Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beste naverscherpings-manier

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Beste naverscherpings-manier

Wat is de beste manier om naverscherping toe te passen ? Hoogdoorlaatfilter of filter verscherpen?Had hier op forum volgende methodes gevonden,

1e Methode
    Als je een onscherpe foto hebt, dan is er een een hele goede manier om deze weer mooi scherp te krijgen.
    Klik eerst op CTRL+J. Ga dan naar Filter - Other - High Pass. Vul hier bij de Radius 1.5 pixels in en klik op OK.
    De foto lijkt nu helemaal nergens op, maar dat gaan we nu goed maken.

Zet nu bij de Blend Mode (die standaard op Normal staat) op Soft Light. De foto komt nu tevoorschijn.
    Vind je het resultaat te mager, zet dan de layer op Hard light. Als je hem dan nóg te mager vind, maak dan een copy van deze layer (CTRL+J). Vind je hem nu té hard... gebruik dan even de Opacity.

2e Methode
    De manier zorgt er voor dat je geen nare en lelijke scherpe randen rond het object krijgt. Open de foto die verscherpt moet worden en doe dan het volgende:
    Image - Mode - Lab Color
    Layerpallet - Channels - Lightness
    Dit kanaal bevat alleen de details van de foto niet de kleuren waardoor je geen problemen krijgt met de kleuren tijdens het verscherpen
    Filter - Sharpen - Unsharp mask
    Hier ziet u 3 schuiven:
    Amount
    Radius
    Threshold
    Je mag nu het volgende aannemen:
    Voor mensen:
    Amount 150% Radius 1, Threshold 10
    Voor gebouwen en stadsgezichten, landschappen:
    Amount 65% Radius 3, Threshold 2
    Voor andere dingen:
    Amount 85% Radius 1, Threshold 4
    Image - Mode - RGB

maar resultaat is twijfelachtig.
    Wat vinden de kenners van deze methodes en hoe pakken jullie dit aan?
    Dank!
    Last edited by Red Falcon; 5 augustus 2013, 21:34.
    vriendelijke groeten, Sien

Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

Re: Beste naverscheroings-manier

Dezelfde foto twee keer scherper maken of verscherpen vind ik imho niet zo goed
    Ik gebruik enkel unsharp mask in PS.
    En zorg ervoor dat jouw originele foto's in orde zijn.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Garbage in - garbage out.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
        Yep, I guess you are raait
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
          Waarheid als een koe. Sien, als je initiele foto niet scherp is, probeer die met verscherpen dan niet te redden?
          Fotografeer je in raw of jpg.

In je opleiding (die volgde je toch) leer je normaal hoe je goed moet verscherpen. Via unsharp mask is wat wij geleerd hebben, eventueel via een van de R/G/B kanalen apart,...
          Al doende leert men...

Flickr

Comment

Ik vind de verscherping nog het beste werken in camera raw. Ik doe geen verscherping meer in photoshop zelf. Ik heb het ook afgeleerd om teveel te verscherpen, de foto's worden er heus niet beter op. Als je foto goed is van bij de opname dan is een lichte verscherping in camera raw voor mij voldoende.

En als ik dan toch moet kiezen dan is het de eerste methode die je aanhaalt, met de high pass filter. Ook niet vergeten om de kleur weg te halen nadat je de filter hebt toegepast, dus een z/w omzetting doen.
            Last edited by alex606; 5 augustus 2013, 20:57.
            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
            Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Een onscherpe foto krijg je naar mijn bescheiden mening door nabewerking nooit scherp.
              Een scherpe foto verscherpen kan wèl, maar inderdaad nooit overdrijven.

Ik gebruik enkel Aperture 3, op mijn RAW bestanden, en doe daar de standaard 'Edge sharpen'.
              Heel soms, bij het verkleinen met IDsizer, nog een 1 à 5 % verscherping. Maar ook niet altijd.

*edit: ik ben geen kenner
              Last edited by Voltigeur; 5 augustus 2013, 23:38. Reden: edit toegevoegd
              Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                Een onscherpe foto krijg je naar mijn bescheiden mening door nabewerking nooit scherp.
                ga mee.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                  Ik vind de verscherping nog het beste werken in camera raw. Ik doe geen verscherping meer in photoshop zelf. Ik heb het ook afgeleerd om teveel te verscherpen, de foto's worden er heus niet beter op. Als je foto goed is van bij de opname dan is een lichte verscherping in camera raw voor mij voldoende.
                  Inderdaad, verscherpen in het raw bestand is de beste keuze, en zeker geen goed idee in een jpg bestand, dat over het algemeen reeds
                  iets bewerkt wordt in de camera zelf.

Uitzonderingen zijn wel verkleinde foto's om op het web te gebruiken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                    Waarheid als een koe. Sien, als je initiele foto niet scherp is, probeer die met verscherpen dan niet te redden?
                    Werkt perfect in Photoshop CC hoor... Foto genomen op 1/4 op 85mm zonder VR is perfect scherp als je de automatische modus gebruikt!

Comment

Ik gebruik de methode van 'Mortierke'.
                      Soms moet ik de laatste verscherping wat aanpassen omdat er wat oververscherping kan optreden.
                      In zijn destijds gegeven uitleg heb ik natuurlijk wel de oude BD fotomaten gewijzigd in de nieuwe.
                      Ik heb er een 'handeling' van gemaakt in PS, dus één klik en de hele rimram is uitgevoerd.

Je kan zijn uitleg hier vinden.

Mvrgr.

Comment

Dit is weer zo een reactie waar men wat aan heeft! Ben de link al aan het afdrukken zie!
                        vriendelijke groeten, Sien

Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

Comment

Working...
                        X