Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wet van Ohm.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wet van Ohm.

Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
    En met een ezelsbruggetje zeer eenvoudig.

UIeR (U=I*R)
    PUI (P=U*I)

Voila, vertrokken voor alle afgeleiden.
    Inderdaad, en nu een uitzondering Maurice, neem een lamp waarvan je de spanning kent maar niet de wattage,
    neem een ohm meter en bepaal het vermogen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
      Het omrekenen van Decibels ken ik ook nog.
      6db = 2x
      10db = 3x
      20db = 10x
      40db = 100x
      Voor amplitude klopt dit, voor vermogen (daar heb ik het meeste mee te maken i.v.m antennes, ligt het anders)

3dB = *2
      10dB = *10
      20dB = *100

Je kan dus nooit zomaar zeggen dat xdB = *X
      bye, Maurice
      https://on4bam.com/
      Nikon D7500

Comment

Wat ik heb onthouden over Ohm...

Ohm, sweet Ohm...

IZ.
        For Greater Good - Ambient Music for the Masses

Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          De simpelste is U.I = P, dat weet iedereen hoop ik.
          Neen, hier toch niet.
          Nooit fysica of laat staat elektriciteit op school gehad.

Begrippen als vermogen, weerstand, spanning, volt, watt, ... moet je me niets over vragen. En ik vind dat voor mezelf heel spijtig.
          Maar goed, een lamp vervangen kan ik gelukkig al

Eens ik in mijn midlifecrisis ben, ga ik toch eens een boek bij de hand nemen over elektriciteit en elektronica, om de basis eens te leren.
          Momenteel geen tijd... Maar ooit wil ik mijn elektrische gitaar eens ombouwen of zelf een nieuwe ontwerpen, of samen met iemand anders, met andere geluidselementjes. Er bestaan DIY-dingen voor, maar een basiskennis is wel noodzakelijk vind ik.
          Mmm toekomstmuziek voor binnen +10 jaar.

Comment

Inderdaad, en nu een uitzondering Maurice, neem een lamp waarvan je de spanning kent maar niet de wattage,
            neem een ohm meter en bepaal het vermogen.
            Hola, dat is een instinker, een lamp is toch geen Ohmse weerstand ?

Comment

Sommige dingen zijn als "het fietsen" .. dat verleer je nooit .. ik heb zo'n cirkeltjes helemaal niet nodig ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                Hola, dat is een instinker, een lamp is toch geen Ohmse weerstand ?
                Toch wel. Heb de capaciteit of inductantie van een lamp nog niet bepaald. Maar of dat gloeidraadje dezelfde weerstand heeft in warme toestand : ik heb er geen gedacht van, maar ik denk het niet...
                Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  Sommige dingen zijn als "het fietsen" .. dat verleer je nooit .. ik heb zo'n cirkeltjes helemaal niet nodig ...
                  Dan hoef je je van dit draadje ook helemaal niets aan te trekken regulus, ik heb dat hier alleen maar opgestart met de bedoeling
                  dat bepaalde mensen er mischien iets zouden kunnen aan hebben, er zitten hier veel super knappe bollen, die van véél dingen véél
                  afweten, dat dus alleen ter info.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                    Toch wel. Heb de capaciteit of inductantie van een lamp nog niet bepaald. Maar of dat gloeidraadje dezelfde weerstand heeft in warme toestand : ik heb er geen gedacht van, maar ik denk het niet...
                    Ik ben zeker van niet, er is zelfs een groot verschil.
                    Maar ik maakte de fout om een Ohmse weerstand te beschouwen als iets met een cte R.
                    Ik word oud.

Comment

Dan hoef je je van dit draadje ook helemaal niets aan te trekken regulus, ik heb dat hier alleen maar opgestart met de bedoeling
                      dat bepaalde mensen er mischien iets zouden kunnen aan hebben, er zitten hier veel super knappe bollen, die van véél dingen véél
                      afweten, dat dus alleen ter info.
                      Of dénken te weten Geert. Significant verschil.
                      Zie het 3x230 V probleem.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht

Ik dacht dat de gloeidraad van een lamp een PTC gedrag vertoonde anders zou hij gewoon doorbranden ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                          Ik dacht dat de gloeidraad van een lamp een PTC gedrag vertoonde anders zou hij gewoon doorbranden ...
                          Een gloeidraad van een lamp brandt toch gewoon door. Verhoog de aansluitspanning met 10% en de levensduur van de gloeidraad halveert.

De weerstand van een koud wolfraam filament is 10 tot 20 keer kleiner dan van het filament op normale brandsterkte.

Een PTC karakteristiek is het niet want er zit geen kantelpunt in de kurve.

Comment

verwijderd wegens dubbelpost
                            Last edited by notex; 8 januari 2014, 20:03.

Comment

Nu we via de wet van Ohm terecht zijn gekomen bij gloeilampen :

Wanneer brandt een gloeilamp het hardst ? Als ze op 220V wisselspanning wordt aangesloten, of op 220V gelijkspanning ?

Is het verschil met het blote oog zichtbaar ?

Graag je antwoord staven met de juiste formule of uitleg.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                                Nu we via de wet van Ohm terecht zijn gekomen bij gloeilampen :

Wanneer brandt een gloeilamp het hardst ? Als ze op 220V wisselspanning wordt aangesloten, of op 220V gelijkspanning ?

Is het verschil met het blote oog zichtbaar ?

Graag je antwoord staven met de juiste formule of uitleg.
                                Ik zou zeggen dat het met wisselspanning iets minder brand, maar dat het amper zichtbaar is. Ons netwerk gebruikt 50 Hz als frequentie, dus moet dat licht meepinkelen met die 50 hz, waar het bij gelijkstroom continu brand.
                                Dat knipperen zien we niet, omdat ons oog vanaf 25 hz al een continu "beeld" ziet.
                                Het hangt er wel een beetje vanaf wat je bedoelt moet 220V wisselspanning. Heb je het dan over de effectieve spanning, of de amplitude van die wisselspanning (piekspanning) : zit een wortel 3 verschil op, hé... Als je het hebt over de effectieve spanning, dan zou dat verschil toch redelijk klein moeten zijn.

Denk er nu plots aan dat het wortel 2 moet zijn, maar allé...
                                Last edited by polleke_cgc; 8 januari 2014, 20:46.
                                Groeten,

Polleke

Comment

Working...
                                X