Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vliegen kan mooi zijn.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: vliegen kan mooi zijn.

    Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
    Dat is inderdaad zo, maar voor velen is het prijskaartje belangrijk en het feit van hun rating te behalen en misschien nog liefst in de beste omstandiheden. Er zijn er immers een pak die voor hun opleiding een stevige lening moeten aangaan. Elke gespaarde cent is dus welkom. en het is ook zo dat er in de States wat meer plaats is dan in ons Belgiekske. Het luchtruim is hier zo gestructureerd in dat klein landje dat velen er niet goed mee weg kunnen. Onze cursus reglementering van het luchtruim leek meer op een puzzel, maar dan eentje in drie dimensies.
    Mijn zoon is van plan om ooit een opleiding te volgen en heeft zich laten vertellen (wijsmaken ?) van een piloot dat hij moet rekenen op ongeveer 15.000 euro. Ik spreek dan wel van zo'n klein vliegtuigje (wij noemen dat hier in de streek een sportvliegerke ).
    Misschien kunnen de specialisten me hier eens vertellen waar daar al dan niet van waar is ?????

    Comment


    • #32
      Re: vliegen kan mooi zijn.

      Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
      Wat de foto betreft:
      Mooi...en tegelijk intriest.
      (Tyne-Cot)
      Yup... Ik hoop dat ik dit voorjaar nog eens mee kan (er zijn nog kandidaten die meewillen ) om eens over het hele WOI gebied te vliegen. Het was er door omstandigheden niet van gekomen in 2013. Gelukkig wordt er vanuit EBKT (Kortrijk) vertrokken dus hangen we snel boven ons doel.
      En dan niet te veel op 300mm door de zoeker kijken bij turbulentie want met een banking angle van 60° is dat slecht voor het ontbijt
      Meestal worden er dan wat "stalls" geoefend op de terugweg, dan gaat de camera weg.
      bye, Maurice
      https://on4bam.com/
      Nikon D7500

      Comment


      • #33
        Re: vliegen kan mooi zijn.

        Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
        Mijn zoon is van plan om ooit een opleiding te volgen en heeft zich laten vertellen (wijsmaken ?) van een piloot dat hij moet rekenen op ongeveer 15.000 euro. Ik spreek dan wel van zo'n klein vliegtuigje (wij noemen dat hier in de streek een sportvliegerke ).
        Geen idee wat betreft PPL maar ik lees hier toch info dat het minder is.
        Je kan best eens in je buurt binnenstappen bij een vliegclub. Openingsuren/contactgegevens kan je op de websites vinden.
        bye, Maurice
        https://on4bam.com/
        Nikon D7500

        Comment


        • #34
          Re: vliegen kan mooi zijn.

          Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
          Geen idee wat betreft PPL maar ik lees hier toch info dat het minder is.
          Je kan best eens in je buurt binnenstappen bij een vliegclub. Openingsuren/contactgegevens kan je op de websites vinden.
          Ik heb mijn PPL begin jaren 90 behaald en qua kost zat ik toe rond de 200.000Bef. Het betrof : cursus, huur toestel, uurloon instructeur, examen bestuur der luchtvaart, 2 praktijkexamens PPL en PSV (pilote sans vue), dit noemde toen "elementair blindvliegen". Je moest dus het toestel van op de grond blind kunnen besturen en naar een bepaalde bestemming brengen. De bedoeling van het examen was om je veilig uit de slag te kunnen trekken bij slechte weersomstandigheden. Dat was dus vliegen gelijk "de grote". Het is ook zo dat er een financiële regeling moest getroffen worden met het vliegveld waar je de opleiding deed omwille van de touch & go's. Toen ik mijn twee praktijk examens te Antwerpen moest doen was elke Touch and Go prijs, dwz elke keer landingsrecht betalen.
          Dus het zou mij sterk verwonderen dat een opleiding nu 15000€ zou kosten. Alles hangt er ook een beetje vanaf hoe snel je door je instructeur gelost wordt, zodat je kan beginnen oefenen met een oefenbrevet en zo je aantal uren halen. Maar nogmaals, dit kan het verschil niet maken. Het gemiddelde bij ons lag toen tussen de 9 en 12 uur samen vliegen met instructeur en daarna solo.
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #35
            Re: vliegen kan mooi zijn.

            Je hoeft daarom ook niet naar een grote luchthaven te gaan. Normaal geeft elke vliegclub wel de mogelijkheid om een opleiding te starten. Persoonlijk heb ik binnen een klein clubje dat ondertussen al jaren is opgedoekt, de theorielessen kunnen volgen. Die werden gegeven door een luchtverkeersleider en een paar leerling piloten die er toen bijna hun eigen opleiding bij Sabena hadden opzitten. Met de cursussen die je volgt moet je voldoende bagage hebben om je te presenteren op het theoretisch examen van het bestuur der luchtvaart. Middelbaar onderwijs moet volstaan om gemakkelijk de lessen te kunnen volgen.
            Leeft en LAAT LEVEN !

            Comment


            • #36
              Re: vliegen kan mooi zijn.

              Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
              ........................
              In verband met lengte van de baan...ik heb mijn opleiding gedaan op een pistje van amper 700 meter, en dan nog op gras. Heb het mij echter nooit beklaagd, want een voordeel bij precisielandingen.
              Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
              .......................... Persoonlijk heb ik binnen een klein clubje dat ondertussen al jaren is opgedoekt................................
              Was dat in Aalst (De Kluizen) ?
              Indien ja: De "eigenaar" van die Tipsy Nipper heeft nog in de school gewerkt waar ik was. Eddy... denk ik.
              " Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )

              Comment


              • #37
                Re: vliegen kan mooi zijn.

                Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                Was dat in Aalst (De Kluizen) ?
                Indien ja: De "eigenaar" van die Tipsy Nipper heeft nog in de school gewerkt waar ik was. Eddy... denk ik.
                Nee, dat was Oombergen (Zottegem). De Kluizen was toen al gesloten.
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment


                • #38
                  Re: vliegen kan mooi zijn.

                  Dank.
                  Oombergen? Ik ben daar eens in slaap gevallen. Maar dat is een ander verhaal..... ( )
                  " Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )

                  Comment


                  • #39
                    Re: vliegen kan mooi zijn.

                    Alé, ik heb nog een paar fotokes gevonden van de mooie tijd, wel scans van in het analoge tijdperk.
                    Met het toestel waarmee ik toen vloog : de Robin 3000 full IFR uitgerust.

                    EBKT.

                    https://dl.dropboxusercontent.com/u/...40102_0001.jpg

                    Op weg naar Southend airport

                    https://dl.dropboxusercontent.com/u/...40102_0002.jpg
                    Leeft en LAAT LEVEN !

                    Comment


                    • #40
                      Re: vliegen kan mooi zijn.

                      Voor de liefhebbers ....

                      Een must see ...

                      https://www.youtube.com/watch?v=k3HKN-FWNq0#t=570

                      grts Peter
                      grts Peter
                      BD1754BE / Body & glass

                      Comment


                      • #41
                        Re: vliegen kan mooi zijn.

                        Had ik al gezien, maar toch nog eens de moeite om te herbekijken.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • #42
                          Re: vliegen kan mooi zijn.

                          Zoon is met zijn gezin voor het ogenblik aan het vliegen naar La Palma (Canarische).
                          Toch prettig wanneer je dat kan volgen op Flightradar .

                          PS Weet iemand hoe het komt dat ik die vlucht niet vind op JAF6735 zoals overal vermeld, maar wel op JAF4MD (na lang zoeken gevonden) ?

                          Groetjes

                          Comment


                          • #43
                            Re: vliegen kan mooi zijn.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                            PS Weet iemand hoe het komt dat ik die vlucht niet vind op JAF6735 zoals overal vermeld, maar wel op JAF4MD (na lang zoeken gevonden) ?

                            Groetjes
                            Volgens mij gaat het om respectievelijk het vluchtnummer(zoals dat voorkomt op de interne communicatie tussen de klant/aanbieder en op de aankondigingsborden in de luchthaven) en het Call-sign (zoals het gebruikt wordt door de radarinfrastructuur en de piloten).
                            Anderen zullen deze bewering misschien wel kunnen weerleggen.
                            Last edited by dréten; 4 januari 2014, 10:45.

                            Comment


                            • #44
                              Re: vliegen kan mooi zijn.

                              Dat zal inderdaad de reden zijn. Vliegtuigen worden gevolgd op radar via hun call sign.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

                              Comment


                              • #45
                                Re: vliegen kan mooi zijn.

                                Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                                Dat zal inderdaad de reden zijn. Vliegtuigen worden gevolgd op radar via hun call sign.
                                logisch , want dat is wat de transponder uitzend .
                                ( eigen lijk niet , de transponder zend zijn eigen code uit , waaraan dan het callsign is gekoppeld )
                                Al is het wel zo dat niet elk vliegtuig te zien is op flightradar , want de D-GVCC is nooit te traceren via dat programma
                                terwijl er andere dan weer wel te volgen zijn . volgens mij is er een verschil in signaal tussen commercial en private toestellen ...
                                grts Peter
                                BD1754BE / Body & glass

                                Comment

                                Working...
                                X