Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Van metselwerk gesproken.........

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Van metzelwerk gesproken.........

De zwaartekracht heeft blijkbaar geen vat op het werk van deze man. Nog nooit gezien, maar . Tec7 heeft daar geen copy aan.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Als handige Harry ben ik handig genoeg om een baksteen te laten vallen.... nochtans heeft die video van Red Falcon me geïntrigeerd. En ik heb het opgezocht.
      Ook de meldingen van Tec7, Cebar en Loctite zijn te "modern" omdat het schijnbaar oude technieken zijn van in de tijd dat die moderne hulpmiddelen nog niet bestonden.

Het bouwen van de Catalaanse boog of het tamboerijngewelf (vind ik een mooie naam) is eeuwenoud.
      Het geheim van dat snelle plakken is het gebruik van gips in de mortel (Plaster of Paris) en...... snel werken... Zie handleiding
      Het beste dat ik gevonden heb is Lowtechmagazine.

Dit topic is een leuke ontdekkingsreis geworden.

Edit: Kalkproducten en dus gips, zou naar het schijnt vermeden moeten worden voor bouwsels die te lijden hebben van de (zure) regen, wegens het uitlogen?
      Last edited by Skitch; 18 november 2013, 00:48. Reden: Zure regen
      " Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )

Comment

Eventjes wat anders, een tijd geleden zag ik op TV een documentaire over de Chinese muur.
        Men wou weten hoe het kwam dat deze eeuwenoude muur nog in een zo goede staat was.
        Zo ontdekte men dat ze toen in hun mortel (cement zal er dan nog niet geweest zijn zeker?) geen zuiver water gebruikt hadden maar het water van gekookte rijst.
        Dus wie in de toekomst van plan is verbouwingen te doen, begin maar het sop van gekookte rijst op te sparen.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
        Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Inderdaad indrukwekkend, de mortel is iets speciaal, dat is zeker, en ik denk dat ik weet wat,
          het is zuiver cement dat je moet mengen (zonder zand) met een chemisch product waarvan ik de naam niet meer weet,
          en je kan er ook perfect kelders mee dichten, is stukken beter dan Cebar.

Mijn schoonzoon heeft verleden maand een huis gebouwd, buitenfacade volledig in gezaagde stenen uit composietgraniet,
          maten 220mm X 65mm X 90mm
          deze mochten niet gelijmd worden omdat het met een volwaardige voeg moest zijn, de mortel was gewoon traagwerkende
          mortel dat hij normaal steeds laat brengen in van die bakken van 200 liter, wordt tegenwoordig door bijna alle aannemers gebruikt.
          daar moest per mortelkuip steeds iets bijgevoegd worden, een soort poeder, dat omdat die stenen absoluut niets opnemen
          van vocht, met dat poeder erbij, absoluut niets van problemen, op een week tijd stond het ganse huis in facade, net als met
          gewone gevelstenen, waarvoor hij gevreesd had is niet gebeurd, namelijk het gaan drijven van het metselwerk.
          Enige probleem was het gewicht van die stenen, zeer lastig in handen en polsen.

één van mijn schoonbroers rijdt met een betonpomp voor de firma Dejonghe, en hij gaat dikwijls pompen
          in de haven van Zeebrugge, daar gieten ze gewoon betonnen kaaimuren gewoon in het zeewater, in dat beton is van oorsprong
          geen druppel water, zuiver chemisch beton.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            ........ en ik denk dat ik weet wat,
            het is zuiver cement dat je moet mengen (zonder zand) met een chemisch product waarvan ik de naam niet meer weet...
            tja...dan weten we nog niets hè...?
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              tja...dan weten we nog niets hè...?
              grt,bouk.
              Neen bouk, maar ik kan het wel te weten komen hé....

Comment

het is een soort van compactuna gemengd met zuiver cement goed vochtig houden mag ook wat cebar bij maar niet te veel en geen water.
                Heb ooit eens een riool moeten dichten en ik was erin gekropen om het zuiver te maken,
                wat een half uurtje duurde terug boven had mijn maat een emmertje cebar gemaakt.
                Gevolg was dat we moesten gaan brekanieken om ons traweel er terug uit te krijgen
                Maar in ieder geval leuk stukje techniek dat ze hier gebruiken en het is een echte metser hoor gezien zijn kapwerk per steen
                Zou het eindwerk wel eens willen zien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bompie Bekijk bericht
                  het is een soort van compactuna gemengd met zuiver cement goed vochtig houden mag ook wat cebar bij maar niet te veel en geen water.
                  Heb ooit eens een riool moeten dichten en ik was erin gekropen om het zuiver te maken,
                  wat een half uurtje duurde terug boven had mijn maat een emmertje cebar gemaakt.
                  Gevolg was dat we moesten gaan brekanieken om ons traweel er terug uit te krijgen
                  Maar in ieder geval leuk stukje techniek dat ze hier gebruiken en het is een echte metser hoor gezien zijn kapwerk per steen
                  Zou het eindwerk wel eens willen zien.
                  Neen Bompie, het was heel wat anders dan Compactuna, het was een soort kleurloze vloeistof,
                  en je kon het kopen bij de drogist, na mengen met zuiver cement, kon je het zelfs met een borstel verwerken,
                  héél doeltreffend om iets te dichten en zeer snel werkend, ik heb het nog zien gebruiken om een smeerput te dichten,
                  en denk dat het zowat hetzelfde moet zijn als dat product waarmee ze injecteren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Neen Bompie, het was heel wat anders dan Compactuna, het was een soort kleurloze vloeistof,
                    en je kon het kopen bij de drogist, na mengen met zuiver cement, kon je het zelfs met een borstel verwerken,
                    héél doeltreffend om iets te dichten en zeer snel werkend, ik heb het nog zien gebruiken om een smeerput te dichten,
                    en denk dat het zowat hetzelfde moet zijn als dat product waarmee ze injecteren.
                    OT
                    Hopelijk kan je de naam van dit product terugvinden want dit interesseert mij wel wegens "metselklussen in en rond het huis"!!

Ik kan mij niet voorstellen dat het "geheim" van die mortel bestaat uit gips ...
                    Er is trouwens iet swat mij in het filmpje intrigeert ... Het plaatsen van de stenen gebeurt met een "klutske" waterige species wat suggereert dat de stenen dicht aaneen sluiten maar het afgewerkte bouwsel heeft in het filmpje duidelijk een veel bredere voeg met veel meer specie er in ... ???

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                      Eventjes wat anders, een tijd geleden zag ik op TV een documentaire over de Chinese muur.
                      Men wou weten hoe het kwam dat deze eeuwenoude muur nog in een zo goede staat was.
                      Zo ontdekte men dat ze toen in hun mortel (cement zal er dan nog niet geweest zijn zeker?) geen zuiver water gebruikt hadden maar het water van gekookte rijst.
                      Dus wie in de toekomst van plan is verbouwingen te doen, begin maar het sop van gekookte rijst op te sparen.
                      Het is niet onmogelijk ... Voor de fameuze Karelsbrug in Praag (Karlov Most) gaat het verhaal dat voor de stabiliteit en stevigheid ervan, eieren gemeng werden in de metselspecie en dat het daardoor is dat ze er nog steeds staat. Volgens de wiki werd dit in 2008 ontzenuwd maar aan de andere kant werden wel sporen van kwark (platte kaas) en wijn gevonden in de metselspecie wat toendertijd schijnbaar niet ongewoon was ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                        ... Het plaatsen van de stenen gebeurt met een "klutske" waterige species wat suggereert dat de stenen dicht aaneen sluiten ... ???
                        nou...dat zie ik niet hoor.
                        de voegen zijn toch groot.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          nou...dat zie ik niet hoor.
                          de voegen zijn toch groot.
                          grt,bouk.
                          Dat is nu net het punt!
                          Men ziet de metser een waterige kluts species op de onderliggende steen plensen .. dan plaatst hij de volgende steen ... als die nieuwe steen de specie niet raakt, kleeft hij toch niet?
                          Later zie je dat de reeds gemetste delen een duidelijk grote voeg hebben met veel specie ertussen ... nou ????

Comment

Als je goed kijkt zie je dat hij eerst zijn steen die hij in zijn handen heeft van specie voorziet.
                            Daarna kwakt hij wat specie op de laag stenen.
                            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Ik bedoelde ook niet DE compactuna maar iets gelijkaardigs in een bus of vaatje
                              Zal wel ongeveer zelfde eigenschap hebben als compactuna plus nog wat meer compactuna is goed voor kleef werk.
                              Toch is het een stiel appart he om zo een bogen te metsen, ik zou verdikke eerst een houten mal maken en daar op werken maar zo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bompie Bekijk bericht
                                Ik bedoelde ook niet DE compactuna maar iets gelijkaardigs in een bus of vaatje
                                Zal wel ongeveer zelfde eigenschap hebben als compactuna plus nog wat meer compactuna is goed voor kleef werk.
                                Toch is het een stiel appart he om zo een bogen te metsen, ik zou verdikke eerst een houten mal maken en daar op werken maar zo
                                Ze vertrekken dan nog uit de vier hoeken en komen dan later..misschien... samen op één punt...en hopelijk in 't midden...
                                perman
                                canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Working...
                                X