Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bod uitbrengen op vraagprijs woning (via immokantoor) zinvol of eerder belachelijk?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Bod uitbrengen op vraagprijs woning (via immokantoor) zinvol of eerder belachelijk?

Zoals mijn vraag het voorstelt:

Wanneer een makelaarskantoor een huis voor een bepaalde prijs aanbiedt, is het dan nog zinvol of gebruikelijk dat men zelf een bod uitbrengt dat lager ligt dan zijn prijs.
    Bijvoorbeeld als ik hem daarbij de zekerheid van aankoop van de woning bied...
    In de lijn dus van het "bieden" op een huis van een particulier, waar dat dus wél gebruikelijk is.

noot: het gaat om een huis uit een reeks gerenoveerde huizen, waarvan er intussen al twee verkocht zijn... of deze mensen ook een bod deden weten we natuurlijk niet.
    Zo die dat niet deden/durfden/wilden doen, dan zal de verkoper dat natuurlijk aangrijpen als argument om het voor ons ook niet toe te staan, denk ik dan.

graag jullie ervaringen.
    Last edited by dréten; 13 augustus 2013, 22:42. Reden: verduidelijkt wat mijn uiteindelijke bedoeling is ;-)

Re: Bod uitbrengen op vraagprijs woning (via immokantoor) zinvol of eerder belachelij

Gewoon zeggen dat je de vraagprijs wil betalen, dna zal je wel een datum kunnne vastleggen om het compromis te tekenen zeker?
    Praat eens met de makelaar. Hoe rapper die een handtekening heeft, hoe groter zijn smile.

Comment

Re: Bod uitbrengen op vraagprijs woning (via immokantoor) zinvol of eerder belachelij

Verkeerd begrepen, Tommie!
      Ik wil natuurlijk een bod doen dat lager ligt dan zijn vraagprijs...

(heb ondertussen mijn vraag wat verduidelijkt en vervolledigd)

Comment

Helemaal niet raar, meer zelfs, het is gebruikelijk heb ik gezien enkele keren van dichtbij.
        Een makelaar zal zeker met een aannemelijk bod terug naar de verkopers gaan maar niet als het pas enkele dagen te koop staat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
          Verkeerd begrepen, Tommie!
          Ik wil natuurlijk een bod doen dat lager ligt dan zijn vraagprijs...

(heb ondertussen mijn vraag wat verduidelijkt en vervolledigd)
          Ik zou daar kort en bondig in zijn. Ik geef <prijs> ervoor, als je een aantal technische mankementen kan aankaarten kan je die ook als redenen opgeven. Of het natuurlijk gaat werken, hangt er wat van af, maar proberen kan je altijd. Soms kom je met onderhandelen verder dan direct je akkoord te geven.
          Met vriendelijke groet,
          Caltson
          Sander Photography Official website

Comment

De prijzen voor huizen zijn in belgie 53% OVERgewaardeerd, we behoren hiermee tot de top3 in de wereld!!
            Het is meeeer dan normaal om zwaar af te bieden.
            Jammer genoeg zijn er nog veel zotten te vinden die wel hoge prijzen willen betalen maar dat zal niet lang meer duren.
            De trend is in sterk dalende lijn de laatste maanden.
            Is een beetje afhankelijk van de ingestelde prijs natuurlijk (vraagprijs) maar je kan best al eens starten met 20% er af.
            Normaal krijg jij dan een tegenbod enz ...., het typische spelletje van vraag en aanbod.

Comment

Ik moet er ook nog bijvermelden dat het niet gaat om een immo die als tussenpersoon fungeerttussen verkoper en koper.
              Ze hebben namelijk zelf de huizen opgekocht, vervolgens gerenoveerd met hun eigen mensen, en nu worden die dus ook door hen verkocht.

Comment

Waarom zou je geen bod mogen doen ?
                In vastgoed is alles onderhandelbaar.
                Je hoeft geen mankementen er bij te vermelden, je bod is hetgeen jij er wilt voor betalen.
                Het is aan de tegenpartij hierop in te gaan of niet.
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

De vraagprijs van een huis is niet wat ze er van willen maar om toch in de buurt te komen van wat ze kunnen krijgen.
                  Dus een bod van een 90% uitbrengen zal je al wat verder helpen.
                  Natuurlijk als dit huis het huis is dat je echt wil en als je het niet hebt spijt zou hebben zou ik zeker overwegen nog dichter bij de verkoopprijs te bieden.
                  Want een huis dat je echt wil zo maar uit je handen laten glippen kan heel frustrerend zijn.
                  Je moet voor jezelf uitmaken of dit het huis van je dromen is en zodoende ook met een bod reageren.

Comment

Natuurlijk kan je een bod doen. Best is om het schriftelijk te doen, in 2 ondertekende exemplaren, en met een max geldigheidsdatum. Als er voor het verstrijken van die datum een beter bod is, dan zal elke verkoper (privé of professioneel) dit aan je meedelen en je de mogelijkheid geven om een nieuw bod te doen. Is er geen tegenbod, dan kan hij jouw bod ofwel aanvaarden, weigeren, een tegenvoorstel doen of je zelfs uitnodigen om een hoger bod te doen. Alles is mogelijk.
                    Argumentatie is niet nodig en is in mijn ogen enkel nuttig in geval van zware technische gebreken (want als je over details gaat zeuren bevestig je eerder de degelijke kwaliteit van het geheel).

Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

Comment

Inderdaad, zeer belangrijk om de geldigheid te vermelden.
                      Als ze het zelf verkopen moet dat niet meer zijn dan een dag of 3-4.
                      Trouwens, waarom bel je niet en probeer je niet via telefoon al een ja te krijgen op je prijs.

Comment

Ik heb hier zelf ook een bod gedaan, en waarschijnlijk was dat zelfs nog aan de hoge kant want ze zijn er direct mee akkoord gegaan...
                        Ik woonde hier al als huurder, en ze hadden al een paar keer geprobeerd om de boel hier te verkopen.
                        Maar omdat de boel hier raar in elkaar zit (de eerste eigenaar heeft zijn woning in 3 stukken verdeeld zodat hij er zelf kon wonen, en tegelijk 2 woningen kon verhuren) waren er niet veel geïnteresseerden, de vraagprijs was ook bijna 3 keer zo hoog als wat ik er uiteindelijk voor heb betaald.
                        Op een zeker ogenblik kwamen ze weer langs om te zeggen dat ze mijn huurwoning opnieuw te koop gingen zetten (ze hebben er ooit 150.000 euro voor gevraagd), ik heb toen een bod gedaan van 55.000 euro, en omdat ze die anders toch niet verkocht kregen heb ik nu voor die prijs een woonkamer, badkamer, keuken, 2 slaapkamers, garage, een klein tuintje en nog een vaste plaats op de oprit waar ik mijn auto altijd kan zetten als die niet in de garage staat.
                        Ik heb dus alles wat ik nodig heb, en betaal minder aan de bank dan wanneer ik een woning met een vergelijkbare oppervlakte zou moeten huren (en ik krijg van de belastingen elk jaar nog wat terugbetaald).

Je moet dus zeker proberen om wat van de vraagprijs af te krijgen, lukt het niet, dan is het maar zo, lukt het wel dan heb je toch geld uitgespaard.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

Comment

Prachtige nuttige info van jullie!!
                          ik kan hier alleen maar voordeel mee doen.
                          nog van dat graag ;-)

Comment

Afbieden zal alleen lukken als de verkoper het geld dringend nodig heeft, of wanneer het pand duidelijk zichtbare gebreken vertoont. Ik heb 2 jaar geleden een appartement partikulier verkocht in Antwerpen. Het heeft wel 11 maanden geduurd voor ik een koper had, maar ik heb mijn volledige vraagprijs gekregen. De koper heeft zelfs niet gevraagd om een korting te krijgen. Biedingen van 20000 tot 40000€ onder de vraagprijs heb ik gewoon afgewezen. Ook kandidaten voor een compromis die ook nog een lening moesten zoeken heb ik botweg geweigerd.
                            De uiteindelijke koper is op zaterdag komen kijken en de donderdag daarop zaten we al bij de notaris om alle papieren in orde te brengen en de betaling te ontvangen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                              Afbieden zal alleen lukken als de verkoper het geld dringend nodig heeft, of wanneer het pand duidelijk zichtbare gebreken vertoont. Ik heb 2 jaar geleden een appartement partikulier verkocht in Antwerpen. Het heeft wel 11 maanden geduurd voor ik een koper had, maar ik heb mijn volledige vraagprijs gekregen. De koper heeft zelfs niet gevraagd om een korting te krijgen. Biedingen van 20000 tot 40000€ onder de vraagprijs heb ik gewoon afgewezen. Ook kandidaten voor een compromis die ook nog een lening moesten zoeken heb ik botweg geweigerd.
                              De uiteindelijke koper is op zaterdag komen kijken en de donderdag daarop zaten we al bij de notaris om alle papieren in orde te brengen en de betaling te ontvangen.
                              Heel juist. Enkel bij dringende noodzaak aan geld zal de verkoper eventueel een lager bod aanvaarden. Iedere verkoper weet immers dat, wanneer ze tijd genoeg hebben, ze altijd de vraagprijs krijgen (als die niet héél erg overdreven is natuurlijk).
                              De verkoper moet gewoon maar wachten tot er iemand komt opdagen die écht die woning of dat appartement moet hebben (om de één of andere reden) en die zijn er altijd.
                              Wij verkochten een tijd geleden een woning, waarvan we vooraf door twee onafhankelijke schatters de vraagprijs lieten bepalen. Die twee zaten op 5.000 euro na op dezelfde prijs. Wij deden daar 25.000 euro bij en bij de eerste die kwam kijken was het onmiddellijk prijs. Waren de twee schatters compleet de mist ingegaan..... wat ik betwijfelde.
                              Achteraf hebben we vernomen dat die mensen twee vorige pogingen tot aankoop op het nippertje hadden weten afspringen en daarom zo wanhopig op zoek waren dat ze bij ons onmiddellijk toesloegen. Wij natuurlijk..... we hadden nog meer moeten vragen......
                              Maar zo is het altijd : voor de koper is het altijd te veel, voor de verkoper altijd te weinig.
                              Toch veel succes gewenst aan TS met zijn poging.
                              Groetjes
                              Last edited by Guest17; 14 augustus 2013, 10:50.

Comment

Working...
                              X