Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vakantie in Zweden?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Vakantie in Zweden?

Oorspronkelijk geplaatst door marie-anne Bekijk bericht
    Op vakantie in Noorwegen, jaren geleden, stonden wij te vissen aan een rivier.
    We werden letterlijk opgegeten door muggen. Tot mijn man een sigaret aanstak. Muggen verdwenen!
    Niet bijster gezond maar wel effectief
    Dit zal wel kloppen. Ooit stond ik te hengelen aan de oever van de Verdon (Fr.) en midden in het water stond een andere hengelaar met van die waadlaarzen aan.
    Die pafte de ene sigaret na de andere. Omdat we beiden geen vis(je) konden verschalken raakten we na een tijdje aan de praat.
    Hij vertelde dat hij vooral ging hengelen omwille van het in de gezonde lucht te kunnen vertoeven (en dat roken dan dacht ik..... )
    Ik vroeg toch maar niet waarom hij dan de ene na de andere sigaret rookte......maar nu zovele jaren later, door jouw berichtje hier, snap ik het.
    Wellicht hield hij zo de muggen op afstand, want daar langs het water zaten er ook massa's ondanks de stroming.

Sorry Tommie, dat het nog eens over muggen gaat, maar dat is nu eenmaal eigen aan chit/chat hé .
    Misschien toch een tip : http://zweden.startpagina.nl/
    Dit heb je voor (bijna) alle landen, en daar haal ik meestal mijn reisinformatie.
    Last edited by Guest17; 12 januari 2014, 04:12.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
      Leeft Mien nog?

En ze ziet er ook nog tamelijk uit Theo.
      (Best dat ze niet kijkt op BD ).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
        Die water/ammoniak is wel voor NA de (muggen)beet hé, ik denk niet dat het preventief werkt .
        Ik heb het althans nog niet geprobeerd, maar na de beet kan je geen betere hebben.
        Paul heeft 20 jaar ervaring er mee, en ik bijna 30 jaar.....dat kan dus reeds tellen niet ?
        Het werkt idd niet preventief. Maar de effectiviteit bij dazenbeten is ronduit spectaculair te noemen. Als je het aanbrengt vlak na de beet komt de klassieke bubbel niet door.
        Maar ik heb het ook uitgeprobeerd bij bijen- en wespensteken, mierenbeten, netels ... voor dat laatste heb ik ooit nog mijn arm door de brandnetels gehaald, ik ben rustig naar binnen gewandeld en vervolgens de ammoniak erop en klaar.

Comment

Dubbelpost, sorry.
          Last edited by Guest2; 13 januari 2014, 12:04.

Comment

Hoi, ben afgelopen tijd 2x in Hälsingland geweest. Super (natuur)omgeving, leuke uitstappen mogelijk, nog verre van toeristisch uitgebaat, goedkope lunchmogelijkheden (+/- €10), vriendelijke Zweden. Uitstekend B&B, uitgebaat door 2 Limburgers - http://www.storsves.se/ -
            Ofwel met auto tot Kiel en dan (nacht)boot tot Göteborg (minst vermoeiend), ofwel via bruggen Denemarken.
            Mattos

Comment

En vorige zomer geen muggen in Hälsingland, t was te droog. Een prachtige streekgebonden, moet je gezien hebben. Ideal te combineren met Stockholm.

Comment

Inderdaad weinig tot geen muggen, echt plaatsgebonden en heel beperkt. Van Stockholm tot Midden-Zweden een zaligheid om met de wagen te rijden. Weinig verkeer en verkeersvriendelijk. En een must voor de (natuur)fotograaf...
                Mattos

Comment

waarom niet de bootovertocht Kiel-Göteborg? Je spaart 1nacht hotel, 600km rijden en de tol van de brug en de kleine overtocht. Bovendien ben je niet zo vermoeid van de reis. Slapen op de boot is ook veel plezanter dan slapen in een hotel, je voelt niet dat je op een boot zit. Als je alles telt, niet veel duurder, hoor. Prijzen zijn echter afh van het seizoen en worden duurder naar de vertrekdatum toe. www.stena.nl Voor een hotel omgeving Stockholm. kijk eens op booking.com.
                  voor een boot, voldoende mogelijkheden voor een kano of een roeiboot. Voor een motorboot, zal eens rondvragen.... Altijd welkom als er meer vragen zijn. voor foto s kijk eens op facebook: storsves B&B, dat geeft je een idee van de natuur. Trouwens, einde september/begin oktober is het mooist!!! prachtige kleuren die weerspiegelen in de meren.....en geen muggen....

Comment

waarom niet de bootovertocht Kiel-Göteborg? Je spaart 1 nacht hotel, 600km rijden, de tol van de brug en de kleine overtocht. En niet vermoeid van de reis. Als je alles rekent is de prijs nauwelijks duurder. Prijzen varieren echter afh van periode en datum van boeking. Naar de vertrekdatum toe wordt het duurder. www.stena.nl
                    Een hotel in de omgeving van Stockholm, kijk eens op booking.com
                    en fotos over de mooie natuur... kijk eens op FB "storsves b&b", De mooiste foto s maak je einde september/begin oktober. Prachtige kleuren die weerspiegelen in de meren.... en geen muggen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                      Ben even niet mee.
                      Mien Verdingh > natuurgids uit onze buurt.
                      (probeer maar via Google )
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                        Mien Verdingh > natuurgids uit onze buurt.
                        (probeer maar via Google )
                        Nu ben ik weer even niet mee, mijn vrouw heet ook Mien en ik dacht dat je bedoelde : als je al die middelen uitprobeert op je vrouw en kinderen ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hälsingland Bekijk bericht
                          waarom niet de bootovertocht Kiel-Göteborg? Je spaart 1 nacht hotel, 600km rijden, de tol van de brug en de kleine overtocht. En niet vermoeid van de reis. Als je alles rekent is de prijs nauwelijks duurder. Prijzen varieren echter afh van periode en datum van boeking. Naar de vertrekdatum toe wordt het duurder. www.stena.nl
                          Een hotel in de omgeving van Stockholm, kijk eens op booking.com
                          en fotos over de mooie natuur... kijk eens op FB "storsves b&b", De mooiste foto s maak je einde september/begin oktober. Prachtige kleuren die weerspiegelen in de meren.... en geen muggen.
                          Dit is natuurlijk ook een optie, maar niet voor mij. Ik vind het vreselijk om iets te boeken waardoor ik op een gegeven moment op een gegeven plaats moet zijn.... Binnen een paar jaar heb ik groot verlof en het eerste wat ik ga doen is Zweden bekijken in de periode die je aangeeft. Ook hoog op de lijst staat het zien aanbreken van de lente en het verdwijnen van het ijs .
                          Fantastisch land. De liefde voor het Hoge Noorden is ooit gekomen door Noorwegen maar is 20 jaar geleden compleet naar Zweden overgeslagen. De meeste mensen kunnen zich hier niet in vinden maar ik heb het land zien veranderen sinds 1980, en zeker niet in hun voordeel. Alles moet nu geld opbrengen, vroeger was dat heel anders, in feite zijn de Noren op relatief korte tijd van keuterboertjes veranderd in oliesjeiks en dat heeft aan een aantal zaken geen goed gedaan. De komst van de vele toeristen heeft er ook geen goed aan gedaan, neem daarbij nog het feit dat ik alleen in de zomerperiode kan gaan. Misschien zal het wel aan mezelf liggen maar ik hoor toch gelijkaardige verhalen vertellen van vrienden die het land ook al lang kennen, 2 van gaan gingen al in 1957.
                          Zweden is in zijn manier van doen "gewoon" gebleven, veel desolater en véél rustiger. Toen we ooit via de ongelofelijk mooie en rustige Silvervägen Noorwegen binnen reden was het binnen het kwartier gedaan met de rust. Zelfde verhaal voor die keer dat we via de zeer desolate weg via Sveg, Särna en Idre Noorwegen binnen kwamen, een kwartier later zagen we de eerste afsluitingen.
                          Niemand kan ontkennen dat Noorwegen veel fotogenieker is maar geef me toch maar Zweden. Dit is een prachtige hommage aan Sarek, samen met Padjelanta en Stora Sjöfallet het grootste nationale park van Europa. Dit ga je tevergeefs zoeken in Noorwegen. Voor iets gelijkaardigs moet je naar IJsland.
                          Playlist for Nature films: https://www.youtube.com/playlist?list=PL5FKuJn8NEzVWt1zJ-UbBXa5IilEoe78RThis channel more: https://www.youtube.com/user/SjogrenAnd...

Betreft de andere Scandinavische landen, sorry als ik op iemands tenen trap maar Denemarken en Finland kan ik niet aanraden. Het merengebied van Savo is de grootste ontgoocheling geweest in mijn leven, West Finland is gewoon saaaaai en wie nog spreekt van de donkere bossen van Finland moet dringend andere boeken beginnen lezen. In mijn ogen : wie naar Finland wil moet boven de poolcirkel zijn, daar wordt het de moeite. Ofwel moet je in de winter gaan. Alle nationale parken beneden de poolcirkel zijn parkjes waar je in een dag omheen loopt en hun "24 km houseless road" waar ze zo fier op zijn, daarmee lacht de eerste de beste Zweed zich een oog uit.
                          Maar ik geraak OffT.

Comment

Working...
                          X