Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Paddenstoelenseizoen is begonnen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Paddenstoelenseizoen is begonnen

Mijn laatste Shii-take kweek is tegengevallen maar vandaag en gisteren in totaal toch al twee kilo eekhoorntjesbrood geplukt.
    Jammie !!! We gaan eens een spaghetti a la eekhoorntjesbrood maken zie.

PS dit is een soort die ze net als de truffel niet kunnen kweken.
    Verleden jaar ben ik paddenstoelen gaan fotograferen terwijl vrouwlief eekhoorntjesbrood plukte. Wat er is misgelopen weet ik niet maar ik heb na dat omelet een hele nacht liggen hallucineren. De dag erop kon ik geen les geven. Vandaag de dag neem ik geen risico meer en pluk ik zelf.
    De dinsdag erop algemeen jolijt in de klas. De mooiste reactie was : "mijnheer, kan uw vrouw eens geen omelet maken voor mijnheer Vandeginste ?"
    (Collega Vandeginste had bijna een hele groep gebuisd voor wiskunde in de laatstejaars, gemiddelde : 27 %, 2 er door)

Re: Paddenstoelenseizoen is begonnen

Hahaha funny story

Geniet alvast van de spaghetti a la eekhoorntjesbrood!
    “Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson

Canon EOS 5D MKII -- Canon EOS 500D -- Canon 24-70 f/2.8 -- Canon 18-55 f/3.5-5.6 -- Canon 50mm f/1.8 -- Canon 70-200 IS f/2.8 -- Tokina 11-16 f/2.8

Comment

@Paul en alle andere geïnteresseerden.
      Je moet dat eekhoorntjesbrood in heel dunne plakjes snijden, uitspreiden over een (oud) laken en laten drogen. Prima om later bij een groentesoep te mengen. Je moet ze dan wel eerst even laten weken in wat koud water. Echt subliem van smaak.
      Mvg.
      Robert
      Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Dat drogen mag echt niet volledig bij kamertemperatuur gebeuren, het minste beestje dat er in zit overleeft en eet de heleboel in een later stadium op.
        Ik spreek uit ervaring. In een of ander droogstadium is toch min. 60°C gewenst

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
          Dat drogen mag echt niet volledig bij kamertemperatuur gebeuren, het minste beestje dat er in zit overleeft en eet de heleboel in een later stadium op.
          Ik spreek uit ervaring. In een of ander droogstadium is toch min. 60°C gewenst
          Ik twijfel absoluut niet aan wat je hier stelt kwestie dat drogen. Ik heb echter nooit problemen gehad met overlevende beestjes. Als de paddenstoelen flitter dun worden gesneden schiet er niet veel plaats voor de beestjes over en je moet wel heel streng selecteren. Bij de minste kwetsuur of één of andere vreemde verkleuring verticaal sorteren.
          Ik heb dit zo zien doen in Tsjechië waar men echt verzot is van eekhoorntjesbrood en andere eetbare boleten. In de electro zaken aldaar kon men speciaal daarvoor gemaakte droogapparatuur voor fruit en groenten kopen, maar zelf nooit gebruikt. Altijd op de manier zoals ik heb beschreven gedaan en nooit problemen gehad.
          Mvg.
          Robert
          Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

... Wat er is misgelopen weet ik niet maar ik heb na dat omelet een hele nacht liggen hallucineren. De dag erop kon ik geen les geven. ...
            Jij kent dus het verschil tussen een paddo en een paddenstoel. Hetgeen niet van iedereen op de macroverdieping gezegd kan worden.
            Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
              ...... uitspreiden over een (oud) laken en laten drogen..
              waarom een oud laken...?
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

In de electro zaken aldaar kon men speciaal daarvoor gemaakte droogapparatuur voor fruit en groenten kopen, maar zelf nooit gebruikt. Altijd op de manier zoals ik heb beschreven gedaan en nooit problemen gehad.
                Verkopen ze hier ook. De meest bekende is die van Stockli.

Bijzondere keukenhulpen voor een lekker leven: voedsel drogers, messenslijpers, vacuumzakken, vitamix blenders.

Comment

Ik twijfel absoluut niet aan wat je hier stelt kwestie dat drogen. Ik heb echter nooit problemen gehad met overlevende beestjes. Als de paddenstoelen flitter dun worden gesneden schiet er niet veel plaats voor de beestjes over en je moet wel heel streng selecteren. Bij de minste kwetsuur of één of andere vreemde verkleuring verticaal sorteren.
                  Ik heb dit zo zien doen in Tsjechië waar men echt verzot is van eekhoorntjesbrood en andere eetbare boleten. In de electro zaken aldaar kon men speciaal daarvoor gemaakte droogapparatuur voor fruit en groenten kopen, maar zelf nooit gebruikt. Altijd op de manier zoals ik heb beschreven gedaan en nooit problemen gehad.
                  In dat geval zou ik zeggen : ja
                  Maar ik heb hier ooit een vlucht Shii-takes gehad die waren gedroogd aan de stam. Ik heb er niks eetbaars van overgehouden, vandaar mijn reactie.
                  Eekhoorntjesbrood is bijzonder populair bij de beesterijen, vandaar allicht die fijne sneetjes.
                  Maar je ziet : ik leef nog en dat is het balangrijkste

Waar ik me niet aan waag zijn de wilde plaatjeszwammen en zeker geen amanieten. Daar ken ik veel te weinig van. Iedereen denkt dat de rood-met-witte-stippen de ergste is maar dat is een vergissing, de groene knolamaniet toont de eerste symptomen pas op een moment dat ze je maar niet meer kunnen leegpompen. Een tegengif bestaat niet.
                  Ik weet dat in Tsjechië de kinderen paddenstoelendeterminatie krijgen op school. Ondanks dat vallen er ieder jaar doden.

Met buisjeszwammen kan je haast niet missen of het zou een satansboleet moeten zijn maar die is 1. zeldzaam en 2. opvallend anders. Een aantal andere waaronder de bitterboleet kan je ook niet naast kijken (ooit meegemaakt, bah).

Comment

Waar ik me niet aan waag zijn de wilde plaatjeszwammen en zeker geen amanieten. Daar ken ik veel te weinig van.
                    Hier vind je een mooi overzicht van de gevaarlijke soorten.
                    Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                      Hier vind je een mooi overzicht van de gevaarlijke soorten.
                      Waarvoor dank.
                      Ik heb hier gisteren vlakbij mijn oprit een soort ontdekt die ik nog niet eerder heb gezien : sneeuwwitte kleine boleetjes.
                      Ik ga er later op de dag eens het Mdikke boek bijhalen....
                      Maar toch misschien beter eens een foto van nemen...

Comment

Working...
                      X