Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zijn we aan een nieuwe koelkast toe?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Zijn we aan een nieuwe koelkast toe?

Het gaat om een Liebherr met een diepvriesvak, van drie jaar en half oud (350 eur).
    In de onderste lade (waarin fruit zit) is de temperatuur -2°C. In de bovenste vakken is het 7-8°C.
    Ze werd onlangs nog ontdooid.

Is dit nog te herstellen? Of is het nog waard dit te laten herstellen?

We hebben hier echt geen geluk met koelkasten en diepvriezers...
    Dat we ze nog lang mogen "trekken".
    Nikon D4S - SB800 - 17-35 - 28-70 - 70-200VR - 50 1.4

Re: Zijn we aan een nieuwe koelkast toe?

Is het probleem dat het te koud is in het onderste vak , blijft ze steeds draaien( compressor).?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
      Is het probleem dat het te koud is in het onderste vak , blijft ze steeds draaien( compressor).?
      Correct.
      Wbt draaien, ik denk dat je gelijk hebt. Ik zal er eens meer specifiek op letten...

Comment

Ja, ze blijft inderaad constant (zeer lang) draaien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nickon Bekijk bericht
          Ja, ze blijft inderaad constant (zeer lang) draaien.
          Dan zal er waarschijnlijk een lek in het koelcircuit zitten , je kan er altijd een koeltechnieker laten naar zien om te weten wat je moet doen .Herstellen of vervangen , de nieuwe verbruiken zeer weinig . Ze gaan tot A+++ je kan daarmee misschien ook eens vergelijken wat de winst is bij aankoop van een nieuwe.
          Het vriesvak is toch niet veel te koud , ik weet niet hoe de aansturing is van vrievak en koelgedeelte.

Comment

Hey juppekes

Ik heb ook hetzelfde meegemaakt, thermostaat kapot, dus bleef hij draaien, resultaat alles bevroren.

Ik heb die ganse thermostaat eruitgehaald, natuurlijk ook het lampje, was één geheel.

Nu draait die koelkast nog op een schakelklokje 15 min aan, 15 min uit enz.......

Moet in de winter en 's nachts een beetje aangepast worden, maar dat lukt heel goed, toch zeker al een jaar of 4
            Bootjes

Comment

Bij ons zijn ze die thermostaat komen vervangen, rond de 70€ heeft dat gekost.

Sent from my iPad using Tapatalk HD
              mvg FrançoisVM
              Canon 7D

Comment

Die 7 à 8 °C is eigenlijk al te veel en zou beter 5°C zijn, in de bak van groenten en fruit moet het ongeveer 0°C zijn.
                Op welke temperatuur staat uw thermostaat ingesteld?

Als die constant blijft draaien en je toch nog steeds 7 à 8 °C behaalt, dan scheelt er volgens mij toch iets anders.
                • Doe je die regelmatig open?
                • Staat die in een warme plaats?
                • Zijn de deurrubbers beschadigd?
                • Plaats je er regelmatig grote hoeveelheden warm voedsel in?

Verder is het ook zomer en bij hogere temperaturen in huis draait een koelkast natuurlijk ook iets meer.
                Of alles zo abnormaal is zou ik dus nog niet durven zeggen.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cois Bekijk bericht
                  Bij ons zijn ze die thermostaat komen vervangen, rond de 70€ heeft dat gekost.
                  Maar als die thermostaat defect is, dan is het toch overal ofwel veel warmer ofwel veel kouder en niet te koud beneden en te warm vanboven met dezelfde thermostaat?
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Bovenaan is de temperatuur altijd hoger dan onderaan.
                    Eigenlijk is het onderste vak dan ook meer geschikt voor vlees en andere producten die sneller bederven.
                    Bovenaan zet je de flessen frisdrank, daarvoor is zo'n 6°C koud genoeg.
                    Mijn koelkast is er een met een apart vriesvak (aparte deur), de vriezer zit onderaan, het koelgedeelte bovenaan.
                    Onder in het koelgedeelte zit een schuif, en daarop is duidelijk vermeld "0°C zone", en de metingen die heb gedaan, die komen daar heel goed mee overeen.

Als er niet voldoende koelmiddel in een koelkast zit, dan kan die op een bepaalde plaats te koud worden, en op een andere plaats niet koud genoeg.
                    Maar temperaturen meten in een koelkast moet je eigenlijk doen met een datalogger, en met de deur gesloten.
                    Met zo'n datalogger meet je dan de temperatuur op verschillende hoogte-niveaus, daaruit kan je dan per niveau de gemiddelde temperatuur bepalen.
                    Als je gewoon de temperatuur meet, dan is dat misschien net op het ogenblik dat de thermostaat terug zou moeten inschakelen, dat is de hoogste temperatuur.
                    Maar als je de deur open trekt, dan stijgt de temperatuur heel snel omdat de koude lucht uit de koelkast valt (de koude lucht is zwaarder dan de warmer lucht in de kamer waar de koelkast staat).

Volgens mij kan die temperatuur van -2°C onderaan en 7-8°C bovenaan wel normaal zijn als de koelkast geregeld geopend wordt, daardoor zal het langer duren vooraleer de temperatuur in de koelkast "gestabiliseerd" is.
                    De hoeveelheid "warme" spullen die er net in gezet zijn spelen ook een rol, ook de totale massa van de producten in de koelkast kan een rol spelen in de verdeling van de temperatuur.
                    Daarom is het onmogelijk om zo te bepalen of er iets aan die koelkast scheelt of niet.
                    Bij een hogere omgevingstemperatuur krijg je ook andere temperaturen in de koelkast.

Bij koelkasten met een ontdooiweerstand op de verdamper is het meestal die weerstand die defect is als er in de koelkast heel grote temperatuurverschillen zijn bij het in en uitschakelen (de temperatuur loopt dan veel te hoog op voor de thermostaat terug inschakelt, maar ik denk dat de zuinige koelkasten geen ontdooiweerstand meer hebben, want die verbruikt ook stroom).
                    Een thermostaat van een koelkast schakelt gewoonlijk ook niet correct als er te weinig koelmiddel in het koelcircuit zit.

Er zijn verschillende soorten koelkasten.
                    -alleen koeling
                    -koeling met vriesvakje bovenin (geen aparte deur)
                    -koel + vriesvak met aparte deuren en 1 compressor
                    -koel + vriesvak met aparte deuren en 2 compressoren
                    -koel + vriesvak met aparte deuren, 1 compressor en magneetklepjes voor de sturing van koel en vriesvak

En dan is er nog een verschil tussen "stille koeling" (verdamper zonder ventilator) en een verdamper met ventilator.
                    Elk type koelkast heeft specifieke voor en nadelen, bij de koelkast met ventilator op de verdamper zal de temperatuur waarschijnlijk constanter zijn op de verschillende hoogteniveaus dan bij een systeem waarbij de verdamper in de achterwand is gebouwd.
                    Last edited by Black B@ndit; 15 augustus 2013, 15:12.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

Bijkomende informatie:
                      - er is ook een diepvriesvak maar dat staat "op" de koelkast (appart).
                      - de koelkast wordt niet vaak opengedaan (gebruikt als 2de koelkast)
                      - geen warm eten in deze koelkast
                      - de koelkast staat in een berging (geen zon)
                      - ik kan geen beschadiging waarnemen aan rubber

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
                        Hey juppekes

Ik heb ook hetzelfde meegemaakt, thermostaat kapot, dus bleef hij draaien, resultaat alles bevroren.

Ik heb die ganse thermostaat eruitgehaald, natuurlijk ook het lampje, was één geheel.

Nu draait die koelkast nog op een schakelklokje 15 min aan, 15 min uit enz.......

Moet in de winter en 's nachts een beetje aangepast worden, maar dat lukt heel goed, toch zeker al een jaar of 4
                        Zo een noodoplossing kan eventueel tijdelijk, maar toch niet voor 4 jaar.
                        Bekijk eens de het verbruik, als daar bv. een compessor van 200 watt in zit, dan heb je na 4 jaar 770€ verbruikt,
                        een huidige betere middengrote koelkast van 185 liter doet het met minder dan 100€ per jaar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Zo een noodoplossing kan eventueel tijdelijk, maar toch niet voor 4 jaar.
                          Bekijk eens de het verbruik, als daar bv. een compessor van 200 watt in zit, dan heb je na 4 jaar 770€ verbruikt,
                          een huidige betere middengrote koelkast van 185 liter doet het met minder dan 100€ per jaar.
                          Ik zou nu niet weten waarom die koelkast ineens meer zou verbruiken

Ik regel dat klokje zodanig dat ik op elk moment van de dag de gepaste temperatuur heb, dus draait die koelkast maar zoveel als met de thermostaat.

Dat mijn oude koelkast meer verbruikt dan een nieuwe kan ik wel begrijpen, maar een nieuwe komt er pas met een nieuwe keuken (hopelijk volgend jaar)
                          Bootjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
                            Ik zou nu niet weten waarom die koelkast ineens meer zou verbruiken

Ik regel dat klokje zodanig dat ik op elk moment van de dag de gepaste temperatuur heb, dus draait die koelkast maar zoveel als met de thermostaat.

Dat mijn oude koelkast meer verbruikt dan een nieuwe kan ik wel begrijpen, maar een nieuwe komt er pas met een nieuwe keuken (hopelijk volgend jaar)
                            De timer weet niet dat je warmere spullen in de koelkast heb gezet.
                            Als je er bijvoorbeeld een aantal flesjes bier in steekt die een temperatuur hebben van 25°C (wat tijdens de zomer echt niet uitzonderlijk is), dan zullen de bederfbare waren (vlees vooral) een hele tijd te warm blijven vooraleer terug de correcte bewaartemperatuur is bereikt. Dat kan ervoor zorgen dat je met wat pech een voedselvergiftiging oploopt...
                            Voor vlees is de beste temperatuur rond 0°C (mag zelfs iets lager zijn, het bevriest niet direct onder de 0°C).
                            Daarom is het ook belangrijk dat vlees (ook wat je tussen de boterham legt) onderaan in de koelkast ligt, en niet bovenaan.

Overdag gaat de koelkast een aantal keren open, houdt het klokje daar ook rekening mee?

Als er een mechanische thermostaat inzit, dan kost die zo'n 20-30 euro, je moet alleen zien dat je het juiste type gebruikt (Danfoss heeft een reeks vervang-thermostaten voor koelkasten).
                            Als het een elektronische thermostaat is, dan komt die van de fabrikant van de koelkast (die laat die ook wel ergens maken, maar je kan die daar zelf niet bestellen) en dan wordt er gewoonlijk veel meer geld gevraagd voor een printje waar voor een paar euro's onderdelen op zit.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

Comment

Liebherr is toch een van de beste merken in koeling. Ik zou een technicus vragen waar je die aangekocht hebt, normaal komt dan een technicus van liebherr zelf.

En da flauw verhaal van 700euro die je kan reduceren naar 100euro vergeet da ook maar, das flauwe kul.

Comment

Working...
                              X