Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vlinders gezocht omgeving Westerlo - Averbode

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vlinders gezocht omgeving Westerlo - Averbode

Hallo iedereen
    Ik ben opzoek naar plaatsen zoals natuurdomeinen, bloemenvelden,.. waar er vlinders ( blauwtjes in het speciaal) te vinden zijn.
    Dit liefst in regio Averbode- Westerlo.
    Het mag eventueel wat verder zijn, zolang het niet overdreven ver is. ( fiets)
    Hoop dat de macrofotografen onder jullie hulp kunnen bieden
    Alvast bedankt !
    Gr,
    Niels
    - Photography made me look at things differently -

Re: Vlinders gezocht omgeving Westerlo - Averbode

Ik ben niet van die streek maar vlinderrijke gebieden kun je makkelijk zelf zoeken op www.waarnemingen.be. De meest algemene blauwtjes kun je op zowat alle verruigde graslanden vinden. Ook algemeen in de zelfde habitat is kleine vuurvlinder en bruin zandoogje. Voor meer variatie moet je naar het zuiden; bijv. de Gaume of de Viroinvallei. In Limburg grenzend aan NL heb je de meeste variatie zonder naar Wallonië te moeten afzakken.

De meer illustere en zeldzame soorten in ons land vliegen echt maar héél lokaal en zijn super kwetsbaar. Die worden wel vervaagd op waarnemingen.be.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
      Ik ben niet van die streek maar vlinderrijke gebieden kun je makkelijk zelf zoeken op www.waarnemingen.be. De meest algemene blauwtjes kun je op zowat alle verruigde graslanden vinden. Ook algemeen in de zelfde habitat is kleine vuurvlinder en bruin zandoogje. Voor meer variatie moet je naar het zuiden; bijv. de Gaume of de Viroinvallei. In Limburg grenzend aan NL heb je de meeste variatie zonder naar Wallonië te moeten afzakken.

De meer illustere en zeldzame soorten in ons land vliegen echt maar héél lokaal en zijn super kwetsbaar. Die worden wel vervaagd op waarnemingen.be.
      Bedankt voor de info !

Comment

Neem eens contact op met de plaatselijke natuurpunt afdeling. Waarschijnlijk organiseren zij uitstappen en/of cursussen rond vlinders.
        Mvg.
        Robert
        Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

'k moet jou meteen teleurstellen; door de langdurige winter en zeer slechte lente zijn er dit jaar helaas weinig vlinders te bespeuren.

meer info hierover kan je vinden op de website van natuurpunt of natuurbericht
          "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
          Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
            'k moet jou meteen teleurstellen; door de langdurige winter en zeer slechte lente zijn er dit jaar helaas weinig vlinders te bespeuren.

meer info hierover kan je vinden op de website van natuurpunt of natuurbericht
            Als ik het goed lees op beide links, zijn er toch net véél meer vlinders dit jaar.......
            Of lees ik dit nu compleet verkeerd ?
            Vroeger 15 vlinders per tuin, dit jaar 26....
            Net heb blauwtje (interesse TS) is er wel fel op achteruit aan het gaan, maar de meeste anderen doen het heel goed.
            Als ik het verkeerd lees of interpreteer mag je me gerust corrigeren.
            Mvrgr.

Comment

Ter info voor de TS: http://waarnemingen.be/soort/maps/70...second_specie=

Comment

Oeps, dan zijn het er toch nog heel wat.
                Nu begrijp ik er helemaal niks meer van.

PS Wij hebben hier een paar grote struiken zonnehoed staan, en daarop krioelt het dagelijks van de vlinders.
                Een blauwtje heb ik echter nog nooit op die bloemen gezien, maar ik lees dat die meer op graslanden voorkomt.

Mvrgr.

Comment

Bedankt voor de handige link!

@ kriba:
                  Ik had ook wel graag zo'n grote vlinderstruik gehad, moet echt prachtig zijn als die altijd vol zit met vlinders
                  Bedankt voor de comment.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kriba Bekijk bericht
                    PS Wij hebben hier een paar grote struiken zonnehoed staan, en daarop krioelt het dagelijks van de vlinders.
                    Een blauwtje heb ik echter nog nooit op die bloemen gezien, maar ik lees dat die meer op graslanden voorkomt.

Mvrgr.
                    Correct - blauwtjes zijn geen echte tuinvlinders. Althans de meeste, want boomblauwtjes fladderen geregeld wel eens door de tuin maar zijn niet zo opvallend. Eénmaal je een veldje weet zijn waar icarusblauwtjes vliegen is het vrij éénvoudig om ze terug te vinden.

Comment

Niels je woont aan en prachtig natuurgebied in averbode waar je zelfs vogelkijkhutten heb staan ,en verder het laak in veerle is ook zo en pracht van een natuurgebied
                      waar je dagen kan rondhangen om vlinders en alle andere bewoonbare dieren op aarde tegen te komen .
                      ikzelf ben van tegen tessenderlo en kom geregeld in de natuurgebieden rondom averbode -veerle -laakdal ,om ook nog in een begin stadium met macrofotografie te doen .

grtz
                      Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ardesign Bekijk bericht
                        Niels je woont aan en prachtig natuurgebied in averbode waar je zelfs vogelkijkhutten heb staan ,en verder het laak in veerle is ook zo en pracht van een natuurgebied
                        waar je dagen kan rondhangen om vlinders en alle andere bewoonbare dieren op aarde tegen te komen .
                        ikzelf ben van tegen tessenderlo en kom geregeld in de natuurgebieden rondom averbode -veerle -laakdal ,om ook nog in een begin stadium met macrofotografie te doen .

grtz
                        Inderdaad. Averbode is een geweldige plaats hiervoor , maar heb nog nooit echt vlinders gespot.
                        Gisteren naar de snepkensvijver in Herentals geweest en daar zaten er wel enkele.

Wie weet kom ik je wel is ergens tegen? :P
                        Als je zin hebt, ik ga woensdag ochtend eens een kijkje nemen in Averbode als de beestjes hopelijk nog slapen
                        Gr,
                        Niels

Comment

hier zit nog een mooie:
                          Forum voor het plaatsen van macro- en close-up foto's Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.

grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                            hier zit nog een mooie:
                            Forum voor het plaatsen van macro- en close-up foto's Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.

grt,bouk.
                            Grapjas

Comment

Working...
                            X