Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Autoradio's met sluipverbruik waardoor batterij achteruitgaat

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Autoradio's met sluipverbruik waardoor batterij achteruitgaat

Recent kocht ik een autoradio met mp3 speler en ingebouwde bluetooth en m'n wagen startte minder goed.
    Nu ontdekte ik pas dat er ook autoradio's bestaan die een "sluipverbruik" waardoor je batterij soms redelijk snel achteruit gaat, soms zelfs met 140mA!

Na 5j moet ik een nieuwe batterij hebben (nog geen 80.000 km's), maar deze autoradio heeft nog wat meegeholpen om het proces te versnellen denk ik.

Ik las dat het best is dat je één neemt met 24c16 geheugen (als dit vermeld staat), sommige autoradio's van Pioneer verbruiken slechts 2 milliiampères.
    Iemand vermelde een radio op HH Accu of iets met kill-switch, maar dit lijkt me te ingewikkeld.

Zou dit ergens in de specificatie's vermeld staan bij autoradio's of is dit weer zo'n klein technisch - maar belangrijk - detail die verborgen is.
    Of kijken naar "power saving mode" ofzo, want iedereen kijkt naar die toeters en bellen qua bluetooth, mp3, maar dit is ook heel belangrijk.

Re: Autoradio's met sluipverbruik waardoor batterij achteruitgaat

Oorspronkelijk geplaatst door 2010 Bekijk bericht
    Recent kocht ik een autoradio met mp3 speler en ingebouwde bluetooth en m'n wagen startte minder goed.
    Nu ontdekte ik pas dat er ook autoradio's bestaan die een "sluipverbruik" waardoor je batterij soms redelijk snel achteruit gaat, soms zelfs met 140mA!

Na 5j moet ik een nieuwe batterij hebben (nog geen 80.000 km's), maar deze autoradio heeft nog wat meegeholpen om het proces te versnellen denk ik.
    140 mA is inderdaad 1,7 watt en lijkt mij ook wat veel, maar meten is weten.

5 jaar met een batterij is gemiddeld niet zo abnormaal.

Comment

Bij mijn vorige wagen (Opel Vectra), zat de originele batterij er na 10 jaar nog in bij de verkoop, en ze had mij nog nooit in de steek gelaten.
      Bij mijn huidige (Opel Meriva) zit die er ook reeds meer dan vijf jaar in.....nog geen teken van sleet te merken.
      Groetjes

Comment

Meestal zal dit enkel voorkomen bij onbekende merken.
        Zo van die aanbiedingen in een of andere supermarkt of dergelijke.
        Maar gebruik gewoon uw fabrieksaf model.
        Een antal jaar geleden werd er nog veel naar een andere radio gegerepen. Maar tegenwoordig is een fabrieks exemplaar al even goed.
        Alles word nu zo gebouwd en op elkaar afgesteld, dat je vaak een downdate gaat doen in plaats van upgraden. Vaak verspeel je nu een of ander optie.
        En de tijd dat je uw output niet meer kan versterken is ook al een paar jaar passe.
        Daar struikelden men vroeger het meest over, maar tegenwoordig zijn daar al goede omvormers en modules enz voor of ze zijn er al op voorzien.

Wil je toch een andere radio is Alpine het merk. Pioneer een goede 2de keus, maar sony zou ik zelfs al een beetje van weg blijven.
        Zij hebben de laatste jaren hun eigen deur een beetje dicht gedaan. Met tegen 2de rangs merken te willen opboksen, dit ten gevolgen van hun kwaliteit.

Comment

Het enige "sluipverbruik" dat een autoradio zou mogen hebben is dat om het geheugen intact te houden. en daar is geen 1.7 Watt voor nodig...
          In mijn auto's heb ik telkens een Pioneer gestoken. Zowel bij mijn benzine polo als mijn diesel golf was de batterij na 8 jaar nog altijd origineel. In mijn polo was ze dan behoorlijk versleten, maar toen heb ik die polo toch overgelaten aan de garage. In mijn golf zijn er nog geen problemen (hoewel starten bij koud weer nu soms wel al wat langer duurt...). Maar het ding start nog altijd bij de eerste draai. Ik vermoed dat ze de volgende winter (dus nog een jaartje) niet volledig zal doorkomen. Ik rij redelijk veel korte ritten, dus die batterij ziet behoorlijk af. 5 jaar vind ik in elk geval veel te kort voor een autobatterij.
          Mijn volgende kar zal wel met een fabrieksradio zijn uitgerust : gewoon omdat steeds meer functies met de display van dat ding worden verweven.
          Groeten,

Polleke

Comment

Als de autoradio correct aangesloten is, dan zou het sluipverbruik weinig of geen invloed mogen hebben op de lading van de accu.
            Er zit een draad aan die constant aan de + moet zitten, de voeding (de andere aansluiting die ook ergens een + vandaan moet krijgen) sluit je best zo aan dat de radio alleen werkt als het contact aan staat (achter het contact dus, zoals dat standaard gebeurt bij zowat alle wagens).

Ik heb in mijn auto een Sony autoradio gezet, die werkt prima, en kost niet veel. De eerste was wel defect na 8 jaar, maar voor 10 euro per jaar klaag ik niet. De tweede zit er nu 4 jaar in, en die werkt tot nu toe nog steeds prima.
            De luidsprekers (JBL) waren duurder dan de radio (maar die hebben het al 12 jaar uitgehouden).

Een originele autoradio kost een veelvoud als daar wat aan mankeert.
            En dan ben je gewoonlijk nog verplicht om die te laten vervangen door een garagist (nog meer kosten).
            Maar bij de meeste auto's heb je geen keuze meer, daar is de boordcomputer, autoradio en gps in één apparaat ingebouwd (een update van zo'n gps kost soms meer dan wat ik voor mijn gps heb betaald, en die heeft "levenslang" gratis updates).
            Als dat systeem defect raakt, dan ben je waarschijnlijk meer dan 1000 euro kwijt.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Wel heb zo'n ISO kabel moeten kopen, zo zitten alle kabels op 2 blokjes en kunnen die 2 blokken meteen aangesloten worden op de radio.
              Er zijn wel enkele fijne kabeltjes die loszitten, een gele en roze dacht ik, maar zal waarschijnlijk voor niets speciaals zijn als ze niet in de blokken zitten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 2010 Bekijk bericht
                Wel heb zo'n ISO kabel moeten kopen, zo zitten alle kabels op 2 blokjes en kunnen die 2 blokken meteen aangesloten worden op de radio.
                Er zijn wel enkele fijne kabeltjes die loszitten, een gele en roze dacht ik, maar zal waarschijnlijk voor niets speciaals zijn als ze niet in de blokken zitten.
                Best eens de handleiding van je radio lezen : want sommige draadjes liggen verschillend afhankelijk van het merk. ISO is soms minder iso dan het lijkt... Bij mijn Golf (met canbus systeem) moest er nog een aparte voedingskabel getrokken worden : daar zijn de luidsprekers standaard (zelfs 10 stuks), maar de aansluiting zelf : daar moet je zelf voor zorgen...
                Groeten,

Polleke

Comment

De losse roze draad dient om aan te sluiten op een handsfree gsm kit. Als je dan belt, worden de achterste luidsprekers uitgeschakeld.
                  Laat het stekkertje (met tape afgeïsoleerd) maar onaangeroerd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Een originele autoradio kost een veelvoud als daar wat aan mankeert.
                    En dan ben je gewoonlijk nog verplicht om die te laten vervangen door een garagist (nog meer kosten).
                    Maar bij de meeste auto's heb je geen keuze meer, daar is de boordcomputer, autoradio en gps in één apparaat ingebouwd (een update van zo'n gps kost soms meer dan wat ik voor mijn gps heb betaald, en die heeft "levenslang" gratis updates).
                    Als dat systeem defect raakt, dan ben je waarschijnlijk meer dan 1000 euro kwijt.
                    Plus dan nog de verwarming/AC zoals bij mijn collega zijn Ford Mondeo van 6 jaar oud. De unit was ineens ook defect en het kostte meer dan €1000 om deze te vervangen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                      Plus dan nog de verwarming/AC zoals bij mijn collega zijn Ford Mondeo van 6 jaar oud. De unit was ineens ook defect en het kostte meer dan €1000 om deze te vervangen.
                      1000€ ???? Ik heb daar een term voor bedacht : "de vooruitgang van de achteruitgang".
                      Volgens mij liggen die CEO's regelmatig over de grond te krullen van het lachen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                        1000€ ???? Ik heb daar een term voor bedacht : "de vooruitgang van de achteruitgang".
                        Volgens mij liggen die CEO's regelmatig over de grond te krullen van het lachen.
                        Ze steken alle elektronica in 1 module, als die stuk gaat, dan kunnen ze er veel geld aan verdienen.
                        Voor de productie en montage bij een nieuwe auto is dat goedkoper, maar dat is niet het geval als die module het om een of andere reden begeeft...
                        Waarschijnlijk kan je die zelf ook niet vervangen, want dan zal je er wel ergens een of andere code moeten ingeven om de boel terug op te starten.
                        Zo voorkomen ze dat je er zelf aan werkt, je bent dan verplicht om naar de garage te gaan.

Vooruitgang is niet altijd in het voordeel van de gebruikers, meestal is die in het voordeel van de fabrikant en in dit geval ook van de garagist.
                        Als die module bijvoorbeeld stuk gaat bij een auto van meer dan 10 jaar oud, dan is het economisch niet meer rendabel om die te vervangen, het is dan de bedoeling dat je een nieuwe wagen koopt...

Een paar jaar geleden ging de snelheidsmeter van mijn Clio stuk.
                        Het dashboard (van een simpele Clio 1,2 zonder toerenteller) kostte zonder btw 352,72 euro, het in en uitbouwen kostte 24,6 euro (dat valt eigenlijk nog mee), dat is samen goed voor 456,5 euro (btw inbegrepen).
                        Het was geen nieuw dashboard, maar een "gereconditioneerd" (tweedehands, en de teller was terug op "0" gezet).
                        Dan zal de rekening voor zo'n boordcomputer met ingebouwde radio, cd, mp3, gps, klimaatregeling, verbruiksmeter... nog een heel stuk hoger uitvallen.
                        Gelukkig heb ik toen voor de goedkoopste Clio gekozen, daar zit nog geen boordcomputer in, dan kan die ook niet stuk gaan.
                        Ik moet de ramen ook nog met een hendeltje dat werkt op spierkracht naar beneden of naar boven draaien, dat kennen de meeste automobilisten ook niet meer .
                        Last edited by Black B@ndit; 29 november 2013, 18:57.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

Comment

Ze steken alle elektronica in 1 module, als die stuk gaat, dan kunnen ze er veel geld aan verdienen.
                          Voor de productie en montage bij een nieuwe auto is dat goedkoper, maar dat is niet het geval als die module het om een of andere reden begeeft...
                          Waarschijnlijk kan je die zelf ook niet vervangen, want dan zal je er wel ergens een of andere code moeten ingeven om de boel terug op te starten.
                          Zo voorkomen ze dat je er zelf aan werkt, je bent dan verplicht om naar de garage te gaan.

Vooruitgang is niet altijd in het voordeel van de gebruikers, meestal is die in het voordeel van de fabrikant en in dit geval ook van de garagist.
                          Als die module bijvoorbeeld stuk gaat bij een auto van meer dan 10 jaar oud, dan is het economisch niet meer rendabel om die te vervangen, het is dan de bedoeling dat je een nieuwe wagen koopt...
                          Ik ga er in ieder geval toch op letten dat klimaatbeheer en multimedia/GPS gescheiden zijn als ik nog eens een nieuwe wagen aankoop...

Comment

Waarschijnlijk kan je die zelf ook niet vervangen, want dan zal je er wel ergens een of andere code moeten ingeven om de boel terug op te starten
                            Voor herstel van dat soort dingen, één adres, Jos Degryse in Ingelmunster, iemand die ik goed ken,
                            had problemen met zijn audio/navigatie van een Mercedes, geraamde kost bij Mercedes dealer 1.050€
                            + werk + btw, ik heb er de audio installatie uitgebouwd (fluitje van een cent, eigenlijk véél gemakkelijker dan
                            een gewone radio uithalen) ben ermee naar Jos gegaan, s'anderendaags terug gaan halen, prijs 207€
                            en dat was volgens Jos een grote kost.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Voor herstel van dat soort dingen, één adres, Jos Degryse in Ingelmunster, iemand die ik goed ken,
                              had problemen met zijn audio/navigatie van een Mercedes, geraamde kost bij Mercedes dealer 1.050€
                              + werk + btw, ik heb er de audio installatie uitgebouwd (fluitje van een cent, eigenlijk véél gemakkelijker dan
                              een gewone radio uithalen) ben ermee naar Jos gegaan, s'anderendaags terug gaan halen, prijs 207€
                              en dat was volgens Jos een grote kost.
                              Geert for president !!!!!!

Comment

Working...
                              X