Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

draadloos vanaf laptop muziek naar Digicorder Telenet sturen: wie legt me uit hoe?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• draadloos vanaf laptop muziek naar Digicorder Telenet sturen: wie legt me uit hoe?

Ik zou graag mijn muziek van op mijn laptop via mijn draadloos huisnetwerk doorsturen naar mijn nieuwe Digicorder (ik heb dus de nieuwste versie waarmee dit mogelijk is) en van daaruit dan door mijn versterker jagen.
    Volgens TN moet dat een fluitje zijn, maar blijkbaar snap ik het toch niet.
    Kan iemand me dus even in mensentaal uitleggen wat ik daarvoor moet doen/instellen?
    Ik heb de "handleiding" van Telenet gevolgd, maar het blijft nog steeds stil hier in huis ;-)

Re: draadloos vanaf laptop muziek naar Digicorder Telenet sturen: wie legt me uit hoe

Gewoon zorgen dat er een DLNA-server in je netwerk zit en dan moet dat werken. Je kan daar mediaplayer voor gebruiken, maar persoonlijk vind ik mediamonkey beter.
    Groeten,

Polleke

Comment

Re: draadloos vanaf laptop muziek naar Digicorder Telenet sturen: wie legt me uit hoe

Daar is het nou net waar ik over struikel: DLNA-server.
      Even kort uitleggen hoe mijn netwerkje eruit ziet:
      de TN router hangt in de garage.
      omdat het signaal tot in de woonkamer te zwak uitvalt, heb ik dus een UTP-kabel gelegd tot in mijn TV kast in de woonkamer, en daar vervolgens een draadloos routertje van D-link op aangesloten.
      Ik heb dus draadloos internet vanuit dat D-link routertje.

En hoe moet het nu verder?

Comment

Als je die D-link gebruikt als router, dan werkt het niet.

Je had beter gewoon een access-point geďnstalleerd. Dan kregen je laptop, en eventuele andere draadloze toestellen, hun IP adres van de Telenet modem, ipv de D-link router.

Moest je deze D-link router kunnen instellen als access-point, dan zou het eventueel nog kunnen werken. Je moet dit eens opzoeken in de handleiding van je D-link of dit gaat met jou toestel.
        Mvg,
        Rudy Mas
        Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

Comment

Morgen even uittesten.
          Bedankt alvast.

Comment

Toestellen in een netwerk zijn enkel zichtbaar als ze in dezelfde IP-range zitten. Meestal is dat in het 192.168.x.x (of 10.x.x.x) bereik. De functie van een router is juist om een brug (bridge) te vormen tussen het WAN-adres dat je van je provider hebt gekregen, en de IP-adressen van je intern netwerk (naast uiteraard je internet delen over verschillende toestellen). Als je je 2e router op het internet aansluit via 1 van de lan-poorten (meestal zijn dat er 4), dan wordt dat een switch (een AP is een draadloze switch). Uiteraard heb je dan nog een andere router nodig die instaat voor het delen van je internet, maar dat gebeurt door de telenet router.
            Je moet dan wel op de 2e router de DHCP uitschakelen, omdat je daarvan ook maar 1 in het netwerk mag hebben (uitzonderingen daar gelaten). Laat de router van telenet alle werk doen (DHCP, DNS, NAT en de rest van de reutemeteut) en daarmee zou het opgelost moeten zijn.
            Tenminste als je DLNA server (dus die mediaplayer of andere software) effectief werkt...
            Groeten,

Polleke

Comment

Hoe het interne van de Telenet Digicorder werkt weet ik niet, maar hij heeft voor de interactiviteit sowieso een adres in het 10.x.x.x gebied. Het lokaal netwerk zit standaard in het 192.168.0.x gebied. Echter, de Digicorder kan de DLNA-servers wel zien zitten. Of aan de Digicorder ook een 192... wordt toegekend, of dat de Telenet modem aan routing doet, dat weet ik niet. In ieder geval, zolang je toestellen zijn aangesloten op de Telenet modem, dan werkt het. (Ook als je draadloos inlogt op de Telenet modem. Net even getest met een video bestand op de laptop.)

Ik heb even mijn D-Link DIR-635 van de zolder gehaald en zal eens kijken hoe je die moet instellen om via deze draadloos te werken zodat je je bestand via de Digicorder kunt bereiken. Ik laat je vandaag nog iets weten, maar wou het toch even melden dat ik het eens ging bekijken. Ik heb er destijds geen tijd ingestoken, daar ik overal een goede verbinding had met de Telenet modem, dus mijn D-Link kon toen op pensioen gaan.

Later meer...
              Mvg,
              Rudy Mas

Comment

Bedankt dat je de moeite neemt ;-)

Comment

OK, het is eigenlijk niet zo moeilijk.

In je D-Link router ga je gewoon je DHCP en UPnP uitschakelen.

Het eerste wat je doet, is de kabel die van je Telenet modem komt loskoppelen van je router. (INTERNET poort op de D-Link router.)

DHCP vond ik onder SETUP -> NETWORK SETTINGS -> DHCP SERVER SETTINGS. Hier gewoon Enable DHCP Server uitzetten.
                  Bij ROUTER SETTINGS heb ik wel mijn Router IP Address op 192.168.0.50 gezet. Je kan vanaf dan je router settings aanpassen door in je browser gewoon 192.168.0.50 in te geven, ipv 192.168.x.1. (Normaal gezien gebruikt Telenet altijd 192.168.0.1 als hun standaard gateway voor hun routers, en staat jouw D-Link router nu al op 192.168.1.1 of iets in die aard.)

UPnP vond ik onder ADVANCED -> ADVANCED NETWORK. Hier gewoon Enable UPnP uitzetten.

Als je dit gedaan hebt, dan kun je de D-Link router laten rebooten. (Wel onthouden dat je vanaf nu 192.168.0.50 moet gebruiken om je settings aan te passen van je D-Link router.)

En nu komt het.

Je sluit nu de kabel, die je uit de INTERNET poort op de D-Link router hebt gehaald, aan op één van de andere 4 poorten van je D-Link router. Dus NIET inpluggen in de INTERNET poort!

De toestellen die je nu via jouw WiFi verbinding aansluit, zullen nu een IP adres krijgen van je Telenet Modem/Router.

Als je nu in Windows je Media Sharing opzet, misschien staat deze wel al op, dan zou je op je Digicorder je PC moeten zien opduiken onder MIJN APPARATEN.

Ik heb het hier net even getest, en dat werkt beter dan ik zelf had gehoopt.

Dus eigenlijk is het niet zo moeilijk om van je D-Link router een D-Link access-point te maken. Je moet gewoon er voor zorgen dat je de Router niet meer gebruikt en je DHCP uitzetten. UPnP heb ik voor alle zekerheid ook uitgezet, maar het zou kunnen dat dit niet nodig is.
                  Mvg,
                  Rudy Mas

Comment

heb eventjes de router buiten spel gezet, en mijn TN router de verbinding laten maken. Signaal is weliswaar zwak voor internet, maar het werkt voldoende om de test te doen.
                    Ik kan inderdaad via mijn Digicorder in mijn muziek-map bladeren.
                    Dus het werkt.
                    Gedeeltelijk dan toch, want de DC ziet blijkbaar niet alle submapjes, alhoewel ik de map MUZIEK integraal heb gedeeld, hoop ik toch...
                    Alléén...is het ook mogelijk om op mijn laptop te kiezen welke muziek ik wil horen?
                    Nu moet ik steeds de TV aanzetten om met de afstandsbediening van mijn DC door de map te bladeren.
                    Last edited by dréten; 9 december 2013, 07:45.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                      heb eventjes de router buiten spel gezet, en mijn TN router de verbinding laten maken. Signaal is weliswaar zwak voor internet, maar het werkt voldoende om de test te doen.
                      Ik kan inderdaad via mijn Digicorder in mijn muziek-map bladeren.
                      Dus het werkt.
                      Gedeeltelijk dan toch, want de DC ziet blijkbaar niet alle submapjes, alhoewel ik de map MUZIEK integraal heb gedeeld, hoop ik toch...
                      Alléén...is het ook mogelijk om op mijn laptop te kiezen welke muziek ik wil horen?
                      Nu moet ik steeds de TV aanzetten om met de afstandsbediening van mijn DC door de map te bladeren.
                      Nee, dat gaat niet. Daar de DC het toestel is dat de muziek moet afspelen, moet je je keuze ook ingeven via de DC en de menu's daar doorlopen.

De DC laat enkel de mappen zien waarin hij bestanden vindt die hij ook herkend als muziek/video bestanden. De DC ondersteund niet alle formaten die er zijn. Zolang je het houdt bij MP3 voor muziek en MP4 voor video, dan heb je de minste problemen, is mijn ervaring.
                      Mvg,
                      Rudy Mas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
                        Nee, dat gaat niet. Daar de DC het toestel is dat de muziek moet afspelen, moet je je keuze ook ingeven via de DC en de menu's daar doorlopen.

De DC laat enkel de mappen zien waarin hij bestanden vindt die hij ook herkend als muziek/video bestanden. De DC ondersteund niet alle formaten die er zijn. Zolang je het houdt bij MP3 voor muziek en MP4 voor video, dan heb je de minste problemen, is mijn ervaring.
                        Bedankt voor je uitleg to-the-point, Rudy.
                        De anderen ook trouwens bedankt.

Dus, als ik het goed begrijp zal de DC geen Flac's herkennen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                          Bedankt voor je uitleg to-the-point, Rudy.
                          De anderen ook trouwens bedankt.

Dus, als ik het goed begrijp zal de DC geen Flac's herkennen?
                          Dat hangt af van de formaten die je decoder ondersteunt. Ik heb een blurayspeler die ook DLNA kent, maar flacs dus niet (het ding werkt trouwens heel traag, en het is ambetant dat je je TV nodig hebt, om muziek te kunnen afspelen). Met mijn Marantz netwerkspeler in de slaapkamer is flac geen probleem (tot max. 24 bit/96kHz versies). Heb onlangs al mijn CD's op mijn NAS gezet (ook in flac) en dat werkt voortreffelijk... Ook via draadloos netwerk, maar heb wel nog een Wifi-ethernet-bridge moeten tussenvoegen, omdat mijn mediaspeler enkel bedraad kan aangesloten worden.
                          Als je geen flacs ziet staan, zal flac inderdaad niet werken.
                          Groeten,

Polleke

Comment

Volgende informatie vond ik op de Telenet website:

Ondersteuning voor volgende formaten:

Foto: JPEG, PNG
                            Video: MPEG_PS_NTSC, MPEG_PS_PAL, MPEG_TS_SD_NA, MPEG_TS_SD_NA_ISO, MPEG_TS_SD_NA_T, MPEG_TS_HD_NA_T, MPEG_TS_HD_NA_ISO, MPEG_TS_HD_NA, MPEG_TS_SD_KO, MPEG_TS_SD_KO_T, MPEG_TS_SD_KO_ISO, MPEG_TS_HD_KO, MPEG_TS_HD_KO_T, MPEG_TS_HD_KO_ISO, MPEG_TS_SD_EU, MPEG_TS_SD_EU_ISO, MPEG_TS_SD_EU_T, AVC_MP4_BL_CIF15_AAC_520, AVC/H.264, MPEG-4 Part2, MPEG-1, XVID
                            Muziek: MP3, AAC_ISO_320

XVID voor video werkt bij mij wel niet zo goed. Het beeld is dan niet vloeiend. MP4 geeft bij mij wel heel goed resultaat.
                            En voor muziek, ik rip mijn CD's altijd via Media Player, en die gebruikt MP3.
                            Mvg,
                            Rudy Mas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
                              En voor muziek, ik rip mijn CD's altijd via Media Player, en die gebruikt MP3.
                              Met een abominabele klankkwaliteit als gevolg. Ligt niet aan de mediaplayer, maar aan de MP3...
                              FLAC is stukken beter, zeker als je aan originele 24/192 opnames kan geraken (maar die zijn zeldzaam...). Je CD's "upscalen" naar dat formaat is volledig zinloos...
                              Groeten,

Polleke

Comment

Working...
                              X