Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

3D-printen - wie heeft ervaring?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 3D-printen - wie heeft ervaring?

Wel Geert, wat te denken van dit: http://www.psfk.com/2014/01/concrete...P2KPo.facebook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
      Vandaag voor het eerst een zelfbouw 3D printer in werking gezien.
      Plastic.
      Zoals ik reeds heb gezegd Paul, is 3D printen met een minimum aan kosten mogelijk op gelijk welke CNC freesmachine,
      het enige dat je nodig hebt is een kleine extruder, (gemakkelijk zelf te maken) en een spuitkopje.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
        Dat heb ik reeds meermaals gezien Vincent, maar ik geloof er niet echt in, theoretisch zeer mooi,
        maar net als met die metselmachines van 20 jaar geleden bijna niet haalbaar qua installatie, moeilijk
        te zetten en uit te passen, en leggen van gewelven kan dat ding ook niet, laat zitten bekoffering maken.
        Zoals je weet, is mijn schoonzoon aannemer, met drie man zetten zij om de 5 weken een redelijk groot huis,
        dat met het leggen van gewelven, isolatie zetten, facade zetten en alle dorpels van vensters en deuren.
        En dat met een redelijk beperkte kost qua machines en te doen op een beperkt oppervlak.
        Voor een tussenbouw bv. in hartje Brugge, heb je al geluk als je een bouwlift kan/mag zetten.
        Als je dan een huis zou willen bouwen met zo een 3D gietmachine, moet je rekenen dat werknemers reeds
        een weekje zullen nodig hebben om die opstelling te maken, dan zullen er drie witte schorten bijstaan om de boel te bekijken
        tijdens het werk, heb je continue iemand nodig om dat ding van grondstof te voorzien, en een technieker omdat dat ding
        niet mag stilvallen, wat uiteindelijk zal resulteren in een nog hogere kost dan de gewone manier van werken, die tegenwoordig
        meestal zeer verzorgd is, zeker als er wat speciallekes komen bij kijken.
        Een paar maanden geleden heeft mijn schoonzoon er zo eentje mogen zetten, waar de facade volledig in gezaagde composiet graniet
        blokken moest gemetst worden, prachtig, maar ik zou het niet graag betalen.

Comment

Als je spreekt over plastic Paul, heb je dan over het geprinte onderwerp of de printer zelf?
          Er is van Velleman een budget printer: http://www.conrad.be/ce/nl/product/4...WT.mc_id=gshop

Maar dan heb de iets betere zoals deze 2 modellen van LeapFrog waarbij de goedkoopste nog steeds er goedkoop uitziet en waar de recensies op Coolblue ook niet uitnodigen die "goedkope" model te kopen. Het duurdere model ziet er al weer beter uit.
          En dan zijn er firma's zoals i.materialise die voor klanten allerlei printen. Dit zijn dan lasers die niet met gesmolten fillament werkt maar wordt er een korrel op het ontwerp gestrooid waarbij een laser die nadien zal uitharden. Hierdoor krijgt men een gladder en sterker ontwerp maar als je weet dat 1 zo'n printer €50.000 - €60.000 kost en die firma er verschillende van heeft dan spelen die in de finale van de Champions League .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Zoals ik reeds heb gezegd Paul, is 3D printen met een minimum aan kosten mogelijk op gelijk welke CNC freesmachine,
            het enige dat je nodig hebt is een kleine extruder, (gemakkelijk zelf te maken) en een spuitkopje.
            Geert, ik ben een sceptische mens maar hoe print je een biljartbal ???????

Comment

Hier al een begin Paul

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                Geert, ik ben een sceptische mens maar hoe print je een biljartbal ???????
                Wat leesvoer Paul KLIK

Een bal printen is redelijk simpel Paul, maar om dat te doen in de juiste gondstof, dat is een anders paar mouwen.
                Titanium of gelijk welke metaal legering printen op een 3D lasermachine is tegenwoordig relatief simpel te doen, ook alle kunststoffen zijn gemakkelijk,
                er zijn ook 3D snijmachines die met gewoon A4 bladen een 3D vorm maken, iedere keer een laagje lijm, een blad er op, en de contouren snijden,
                steeds maar terug hetzelfde, DAT DING heb ik zelf zijn werken op een beurs.

Comment

Nog voorbeelden van een 3D paper printer. http://m.youtube.com/watch?v=LafffSX...53DLafffSXHNFY

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

Comment

Ondertussen print ik met pla filament op mijn degelijke zelfgemaakte 3D printer met laagdiktes van 0.06 mm
                    Die draden waarvan sprake kan je door een goede afstelling en goed filament vermijden.
                    En er zijn al nozzles gesignaleerd met ingebouwde afsluitklepjes.
                    Ps., de velleman printer is een voorbeeld van hoe het niet moet, kan wel goedkoop zijn, maar de output ziet er ook zo uit.

Comment

Hallo, volledig nieuw hier. Heb al wel wat opgezocht over 3D printen maar vind niet wat ik juist nodig heb. Project is simpel : ik zou graag een 3D print maken van mijn hond. Wat heb ik nodig ? Ik heb geprobeerd met digitale foto's en online software, maar het 3D model trok op niets. Verkrijg je beter resultaat met een scanner ? Welke scanner te gebruiken ? Van printer lijkt me de Replicator wel goed. Iemand ervaring met het maken van 3D beeldjes ? Welke apparatuur te gebruiken ? Hartelijk dank voor de voorstellen.

Comment

Working...
                      X