Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Eerstvolgende Shooting Day: SD Dendermonde op 10 mei 2025.
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Een website dienstig voor fotografie (blauwe uurtje) of voor zonne energie berekening
Re: Een website dienstig voor fotografie (blauwe uurtje) of voor zonne energie bereke
Wat ik niet kan vinden is om de Belgische tijd om te zetten in lokale tijden op website zelf (bvb voor verafgelegen plaatsen).
De website geeft dus steeds zonsopgang en -ondergang in Belgisch uur.
Wat ik niet kan vinden is om de Belgische tijd om te zetten in lokale tijden op website zelf (bvb voor verafgelegen plaatsen).
De website geeft dus steeds zonsopgang en -ondergang in Belgisch uur.
Inderdaad, zou het kunnen dat de link te tijd van je computer overneemt ???
Re: Een website dienstig voor fotografie (blauwe uurtje) of voor zonne energie bereke
De "solar noon" bij Brugge heeft een fout van 15 minuten.
Op de site staat er 12.32 als solar noon en het is 12.47. (Gemeten op de meridiaan van Brugge = 3,22° ten oosten van GMT )
Iemand een idee waaraan dat ligt. ?
Edit 1: als je naar Greenwich gaat met de aanwijzer duidt de site de solar noon aan van 12u44 aan.
Edit 2: de gecorrigeerde ( WGS 84) nulmeridiaan ligt 96 meter ten oosten van die van Greenwich.
Last edited by Skitch; 29 oktober 2013, 12:16.
Reden: Greenwich - 51.477894,-0.001379
"Perfectie wordt niet bereikt wanneer er niets meer valt toe te voegen, maar wanneer er niets meer valt weg te halen.." ― Antoine de Saint-Exupéry
Edit 2: de gecorrigeerde ( WGS 84) nulmeridiaan ligt 96 meter ten oosten van die van Greenwich.
Veranderen ze dat ook al ???
Ik weet dat de poolcirkel per jaar 14 meter opschuift maar de nulmeridiaan ?? Ik kan het evenwel niet laten om de fotografen bij de poolcirkel en de middernachtzon te jennen met het feit dat ze niet fotograferen wat ze denken te fotograferen.
We leven in een wondere wereld .
Vroeger was de aarde plat dan was het een bol en nu is het een ellipsoïde. Dank zei de satellieten kunnen we de vorm van onze aarde beter en beter opmeten. Het centrum van de aarde kunnen we nu tot op enkele centimeters (of millimeters) bepalen. Hetgeen de getijden tabellen voor de scheepvaart "ouderwets" doet lijken omdat de "nul" hoogte nu anders berekend wordt ipv de TAW (Tweede Algemene Waterpassing).
Daarenboven verandert de aarde ook door het opschuiven van de continenten.
'k Heb me wel vergist met die 96 meter denk ik. Dat is menselijk hé . Volgens de site van The Greenwich Meridian was het verschil 102.478 m in 1989.
Er zijn buiten voetbal dus nog interessante dingen zijn met een, bij benadering, bolvorm.
Comment