF SLR camera en acht lenzen alvorens te beslissen om meer te concentreren op de L -serie, die de brug camera's van de film tijdperk waren . Leica nooit een R serie ( SLR ) dat autofocus ondersteund gemaakt . Alleen Pentax maakte het uit van de schakelaar naar automatische scherpstelling relatief intact , al lijkt het achteraf dat de blauwe plekken die ze namen in de jaren 90 proberen te concurreren met Canon en Nikon opzetten van hun eventuele problemen in de groep camera .

Dus wat we hadden aan het begin van de DSLR tijdperk was deze : Canon en Nikon bezitten van de SLR markt en met een breed scala aan lenzen. Helaas , deze lenzen waren allemaal 35mm frame imaging cirkels , en de eerste DSLR's waren allemaal gewas sensor , dus zelfs het duopolie moest snel werken om meer lenzen klaar. Nikon was dit al doen voor de invoering van de D1 : de 17 - 35mm , bijvoorbeeld , werd duidelijk ontworpen met het idee dat het zou voor een digitale sensor op een bepaald punt ( de manier waarop het licht kwam uit de achterkant van de lens was de tip ) .

De verstoring van digitale principe gedood Minolta en Pentax . Ze waren al zwak van de SLR gevechten , en ze waren een beetje traag en laat om DSLR's met te weinig . Olympus besloten een andere benadering dan de rest ( 4/3 ) proberen . In principe kon niemand knock het duopolie , als het duopolie had marktaandeel, momentum , en die grote gevestigde lens bases om te draaien op .

Dat brengt ons terug naar mijn verhaal. 4/3 , m4 / 3 , E , FE , X , NX , en zelfs Alpha allemaal een veel voorkomend probleem : diepte en breedte van de lens set ( apps, weet je nog? ) . Olympus ' krediet, terwijl zij niet volledig hebben om dingen meteen de eerste keer , ze dubbelde met Panasonic en werkte hard op de lens probleem met m4 / 3 vanaf de eerste dag . De manier waarop ik vandaag dingen karakteriseren is dit : m4 / 3 heeft de derde beste lens voor verwisselbare lens camera's vandaag, met de enige echte zwakke punten zijn in tele-en een deel van de pony lenzen ( tilt / shift , bijvoorbeeld) .

Maar Sony ? De Alpha full frame lens lijn lijkt te zijn vastgelopen . De Alpha- DT lijn is zoals Canon en Nikon's gewas sensor DSLR lijnen : zeer onvolledig . De E - mount lenzen lijken op dit moment worden tot stilstand gekomen, en het is eigenlijk alleen in de FE- mount die we zien veel nieuwe lenzen in een routekaart , maar dit is meer een inhaalslag met een basis lens ingesteld dan een diepere of bredere verkenning van wat hun camera's kunnen doen .

Dat brengt me rond op de vraag in de kop . Kunnen we vertrouwen de camera makers ? Kopen we in de lens stelt dat , zoals de Canon EF-vatting of de Nikon F-vatting , zal nog steeds werken aan onze camera's van de toekomst? Of kopen we in de lens van sets die een aantal risico om nooit de manier waarop we willen verbreed hebben ?

De sleutel is in de verstoring draaipunten . De autofocus verstoring was een reusachtig . Automatisering is een enorme vraag van de consument , dus het was duidelijk dat autofocus ging handmatige scherpstelling maken uit de mainstream . Canon en Nikon gedraaid goed met die verstoring , en Nikon kreeg veel respect van het aantal gebruikers door nooit ongeldig den berg . We kunnen pre - verstoring en na verstoring optica monteren op onze camera , die een van de manieren waarop Nikon gelukt Minolta salvo overleven .

De digitale verstoring was niet zo groot . Niets over de overgang van film naar digitaal echt ontkracht de mount. Zeker, sommige lenzen werden niet goed ontworpen om licht te presenteren aan de sensor in de manier waarop het wilde , maar dat was meer een individuele lens probleem dan een algemene mount probleem . Zo, de twee sterke mounts wist precies goed springen over die spil van chemicaliën om elektronen heel gemakkelijk. Omdat Canon en Nikon waren snel uit de poort met zeer bekwame camera's , maar die eigenlijk zet enorme druk leggen op de rest van het peloton . Inderdaad , zo veel druk dat ik het zou karakteriseren deze manier: Fujifilm mislukt ( ze probeerden om DSLR's te maken en viel gewoon steeds verder achterop , uiteindelijk wordt afgezien van de camera met verwisselbare lens bedrijf voor een tijdje ) ; Olympus mislukt ( kleine sensoren in grote lichamen was geen ' t is het antwoord ) ; Pentax mislukt ( ze gewoon geld raakte op en moest worden overgenomen door diepe gepot vrijers om te overleven, tweemaal) ; Konica / Minolta mislukt ( hetzelfde probleem als Pentax en hetzelfde antwoord ) .

Maar al de failliete bedrijven zijn nog steeds bezig , vrijwel alle met pogingen om de volgende pivot ( zonder spiegel ) forceren . (Wat Ricoh denkt ze doen met Pentax Ik heb geen idee . Of ze hebben iets totaal verborgen achter de hand , of ze net als het spelen met het updaten van oude spullen . )

Het probleem is natuurlijk , is dat draaibaar om spiegelingsvrij vereist , ja , je raadt het al : nieuwe apps (lenzen ) . Tenminste weg iedereen besloten het probleem aan te pakken . Terwijl ik hou veel van wat Sony heeft gedaan en ze maken een aantal grote camera's , we zijn nu op poging vier tot het duopolie onttronen , en mijn zeer mooie A7R zit op mijn bureau te wachten op iets anders dan een 35mm en 55mm lens ( de 28 - 70mm niet te worden toegepast , het is een kit lens die toont de hoek snijden zelfs op de A7 ) . Het is alsof mijn nieuwe Mac-computer kwam slechts met Teksteditor en Safari , en iedereen die nodig zijn om hun bestaande apps herschrijven ( of lopen ze in een virtuele machine ) .

Er zijn dus twee duidelijke varianten van mijn vraag hier . Ten eerste kan ik vertrouw Sony in de lens lijn in te vullen ? Op basis van hun lens routekaart , zal ik in staat om mijn basis lens tegen het einde van 2014 ingesteld ergens dupliceren , zeker in 2015 . Maar alleen mijn basis lens set , en dan nog met een aantal kanttekeningen ( 70 - 200mm bij f / 4 , bijvoorbeeld) . Kan ik erop vertrouwen dat FE verder in 2016 zal uitbreiden en uiteindelijk vullen al mijn behoeften ? Misschien , maar aangezien dit al de vierde poging van Sony op een lens set, ik vraag me af of er een vijfde zal zijn .

Ten tweede , zal Nikon doen wat ze deed met de vorige twee draaipunten en gewoon blijven de bestaande monteren intact , of zullen ze bezwijken voor de " dunne camera " beweging ? Daarmee bedoel ik dit : de primaire ding een spiegel doos doet is een camera dikker . U kunt nog steeds kleinere DSLR's met een spiegel doos , gewoon niet dunne . Bovendien heb ik graag een sterke handgreep , die de neiging heeft uit te steken zo veel als de lens mount doet op een Nikon DSLR . ( Zoals ik elders heb opgemerkt , het zogenaamd " klein" Olympus E - M1 heeft een rechterhand grip die technisch maakt dat camera " dikker " dan een Nikon Df . )

Met andere woorden , zullen we een Nikon " spiegelingsvrij " systeem dat de F - mount gebruikt ? Ik ben al wedden op "ja" voor nu vijf jaar . Anders weddenschap zou zijn om te wedden dat Nikon begrijpt niet hoe ze de laatste twee draaipunten intact. Toch ...

Hier is mijn probleem . Als Nikon echt zouden gaan houden de lensvatting intact, waar zijn de DX lenzen ? Het lijkt me duidelijk dat we gaan blijven gewas sensor en full frame sensor camera's hebben al geruime tijd . De economie dicteren het gewoon. Terwijl de FX sensor prijzen blijven naar beneden drijven , we zijn niet van plan om een van US $ 500 FX lichaam elk moment snel te zien. Niet eens een US $ 1000 een ( tegen catalogusprijs , kunnen we wat vuur verkoop die beginnen om deze aanpak als iemand krijgt wanhopig om inventaris lossen zien , maar die zouden camera's met verlies verkocht worden ) .

Nikon is het verzenden van gemengde signalen , dat is de meest zorgwekkende ding over het bedrijf voor mij op dit moment. CX , DX en FX is echt ambitieus om mee te beginnen . Maar de manier waarop DX wordt afgehandeld is alsof niemand bij Nikon begrijpt de apps (lenzen ) gebruikers willen en nodig hebben . Of , alternatieve verklaring : ze gaan de mount voor DX veranderen . Voordat iedereen raakt in paniek en begint terbeschikkingstelling " Thom zegt de DX mount zal verdwijnen in de toekomst" laat ik dit zeggen: ik verwacht niet dat dat helemaal niet. Mijn inzet is dat ze dat niet doen . Maar ik heb gekregen steeds meer zorgen over waar Nikon DX ziet naarmate we verder en verder in het. Vergeet niet , we zijn 15 jaar nu , dus het zien van zo weinig gebeurt in andere dan enkele bescheiden iteraties DX is een beetje verontrustend gezien het feit dat DX is niet "alles . "

En dat is het probleem dat we hebben de hele camera bedrijfsleven op dit moment . Wat is er allemaal tegenwoordig? overwegen :

Full frame : Nikon's lichaam lineup is een puinhoop en Canon heeft minder opties op dit moment. Ten minste de lens sets zijn diep en breed .
    Crop sensor : Canon , Nikon en Sony zijn niet itereren lenzen , niemand lijkt te denken dat er behoefte is aan een professionele oplossing , ondanks dat het zijn een van de grootste successen van het gewas sensor in het verleden.
    Mirrorless : Niemand heeft een echt full- lens lineup , hoewel m4 / 3 blijft het voortouw nemen .
    Dat brengt me terug naar mijn vraag opnieuw : kunnen we vertrouwen de camera makers ? Ik denk het niet . Totdat het is duidelijk dat iemand kan onttronen Canon / Nikon in verwisselbare lens camera's de anderen zijn interessant, maar niet betrouwbaar op lange termijn opties . Tot Canon en Nikon reageren op een bepaalde manier , hetzij door het produceren of te reageren op een nieuwe spil, ik denk dat we naar de " wat je ziet is wat je krijgt" benadering , dat wil zeggen meer iteratie van bestaande dingen .

Zijn we op het punt om een uitsterving getuige : De vraag die blijft komen over mijn bureau de laatste tijd kan op deze manier worden samengevat ? Compact camera zeker lijken te worden geleid die manier. In wezen de resterende compact camera makers snel proberen ze veranderen in een nieuwe soort ( kleine sensor , grote lens of grote sensor , kleine lens) om ze in leven te houden .

Ik heb ook naar dit afvragen : zijn er genoeg camera's van alle soorten nu actief ( smartphone , veiligheid , Google , etc. ) dat ik kon " assembleren " een foto van mij rond te lopen een grote stedelijke gebied van de beelden die bereikbaar door de zijn internet ? Zo ja, waarom zouden de meeste mensen zelfs een camera nodig? Pak de scène in hoog detail van Google Maps , pak mijn positie en houding en gezichtsuitdrukking van beelden op het internet en misschien mijn smartphone , meld die met een high-res kaart van mij op mijn computer , en voila , daar sta ik in de voorkant van de Eiffeltoren . Hmm , als ik de GPS in mijn telefoon te laten mijn thuis computer assistent volgen me en werken aan het samenstellen van deze dingen automatisch , tegen de tijd dat ik thuis ben ik veel afbeeldingen hebben, ~ ) .

Uiteraard , dat werkt niet voor een pro probeerde om het leven te verdienen aan het nemen van foto's van dingen die de meeste mensen niet zien , of op een manier die de meeste mensen niet zien . Maar de pro-markt is klein . Merk op dat de meeste van de camera bedrijven, waaronder Nikon , zijn in wezen consumentenelektronica bedrijven nu . Dus wat zal de consument pivot ? Want dat is wat zal de primaire camera versnelling stuwkracht rijden in de toekomst.

Wat is het antwoord voor een serieuze gebruiker ? Koop een D800E en feest op de enorme overvloed aan F - mount lenzen. Als je een beetje krap bij kas , dan is de D610 plaats . Beide zijn redelijk Laatst Camera Syndroom reacties. Als u een Canon -gebruiker bent , vervang de 5DIII en 6D . Iets anders heeft de neiging om een inzet op de vraag of de camera makers zal doen wat je wilt dat ze doen in de toekomst. Met andere woorden , je maakt je huidige aankoop op basis van een trust van wat ze zullen doen in de toekomst . Dus ik herhaal : je kan vertrouwen de camera makers ?

Ja, ik weet dat dit artikel is provocerend. Een van mijn doelen is altijd geweest om intelligente en nuttige discussie over fotografie en de spullen die we gebruiken provoceren . Bedenk dat de laatste paragraaf is een stroman voorstel , geen serieuze oproep om gewoon te kopen een Nikon FX camera en worden gedaan met dit alles. En er rekening mee dat, ondanks wat ik schreef over Sony , ik eigenlijk zelf Sony camera's en net als zij .
Working...
X