Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Prijszetting

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Prijszetting

In Belgie is het verboden om als invoerder/groothandel een eind verkoopprijs te bepalen??
    Ze kunnen wel en enkel een adviesprijs voorstellen?

Een verkoper bij Aveve vertelde me dat Panasonic (denk aan mijn broodmachine)
    verschillende verkoopprijzen in dus verschillende winkels niet zou toelaten.

Hoe zit het nu?
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Re: Prijszetting

Of het wettelijk verboden is weet ik niet.
    In mijn vorig leven ging dat als volgt :

- De verkoopprijzen die ons bedrijf rechtstreeks aan de klant rekenden lagen, uiteraard, hoger dan de prijzen die onze klanten als tussenpersoon aan de industrie rekenden.
    Als importeur konden we niet onder de prijs van onze tussenpersonen gaan. Dat zou nier fair zijn en zelfs commerciële zelfmoord zijn. Onze klanten, de tussenpersonen, zouden dan de merken van de concurrentie verkocht hebben. Nochtans kwamen de eindgebruikers, de klanten van onze tussenpersonen, regelmatig naar onze zetel voor "dringende" gevallen.

- Onze klanten, de tussenpersonen dus, hadden dan onze directe verkoopprijzen als richtprijs. Uiteraard kregen hun klanten, de eindgebruikers uit de industrie een fikse korting. Naargelang het leveringscontract.
    Zij waren volledig vrij om hun eigen prijs te bepalen.
    Uiteraard tracht iedereen een maximum prijs te halen.

- Bij leveringen voor eerste montage in de industrie golden andere prijzen. De leveringen waren dan rechtstreeks af fabriek. Dat is een geheel ander wereld.
    Last edited by Skitch; 11 december 2013, 17:12.
    " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

Comment

Ik denk dat in het specifiek geval van de broodmachine/Aveve, de verdelers er alle belang bij hebben, als de winstmarge op de adviesprijs die Panasonicinvoerder voorstelt of eist, hoog genoeg is, van ook deze prijs te hanteren.
      Als de ene zijn prijs zakt, en de ander zakt, enz...... dan heeft geen enkele verdeler er nog iets aan. Hij die zijn prijs niet zakt, verkoopt niet meer, en de anderen hebben bijna geen winst meer.
      Soms moeten ze inderdaad tegen een bepaalde prijs verkopen, maar ook hier zijn achterpoortjes.
      Zo kocht ik ooit iets (ga maar niet schrijven wat ) en die firma zei dat ze verplicht waren tegen die bepaalde prijs te verkopen/factureren.
      Ze maakten wel tegelijkertijd een creditnota die ik onmiddellijk van de betaling mocht in mindering brengen.
      Zo konden ze te allen tijde aan de invoerder aantonen aan de hand van de verkoopfacturen dat ze tegen de vooropgestelde prijs verkochten.
      Mij maken ze niet veel meer wijs als het over verkopen/aankopen gaat Theo .
      Groetjes

Comment

Apple Ipads kosten overal hetzelfde, en geen korting op te krijgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
          Ok maar lees nog eens mijn vraag
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
            Klopt niet, in de Media markt gaan ze soms onder de aanbevolen prijs, en bij Fnac kan je ook soms korting via hun kaart krijgen.

De verkoper van Aveve heeft ongelijk.
            Panasonic als invoerder mag alleen advies geven. Als een handelaar goedkoper wil verkopen mogen ze daar niks tegen doen.
            Doen ze het toch, dan riskeert Panasonic torenhoge boetes.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
              Klopt niet, in de Media markt gaan ze soms onder de aanbevolen prijs, en bij Fnac kan je ook soms korting via hun kaart krijgen.

De verkoper van Aveve heeft ongelijk.
              Panasonic als invoerder mag alleen advies geven. Als een handelaar goedkoper wil verkopen mogen ze daar niks tegen doen.
              Doen ze het toch, dan riskeert Panasonic torenhoge boetes.

Goed gezien toch van hem.
              Hij gebruikt dit gewoon als truc om geen korting te moeten geven aan mensen die er om vragen .
              Net als aankopers hebben ook verkopers hun trucjes, na een tijdje kennen ze die wel van mekaar.
              Het is dan nog gewoon een kwestie van wie in de sterkste positie staat......en meestal is het de aankoper, op voorwaarde het het betreffende product op meerdere plaatsen kan worden aangekocht. Dus Theo had moeten zeggen dat hij eerst eens elders ging zien. Aveve winkels genoeg.
              Groetjes

Comment

Working...
              X