Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

What a wonderful world - Afrika

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • What a wonderful world - Afrika

    Na zelf al enkele weken met het idee te spelen eens verlof te nemen op het zwarte continent om een leuke safari te doen kwam ik deze link tegen gisteren op de site van DS:


    Twee zaken kwamen in me op:
    * schitterende locaties
    * ideaal voor een BD-shoot met gelijkgezinden

    Enfin, dacht dat sommigen er toch ook iets kunnen aan hebben, al was het maar om te dagdromen over een volgende reis

  • #2
    Re: What a wonderful world - Afrika

    De Standaard en ook HLN hebben er een handje van weg om zo van die bling bling lodges in de spotlights te zetten. Of privé eilanden, dat doen ze ook. Helaas zijn deze lodges niet meer voor de gewone sterveling zoaks jij en ik, Sultana.

    Singita; 1360$ per persoon per nacht
    Londolozi; 770$ tot 1330$ pppn



    't Zou wel fun zijn eens met een hele bende BD'ers op fotosafari te gaan. Maar dan toch best andere plaatsjes kiezen.

    De beste optie voor fotografen is en blijft; een verblijf in privé reservaten. Omdat je dan van de weg af kan zodat je de dieren van dichtbij kan fotograferen en zodat je het voertuig beter kan positioneren voor je foto (al is dat niet alijd evident). Maar ook omdat je er nachtsafaris mag doen (wat méér plaatjes oplevert van dingen die je anders zelfs niet ziet). En ook omwille van de goede gidsen (self-drives, met onze ongeoefende ogen, leveren gemiddeld gezien veel minder frequent goede sightings op).
    Dat zijn allemaal dingen die dus voor fotografen belangrijk zijn om het optimale uit de reis te halen, en allee privé gebieden kunnen dit bieden. Er zijn daar ook geen massa's toeristen (max 3 voertuigen per sighting, maar meestal ben je alleen).

    Maar privé reservaten vinden die betaalbaar zijn, da's wat anders. Sowieso is Zuid Afrika het goedkoopst. Waarmee ik niet wil zeggen "goedkoop" hee. Want dat is het nooit. Reken toch maar op 150-200€ pppn, voor een kamer met twee, alle maaltijden, en alle activiteiten. Niet goedkoop dus, maar onze laatste city trip naar Parijs was duurder (als ik er de restaurants en entreegelden van attracties bij tel).

    Anyway, voor twee weken zit je dus aan zo'n 2500€. En je vlucht is ook nog eens zo'n 750€. Plus wat je nog ter plaatse op doet, maar da's meestal beperkt tot wat drankjes aan 1€/stuk ...onze kust is duurder.

    Mvg,

    J.
    http://www.theafricabug.com

    Comment


    • #3
      Re: What a wonderful world - Afrika

      Ik zal maar direkt doorgaan en wat voorbeelden neerpennen.

      Het belangrijkst is van zeer goed te "shoppen" in Zuid-Afrika.
      Want er zijn plaatsjes die echt wel zeer goed zitten qua prijs/kwaliteit.

      Bvb al die dure lodges zoals singita en Londolozi liggen in een privé reservaat genaamd Sabi Sands, dewelke een zeer gekende naam heeft, en een goede marketing doet de rest. Om er nog enkele te noemen; Mala Mala, Lion Sands, Sabi Sabi, Ulusaba (Richard Branson - van Virgin - zijn lodge), enz.

      Allemaal prijzen meetstal tussen 500 en 1000$ pppn. Of hoger. Het is natuurlijk een fantastisch wildgebied, met veel ***** en zeer relax'te luipaarden, veel leeuwen, ... Maar die prijs hee!

      Als je toch naar zo'n top wildgebied wil, en minder wil betalen, dan zijn de opties;

      - In Sabi Sands enkel Elephant Plains, Arathusa en Umkumbe. EP heeft het voordeel niet veel te moeten vragen (vergeleken met anderen); ze hebben een groot gebied dat veel traverse inkomsten oplevert, in tegenstelling tot de lodges rondom hen die veel moeten betalen aan traverse. Arathusa; idem, maar in mindere mate (hun prijs dan ook al richting 500$ aan het gaan). En Umkumbe heeft géén traverse, dus met katten moet je geluk hebben daar, want gaan ze het kleine Umkumbe gebied uit, dan heb je pech. Daartegenover staat wel een prijs van "amper" 150€ pppn, en de zekerheid dat je ***** ziet van kortbij (want aan een modderbad zitten er elke avond minimum twee - ons record is acht).

      - De beste optie voor de reguliere toerist die een idem close-up, persoonlijke en onvergetelijke wildlife ervaring wil, maar toch niet de prijzen van de big shots wil betalen, is gaan naar de privé reservaten die naast Sabi Sands liggen, maar die minder bekend zijn (en dus goedkoper zijn). Er is Timbavati (da's al bijna even bekend als Sabi Sands, en de enige lodges die ik behoorlijk van prijs vind zijn Shindzela en Simbavati River Lodge). Er is Manyeleti (da's community ground en het gaat er niet zo goed qua toerisme. De bedoeling is dat er méér lodges zouden beginnen, maar bijna niemand doet het want er zijn af en toe stroop-incidenten en soms zelfs een enkele pogingen tot diefstal). En er is Klaserie, mijn favoriet. Nu volop in opkomst, fantastisch wildgebied, top gidsen, en fantastische prijzen voor wat je krijgt: typisch ook zo'n 150-200€ pppn. Soms ook "pay 3 stay 4" specials. Tenzij je kiest voor nThambo Camp, wat iets meer luxe biedt. Die is wat duurder (maar perfect voor huwelijksreis, of om reis mee af te sluiten). nThambo is mijn favo kamp van alle privé wildgebieden rond Kruger.

      De andere privé reservaten bieden niet hetzelfde; geen open grenzen met Kruger (Kapama, Thornybush enz) en/of te ver af van Kruger (Balule).


      Anyway, genoeg uitleg nu.
      Wanneer vertrekken we, mannen?


      Mvg,

      J.

      PS Nog een andere optie is je inschrijven voor de FGASA studies (Field Guide Association of South Africa). Ik vertrek volgende week naar Sabi Sands en zal er twee weken lang (!) zijn. En toch kost het me "maar" zo'n 120€ pppn. Echter, da's niet in een lodge maar slapen in tentjes. Maar aangezien ik op grondgebied van de Sabi Sabi lodges zit; je zal me niet horen klagen! Ik zal eens vrolijk lachen naar de Amerikaanse advocaten die bij Sabi Sabi Earth Lodge meer dan 1000$ pppn betalen.
      http://www.theafricabug.com

      Comment


      • #4
        Re: What a wonderful world - Afrika

        Misschien deze eens proberen

        Heb ik prachtige herinneringen aan.

        Comment


        • #5
          Re: What a wonderful world - Afrika

          Je hebt gelijk wat de bling-bling betreft op DS en HLN en is ideaal om eens de schitterende plekken te zien op deze aardkl00t maar waar het allemaal netjes is voorgekauwd en de scherpe randjes er zijn afgehaald.
          Je reactie is meer dan eender welke reactie ik ooit zou verwacht hebben als antwoord op dit draadje maar zal me zeker helpen mijn Afrikareis in elkaar te boksen.

          Tot een paar jaar geleden kwam ik regelmatig in ZA en hoorde van veel Afrikaners dat die tijdens hun verlof of weekend eens naar Namibië gingen omdat het zo rustig is daar, er weinig toerisme is met veel wildlife.
          Klopt dit Jochen?

          Comment


          • #6
            Re: What a wonderful world - Afrika

            of eens een bezoekje brengen aan een BD lid:
            iX-Art : photography in black & white since 1978, now in tropical Brazil

            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: What a wonderful world - Afrika

              Nu zal het wel aan mij liggen maar bovenstaande woont in Brazilië en dat is toch echt niet het land voor de Big 5 te spotten

              Comment


              • #8
                Re: What a wonderful world - Afrika

                Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                Misschien deze eens proberen

                Heb ik prachtige herinneringen aan.
                Daar twijfel ik niet aan!

                In de buurt van Addo NP zitten ook inderdaad een pak privé reservaten bijeen. Voordeel is zeker; geen malaria daar. Nadeel is zeker dat het allemaal kleine stukjes zijn van 30K Ha tot 70K Ha, volledig fenced rondom. Kortom; het lijkt volledig wild, maar de olifanten en leeuwen (die de grootste oppervlakte nodig hebben) zitten vaak aan de pil. Maar OK, als je dat van je af kan zetten (het zit maar tussen je oren, tenslotte); fantastische foto opportuniteiten natuurlijk.

                Ik zoek nog steeds naar privé-lodges nabij Port Elizabeth / Addo die in dezelfde prijscategorie zitten dan diegene die ik hogerop vermelde. Mashatu, Amakhela, Lalibela, Pumba, Samara, Kwandwe... alle lodges daar zitten iets (tot veel) hoger.

                Kichaka is ook ongeveer 300€ pppn, nee?

                Ik zou opslag vragen, moest ik niet zélf bedrijsleider zijn. en
                http://www.theafricabug.com

                Comment


                • #9
                  Re: What a wonderful world - Afrika

                  doe er maar 150 bij.
                  maar voor die prijs kregen we dan ook heel wat:
                  Privé ranger en speurder tijdens het hele verblijf.
                  privé bungalow temidden het prachtige groen.
                  5***** restaurant.
                  2 safariritten van minimum 3u per dag.
                  en the big five.

                  Comment


                  • #10
                    Re: What a wonderful world - Afrika

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                    Tot een paar jaar geleden kwam ik regelmatig in ZA en hoorde van veel Afrikaners dat die tijdens hun verlof of weekend eens naar Namibië gingen omdat het zo rustig is daar, er weinig toerisme is met veel wildlife.
                    Klopt dit Jochen?
                    Zuid-Afrikanen verdienen niet wat wij verdienen. Als ze op reis gaan, dan is dat zelden met het vliegtuig maar eerder met hun bakkie (bestelwagen met laadbak, de Toyota Hilux bvb). En dan verblijven op campsites in Nationale parken.

                    Beste bestemmingen hiervoor zijn Namibië (enerzijds Augrabies & Kgalagadi in het zuiden en anderzijds Etosha in het Noorden), Botswana (Moremi, openbaar deel van Okavango, Kalahari, en Savuti in Chobe) en Zimbabwe (Hwange en Mana Pools). En als ze naar de kust willen dan is het Mozambique.

                    Maar da's weer een heel ander type reis dan verblijven in een privé lodge. Veel tijd gaat naar je eigen was en plas, eten koken, tent opzetten/afbreken, enz. En zélf rijden = ogen op de weg, dus je mist veel dat een wildlife gids niet zou missen. En je kan geen night drives doen, of van de weg af gaan, tenzij in Mana Pools en Khwai (tss Moremi & Savuti).

                    Niet dat dit soort trip het niet waard is hee. Je komt toch met een toffe ervaring naar huis, gegeven de lage(re) prijs. Ik doe dit zelf ook, heb nog maar net (een deel van) zo'n reis achter de rug, in Botswana. En ik heb véél gezien, oa mijn eigen luipaard cub gevonden, zuiver op basis van een francolin warning call. Maar ik denk niet dat iedereen zoveel succes gaat hebben; er is wat ervaring voor nodig.

                    Ook ervaring qua 4x4 dan. Hoe te rijden op zand, hoe een wagen repareren, enz. Ik zou dit soort reis zeker niet aanraden aan first-time safaristen.

                    Nog maar net meegemaakt (als voorbeeld); een koppel stopt aan onze campsite om te vragen waar hun plaatsje ligt (genummerd). Ik hoor aan hun Engels dat het vlamingen zijn. Ze zijn van Limburg. Ze zijn op een reisbeurs in Antwerpen ingegaan op een self drive reis die begint in Namibië (Windhoek), van daar naar de Caprivi Strip, dan naar de Kwando, dan Savuti, dan Moremi en dan terug. De reisorganisator zal ik om deontologische reden niet vermelden. Ze doen hun verhaal; ze hadden net tussen Kwando en Savuti 2 uur vastgezeten in het zand, en hadden geluk dat er nog Duitsers na hun waren vertrokken. De Duitsers hebben hun uit de penarie geholpen. Twee uur in de zinderende hitte van de woestijn; dat had evengoed 2 dagen kunnen zijn.

                    "Gelukkig hebben we nog benzine genoeg, en kunnen we nu eens goed douchen. Waar zijn de doucheblocks?"

                    Uh... op Magothlo camp site zijn geen faciliteiten. je moet alles zélf mee hebben. Je moest die hun gezicht zien. op hun papieren stond zwart op wit; "Magothlo heeft alle voorzieningen". Fout dus. Geen douche, geen toilet, enz...

                    "Wat staat er nog zo zwart op wit op jullie papieren?"

                    "Ah dat onze auto 2 tanks heeft. Maar goed ook, want de eerste is bijna leeg"

                    "Uh mijnheer... je wagen heeft maar één tank"

                    Serieus; hadden die niet met ons gesproken dan hadden die op Moremi Island zonder benzine komen te zitten. Ik vind zo'n zaken niet om mee te lachen. Zo'n firmas spelen met mensenlevens. Sowieso; een self drive aanraden aan beginnelingen. En dan nog geeneens in konvooi.

                    Ik vraag me trouwens ook af of die mensen wisten hoe ze moesten omgaan met het aanwezige wild, kwestie van de veiligheid te garanderen. Ik bedoel; ik zit op mijn gemak op mijn bush toilet met een olifant bull naast mij. Omdat ik weet wat ik moet doen. Maar mensen zonder ervaring?

                    Wacht... FF opgesnord... tadaa!





                    Anyway, bottom line; op een self-drive zie je ongeveer 1/2e tot 1/3e van wat je op een privé safari ziet. Ik heb het niet noodzakelijk over zuivere aantallen van dieren alléén, maar ook over het aantal soorten dieren.

                    En nog een klein nadeeltje; schieten uit het vensterraam van een bakkie is veel ambetanter dan vanuit de aangepaste game drive voertuigen van een lodge (die hebben geen deuren, noch dak).
                    Last edited by Jochen; 27 juli 2013, 13:42.
                    http://www.theafricabug.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: What a wonderful world - Afrika

                      Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                      doe er maar 150 bij.
                      maar voor die prijs kregen we dan ook heel wat:
                      Privé ranger en speurder tijdens het hele verblijf.
                      privé bungalow temidden het prachtige groen.
                      5***** restaurant.
                      2 safariritten van minimum 3u per dag.
                      en the big five.
                      Aauw mijne porefeuille!

                      OK, maar exact idem kan je dus goedkoper vinden bij alle lodges die ik hoger noemde.
                      Africa On Foot en Shindzela gooien daar zelfs nog bush walks bovenop (2-3 uur/dag).

                      Het loont dus echt om het nodige speurwerk te doen.


                      Zeg maar dat begint hier te kriebelen, zenne.
                      Wanneer zijn we weg?

                      "BD on safari"
                      http://www.theafricabug.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: What a wonderful world - Afrika

                        Pft kriebelt hier al lang Jochen , Namibie was voor ons na Ethiopie het mooiste land in dit continent dat we al bezocht hebben.
                        Als onze zoon wat ouder is (een jaar of 6 minimum) keren we zeker terug naar dit prachtige continent. Ook nog op ons verlanglijstje : Kenia & Tanzania.

                        Ethosha viel voor mij een beetje tegen, te saai landschap.
                        Maar als fotograaf zeker Kolmanskop ; kokerboomwoud ; deadvlei enz... Zie mijn reisverslag : http://www.zondagen.be/namib/

                        Namibie en Zuid- Afrika kan je zelf met je eigen wagen doorkruisen. Wij hadden de route volledig zelf in elkaar gestoken. Als we Namibie nog een keer overdoen overwegen we een 4x4 met daktent en nu en dan eens een luxe lodge om te genieten. Daarnaast ook een gamedrive in een privepark zoals Jochen hier reeds schreef omdat je dan veel meer ziet dan als je zelf in die parken rond rijd.

                        Mir
                        De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                        Comment


                        • #13
                          Re: What a wonderful world - Afrika

                          Hey Mir,

                          Ik heb Namibië vorig jaar ook gedaan in self-drive (bestaat er een andere manier? ).
                          Daar (en in Zuid Afrika) kan je dat perfect want de wegen zijn doorgaans goed.

                          Namibië is fantastisch qua landschappen. Het summum was voor ons Sossusvlei, maar dan niet de rode duinen. Eerder de bruinrode bergen en valleien met geel droog gras die verder af liggen. Magisch!

                          Qua landschappen valt Etosha dan weer tegen. Tja vlakker dan een salt pan kan je niet vinden hee. Maar da's eigen aan savanna, om eerlijk te zijn. 't Is idem landschap in zowat gans Botswana, maar ook in Kruger, In Zimbabwe, In Zambia, enz... Met uitzondering van een vallei die een rivier hier en daar uit sleepte; zeer vlak.

                          De uitzondering zou dan wel eens Tanzania kunnen zijn. Met de Ngorongoro krater en de rift valley en zo. Maar mij zien ze er voorlopig niet terug. Veel te druk. Uitzondering is het zuider-circuit van Tanzania (vooral Selous & Ruaha). Maar da's ook weer al ietsje vlakker.
                          http://www.theafricabug.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: What a wonderful world - Afrika

                            Ook dit is ZA: http://www.standaard.be/cnt/bllle_20130728_001

                            De foto in het artikel van Bloem, een plaats waar ik al zoveel geweest ben en dat is nog 1 van de meer rustige stadjes in ZA.

                            Sinds maandagavond ben ik terug thuis, in Zuid-Afrika, na een heerlijke vakantie in Europa, waarvan het grootste deel thuis in België.
                            Vanuit het vliegtuig zie ik het droge high veld. Na al het fluorescerende groen in België, lijkt het geel en bruin desolaat.

                            Het slot van de voordeur open ik door de verkeerde kant op te draaien.

                            Ik heb plots weer mijn winterkleren nodig. En ’s avonds vul ik vlug een kruik en zoek ik mijn fleecedekentje om de koude in huis te weerstaan.

                            Ik stap weer elke ochtend in de auto om naar het werk te rijden. De fiets, trein en bus, in België mijn belangrijkste vervoermiddels, zijn nu geen optie meer.

                            Ik word weer begroet en ik groet weer iedereen op mijn pad. “Hoe gaat het?” is een vast onderdeel van die begroeting.

                            Ik word in het Afrikaans aangesproken, gewoon omdat ik blank ben.

                            Het is donker om 17:45. Na die tijd kan ik niet meer te voet op pad. Ook joggen moet ik uitstellen tot in het weekend.

                            Winkelen doe ik weer in een shopping mall. Geen gezellige winkelstraten hier. Ik kan weer alles met mijn kredietkaart betalen. Koopjes of niet, korting of niet, hoe klein het bedrag ook.
                            ’s Ochtends niet de geur van vers gebakken brood of boterkoeken waar je ook langs een bakker passeert. Ik bak weer zelf brood.

                            Mannen laten me weer galant voorgaan op trappen en door deuren.

                            Ik rijd weer aan de linkerkant van de weg. Op weg naar huis zie ik aan een kruispunt een groepje straatjongeren. Twee van hen klampen elkaar dreigend aan, elk met een steen in hun vuist. Mijn eerste reactie is er weer een van zelfbehoud “Zijn de deuren op slot? Kan ik hier weg? Zijn er andere mensen in de buurt?”

                            En zondag is weer een dag voor kerk, braai en een lange middagdut.

                            Het is even wennen allemaal.

                            Comment


                            • #15
                              Re: What a wonderful world - Afrika

                              Ik kan eigenlijk maar één ding zeggen: de tips van Jochen zijn goud waard.

                              En de beste manier om dat te staven is met een mini-greep uit wat wij tijdens ons tripje gezien hebben









                              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                              Comment

                              Working...
                              X