Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Trespa voor dakgoten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Trespa voor dakgoten

dag,
    heeft iemand ervaring met TRESPA als materiaal voor dakgoten?
    Voor de volledigheid: het gaat over zogenaamde bakgoten: een bak in multiplex, met daarin zink. Aan de regenzijde van het huis is de multiplex eigenlijk aan vervanging toe.
    Alle tips zijn welkom

mvg
    Filip

Re: Trespa voor dakgoten

goed spul dat Trespa, maar (ooit) in een ander kleurtje schilderen is een heel gedoe hoor.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Trespa (of hun concurrent) is zeker geschikt voor bakgoten, er worden zelfs huizen mee bekleedt (bardage)

Comment

Ik heb in mijn beroepsverleden met honderden, als het al niet duizenden m² Trespa zijn, te maken gehad.
        Let wel 'Trespa' is een merknaam van één van de vele VOLKUNSTSTOFPLATEN_soorten, je hebt ook nog Arpa, Print, Egger......enfin ik ga ze niet allemaal opnoemen.
        Voor buitengebruik moet je er wel op letten dat je een buitenkwaliteit gebruikt (je hebt binnen-, buiten- en labokwaliteit...als er al geen bijgekomen zijn)
        Ook een niet al te fel of donker kleur gebruiken, want die zijn het meest gevoelig aan verkleuren (oranje en rood, waarvan ik nu wel niet denk dat je die zou gaan gebruiken voor je goten) want die verkleuren verschrikkelijk en rap.
        Want dit soort platen is bedoeld om je hele leven lang mooi te zijn, zonder dat je nog hoeft te schilderen natuurlijk (denk ik toch ?).
        Je hebt dan ook nog heel wat verschillende oppervlakte structuren, kies deze niet te grof voor buitengebruik, anders houden ze te veel stof vast.
        Je zal het misschien niet denken, maar al die platen bestaan uit vellen bruin verpakkingspapier waar men een hars tussen doet en die zo hard op elkaar geperst worden dat het een soort kunststof wordt.
        Trespa is de meest gekende, maar ook de duurste. Misschien laten ze je wel uit de Trespastalen kiezen en gebruiken ze een identiek kleur van een ander goedkoper merk (!)
        Wil je nog bijkomende inlichtingen, vuur maar af. Ik voel me weer op mijn werk........alhoewel...... liever niet .
        Groetjes
        Last edited by Guest17; 15 oktober 2013, 12:23.

Comment

Zit eigenlijk met hetzelfde probleem..
          Het materiaal zelf vind ik heel goed maar de manier van vastmaken (die zichtbare vijskoppen) niet mooi.
          Zeker met laagbouw.
          Misschien bestaan er wel "onzichtbare" vasthechtingen waar ik geen weet van heb..Djivan (help)!!!
          perman
          canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
            ..
            Het materiaal zelf vind ik heel goed maar de manier van vastmaken (die zichtbare vijskoppen) niet mooi.
            verzinken en dan met afdekplugjes in kleur.
            grt,bouk.

Comment

Perman: onzichtbare bevestiging bestaat zeker, panelen worden opgehangen aan profielen. Hier op mijn werk enkele jaren geleden HONDERDEN M2 mee laten bekleden, zeer mooi maar de voegen moeten wel mooi uitgelijnd zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
                Zit eigenlijk met hetzelfde probleem..
                Zeker met laagbouw.
                Misschien bestaan er wel "onzichtbare" vasthechtingen waar ik geen weet van heb..Djivan (help)!!!
                Je hebt ofwel schroeven waar je achteraf een afdekkapje in dezelfde kleur op zet, of je hebt van Trespa zelf de schroeven met een kop in dezelfde kleur als je plaat.
                Beiden blijven zichtbaar natuurlijk.
                Voor gevelbekledingen worden onzichtbare bevestigingssystemen gebruikt waar de platen inhangen, maar voor goten......?????
                Je kan ze ook vastlijmen met bvb. TEC7 pf 11FC montagelijm. Wij deden ooit de test met beide lijmen. En stukje Trespa, een propje van één van beide lijmen er op en tegen een muur gekleefd.
                Ze verwijderen moest met een koevoet en er bleef een ganse schilfer van de muur aanzitten .
                Maar voor verlijming moet de onderliggende drager (jouw goten bvb.)nog in een deftige staat en vooral droog zijn, en je zal tijdelijk moeten vastklemmen tot uitharding van de lijm.

Misschien op de website van Trespa gaan neuzen (zou ik ook eens moeten doen want het is ondertussen ook reeds 6 jaar geleden van mij) die evolutie zal ook wel niet stilgestaan hebben.
                Groetjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                  Je hebt ofwel schroeven waar je achteraf een afdekkapje in dezelfde kleur op zet, of je hebt van Trespa zelf de schroeven met een kop in dezelfde kleur als je plaat.
                  dat bedoelde ik ook.
                  grt,bouk.

Comment

Blinde bevestiging aan bakgoot kan wel degelijk, in gevels wordt dit rond de openingen (ramen/deuren/...) ook toegepast en dit zowel horizontaal als verticaal.
                    Die bevestiging met afdekkapjes is toch niet echt elegant vind ik.

Comment

Mijn ervaringen:
                      -> Als je alles vasthangt met vijzen, hou rekening met uitzetting (zal ook vermeld worden op "handleiding", je moet verschillende diameters (twijfel nu of het 6 en 8mm was) voorboren om uitzetting toe te laten.)

-> Als je in verstek zaagt opletten, want kan vlijmscherp worden.

-> Verlijmen zou ik niet doen, (als je ooit eens aan de goot moet aankunnen, ga je zoals Djivan aanhaalde brokken maken).

-> Zorg dat het kadrement waar je de trespa op bevestigt recht genoeg is... Ik vind persoonlijk dat het opvalt als trespa in een "boog" gespannen wordt...

Als je vijzen in dezelfde kleur pakt van de plaat, valt het best mee qua opvallen vind ik persoonlijk.
                      Of het nu een vijs in zelfde kleur is, of een afdekkapje: zien zal je het toch...
                      maar een vijs in dezelfde kleur blijft en een afdekkapje kan altijd "verloren" gaan...
                      It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

@Filip: En waarom niet de ETERNIT OPERAL DAKRAND toepassen?

Comment

Hey juppekes

Ik heb vorig jaar mijn bakgoot bekleed met een nevenmerk (zeker evengoed) van Trespa, kan nu niet op de naam komen

Al het oude en rotte hout van de gootconstructie heb ik vernieuwd met tuinhout

Daarop heb ik dan die plaat bevestigd met schroeven in hetzelfde kleur

De kleur is het zelfde RAL-kleur als mijn pvc-ramen

Ik zou nooit iets anders meer willen, nu hoef ik nooit meer te schilderen, of is de multiplex na jaren weeral eens rot, enz....
                          Bootjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
                            .......... of is de multiplex na jaren weeral eens rot, enz....
                            als er vocht kan komen in de kopse kanten wel hoor.
                            grt,bouk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                              als er vocht kan komen in de kopse kanten wel hoor.
                              grt,bouk.
                              Trespa rotten door vocht?
                              Trespa kan rotten door niet genoeg ventilatie en uitzettingsmogelijkheden...
                              Vandaar dat aangeraden wordt om genoeg uitzettingsvoeg te laten (en dus ook de gaten in verschillende maten te boren, om uitzetting in bepaalde richting toe te staan (uitzetting van ergens +/-2MM per lopende meter).

Maar dan moet je het toch al erg bont maken?
                              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Working...
                              X