Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iemand verstand van solderen / vertinnen / puntlassen ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Iemand verstand van solderen / vertinnen / puntlassen ?

Tja, een raar voorval.

Ik heb hier een relatief goedkope horlogeband liggen, van het type "mesh" of ook wel "milanaise" genoemd.
    Deze banden zitten enorm comfortabel en ik heb er daar wel enkele van.

Een klein nadeel is dat ze moeilijk te reinigen zijn.
    Gisteren toch eens eentje in een sopje gestoken. Daarna gespoeld en gedroogd. Maar dan nog eens met "Brasso" gepolijst, en dat maakt dan weer een smurrie. ( Ha ha, ik had misschien beter onmiddellijk met de Brasso begonnen. )

Soit, geen probleem, want wat supervuil is, gaat bij mij de ultrasoon in.

Bandje er 2 keer in. Eerst met reinigingsproduct, dan met zuiver water. Afgespoeld, afgedroogd en weer aan het horloge gemonteerd. En binnen de 2 seconden had ik ( gelukkig) de horlogekast weer in mijn hand !

De "endlink" van de band ( waar de pushpins in zitten ) was gewoon losgekomen van het uiteinde van de band.

Nu vraag ik mij af:

1) Hoe werd die verbinding gemaakt ? ( zie foto )

2) Kan het trillen van de ultrasoon dit loskomen bewerkstelligen ?

Nogmaals, het is een relatief goedkope band, dus geen Breitling band van 900 euro of zo.
    Dus de technieken zullen wellicht ook niet de beste/allerduurste zijn.

Maar het is toch schrikken dat die band gewoon "in 2 " valt....

Met de band zit ik niets in, maar mocht het horloge gevallen zijn, dat was erger....

”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

Re: Iemand verstand van solderen / vertinnen / puntlassen ?

Normaal is dat met een soort puntlas, maar dan over de ganse lengte contactpennen.

Maar wat is de bedoeling van je vraag, hoe je deze kan herstellen ?
    Op de manier zoals hij oorspronkelijk is gemaakt zal moeilijk zijn vrees ik, enige manier die ik
    zou aanraden, is de band goed schuren op de raakvlakken, snij een stukje hard bladzilversoldeer, flux aan de raakvlakken
    en met een kleine autogeenbrander opwarmen tot donker rood, en dan terug polieren.
    Dat is de manier waarop ze ook hardmetalen plaatjes op een beitel of freeskop bevestigen.
    Heb je geen hard bladzilversoldeer, neem dan een stukje gewoon hard soldeerzilver,
    en klop dat tot je een plat stukje van een paar tiende mm hebt.

Comment

Heel lichtjes opruwen en klein beetje Tec7 of 11FC montagekit aanbrengen en tegen elkaar (ik weet het het zijn kleine oppervlakken en de hoeveelheid lijm zal navenant klein zijn, maar wat ik in de tijd beroepsmatig gezien heb van deze twee )
      Probeer het na een dag maar los te krijgen.

PS Nog een vraagje, ik ken die armbanden niet, maar zijn die niet meer te verkrijgen, of kosten die ontzettend veel ? Anders, je hoort me al komen hé ..........

Groetjes

Comment

Ik heb ervaring genoeg met solderen en braseren van buizen (vooral koper op koper, koper op staal, en koper op inox), maar dit is voor mij veel te fijn werk.
        Als het inox is, dan kan dat wel gebraseerd worden met zilver (40-45% zilver bagetten), maar dan moet er heel voorzichtig gewerkt worden, want als je dat iets te warm stookt, dan pakt er niets meer op (je moet de bovenste laag dan afslijpen vooraleer er nog iets op pakt).
        Inox solderen levert geen echt sterke verbinding op, lijmen zal ook geen goede oplossing zijn.
        Iemand die heel nauwkeurig kan werken met een TIG lasapparaat, die krijgt dat waarschijnlijk ook wel aan elkaar gezet.

Dat onderdeeltje is er waarschijnlijk met een puntlas aan gezet.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Dank jullie allemaal voor de reacties.

De vraag waar ik mee zit is of ik er kwaad mee gedaan heb om deze in de ultrasoon te leggen ?

Of was de band gewoon niet goed gelast ?

Op mijn andere mesh-band zit een redelijk zwaar horloge en die is nog nooit losgekomen.
          Ik denk echter dat ik die ook nog nooit in de ultrasoon heb gelegd....

Comment

Ik denk niet dat je dat met ultrasoon een goede las uit elkaar krijgt. Wat wel kan is dat bij een slechte brazeerverbinding je de flux die de boel aan elkaar houdt er vantussen kuist. Dat lijkt me ook wat hier gebeurd is. Dat aanhechtingsvlak ziet er veel te mooi uit om ooit gelast te zijn. Je hebt veel geluk gehad dat het nooit vroeger uiteen gevallen is.

Zelf zie ik lassen of braseren niet zitten bij zo'n fijn spul. Je hebt echt een puntlas nodig. Daarvoor ook dat er die drie rillen in het schernierstuk zijn.

Comment

Ultrasoon reinigen haalt inderdaad geen las uit elkaar, er moet altijd al een fout ingezeten hebben.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Ik denk dat de beste oplossing van Geert komt.
                Voor een edelsmid moet dit toch een klusje van niks zijn ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                  Ik denk dat de beste oplossing van Geert komt.
                  Voor een edelsmid moet dit toch een klusje van niks zijn ?
                  Die gaat dat doen voor 19.95 euro?
                  Horloge-Bandjes, online horlogebanden kopen - Al meer dan 25 jaar de grootste aanbieder van horlogeonderdelen, horloges, sieraden en (horloge)reparaties voor meer dan 80 merken!
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                    Tsja... ik weet niet uit welk materiaal de armband van alfa centauri bestond maar voor deze prijs zou ik er ook geen werk aan hangen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                      Tsja... ik weet niet uit welk materiaal de armband van alfa centauri bestond maar voor deze prijs zou ik er ook geen werk aan hangen.
                      Maar er is ook veel verschil in hoor....

Om maar een voorbeeld te geven: Bracelet Ocean Classic van Breitling. Catalogusprijs = 630 euro.

De ene mesh is dus de andere niet.

Breitling is enorm duur in stalen horlogebanden, maar ze zijn het écht waard hoor. Ik weet waarover ik spreek.

Omega bv. om maar iets gelijkwaardig te noemen heeft veel minder comfortabele banden als Breitling.
                      Onlangs nog een Tag Heuer gekocht met de befaamde "link" band....wel....niks kan tippen aan Breitling...

Comment

Working...
                      X