Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verkeersborden

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Verkeersborden

Hallo,

Iemand die mij kan helpen met de juiste uitleg van het afbakeningsbord Type Ia2 en Ib2 (zoals hier onderaan rechts staat) in België?

Volgens mij wil dit bord zeggen dat je verplicht bent te passeren langs de kant van de pijl: links bij Ia2 en rechts bij Ib2. Is dit correct?

Vraag kan een beetje raar overkomen, maar bij werken op weg van en naar het werk zijn er werken aan het kruispunt van de Woluwelaan en de Haachtsesteenweg in Diegem. Bij het rijden van Vilvoorde naar de ring, staan de borden correct (rechts passeren), maar bij het rijden van de ring richting Vilvoorde staan de borden in de verkeerde richting (volgens mij) thv het tijdelijke stuk asfalt dat aangelegd werd voor de werken. De borden geven momenteel aan dat er links moet gepasseerd worden, waardoor je in principe op de rijstrook terecht komt van de tegenliggers...

Ik heb dit al gemeld aan de dienst Openbare werken van Diegem op woensdag, maar deze morgen stonden de borden nog steeds verkeerd. Ik wil niet dat iemand hierdoor een frontale botsing heeft...

Enig idee welke stappen ik kan/moet ondernemen? Iemand uit de omgeving die mij kan bevestigen dat deze situatie inderdaad verkeerd is (of dat ik opnieuw de verkeersborden moet studeren)?

Dank!

Dany_

Re: Vekeersborden

Idd. Die geven respectievelijk 'Rechts van de bestuurder' (dus links van het bord) en 'Links van de bestuurder' (en dus rechts van het bord) aan.

Hoe je dat kan laten corrigeren weet ik niet. Misschien de werfleider proberen te pakken te krijgen?

Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

Comment

Veel media inlichten is hier nog steeds de snelste weg.
      'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

Heb het vandaag ook gemeld op de site wegenenverkeer.be (ofzoiets). Als het morgen nog niet aangepast is ga ik aangifte doen bij de politie met foto's van de omgeving... Ik wil niet lezen over gewonden (of erger) in de kranten.

Bedankt voor jullie bevestiging dat ik de verkeersregels nog ken.

Dany_

Comment

Dubbel, sorry.
          Last edited by VerSeg; 23 augustus 2013, 23:13.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Er is maar één correcte manier om dit te melden en dat is de politie verwittigen van een gevaarlijke situatie.

De site van wegen en verkeer is eerder voor het melden van structurele problemen, slecht onderhoud en vaste borden.
            Dringende zaken worden te laat opgevolgd want zij geven het nog eens door aan het betrokken bestuur dat voor die regio verantwoordelijk is en als het werken zijn, dan moet het nog eens naar de aannemer.
            Politie kan (als ze willen) direct ingrijpen.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Bedankt, zal de reactie laten weten morgen.

Dany_

Comment

Reactie kan vele kanten uit ... heb zoiets al twee keer aangegeven bij politie en het is zeer uiteenlopend.
                De ene keer bedanken ze u, springen in hun wagen en gaan direct zien en de andere keer krijg je als antwoordt dat ge hun job niet moet doen want dat zij er zijn om vaststellingen te doen.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Ik heb er net even de wetboeken bijgehaald. Dit staat onder het strafrecht (verkeersregelment is onderdeel van strafrecht).
                  Anyway...
                  Het bord waar jij op alludeerd is eigenlijk geen gebodsbord, simpel gezegd, niet afdwingbaar. Je moet desgevallend de tijdelijke gele wegmarkering volgen die hier wel in de wet omschreven zijn.
                  Stom natuurlijk want zoals je aanvoelt zal iedereen jou bord wel zien als verkeerd geplaatst.
                  Best is de politie op de hoogte brengen.
                  Normaal staat bij een tijdelijke wegmarkering ook altijd een bordje "verantwoordelijke signalisatie" met een telefoonnummer bij. Eigenlijk moet je die eerst bellen, maar de politie zal dat wel doen voor jou dan
                  Last edited by xafke; 24 augustus 2013, 00:07.

Comment

Bedankt om de wetboeken erbij te halen. Ben deze middag nog eens langsgeweest en heb foto's laten nemen door de passagier. Heb deze nadien dan getoond aan de politie.

Ze gingen het doorgeven en controleren, maar 'konden nu niks doen'...

Over gele lijnen gesproken: welke gele lijnen? Die zijn er ook niet.

Hier een foto van de situatie deze middag

Afwachten en hopen dat er geen accidenten gebeuren...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                      Normaal staat bij een tijdelijke wegmarkering ook altijd een bordje "verantwoordelijke signalisatie" met een telefoonnummer bij. Eigenlijk moet je die eerst bellen, maar de politie zal dat wel doen voor jou dan
                      Ik denk dat dit zelfs verplicht is. Ik zou toch eerst deze eens opbellen, en maar direct gewag maken van mogelijk frontale botsingen...... misschien schiet hij/zij wel wakker dan.
                      Raar dat er op een einde links een paar, en die éne rechts wel juist staan ??
                      Mocht ik daar in het donker komen aanrijden en er staat niks meer dan deze borden, dan vrees ik dat ik links ga........
                      Groetjes
                      Last edited by Guest17; 24 augustus 2013, 18:20.

Comment

Sorry Dany...maar zo vlug zou ik met dergelijke vraag niet naar de prinsemarij trekken. De kans is groot dat men je een herscholing ivm je rijbewijs aanraadt

De verkeersborden zijn opgedeeld in categorieën.
                        -gevaarsborden
                        -voorrangsborden
                        -verbodsborden
                        -gebodsborden.
                        -Juist...ook nog aanwijzingsborden...

Onder de gebodsborden zitten diegene die een verplichte richting aanduiden...Bijvoorbeeld op een rond punt of bv éénrichtingsverkeer.

De borden welke ik op uw foto zie staan worden in vakjargon "sergeanten" genoemd en dienen enkel om een fysieke afsluiting op te werpen tussen de rijvakken links en rechts van die borden. Door die borden worden de wegmarkeringen die op de grond geschilderd zijn teniet gedaan. Want deze voorsorteringspijlen staan wat betreft jouw rijrichting totaal verkeerd. Omdat je hier op een vak(ken) terecht komt die normaal voor de tegenliggers bestemd zijn.
                        Je ziet op je foto ook een onderbroken stuk lijn staan waar je normaal wel over mag...maar waar nu ook een "sergeant" staat die aanwijst dat je er niet meer over mag/kan.
                        Trouwens de borden die niet gebruikt worden bij wegenwerken dienen te voldoen aan bepaalde normen qua vormgeving, plaatsing en zichtbaarheid.
                        Bij andere borden die wel gebruikt worden bij wegenwerken zullen er ook wel normen zijn. Maar die gelden dan weer niet voor jou. De gebruikte kleuren op deze "sergeanten" hebben enkel tot doel de zichtbaarheid ervan te verhogen...niets meer.
                        Zoals je ziet staat er op bijna iedere "sergeant" een lamp om ook in het donker dit min of meer zichtbaar te houden.

Het zijn heel heel heeeel zeker geen borden die een verplichte richting opleggen. Daar begint het misverstand. Niet bij diegenen die de borden geplaatst hebben. Je mag met jouw opmerking naar alle instanties trekken...als men beleefd is zal men je niet uitlachen en je dezelfde uitleg geven als wat ik hier schrijf, maar verder zal er ook niets in gebeuren...

Wordt deze fysieke hindernis bijvoorbeeld door een voorbijrijdende vrachtwagen omver gereden...of door vandalen verplaatst dan is het inderdaad boodschap de politie daarvan in te lichten die normalerwijs beschikken over de vergunningen van de wegenwerken waarbij steevast een plan van de signalisatie in voorzien is. Deze signalisatie moet in alle opzichten gerespecteerd worden door de uitvoerder van de wegenwerken. De politie op zijn beurt kan verbaliseren indien de signalisatie niet conform gebeurd is. (Maar...dan nog bestaat er overmacht ten gevolge weersomstandigheden of ongeval of vandalisme...)
                        En wees gerust heb in een vorig leven genoeg dergelijke vergunningen zien passeren en...gecontroleerd

Groetjes
                        Marc
                        Last edited by Brombeer; 24 augustus 2013, 19:10.
                        Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

Comment

Hallo Marc,

Bedankt voor je antwoord.

Ik ga je zeker niet tegenspreken, maar vind het toch raar dat ik in al die jaren dat ik per auto rijd lang werven de signalisatie daar wel correspondeerde met hoe ik dacht dat het moest...

Dany_

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dany_ Bekijk bericht
                            Hallo Marc,

Ik ga je zeker niet tegenspreken, maar vind het toch raar dat ik in al die jaren dat ik per auto rijd lang werven de signalisatie daar wel correspondeerde met hoe ik dacht dat het moest...

Dany_
                            Ik heb voor mijn werk (o.a.) jaaaaren de aanvragen gedaan om wegsignalisatie te laten goedkeuren. Toen gebruikten wij enkel de rechthoekige borden met schuine rode/witte lijnen (ik weet niet of deze die je hier op de foto ziet toen reeds bestonden), en je moest verdorie toen reeds goed aangeven op de plannen die je ter goedkeuring voorlegde, hoe deze zouden geplaatst worden, de schuinte van links boven naar rechts onder of omgekeerd........laat staan dat je ze achteraf nog zou verkeerd plaatsen. En het gebeurde niet zelden dat een opstellingsplan verschillende keren diende aangepast. Al naargelang het soort weg was er zelfs een diameter van de ronde borden bepaald ! Was er 90 cm vereist, waagde je het best niet om 70 cm te plaatsen, ook al had je er daar massa's van in voorraad.
                            Om mijn reactie toch kort te eindigen : voor mij staan ze verkeerd.
                            Groetjes
                            Last edited by Guest17; 26 augustus 2013, 16:09.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dany_ Bekijk bericht
                              Hallo Marc,

Dany_
                              Is graag gedaan Dany en heb er zeker geen problemen als iemand het anders ziet.
                              Je hebt het gemeld, naar ik meen, aan verschillende instanties...dus laat ons even afwachten en zien wat er verder mee gebeurd.
                              Ben benieuwd en hoop als er wijzigingen in de opstelling komt je dit dan ook laat weten.

Groetjes
                              Marc
                              Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

Comment

Working...
                              X