Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe best benzine grasmaaier overwinteren?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Hoe best benzine grasmaaier overwinteren?

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    De grasmachine die ik zie via je link, die heeft een 4-takt benzinemotor, daar doe je geen 2-takt (Aspen is vooral voor kettingzagen en andere gereedschappen met een 2-takt motortje) brandstof in.
    Dan kan je misschien overwegen om Aspen 4 eens te proberen voor een 4-takt?
    Kijk even op deze link en ook de foto dat er bij staat.

Verder hebben wij een Honda en onze vorige is op 17 jaar tijd nooit nagekeken en ging elk jaar na de winter van de eerste keer in gang.
    Die hebben we verkocht omdat we een mulcher en zelftrekken hebben aangekocht enkele jaren geleden, ook een Honda natuurlijk.
    De erste 4 jaar nooit een onderhoud gegeven en dan eens een groot onderhoud laten doen ... buiten het feit dat het bijna 170€ gekost heeft draait die niet beter dan zonder onderhoud ... dus dit jaar gewoon tuinhuis in en volgend seizoen zal die wel perfect draaien.

Voor de rest is een lege carbu nooit goed, dus beter benzine in laten en Aspen verliest niet aan kracht ... al laten wij er ook gewoon benzine in tot het jaar erop.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Met een Honda-keuze kan je weinig verkeerd doen volgens mij.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Dan kan je misschien overwegen om Aspen 4 eens te proberen voor een 4-takt?
        Kijk even op deze link en ook de foto dat er bij staat.

Verder hebben wij een Honda en onze vorige is op 17 jaar tijd nooit nagekeken en ging elk jaar na de winter van de eerste keer in gang.
        Die hebben we verkocht omdat we een mulcher en zelftrekken hebben aangekocht enkele jaren geleden, ook een Honda natuurlijk.
        De erste 4 jaar nooit een onderhoud gegeven en dan eens een groot onderhoud laten doen ... buiten het feit dat het bijna 170€ gekost heeft draait die niet beter dan zonder onderhoud ... dus dit jaar gewoon tuinhuis in en volgend seizoen zal die wel perfect draaien.

Voor de rest is een lege carbu nooit goed, dus beter benzine in laten en Aspen verliest niet aan kracht ... al laten wij er ook gewoon benzine in tot het jaar erop.
        Ik had ondertussen al gezien dat ze die Aspen brandstof ook voor viertaktmotoren verkopen, tot nu toe had ik er alleen maar over horen praten in verband met kettingzagen en andere apparaten met een tweetaktmotortje.

Toen ik die grasmaaier met benzinemotor kocht was de brandstoftank ook compleet leeg, de carburator van zo'n Briggs & Stratton is op de brandstoftank gemonteerd, en die zuigt de benzine rechtstreeks uit de tank.
        Die zal er dus wel tegen kunnen dat die leeg is, anders zou die ook heel slecht moeten starten als je die pas gekocht hebt (en dat was helemaal geen probleem, tank vullen, en een paar keer trekken aan het koord was voldoende).
        Ik moest er zelf ook eerst olie ingieten, want die was er in een busje bijgeleverd.
        Dat is waarschijnlijk om ervoor te zorgen dat er tijdens transport nergens iets uit loopt als ze de doos ondersteboven in de vrachtwagen zetten...
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
          Geert, heb jij soms een idee hoe je de kwaliteit van een vonkbrug kan meten ? Ik weet dat ze het (oa) doen via een toestel waarbij ze de vonkafstand kunnen aanpassen, pulserende hoogspanning kan ik niet meten en de SUN van de avondschool is ook wijlen.
          Vroeger had je daarvoor toestelletjes waar je de electroden verder uit elkaar kon regelen, en die je ook kop op pompen tot een druk van rond de 10 bar,
          want een vonk bij atmosferische druk ziet er heel anders uit dan bij 10 bar. dat was een soort zwarte tube met een glaasje (waar je de twee electroden zag zitten) en een pompje, aande hand van de afstand kon je dan bepalen hoe goed de ontsteking werkte.
          Ik weet niet of dat tegenwoordig nog zou bestaan, is dertig jaar geleden.

Maar ik heb ook zo een Fluke hoogspannings probe die ik op mijn scoop kan aansluiten, factor 1:1000, daarmee moet dat ook te meten zijn denk ik.

Comment

Ik heb hier al veel bijgeleerd.
            Dank voor de reacties.

Ik heb de machine een tijdje geleden uitgeleend en de ontlener heeft er Aspen4 in gedaan, dus dat lijkt goed te zitten. Ga dus de resterende benzine erin laten.

Comment

ik weet niet of er een verschil is met een zitmaaier (ik heb nul verstand van die dingen) maar die heb ik 20 jaar gebruikt.
              wel het oliepeil bijgehouden uiteraard en de messen kon ik ook zelf slijpen.
              in die 20 jaar 2 keer de accu vervangen en verder niets, en altijd getankt met euro95.
              winter of geen winter, vorst of geen vorst, hij sliep altijd in de schuur. en nooit geen probleem gehad.
              ik heb daar zelf nog een trekhaak aan gemaakt om een aanhanger te gebruiken, en daar ging vlot een halve kuub zand op.
              ik heb hem in de laatste drie jaar niet meer gezien vanwege huis verhuurd maar ga hem in januari terug zien, ben benieuwd.
              oh ja, Briggs en Stratton 10pk.
              Met de vriendelijke groeten, Ruud.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Die zal er dus wel tegen kunnen dat die leeg is, anders zou die ook heel slecht moeten starten als je die pas gekocht hebt (en dat was helemaal geen probleem, tank vullen, en een paar keer trekken aan het koord was voldoende).
                Leeg kopen is niet hetzelfde als laten opdrogen als er benzine in geweest is ... die benzine (goedkopere producten) kunnen gaan kleven bij het drogen en dat doet de carburator om zeep.
                Als je daarentegen Aspen gebruikt, dat heeft niet het effect te kunnen kleven bij opdrogen en dan is er ook geen probleem.
                Enfin, dat is de uitleg dat de verkoper ons gaf.
                Buiten dit hebben we nooit Aspen in de grasmaaier gedaan, enkel in de bosmaaier (ook 4-takt trouwens) en nooit leeggemaakt.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Ik heb zo'n idee dat de problemen ontstaan als je zelf gemixte 2T gaat gebruiken

Comment

Zelf gemengde 2-takt (of andere) gaat ge voor een moderne grasmaaier niet veel nodig hebben denk ik.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                      Ik heb zo'n idee dat de problemen ontstaan als je zelf gemixte 2T gaat gebruiken
                      Als je dan toch voor benzine gaat voor 2T machines is zelf mengen toch wel de beste optie hoor Paul als je zelf je 2T mengt
                      weet je tenminse wat en hoeveel er in zit van olie, er wordt ook aangeraden om 2takt benzine niet meer dan 4 weken te bewaren KLIK, dus als het voor niet dagelijks gebruik is, zeker Aspen2 gebruiken.

Comment

Working...
                      X