Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verkeerd advies ...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Verkeerd advies ...

Oeps Rudy, ik heb per ongeluk in jouw bericht geantwoord ... Mijn excuses.

Dag Rudy,

Bedankt voor je opzoekingswerk
    Ik heb de winkel binnen een uur na de aankoop telefonisch op de hoogte gebracht dat het artikel onbruikbaar was. Het betreffende artikel werd mij door de verkoper voorgesteld als zijnde het juiste, maar het is voor mij dus totaal onbruikbaar.
    Ik heb gevraagd om het artikel maandag te retourneren, en dat was geen probleem.

Nu nog even het antwoord van Eu..s.. afwachten ...
    Maar ik ga het hier zeker niet bij laten.

Jaja

Voor alle zekerheid toch even nagekeken.

Hier gaat het dus om een artikel die je niet kunt gebruiken en die je heel snel hebt teruggebracht.

De verkoper mag in dit geval een tegoedbon voorstellen, maar indien je dit niet wilt, is hij wettelijk verplicht om jou het bedrag terug te betalen. Doet hij dit niet, dan is hij in overtreding met de Belgische wetgeving.

Een eventuele klacht kan hier ingediend worden: http://economie.fgov.be/nl/geschille...acht_indienen/
    Last edited by jaja; 14 december 2013, 23:20. Reden: Per ongeluk in jouw bericht geantwoord - excuses.
    Mvg,
    Rudy Mas
    Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

Comment

Natuurlijk geeft de verkoper een tegoedbon. Dan heeft de winkel er zelf ook nog iets aan, want je bent toch verplicht om iets bij hun te kopen dan.
      Slimme marketing.

Wel onprofessioneel van de verkoper dat hij een fout product heeft meegegeven.

Comment

Ik heb ooit ook ergens een tegoedbon gekregen voor iets dat direct na aankoop defect was, ik heb die bon opgebruikt, en ben daar nooit meer binnen geweest.
        Zo'n bon geven in plaats van het geld is het slechtste wat ze kunnen doen, ik denk dat ik niet de enige ben die op die manier reageert, ze verliezen er alleen maar klanten mee.

Bij den Aldi heb ik ooit een negatiefscanner gekocht, die heb ik direct getest, en omdat die niet aan mijn eisen voldeed heb ik die een paar uur later al terug gebracht, aan de kassa hebben ze zonder moeilijk te doen gewoon mijn geld terug gegeven.
        Daar kunnen ze nog wat van leren...
        Bij een grote computerzaak heb ik ooit een monitor gekocht die flink tegenviel toen ik die hier installeerde, daar heb ik toen toch ook wat moeite moeten doen om die terug ingeruild te krijgen voor de aankoop van een andere (veel duurdere) monitor.
        Dat ging dus ook niet zo gemakkelijk, maar uiteindelijk lukte het wel.

Verkopers die verkeerde raad geven, dat heb ik ook al meegemaakt.
        Maar gelukkig wist ik er op dat ogenblik voldoende van om niet naar die "wijze raad" te luisteren.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Sorry, ik wou net de informatie gaan aanpassen.

Het eerste advies dat ik gaf, was bij een defect. Indien binnen de garantieperiode een defect wordt vastgesteld en de winkel geen herstelling of alternatief kan aanbieden, dan zijn ze verplicht het geld terug te betalen.

Echter, bij gekochte goederen, die geen defect vertonen, dan heeft de klant geen inruilrecht. Er wordt door de wet verondersteld dat de klant in de winkel de mogelijkheid heeft gehad om de verpakking nauwkeurig te lezen en eventueel de werking er van te controleren. Wat ook een beetje onzin is, in mijn ogen, maar zo staat het duidelijk in de wet. De winkel zelf bepaald dus blijkbaar hoe ze omgaan met deze dingen. Wettelijke gezien, zijn ze zelfs niet verplicht om het terug te nemen. Indien zij opnemen in hun verkoopsvoorwaarden dan ze enkel een tegoedbon geven bij terugname, dan zijn ze blijkbaar in hun recht. (God, de wetgeving kan dus echt heel stom zijn soms.)

Een klant is dus zelfs beter beschermd als ze op afstand kopen (Internet, telefoon, ...) omdat ze dan wettelijk gezien het recht hebben om een artikel terug te sturen binnen de 7 dagen van ontvangst en de winkel is dan zelfs verplicht je geld terug te betalen binnen de 30 dagen, inclusief verzendingskosten. De verzendingskosten voor het terugzenden is wel op rekening van de klant. (En je hoeft zelfs geen reden op te geven, je mag je altijd bedenken en afzien van aankoop.)

Sorry dat ik eerst de verkeerde informatie gaf, maar ik had niet gezien dat het hier om de wetgeving rond garantie ging, en niet de gewone wetgeving ivm winkels.

Ik ben zelf beter vertrouwd met de online wetgeving, daar ik vroeger zelf een webshop had. Ik dacht dat de wetgeving voor winkels ondertussen al was veranderd, maar dat is dus blijkbaar niet gebeurd. De winkels zijn nog altijd niet verplicht om goederen terug te nemen.

Nogmaals mijn excuses voor de misinformatie. Alhoewel in dit geval, de winkel toch verantwoordelijk mag worden geacht voor de misinformatie en het commercieel gezien slim zou zijn de klant terug te betalen. Zij hadden het toch nagekeken en waren er van overtuigd dat het aangekochte product voor jouw toestel bestemd was.
          Mvg,
          Rudy Mas
          Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jensdh Bekijk bericht
            ..................................
            Slimme marketing.
            ..............................
            Niet slim.
            Met echte goede marketing neem je je klanten als ernstige "longtime" zakenpartners.
            Dan leg je een klant in de watten. Ook al kost dat "geld".

Een klant die jarenlang tevreden terugkomt is commercieel veel winstgevender dan een klant die voor zoiets stoms als een verplichte waardebon nooit meer terugkomt.
            Vooral ook omdat klanten via fora, twitters, Faceboeken, blogs en andere digitale kanalen hun gehele kennissenkring, en meelezers, kennis geven van hun bevindingen.

Als je een cursus marketing volgt leer je dat een goede naam opbouwen 7 keer meer moeite vraagt dan je goede naam te verliezen......
            " Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )

Comment

Ik vind het echt zeer ongepast wat ze jou gelapt hebben.
              Post hier eens de volledige naam van die winkel, iedereen heeft het recht te weten wie dergelijke foefelpraktijken er op nahoud.

Ik zou het er persoonlijk niet bij laten omdat het toch om een relatief groot bedrag gaat, in oude Bfr is dat toch meer dan 4000 Bfr!
              Persoonlijk zou ik een klacht neerleggen bij het ministerie voor consumentenzaken http://economie.fgov.be/nl/consument/

Comment

Hallo,

Iedereen is alvast bedankt voor de goede raad en het JUISTE ADVIES
                Maandag ga ik het foute artikel terugbrengen en ben benieuwd wat ik dan te horen krijg.
                Maar ik geef het dus niet op hoor.

En dank zij de reacties hier is het klachtenformulier al binnengehaald (voor in geval van).
                Wij wachten allen af

Jaja
                Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                  Ik vind het echt zeer ongepast wat ze jou gelapt hebben.
                  Post hier eens de volledige naam van die winkel, iedereen heeft het recht te weten wie dergelijke foefelpraktijken er op nahoud.

Ik zou het er persoonlijk niet bij laten omdat het toch om een relatief groot bedrag gaat, in oude Bfr is dat toch meer dan 4000 Bfr!
                  Persoonlijk zou ik een klacht neerleggen bij het ministerie voor consumentenzaken http://economie.fgov.be/nl/consument/
                  Wel, ik denk dat 'ro" "ys" ontbreekt
                  ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                  Si non, on devient bonbon
                  Et les gens nous mangent !"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

Verkopers die verkeerde raad geven, dat heb ik ook al meegemaakt.
                    Maar gelukkig wist ik er op dat ogenblik voldoende van om niet naar die "wijze raad" te luisteren.
                    Dat kom je helaas maar al te vaak tegen. Ik heb in de zomer nog een stevige discussie gehad met een verkoper die een ouder madammeke het laatste nieuwe dure compacttoestelleke wou aansmeren. "ja mevrouw: hoe meer mp, hoe beter het toestel" Ik kon het echt niet meer aanhoren en ben me gaan bemoeien. Iets wat ik eigenlijk nooit doe, omdat ik me zelf nooit zeker genoeg vind van mijn zaak, maar nu was het er echt over. :-)
                    Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                      Niet slim.
                      Met echte goede marketing neem je je klanten als ernstige "longtime" zakenpartners.
                      Dan leg je een klant in de watten. Ook al kost dat "geld".

Een klant die jarenlang tevreden terugkomt is commercieel veel winstgevender dan een klant die voor zoiets stoms als een verplichte waardebon nooit meer terugkomt.
                      Vooral ook omdat klanten via fora, twitters, Faceboeken, blogs en andere digitale kanalen hun gehele kennissenkring, en meelezers, kennis geven van hun bevindingen.

Als je een cursus marketing volgt leer je dat een goede naam opbouwen 7 keer meer moeite vraagt dan je goede naam te verliezen......
                      Skitch, zet dat maar in hoofdletters want het is het voornaamste basisprincipe van een goed draaiende zaak.
                      Ik geef even een spectaculair voorbeeld. Voor mijn 12 jaar heb ik een Parkervulpen gekregen die ik doorheen heel mijn middelbaar en universiteit heb gebruikt en ook een tijd nadien. Een jaar of wat geleden was deze op de punt gevallen. Ik naar De Corte in Brugge voor een nieuwe punt. Een tijd nadien telefoon dat het in orde was. Nieuwe pen, nieuwe huls, nieuwe vuller, enfin, het enige originele was hetgeen was je vast hield tussen duim en wijsvinger.
                      Ik was verveeld en zelfs geërgerd want : 1. ik had dat niet gevraagd en 2. dit was mijn vulpen niet meer.
                      Tot ik de prijs vroeg.
                      "Het is gratis service Mijnheer".
                      Ik was wel even in de mond geblazen.

Dit soort reclame is onbetaalbaar in termen van jaren.
                      Over Facom kan ik een soortgelijk verhaal vertellen.

Over Bourgeois Buitensport Oostende en mijn Gore-Tex TNF jas ook
                      Over Avventura Brugge en een gebroken tentstok van mijn (dure) TNF VE25 ook. Dit was dan nog mijn eigen schuld (donker, nat je weet wel). Aangekocht in 1995, probleem in 2005. Gratis een nieuwe. En ze kosten per stuk wel meer dan het zoveelste Makro-tentje. Geanodiseerde Easton aluminium is niet goedkoop.
                      Over de kwaliteit van Hilleberg - tenten kan ik de getuigenis inroepen van een goede vriend, ze hadden een slechte reeks tentstokken doorgekregen. Ook na jaren geen probleem. Nieuwe tentstokken. Gratis.
                      Als je geen fouten maakt moet je ook geen fouten vergoeden.
                      Binnen natuurlijk een redelijke termijn en mits redelijk gebruik.

In het kort : akkoord met Skitch.

Comment

De wetgeving is anders duidelijk, als je iets verkeerd kocht door foutieve informatie kan de koop ontbonden worden zonder kost voor de koper en mag het bedrag teruggevraagd worden zonder verplichte aankoop door een tegoedbon.
                        Proberen doen ze altijd natuurlijk.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                          Hallo,

Ik heb heel recent een iPd Air aangekocht.
                          Nu was ik op zoek naar een keyboard+cover - en meestal bestel ik dit soort accessoires online.

Maar, omdat de iPad Air een heel nieuw toestel is ben ik dan maar naar Eu..s.. geweest te Hasselt om zeker te zijn van het passende accessoire, met raad van een verkoper.
                          Ik sprak een verkoper aan en legde hem uit wat ik precies wenste.

Hij ging op zoek en ik kreeg een Keyboard+cover van Logitech aangewezen.
                          Omdat de iPad Air nieuw is vroeg ik of hij dit accessoire ook even kon uittesten op een iPad Air, kwestie van zekerheid.
                          Dat was even moeilijk, want dan zou de verpakking beschadigd worden.
                          Na wat aandringen en het raadplegen van een collega mocht dit dan toch.

En ja, het paste perfect op de iPad.
                          Prijs: €109,00

Thuisgekomen merkte ik dat de cover te groot was en de gleuf waarin de iPad kan rechtstaan te breed was waardoor de Air gewoon omviel.
                          Hij had dus geen iPad Air genomen, maar een andere.

Een vriendelijk telefoontje naar E...s...
                          Geen probleem meneer, breng hem maar terug en dan krijgt u van ons een tegoedbon voor €109,00 ...

Euh, ik heb toch niets fout gedaan? Een verkoper heeft mij fout geadviseerd, toch?
                          Ha neen meneer, dat is onze policy, we geven nooit geld terug, wel een waardebon.

Als ik nu zelf een artikel had uitgekozen, en dit was het foute, ok, mijn schuld, dan maar die tegoedbon.
                          Maar ik heb toch helemaal niets fout gedaan en toch word ik alles behalve klantvriendelijk tegemoetgekomen.
                          Nu word ik verplicht om terug iets aan te kopen bij Eu..s.. maar ze hebben het bewuste artikel voor de iPad helemaal niet en weten ook niet of dat er gaat komen.
                          Ik vind dit niet kunnen - de fout is door Eu..s.. gemaakt, en niet door mij.

Ze zien mij daar in elk geval nooit meer - ik ga voortaan gewoon lekker online bestellen. Iets verkeerd besteld? Geen probleem, kosteloos retour en geld terug.
                          En dan klagen de winkels dat de klanten wegblijven ...
                          Ik blijf er voortaan ook weg - tenzij om mijn €109,00 te besteden. Leve het online shoppen (waarbij tot nu toe alles perfect is verlopen).

Jaja
                          Een ontgoochelde klant van een niet-online winkel ...
                          Mijn ervaring is dat online shoppen veel klantvriendelijker is dan in de meeste winkels.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Hallo,

Het vervolg ....
                            Ik had vanmorgen al vroeg een mailtje in de bus van Eurosys.
                            De terugbetaling zou geen enkel probleem zijn en ze zullen het voor mij in orde maken - met de winkel in Hasselt in cc ...

Was heel deze heisa nu echt nodig om achteraf toch terug te betalen?
                            Soit, ik zal mijn geld terug krijgen, en daar gaat het tenslotte om.
                            Jammer dat je steeds een stapje verder moet om je gelijk te halen.

Maar goed, fijn van Eurosys dat ze het bedrag terugstorten
                            Als het goed afloopt mag het ook gezegd worden.

Jaja
                            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                              Maar goed, fijn van Eurosys dat ze het bedrag terugstorten
                              Als het goed afloopt mag het ook gezegd worden.

Jaja
                              Met dat laatste ben ik het 200% eens, Jacques.
                              Het gedrag van een verkoper hoeft niet synoniem te staan voor de manier van werken in het bedrijf.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                                Het gedrag van een verkoper hoeft niet synoniem te staan voor de manier van werken in het bedrijf.
                                Ja, maar het is spijtig dat die verkoper het visitekaartje is van het bedrijf.
                                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Working...
                                X