Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

PC-probleempje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • PC-probleempje

    Hallo,

    Voor intensief gebruik (renderen van video's en dergelijke) heb ik aparte PC.
    Daar staat enkel de allernoodzakelijkste software op, niks meer.

    Er hangen een aantal USB-apparaten aan:
    - interne kaartlezer voor SDHC
    - 3x externe HD Lacie (1.5, 1 en 0.5Tb) voor opslag van data - alledrie uitschakelbaar met een externe schakelaar (ze staan enkel aan bij gebruik uiteraard). Deze HD's hebben alledrie hun eigen voeding.
    - speakers (handig voor de montage van geluid bij de film) - ook eigen voeding
    - USB toetsenbord en muis
    - er zit een USB-HUB tussen (rechtstreeks aangesloten op één van de USB-poorten op de PC), maar of ik die loskoppel of niet, dat maakt geen verschil in de "problematiek".

    Beeldschermen: 2x23" Acer 1920x1080 identieke monitoren

    Probleem: als ik de PC wil opstarten (of herstarten) hoor ik 1 piepje en start hij niet op.
    Als ik dan de aangesloten USB-apparaten loskoppel (4xUSB achteraan de PC), dan start hij dadelijk op en kan ik de USB-apparaten ook weer probleemloos aankoppelen.
    Alles werkt dan perfect.

    Het is een Acer met i54570CPU@3.20GHz met 8GB Ram en Windows 8.1 64bits - steeds helemaal up-to-date.
    Voor mijn videobewerking is hij meer dan snel genoeg - zelfs met video's van meer dan 6GB groot.

    Ik heb de USB-apparaten al omgewisseld (andere USB-poort), maar dat brengt geen zoden aan de dijk.
    In apparaatbeheer staat geen enkel probleem gemeld.

    Wat zou dat probleem(pje) kunnen zijn?
    Voor de rest werkt deze PC perfect en tot volle tevredenheid ...

    Alvast bedankt voor het "meedenken" van de experts.
    Niet dat dit zo'n groot probleem is, maar wel vervelend om telkens een "knieval" te moeten door voor je pc

    Jaja
    Last edited by jaja; 14 februari 2014, 19:36. Reden: taalfoutje verbeterd
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

  • #2
    Re: PC-probleempje

    Als ik mocht gokken --> voeding.
    Deze wordt precies bij het opstarten door de vele USB apparaten naar beneden getrokken qua spanning.

    Comment


    • #3
      Re: PC-probleempje

      Hallo,

      Ik heb de voeding even nagekeken in de specificaties en die is 300W.
      Is dat onvoldoende? De meeste USB-apparaten hebben toch hun eigen voeding?
      Bedankt voor het meedenken ...

      Jaja

      Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
      Als ik mocht gokken --> voeding.
      Deze wordt precies bij het opstarten door de vele USB apparaten naar beneden getrokken qua spanning.
      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

      Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

      Comment


      • #4
        Re: PC-probleempje

        Een voeding van een externe HD die niet meer op volle kracht werk en dus aan het einde van zijn leven begint. Een per een eens aansluiten en de pc opstarten en zien welke een probleem geeft bij het opstarten. Het is maar een idee om mee te denken.
        Kan je ook voelen op de voedingen van de HD's voldoende op temperatuur zijn. Normaal zijn ze redelijk warm.

        Comment


        • #5
          Re: PC-probleempje

          Jaja,

          computer wordt toch niet via de usb-poorten opgestart?

          Grz Chriko
          Wat moet dat moet zoals het moet.

          Comment


          • #6
            Re: PC-probleempje

            Al eens in je bios gekeken Jaja? Ik heb iets dergelijks voor gehad, soms lukte het, en soms niet,
            wat bleek, dat USB als eerste in de rij stond ipv. de C SSD schijf, dat even gewisseld en OK.
            Houd niets in in de meeste huidige bios instellingen, het is een soort Windows achtig iets, gewoon met
            je muis naar voor slepen wat je als eerste wil opstarten.
            Nu ben ik onlangs overgestapt naar één LaCie 8TB op USB3 en in raid, ongelofelijk snel, en wordt maar opgestart als je de computer opstart, bij het afsluiten van je computer gaat dat ding in een soort slaapstand.


            Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

            Comment


            • #7
              Re: PC-probleempje

              Waarschijnlijk zal uw PC normaal opstarten als geen van die externe HDD aan staat?
              Kijk eens in de BIOS welk de opstartvolgorde is. Knop "Delete" indrukken voor de POST, bij een merk PC kan het zijn dat u F2 ingedrukt moet houden om in de BIOS te geraken.
              Bij sommige PC's (afhankelijk welke BIOS het moederbord heeft) kan de opstartvolgorde door een bepaalde toets in te drukken nagekeken worden, ben nu niet meer zeker of u daar de volgorde kunt wijzigen of niet.
              Sony A7II + Carl Zeiss Lowia 2/50 + Carl Zeis Vario Tessar FE 16-35mm f/4 ZA OSS
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: PC-probleempje

                Hallo,

                Ik zal de opstartvolgorde eens bekijken in de bios ...
                En die staat goed denk ik (Windows boot manager), dan CD/DVD en als laatste de verwijderbare media
                Ik heb die USB HD's eens losgekoppeld door hun kabels uit te trekken en ja hoor, dan start de boel normaal op.
                En toch staan die schijven steeds uit bij het opstarten (dmv de aan/uit schakelaar).


                En ja, hier hangt ook nog een WD netwerkschijf als extra opslagruimte en die start ook mee op met de computer en gaat ermee slapen
                Best handig!

                Jaja
                Last edited by jaja; 15 februari 2014, 01:33.
                Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                Comment


                • #9
                  Re: PC-probleempje

                  Moeilijk te zeggen hoe je uw BIOS van hier uit precies moet instellen, maar ik zou toch de C als eerste zetten.
                  Als uw moederbord een EUFI heeft dan kunt u met de muis gewoon de symbolen (CD, HDD enz.) gewoon verslepen naar de opstartorde die u wenst. (Dit is toch zo op mijn MSI Z 77.)
                  Sony A7II + Carl Zeiss Lowia 2/50 + Carl Zeis Vario Tessar FE 16-35mm f/4 ZA OSS
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: PC-probleempje

                    Het aantal piepjes en knipperende lichtjes geven al een aanduiding van wat er fout loopt bij het opstarten
                    Dit zijn quasi standaardgeluiden en knipperlichten bij foutaanduidingen.



                    Eventueel de PC opstarten in veilige modus en alle externe apparatuur loskoppelen kan ook al een aanduiding geven waar het fout loopt.

                    mvg,
                    Patric

                    Comment


                    • #11
                      Re: PC-probleempje

                      Alle BIOSsen zijn een beetje anders, maar ik ben bijna zeker dat je PC bij het opstarten eerst al je USB apparaten gaat afzoeken naar een opstart mogelijkheid, waardoor je deze problemen hebt. Kijk eens in je BIOS (ik vermoed bij je bootoptions) of je "Boot from USB" (of iets dergelijks ziet staan, en of je deze kan disablen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: PC-probleempje

                        Bij de opstart van mijn pc hoor ik ook één "piep"
                        Ik heb 2 externe harde schijven via USB3 constant aangesloten.
                        Die 2 schijven starten en stoppen als ik de pc aan- of uitzet.
                        Het enige wat ik ooit heb aangepast in het BIOS = booten via de SSD.
                        (de SSD staat ook op SATA 1)

                        Intussen heb ik even mijn settings bekeken in het BIOS en ik zie niets speciaals qua USB-poorten > dus alles enabled

                        Wat je kan proberen is het BIOS oproepen en F5 drukken > zijn de default settings voor het BIOS.
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

                        Comment


                        • #13
                          Re: PC-probleempje

                          Hallo,

                          Ik ben inmiddels een aantal keren door het bootmenu gelopen (geen grafisch menu) en nu start de PC wel op met aangekoppelde USB-HD's.
                          Het moet dus te maken hebben met een BIOS-instelling - ik weet enkel (nog steeds) net precies dewelke. Ik denk dan ik ze teruggezet heb op "default".
                          Maar, de boel start normaal op, en dat is wat ik wilde.
                          Allemal bedenkt voor het meedenken en de aangeleverde suggesties en oplossingen

                          Jaja (kan nu booten zonder knieval)
                          Last edited by jaja; 15 februari 2014, 18:15.
                          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                          Comment


                          • #14
                            Re: PC-probleempje

                            Oorspronkelijk geplaatst door spyder Bekijk bericht
                            Alle BIOSsen zijn een beetje anders, maar ik ben bijna zeker dat je PC bij het opstarten eerst al je USB apparaten gaat afzoeken naar een opstart mogelijkheid, waardoor je deze problemen hebt.
                            Als die eerst naar die USB gaat kijken maar geen opstartpartitie vindt, dan gaat die toch gewoon door naar het volgende dat die tegenkomt met wel een opstartpartitie?
                            Stel dat die geen andere zoekt of vindt, dan krijg je toch de melding "No bootable devices--strike F1 to retry boot, F2 for setup utility"?
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: PC-probleempje

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Als die eerst naar die USB gaat kijken maar geen opstartpartitie vindt, dan gaat die toch gewoon door naar het volgende dat die tegenkomt met wel een opstartpartitie?
                              Stel dat die geen andere zoekt of vindt, dan krijg je toch de melding "No bootable devices--strike F1 to retry boot, F2 for setup utility"?
                              Klopt inderdaad wat je zegt, maar daar gaat ook voor elk USB apparaat een x aantal tijd overheen vooraleer ie verder gaat kijken naar het volgende. Pas daarna gaat ie gewoon opstarten van partitie of CD/DVD station.

                              Comment

                              Working...
                              X