Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iemand in de zaal die thuis is in den elentriek? UPDATE

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Iemand in de zaal die thuis is in den elentriek?

Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
    verstandig ?? als de installatie geplaatst is met "kennis van het vak" dan wordt zelfs draad met een isolatie van stof... enzo, want:
    De installatie moet voldoen aan de regels die golden ten tijde van de bouw.
    dus niks verkeerd mee ( wat niet wil zeggen dat het niet voor verbetering vatbaar is
    Onlangs een huis gedaan : ijzeren buizen in de muur, contactdozen in de muur en alles "onder geplamuurd" wat moet ge dan doen ??? alles openkappen zeker , wat wel is, alles dat ge nieuw doet moet volgens de regels van NU zijn. ( we leven niet in Nederland, maar Belgie ).
    Met uw laatste zin geeft u voer aan de gedachte bij sommige in Nederland dat ze in België nog 50 jaar achterlopen.
    De meeste branden in oude panden worden veroorzaakt door (kortsluiting) slecht onderhouden; versleten of ondeskundig aangelegde installaties.
    Dat kan uitlopen op uitsluiting bij een brandverzekering, maar buiten dat telt uw veiligheid en dat van uw en medebewoners.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
      Met uw laatste zin geeft u voer aan de gedachte bij sommige in Nederland dat ze in België nog 50 jaar achterlopen.
      kijk de wetten in Belgie zijn nu eenmaal zo. Ik heb nog nooit iets gedaan dat niet mocht, ( een stopkontakt zetten op ne lichtkring van 1.5mm bv.. ) en zal dat nooit doen.)
      Maar "meer" dan ik moet, is te gek, een zekering in de kast , en dan 10 meter verder op diezelfde draad nog eens een zekering... overbodige kosten.
      En sommige oudere huizen kan je nu eenmaal niet "alles" vervangen, of ze zitten met redelijke plamuurkosten. En ( zoals ik boven aanhaalde : die 3 lichtpunten, heb ik achter een zekering ( automaat ) van 10 amp. gezet, dan ben ik zeker dat daar bij de minste kortsluiting, de zek. springt. dus achterlopen op Nederland, als je " degelijk, en met kennis van zaken werkt" dan zie ik geen probleem in een oude installatie. wel natuurlijk als ze ne "kattekop" in een lichtpunt steken (overlaatst meegemaakt : kattekop meegenomen en in de vuilbak gekiepert : je kent die wel : die ze in een lamphouder kunnen plaatsen, en als de lamp dan brandt dat je daarvan kan aftakken... ) met gezond verstand handelen is een vereiste: oud of nieuw.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
        Mis, als je een oude installatie, renoveert, en je laat enkele kringen onaangeroerd, ( dus niet een stukske draad vernieuwen ofzo dan is dit een oude installatie ( en mag dat deel niet aanzien worden als een nieuwe installatie. )) de laatste 5 huizen, waren "oude huizen" waar ik vanaf de zekering kast nieuwe zaken heb bijgeplaatst ( alsook zekeringen natuurlijk ) en op het eendraadschema , heb ik telkens " oude installatie" geplaatst, boven elk vertrek, en alle 5 keuringen waren : "geen inbreuken gevonden", ( het laatste 3 weken geleden ) ik kon 3 lichten / draden en ... niet veranderen, of het was door 2 plafonds kappen enzo.., ( en dan nog een vals plafond erin, ijzeren leidingen in de muur..) en ik heb een nieuwe kast ernaast geplaatst met nieuwe zekeringen en differentieel enzo.. en : helemaal goedgekeurd.
        op het eendraads schema : oude installatie boven kring A en B gezet ( waren 2 vertrekken had ik A, en B genoemd, en dan het nieuwe vanaf C ( tot R een nieuwe kast met 3 rijen zekeringen. )
        Je hebt gelijk, maar als je een keurder krijgt die rigoureus het reglement toepast ben je klaar voor een hartinfarct. Zelf meegemaakt bij de verbouwing van het huis van mijn jongste dochter maar gelukkig geen infarct aan overgehouden. Bij mijn oudste dochter echter geen enkel probleem. Dadelijk goedgekeurd voor 25 jaar.
        Mvg.
        Robert
        Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Bij schakeling 1 en 2 geen enkel probleem.
          Bij de derde heb ik nu gemerkt dat ik de verkeerde "blind" zou maken.
          Hierbij de juiste situatie: Graag nog even jullie advies? Bedankt op voorhand

EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires
          debruri.be

Comment

Op schakelaar 1 : ( blind ) de 2 p's verbinden met de 2 1's, dus geel ( boven ) met wit ( boven ) bruggen, en rood ( onder ) met wit ( onder ) , en de 2 blauwe isoleren. op de schakelaar die er komt ( dubbelpolige ) p onder ( groen ) op L1 en p boven ( groen )op L2 de witte onder ( 1) op 1 en de witte boven ( 1 ) op 2. en de 2 blauwe isoleren.

Comment

zou dat gewoon oplossen met een impulsschakelaar
              je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
              www.korandoke.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
                zou dat gewoon oplossen met een impulsschakelaar
                Da's nog duurder kosten maken, en de zaak ingewikkelder, en ik denk dat hij van elektriek niet echt te veel kaas heeft gegeten. En dan moet ge nen inpuls schakelaar, verbinden met nen inbouw ( in dat boiteke ) inpuls relais, want het moet dubbelpolig blijven...

Comment

Super bedankt "Scherpie", super bedankt "Sultana" en al diegene die hun steentje hebben bijgedragen om dit tot een goed en veilig einde te brengen.

Enne... nogmaals voor alle duidelijkheid : Heb idd. niet veel kaas gegeten van elektriciteit..... maar omdat bij de pakken blijven zitten niet van mijn gewoonte is probeer iets in orde te krijgen dat bijna 11 maand loopt waar de beroeps (elektricien die de reno gedaan heeft) voor bedanken of gewoon hun kat sturen.

Toch weer een nog hangend jobke gedaan, ikke content en mijnen halven trouwboek nog contenter!
                  EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires
                  debruri.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Debruri Bekijk bericht
                    Super bedankt "Scherpie", super bedankt "Sultana"
                    We zijn op de wereld om mekaar te helpen, niewaar... ( 't Schaep met de 5 pooten ( 1969 ))

Comment

Working...
                    X