Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe best benzine grasmaaier overwinteren?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoe best benzine grasmaaier overwinteren?

Na ruim 30 jaren electrisch maaien, kocht ik vorig jaar mijn eerste benzinegrasmaaier (Cub Cadet).

Ik gebruik gewone benzine en om na de winter een vlotte start te hebben voegde ik wat additief toe, na mijn laatste maaibeurt (Fuel Fit).
    De maaier staat gewoon in mijn tuinhuis.
    Echter na de winter was er geen leven in te krijgen, ook niet na verwijderen vd oude benzine en vervangen door nieuwe.
    De verkoper gaf me, na het kuisen van de carburator (40€), de raad alle benzine op te gebruiken, dus voor de "winterslaap" de motor laten lopen tot hij stilvalt.

Nu heb ik zelf intussen vernomen dat ik beter Aspen benzine gebruik. Maar ik weet niet of dit afdoende is.

Hoe doen jullie het?

Gr.

Re: Hoe best benzine grasmaaier overwinteren?

Ik heb altijd Honda gehad en meestal moest ik na de winter maar 1 keer trekken.
    Gewoon na de laatste maaibeurt in het tuinhuisje. Verder nooit naar omgekeken.

Comment

Hier een Honda en elk jaar na de zomer komt de firma deze afhalen om een onderhoudsbeurt te geven. Benzine wordt er dan ook uitgedaan. Indien nodig wordt het mes gesleten etc. Het machien is 17 jaar oud en is zo goed als nieuw. Hier wordt super auto benzine gebruikt. Nog nooit problemen gehad en zeker niet bij het starten. Machien overwintert tevens in een tuinhuis.
      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
        .................De verkoper gaf me.....................de raad alle benzine op te gebruiken, dus voor de "winterslaap" de motor laten lopen tot hij stilvalt.
        Dat doe ik altijd, ik gebruik geen speciale benzine, en na de winter start de machine altijd na een paar rukken aan de startkoord.
        Mijn machine heeft nog nooit een onderhoud gehad buiten huis. Ik ververs om de 3 à 4 jaar de olie, en slijp het mes zelf.
        Nog maar één keer binnen geweest omdat de startkoord gebroken was.
        Staat bij mij ook gewoon in het tuinhuis waar het even hard vriest als buiten.

Groetjes

Comment

Hier een Makita met Honda motor, is 4 jaar oud en draait na de winter met 1 ruk als een naaimachine (bij wijze van spreken dus mochten er hier zijn die de uitdrukking niet kennen).
          Deze winter krijgt ze haar eerste onderhoud.

Comment

ik heb een bosmaaier van Stihl en gebruik altijd motormix. Die kan je er de hele winter in laten, kan geen kwaad maar met gewone benzine kan je inderdaad gewoon beter de motor laten draaien en stilvallen. Gewone benzine vergaat na een winter omdat er geen olie in zit. Motormix is al olie in gemengd.
            https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

Comment

De grasmachine die ik zie via je link, die heeft een 4-takt benzinemotor, daar doe je geen 2-takt (Aspen is vooral voor kettingzagen en andere gereedschappen met een 2-takt motortje) brandstof in.

Als de grasmachine een kunststof brandstoftankje heeft, dan mag je die wegzetten met een volledig lege tank.
              De motor laten draaien tot die stil valt door gebrek aan benzine is dan geen probleem.
              Als je er dan na de winter verse benzine in giet dan zou die in principe probleemloos moeten starten.

De ene motor heeft meer problemen met verouderde benzine dan de andere, maar als je er zelf voor zorgt dat er verse benzine in gaat na de winter, dan zouden er geen startproblemen mogen zijn.
              Briggs & Stratton motortjes zijn daar gevoeliger aan, en bij die motortjes hou je best ook het oliepeil goed in de gaten, want mijn ervaring is dat die gewoonlijk wel wat olie verbruiken, zeker als die zwaar belast worden (Honda heeft daar geen problemen mee).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Ik heb sinds 3 jaar een benz maaier van power plus.
                staat steeds gewoon achter het tuinhuis, en trek enkel de bougiekop eruit. Anders staat dat ding heel de winter in de weg.
                Ding start steeds wanneer ik het nodig heb weer gelijk. Heeft me slechts 200 euro gekost in promotie, en is blijkbaar beresterk.
                Laat me een beetje denken aan vroeger, Honda camino mocht je ook mee doen wat je wilde en mishandelen en die liet me ook nooit in de steek.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Muppets Bekijk bericht
                  Ik heb sinds 3 jaar een benz maaier van power plus.
                  staat steeds gewoon achter het tuinhuis, en trek enkel de bougiekop eruit. Anders staat dat ding heel de winter in de weg.
                  Ding start steeds wanneer ik het nodig heb weer gelijk. Heeft me slechts 200 euro gekost in promotie, en is blijkbaar beresterk.
                  Laat me een beetje denken aan vroeger, Honda camino mocht je ook mee doen wat je wilde en mishandelen en die liet me ook nooit in de steek.
                  Ik zou toch geen Powerplus durven vergelijken met een Honda.
                  Altijd starten, benzinekraan dicht en laten draaien tot hij stil valt. De reden is dat de pin van de vlotter anders een paar maanden in de zitting zit en komt vast te zitten, vnl tweetakt heeft daar last van, veroudert als het zelfgemaakte betreft. Met een lege vlotterpot ligt de vlotter beneden. Zoon heeft een bosmaaier van Stihl en gebruikt 2-T benzine van Stihl, nooit problemen.
                  Ik heb een Maruyama bosmaaier met zelfgemaakte 2T : altijd problemen (en Maruyama is nu niet bepaald een prulmerk). Zelfde verhaal voor mijn grondfrees : een Mametora 2T. En mijn kettingzaag, Pioneer P40 van hetzelfde.
                  Alledrie gered van de sloop maar still alive and kicking, uitgezonderd na een overwintering
                  Wat wat hier beslist NIET meer binnenkomt is Briggs & Stratton, dat was meer werken dan maaien, ik ben overgestapt naar elektrisch. Zelfde verhaal voor kettingzaag : de Pioneer (Canadees topmerk en Canadezen weten wat bomen zijn) is zalig voor het grovere werk, lees : liggende bomen tot 80 cm, maar als je "boven je hand" moet werken heb je een goede rug nodig.
                  Inmiddels heb ik mijn les geleerd

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                    Ik zou toch geen Powerplus durven vergelijken met een Honda.
                    Echt vergelijken wil ik het ook niet doen.
                    Maar wilde gewoon zeggen, dat je vaak verschiet hoe sterk goedkoope dingen kunnen zijn.
                    En spullen uit de oude doos, soms echt beter koop zijn dan nieuwe.

Comment

Toen ik hier kwam wonen heb ik mijn benzinemaaier vervangen door een goedkope elektrische, omdat de oppervlakte gazon veel te klein was om de motor van de benzinemaaier goed op temperatuur te krijgen.
                      Het stukje gazon voor mijn deur was op een paar minuten gemaaid, daardoor werd de motor niet warm genoeg om de bougie zuiver te krijgen, en had die altijd startproblemen.
                      Dat was wel een Briggs & Stratton, maar die startte voordien altijd van de eerste trek aan het koord, ook na de winter.
                      Maar dan had die wel altijd meer dan een uur gedraaid per maaibeurt, dan is de bougie zeker warm genoeg geweest.

Voor kleine gazonnetjes gebruik je dus best geen benzinemaaier, een elektrische start altijd ogenblikkelijk (als er niets defect is), en die is ook veel lichter te hanteren.
                      Voor grote oppervlaktes is een benzinemaaier in het voordeel, die werkt doorgaans sneller omdat de motor krachtiger is, en er zit geen verlengkabel in de weg.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Toen ik hier kwam wonen heb ik mijn benzinemaaier vervangen door een goedkope elektrische, omdat de oppervlakte gazon veel te klein was om de motor van de benzinemaaier goed op temperatuur te krijgen.
                        Het stukje gazon voor mijn deur was op een paar minuten gemaaid, daardoor werd de motor niet warm genoeg om de bougie zuiver te krijgen, en had die altijd startproblemen.
                        Dat was wel een Briggs & Stratton, maar die startte voordien altijd van de eerste trek aan het koord, ook na de winter.
                        Maar dan had die wel altijd meer dan een uur gedraaid per maaibeurt, dan is de bougie zeker warm genoeg geweest.

Voor kleine gazonnetjes gebruik je dus best geen benzinemaaier, een elektrische start altijd ogenblikkelijk (als er niets defect is), en die is ook veel lichter te hanteren.
                        Voor grote oppervlaktes is een benzinemaaier in het voordeel, die werkt doorgaans sneller omdat de motor krachtiger is, en er zit geen verlengkabel in de weg.
                        Het is idd niet veel moeilijker dan wat Bart zegt. Je kan wel een warmere bougie monteren maar dat vind ik zelf bronselen.
                        Het verhaal beperkt zich trouwens niet enkel tot grasmaaiers. Ik heb hier een meter of 50 beukenhaag, die scheer ik electrisch.
                        Moraal van het verhaal : het juiste materiaal voor het juiste werk.

Comment

Ik zal toch maar bij mijn elektrisch maaiertje blijven. Vrouwtje houdt de draad wel uit de buurt van de messen.
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                            Na ruim 30 jaren electrisch maaien, kocht ik vorig jaar mijn eerste benzinegrasmaaier (Cub Cadet).

Ik gebruik gewone benzine en om na de winter een vlotte start te hebben voegde ik wat additief toe, na mijn laatste maaibeurt (Fuel Fit).
                            De maaier staat gewoon in mijn tuinhuis.
                            Echter na de winter was er geen leven in te krijgen, ook niet na verwijderen vd oude benzine en vervangen door nieuwe.
                            De verkoper gaf me, na het kuisen van de carburator (40€), de raad alle benzine op te gebruiken, dus voor de "winterslaap" de motor laten lopen tot hij stilvalt.

Nu heb ik zelf intussen vernomen dat ik beter Aspen benzine gebruik. Maar ik weet niet of dit afdoende is.

Hoe doen jullie het?

Gr.
                            Inderdaad beter Aspen4 gebruiken en nooit laten leegdraaien voor je een dergelijke machine in winterslaap zet.
                            Aspen is ein feite geen benzine, maar een vloebaar gasderivaat dat niet verdampt bij normaal atmosferische omstandigheden
                            zoals normale druk en temperatuur.
                            Motoren met laterale kleppen zoals veel B&S zijn inderdaad gevoeliger voor startproblemen dan een kopkleppenmotor
                            zoals bv. een Honda DOHC motor.
                            Waarom beter niet laten droogdraaien: Gewoon omdat een droge carburator (meestal aluminium met een plaatstalen vlotterkamer)
                            gaat oxideren, en dat is slechter dan slecht starten.
                            Waarom beter geen gewone benzine: Gewoon omdat gewone benzine in zo een kleine hoeveelheid redelijk selectief verdampt,
                            en zo zijn octaangehalte verliest.
                            Dus, beste optie is een laatste maal vullen met Aspen4
                            Voor wentelbare tweetakt motoren zoals bosmaaers, kettingzagen, bladblazers enz. een beetje hetzelfde verhaal, gebruik hier wel aspen2
                            deze zet je ook beter niet droog, ook nog eens omdat deze carburatoren voorzien zijn van een pompmenbraan, die werkt op de
                            wisselende carterdruk eigen aan een tweetakt, deze menbraan hou je ook beter vochtig, omdat deze gaat verharden als ze droog staat.

Comment

Zo had ik nog niet bekeken. Ik ga er aan denken in het vervolg. Mijn B&S motors liggen al lang in het containerpark. Heggenschaar, grasmaaier, hakselaar en kettingzaag werken op electriciteit.
                              Ik heb hier nog zo'n heel klein McCullochje liggen dat ik maar niet deftig aan het draaien krijg. Weet iemand hoe je die twee regelvijsjes moet afstellen ? Persoonlijk denk ik aan de bobine, heb in het verleden nog meegemaakt dat de bougie wel vonkte maar dat de kwaliteit van de vonk niet genoeg was om zich in het lucht-benzinemengsel te vormen. Het is ook een oud ding en ik heb er me al te pletter op gevloekt maar hij is te goed om weg te gooien en -koppigaard als ik ben- : ik wil me niet geven.
                              Geert, heb jij soms een idee hoe je de kwaliteit van een vonkbrug kan meten ? Ik weet dat ze het (oa) doen via een toestel waarbij ze de vonkafstand kunnen aanpassen, pulserende hoogspanning kan ik niet meten en de SUN van de avondschool is ook wijlen.

Comment

Working...
                              X