Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Te weinig poorten op de switch ....

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Te weinig poorten op de switch ....

Heb momenteel een eenvoudige LINKSYS 2800 met 8 poorten, maar in de praktijk zijn er dat al maar 7, want je hebt 1 poort nodig om die met je router te verbinden.

Momenteel heb ik een 2 tal poorten te kort.

Na even googelen zie ik dat je 2 switches aan mekaar mag verbinden. Klopt dat ?

Maar anderzijds is het "netter" om een 16 poorts te kopen, + dan heb ik nog wat ruimte voor de toekomst.

Bedenkingen:
    ===========

Verbruik van een 16 poorts zal wellicht een stuk hoger liggen ?

Zit er in die >8 poorts switches meestal geen (luidruichtige?) ventialtor ? Hij zou in mijn werkkamer moeten komen....

Ik dacht aan deze:

Netgear GS116 16-Poorts Gigabit Switch

Last edited by Alfa Centauri; 20 juli 2013, 21:50.
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

Re: Te weinig poorten op de switch ....

Ge kunt de ene na de andere zetten.
    Een 16 poort kan misschien iets meer verbruiken maar 2 van 8 poorten zullen nog meer verbruiken.
    Waarom zou een 16 poort switch luidruchtig moeten zijn?

Verstuurd van mijn GT-N5100 met Tapatalk
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Wel, daar zit toch dikwijls een fan in ?

edit: ik heb gevonden dat in die Netgeaer geen fan zit en dat ie ook niet abnormaal warm wordt.
      Dat zal hem worden denk ik.
      Kan hem bovendien aan de muur hangen. Spaart weer wat plaats uit

Comment

Switches kan je inderdaad in serie plaatsen. Je verliest dan uiteraard 2 poorten omdat die als uplink worden gebruikt. Ook is de snelheid zo iets minder, omdat een switch intern een grotere doorvoersnelheid heeft...
        In switches voor panelkasten zal inderdaad meestal een behoorlijk luidruchtige ventilator zitten, maar die zijn dus ook voorzien voor in een rack in te bouwen en meestal behoorlijk groot.

Volgens de website van Netgear gebruikt je keuze geen ventilator : dus deze zou stil moeten werken. Maar ik vind dit ding wel behoorlijk duur... Ik denk dat Redcoon goedkoper is voor dergelijke dingen.
        Groeten,

Polleke

Comment

Ik heb ze gevonden, maar ik zie twee modellen - wat is het verschil, Pol ?

Dit staat bij de ProSafe Plus versie, maar het is Chinees voor mij. ( wellicht ook daar gemaakt )

Deze 'ProSafe Plus'-switches optimaliseren uw netwerkverkeer, omdat ze zowel op netwerkpoorten als op netwerktags kunnen sturen. Zo krijgt het netwerkverkeer dat niet kan wachten, altijd voorrang op de minder belangrijke pakketten van het netwerkverkeer. Deze switch is geschikt voor 'IGMP v3 snooping'. Met deze functie kan de switch bijvoorbeeld IPTV-gegevens (multicast) met voorrang doorgeven, zodat televisiebeelden niet blijven hangen wanneer andere netwerkapparaten tegelijk ook netwerkverkeer produceren. De VLAN-technologie van de switches verhoogt de veiligheid en maakt het mogelijk om domeinconflicten te voorkomen. Deze 'ProSafe Plus'-switches leveren een uitstekende prijs-prestatieverhouding en maken netwerkbeheer op professioneel niveau mogelijk.
          Last edited by Alfa Centauri; 21 juli 2013, 00:48.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
            Ik heb ze gevonden, maar ik zie twee modellen - wat is het verschil, Pol ?

Dit staat bij de ProSafe Plus versie, maar het is Chinees voor mij. ( wellicht ook daar gemaakt )
            pfff.... bied een stel functionaliteiten die je nooit nodig hebt, en mocht je ze nodig hebben ga je beter voor een managed switch...

ik zou gewoon een goedkoop 5 poort switchje bij zetten... voor 26€ click
            kost minder en verbruikt minder... snelheid verschil ga je nooit voelen.
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Ik geef toch de voorkeur aan 1 switch, anders zit je weer met 2 adapterblokjes, de switchjes zelf zijn ook niet vlot stapelbaar....
              Last edited by Alfa Centauri; 21 juli 2013, 10:27.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                pfff.... bied een stel functionaliteiten die je nooit nodig hebt, en mocht je ze nodig hebben ga je beter voor een managed switch...

ik zou gewoon een goedkoop 5 poort switchje bij zetten... voor 26€ click
                kost minder en verbruikt minder... snelheid verschil ga je nooit voelen.

Sorry dat ik dit nog eventjes up: De ProSafe versie zou volgens Tweakers 43% minder stroomverbruik hebben.
                Ik zie dat dit een "unmanaged" switch is. Wil dat zeggen "plug" without pray ?

Comment

Uit wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Switch_(hardware)):

"Er bestaan managed switches en unmanaged switches. Zoals de naam het laat vermoeden kan je een managed switch beheren: QoS (quality of service: sommige soorten netwerkverkeer voorrang geven), VLAN's (virtuele LANs: de switch opsplitsen in verscheidene virtuele switches) of poorten reserveren voor specifieke computers. Aan een unmanaged switch is niets in te stellen, en de ingebruikname is dan ook vaak probleemloos."

Ofwel: voor gewoon huis-tuin-keuken gebruik is een unmanaged switch geen enkel probleem en meestal veel eenvoudiger in opzet (niets in te stellen, dus ook geen mogelijkheid om iets verkeerd in te stellen).

Ikzelf zou voor een 16-poort Gbit switch zonder ventilator gaan. Als je een tweede switch op één poort van je bestaande switch hangt, dan creëer je namelijk een bottleneck in je netwerk (alle verkeer dat tussen toestellen op switch 1 en switch 2 loopt moet samen door die 1Gbit link). Daarnaast zal setup, verbruik, ... ook voordeliger uitvallen. Koop wel een 'fatsoenlijk' merk (netgear, d-link, ...) want ik heb wel al eens problemen gehad met héél goedkope switches. Als je nog meer info nodig hebt vraag je het maar.
                  www.elwee.net

Comment

Is die Nergear ProSafe dan een goede optie ?

Hij is wel iets duurder dan de gewone versie (ongeveer 15 euro) maar die gewone versie staat zelfs niet meer op de site van Netgear.

Hij wordt passief gekoeld en zou minder verbruiken dan zijn voorganger.

Comment

Voor thuisgebruik heb je geen managed switch nodig. Neem gewoon het ding dat je het meest aanstaat. Als je liever 1 16 poorter hebt, dan koop je die... Een switch verbruikt ook zoveel niet.
                      Die Prosafe versie kost een 15€ meer, dus je zal er je geen breuk aan heffen... Zo'n switchje verbruikt zeker minder dan 20W. Dus of dat verbruik zo belangrijk is. Dit ding heeft het voordeel dat het nog redelijk klein is voor een 16 poorter.

Persoonlijk gebruik ik een heel eenvoudig sitecom 5 poort Gbit switchje voor thuis. Maar veel heb ik dat ding eigenlijk niet nodig : er zijn zelfs nog 2 poorten vrij . Vroeger nog professioneel 3com en HP gebruikt, maar 3com is al een hele tijd overgenomen door HP, en de managed versies van die dingen zijn onbetaalbaar.
                      Groeten,

Polleke

Comment

Awel, dan wordt het de ProSafe. Had alleen maar schrik dat die wat ingewikkelder zou zijn
                        En ja, ik wil geen mastodont van een doos.

Comment

FWIW .. ik heb een "oude" Netgear GS608, 1Gb switch en dat bevalt bijzonder goed. Wordt totaal niet warm zelfs met alle poorten actief. Die mannen produceren goed materiaal .. (.. en ik het ook nog een Netgear NAS, even degelijk ...)

Comment

Ondertussen staat ( ha ha, "hangt" )die Netgear hier en ik moet zeggen dat het apparaat volledig naar behoren werkt !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                              Ondertussen staat ( ha ha, "hangt" )die Netgear hier en ik moet zeggen dat het apparaat volledig naar behoren werkt !
                              Het zou al ferm moeten tegenvallen mocht het niet werken... Mijn goedkoop sitecom'meke doet hier ook zijn ding.
                              Groeten,

Polleke

Comment

Working...
                              X