Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Dit gaat niet zomaar, via de aux aansluiting en met tulip stekkers , heb wellicht een omzetter nodig, ik heb namelijk geen zin om een soundbar of zo'n 5+1 of 2+1 homesysteem te kopen.
Weet iemand raad ?
De aux aansluiting is op het stereo torentje (40W), aan de tv zelf zijn er aansluitingen voor tulip scart en hdmi,
Aansluiting voor geluid is optisch .....
"""Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
George Orwell
Normaal werk je met een versterker met een hdmi ingang en die sluit je dan aan op een hdmi poort (meestal de 2de) van je tv.
Zo is het toch op mijn panasonic die ik net gekocht heb (nieuw van deze week nogmaar)
Maar ik zit een beetje met hetzelfde probleem omdat ik ook nog mooi analoog materiaal heb staan die ik niet zomaar op het stort wil.
Heb ik nu nog 2 ander mogelijkheden om toch naar analoog te gaan aansluiten:
1) ik koop een hdmi to vga converter (die bevat een audio uitgang ook) en die kan ik dan eenvoudigweg via een 2,5mm stereoplug naar tulp op mijn installatie aansluiten. Die converters vind je gemakkelijk op ebay.
2) ik zag in de handleiding ook een "schema" waarbij het audiosignaal blijkbaar ook naar buiten komt via de scart aansluiting van mijn tv.
Gezien ik die scartaansluiting al zal gebruiken voor ander apparaten aan te sluiten zal ik die dus eens proberen te ontdubbelen en zien of ik via die scart mijn audio zowel IN de tv krijg van mijn ander apparaten maar er ook UIT naar mijn dolby decoder toe.
pin 1 en 3 zijn audio OUT en pin 2 en 6 zijn audio IN, met pin 4 als common ground.
Ik zal deze week eens mijn soldeerbout boven halen en hopen dat die optie lukt anders zal het me een slordige 40 euro kosten voor optie 1 die ik al aangaf.
Er is ook nog een 3de optie en dat is de tv openvijzen en met een scoop op zoek gaan naar het analoog signaal op de pcb.
Dit is wel extreem en ik heb het er voor over maar dat moet ik nog even overleggen met mijn bedhelft LOL
Andere mogelijkheden zijn er niet denk ik of het zijn varianten op deze waarbij je een converter gebruikt om de optische poort op je tv om te zetten naar analoog.
Normaal werk je met een versterker met een hdmi ingang en die sluit je dan aan op een hdmi poort (meestal de 2de) van je tv.
Zo is het toch op mijn panasonic die ik net gekocht heb (nieuw van deze week nogmaar)
Maar ik zit een beetje met hetzelfde probleem omdat ik ook nog mooi analoog materiaal heb staan die ik niet zomaar op het stort wil.
Heb ik nu nog 2 ander mogelijkheden om toch naar analoog te gaan aansluiten:
1) ik koop een hdmi to vga converter (die bevat een audio uitgang ook) en die kan ik dan eenvoudigweg via een 2,5mm stereoplug naar tulp op mijn installatie aansluiten. Die converters vind je gemakkelijk op ebay.
2) ik zag in de handleiding ook een "schema" waarbij het audiosignaal blijkbaar ook naar buiten komt via de scart aansluiting van mijn tv.
Gezien ik die scartaansluiting al zal gebruiken voor ander apparaten aan te sluiten zal ik die dus eens proberen te ontdubbelen en zien of ik via die scart mijn audio zowel IN de tv krijg van mijn ander apparaten maar er ook UIT naar mijn dolby decoder toe.
pin 1 en 3 zijn audio OUT en pin 2 en 6 zijn audio IN, met pin 4 als common ground.
Ik zal deze week eens mijn soldeerbout boven halen en hopen dat die optie lukt anders zal het me een slordige 40 euro kosten voor optie 1 die ik al aangaf.
Er is ook nog een 3de optie en dat is de tv openvijzen en met een scoop op zoek gaan naar het analoog signaal op de pcb.
Dit is wel extreem en ik heb het er voor over maar dat moet ik nog even overleggen met mijn bedhelft LOL
Andere mogelijkheden zijn er niet denk ik of het zijn varianten op deze waarbij je een converter gebruikt om de optische poort op je tv om te zetten naar analoog.
gewoon een stekker kopen waarop dat die aansluitingen al zitten is mss een vierde oplossing?
Dit gaat niet zomaar, via de aux aansluiting en met tulip stekkers , heb wellicht een omzetter nodig, ik heb namelijk geen zin om een soundbar of zo'n 5+1 of 3+1 homesysteem te kopen.
Weet iemand raad ?
een kabel kopen die via die tulp (rca) stekker gaat naar een 3.5mm of 6.3mm stereo jack
valt te zien welke ingang uw aux ingang op je stereo systeem zit
Deze Allteq jack naar tulp kabel van 5 meter lengte kan bijvoorbeeld gebruikt worden om een smartphone of tablet te koppelen met een geluidsinstallatie of externe speaker. Daarvoor heeft het snoer aan beide uiteinden verschillende stekkers. Hiermee wordt een stereo audiosignaal correct overgedragen van het ene naar het andere apparaat.Aan de ene kant is een 3,5 millimeter jack stekker gemonteerd, ook wel een AUX-stekker genoemd. Deze kan gebruikt worden voor het aansluiten van bijvoorbeeld uw smartphone of tablet waarmee u een audio signaal wilt afspelen. De AUX-stekker wordt aangesloten op de ingang voor een koptelefoon. Aan de andere kant van de kabel zijn twee male tulp stekkers, ook wel RCA genoemd, in de kleuren wit en rood. Deze worden gebruikt voor de aansluiting met de geluidsinstallatie of luidspreker.De kabel is verkrijgbaar in verschillende lengtes, is niet voorzien van vergulde connectoren en kan gebruikt worden voor een analoog signaal in stereo.
Als er geen audio out "L + R" op die tv zit, dan gebruik je de hoofdtelefoonaansluiting (meestal een 3,5mm stereo jack).
Je hebt dan een kabeltje nodig met aan de ene kant een 3,5mm stereo jack en aan de andere kant 2 RCA stekkertjes.
Dat zijn kabeltjes die ze in elke winkel van audio/video apparatuur wel hebben liggen.
Van de Scart kan je ook aftakken, daarvoor zijn er ook verloopstekkers te koop.
Hier gebruik ik de digitale ingang van de versterker.
Dit heb ik hier op mijn samsung TV. Als je tv-kijkt via kabel, stuurt hij alles door via de scart naar mijn iets oudere home-cinema.
Echter als je via een ander apparaat kijkt (digibox, dvd, dlna, smart-tv,...) geeft hij nog altijd de tv-tuner door en niet hetgeen je effectief bekijkt.
De digitale audio-output geeft echter wel door naar wat je ook kijkt...
De aux aansluiting is op het stereo torentje (40W), aan de tv zelf zijn er aansluitingen voor tulip scart en hdmi,
Aansluiting voor geluid is optisch .....
Heb je al eens geprobeerd die tulp-aansluitingen van de TV (rood + wit) door te verbinden met de aux-aansluiting op jouw stereoversterker?
Op mijn TV is dat een audio-uitgang en de TV-klank (en zelfs die van de via scart op de TV aangesloten DVD-speler) laat zich daardoor probleemloos versterken. Leuk om naar concerten te kijken .
als je een optische uitgang hebt dan lijkt dit me ook wat...
Ik heb eieren voor mijn geld gekozen en dit net aangeschaft http://www.benl.ebay.be/itm/171066538695 + optische kabel
Kben klein 20 euro kwijt, daarvoor moet het wel lukken ;-)
Optie 1 = zeggen over welke TV en stereo het juist gaat of een correcte en volledige vermelding maken van de aanwezige aansluitingen.
Zonder deze gegevens is het onmogelijk een correct antwoord te geven dat past bij de configuratie van de TS.
Men spreekt over tulip, scart, HDMI, mini-jack, ... zonder te weten welke aansluitingen er echt zijn.
Tulip (cinch) is goed en wel, maar is het een ingang of een uitgan?
KTV = Philips 42PFL4007H/12 , stereo is een mini systeem van Samsung met achter 4 tulip aansluitingen en vooraan 2 mini jack aansluitingen voor hoofdtelefoon en 1 voor AUX
"""Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
George Orwell
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@nditBekijk bericht
Als er geen audio out "L + R" op die tv zit, dan gebruik je de hoofdtelefoonaansluiting (meestal een 3,5mm stereo jack).
Je hebt dan een kabeltje nodig met aan de ene kant een 3,5mm stereo jack en aan de andere kant 2 RCA stekkertjes.
Dat zijn kabeltjes die ze in elke winkel van audio/video apparatuur wel hebben liggen.
Van de Scart kan je ook aftakken, daarvoor zijn er ook verloopstekkers te koop
Hier gebruik ik de digitale ingang van de versterker.
Al geprobeerd ... noppes
George Orwell
Heb je al eens geprobeerd die tulp-aansluitingen van de TV (rood + wit) door te verbinden met de aux-aansluiting op jouw stereoversterker?
Op mijn TV is dat een audio-uitgang en de TV-klank (en zelfs die van de via scart op de TV aangesloten DVD-speler) laat zich daardoor probleemloos versterken. Leuk om naar concerten te kijken .
ja, geen resultaat ...
George Orwell
als je een optische uitgang hebt dan lijkt dit me ook wat...
Ik heb eieren voor mijn geld gekozen en dit net aangeschaft http://www.benl.ebay.be/itm/171066538695 + optische kabel
Kben klein 20 euro kwijt, daarvoor moet het wel lukken ;-)
Ik denk dat ik in die richting moet zoeken, ja ....
In diesem Video zeigt Pearl.tv alles rund um.#AudioKonverter #DigitalanalogWandler #AudioConverterhttps://www.pearl.de/a-PX3679-1433.shtml?vid=957&wa_id=14&w...
Maar hier spreken ze van 99 euro , heb je al 2/3 soundbar voor (een goedkope dan hé).
Comment