Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Decanteerkaraf

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Decanteerkaraf

Ik heb hier in de kelder enkele flessen wijn liggen die goed op dronk moeten zijn maar wil deze graag decanteren want het betreft hier wijn van tussen de 10 en 15 jaar en kan wat extra zuurstof gebruiken om meer op smaak te komen.

Wijnliefhebbers allen hier, graag advies . Is er een verschil waar op te letten? Men kan er vinden van €40 maar evengoed van €300 (wat ik dan ook niet wil uitgeven). Men heeft er met een bolle vorm maar ook met een ronduit platte bodem. Wat ik zeker niet zoek zijn die "contraptions", die waar je de fles in een houder moet leggen, hendeltje draaien etc. want dat is ook niet echt waar ik op zoek naar ben .

Re: Decanteerkaraf

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
    Ik heb hier in de kelder enkele flessen wijn liggen die goed op dronk moeten zijn maar wil deze graag decanteren want het betreft hier wijn van tussen de 10 en 15 jaar en kan wat extra zuurstof gebruiken om meer op smaak te komen.

Wijnliefhebbers allen hier, graag advies . Is er een verschil waar op te letten? Men kan er vinden van €40 maar evengoed van €300 (wat ik dan ook niet wil uitgeven). Men heeft er met een bolle vorm maar ook met een ronduit platte bodem. Wat ik zeker niet zoek zijn die "contraptions", die waar je de fles in een houder moet leggen, hendeltje draaien etc. want dat is ook niet echt waar ik op zoek naar ben .
    Wel zo eentje met een hendeltje en een wormwiel, die ik nog wel es op de kop willen tikken, maar da's geen karaf, dat is eerder een manier om heel langzaam de wijn uit te gieten zonder dat de droesem in beweging komt.
    Dus als je die ergens te koop weet staan, stuur dan maar een pee emmetje

Aan een karaf zou ik niet te veel geld uitgeven, het belangrijkste is dat ze geen fantasietjes heeft ( dus niveau ingeslepen ruitjes os zo ) zodanig dat je de wijn mooi kan zien.

Verder zou ik er op letten dat ze gemakkelijk schoon te spoelen is, want dat vergeten de mensen nogal gauw....

Dus geen fantasietjes.

Een nuttige investering is ook een goede inbox filter zoals die van " l'atelier du vin".
    Maar pas op, als je voor 50 euro een goede karaf vind, kan bovengenoemde filter gemakkelijk het dubbele kosten.

Je kan hem ook wat demonteren om makkelijk te reinigen.

Ik heb die filter al dikwijls gebruikt voor vintage Port, daar is dat echt wel nodig.
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

Comment

Klopt, dat hevelsysteem is idd niet de karaf maar deze die ik bij mensen als showpiece in de living heb zien staan waren karaf inclusief .
      Ik gruw van fantasietjes en strak is het beste/mooiste voor mij

Het gaat hem meer over een bolle karaf of toch een heel brede platte "buik" van de karaf.

Al bedankt voor de reactie

Comment

Volgens mij maakt dat niet veel uit; de wijn "ademt" het meest tijdens het decanteren zelf.
        Als ik zo nieuwsgierig mag zijn: wat voor lekkers heb je zoal liggen ?

Nog iets, maar dat gaat meer over de droesem, zeg maar bezinksel.
        Niet alle wijnen ontwikkelen na verloop van tijd veel bezinksel.

Een Rioja Gran Reserva bv. kan je best lang bewaren, maar dat type van wijn ontwikkelt verbazingwekkend weinig bezinksel.
        Een oude Pauillac daarentegen maakt best wel een hoopje drab op de bodem

Comment

Ik hou geen inventaris bij maar denk eraan dit eens te doen in december, namen onthou ik niet maar zal ze eens doorspelen.
          Gisteren de lokale wijnhandelaar uit de gemeente aangeschreven dat ik me een 24 flessen wil kopen (4 * 6 soorten) met een budget van 15/fles ex BTW en een omschrijving gegeven wat mijn type wijn is (geen zure toets, rood, moet zeker 5-7 jaar kunnen liggen, full body).

Het betreft hier uitsluitend Italiaanse wijnen maar ik kies ieder jaar een andere wijnhandel maar probeer weg te blijven van Franse wijnen.

Dit jaar deze:

Comment

Ik zou Hagar de Verschrikkelijke willen citeren.
            Als wijn niet wil ademen is er maar één mogelijkheid meer over : mond op mond

Comment

Wij hebben er hier verschillende en ze zijn van kristal. Deze worden in wijnmiddens het meeste aangeraden. door het dikkere en heldere glas kan je de kleur en diepte van de wijn het beste bekijken. Er bestaan er ook van die gekleurde, van Val Saint Lambert, maar dit is het niet. Ze moeten kleurloos en en bij voorkeur met een zeer geleidelijke overgang tussen hals en buik. De wijn moet erin glijden. Het mag dus geen waterval effect worden tijdens het decanteren. Maar het onderhoud van deze karaffen is natuurlijk een andere zaak. Sommigen schrikken er niet van terug om de bodem te laten aankleven door wijnresten. Maar mijn vrouw heeft er iets op gevonden en onderhoudt de karaffen met een blokje waspoeder dat je gebruikt in de vaatwasmachine en dit te laten inweken. Je moet natuurlijk nadien zeer overvloedig spoelen, dit is uiteraard het meeste werk, maar alle kleefsels komen wel van de bodem los.
              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Heb je een blender ? Deze is perfect te gebruiken.

http://lifehacker.com/5895929/hyperd...ne-in-a-minute

Zelf geprobeerd met weliswaar een niet al te dure wijn. Ongedecanteerd, gedecanteerd met een dure decanteerfles en tot slot met de blender.

Na een blinde test bleek de wijn uit de blender het best.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door The Magical Taz Bekijk bericht
                  Heb je een blender ? Deze is perfect te gebruiken.

http://lifehacker.com/5895929/hyperd...ne-in-a-minute
                  bedankt.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Mijn principe:

Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

Comment

Wij gebruiken een doodgewone standaard decanteer karaf uit Ikea. Kost is bijna verwaarloosbaar, en je zit niet met dezelfde schrik als met een kristallen karaf.

Het belangrijkste is al gezegd, zie dat hij mooi helder is, en geen fantasietjes. Ivm zuivermaken: reinigingstablet voor kunstgebit .
                      Overvloedig spoelen daarna, op het einde met gefilterd water, dan krijg je geen kalkaanslag.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                        Wij gebruiken een doodgewone standaard decanteer karaf uit Ikea. Kost is bijna verwaarloosbaar, en je zit niet met dezelfde schrik als met een kristallen karaf.

Het belangrijkste is al gezegd, zie dat hij mooi helder is, en geen fantasietjes. Ivm zuivermaken: reinigingstablet voor kunstgebit .
                        Overvloedig spoelen daarna, op het einde met gefilterd water, dan krijg je geen kalkaanslag.
                        En als je de karaf weg zet, een suikerklontje er in. Slorpt het vocht op.
                        Nadien gewoon het suikerklontle laten oplossen in water en een paar keer spoelen.

Comment

Working...
                        X