Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Amper een dikke 26 jaar geleden, wie herinnert het zich nog.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Amper een dikke 26 jaar geleden, wie herinnerd het zich nog.

lees dat de eerste Tandy winkel in 1973 werd geopend in Aartselaar.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

In onze contreien was Amarex (Hamont) een naam met klank.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        toch snap ik iets niet.
        volgens de overlevering, werd de eerste Tandy winkel al geopend in 1973 in Belgie.
        dus begrijp ik de topic/titel niet.
        grt,bouk.
        Hoezo Bouk, je snapt het niet, mijn post heeft niets te maken met de eerste Tandy winkel, maar met de cataloog onder de link ?

Comment

Het decibelmetertje dat ik daar ooit heb gekocht werkt nog altijd (dat staat ook in die folder).
          De "Pro Quality Stereo Disco Mixer" heb ik een paar jaar geleden verkocht voor een paar euro's.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Nostalgische reklame van Tandy spul. KLIK
            Waw. Een computer met een interne HD van 10 Mb! Dat is van heel lang geleden. En toch nog maar 26 jaar.......
            "Perfectie wordt niet bereikt wanneer er niets meer valt toe te voegen, maar wanneer er niets meer valt weg te halen.."
            Antoine de Saint-Exupéry​​

Comment

en een hard disk uitbreiding van 3600 euro .. voor 70MB.. en nu koopt ge ne stick van 8GB voor 10 euro

Comment

Mijn eerste harde schijf was een tweedehands van 20MB die al het 3 1/2" formaat had maar wel 2x zo hoog was als de huidige. Kostprijs: 3.000Bef en dan nog eens 3.000Bef voor de controller-kaart. En dat was amper vol te krijgen, zo een luxe. Orcad draaien, een programma om printplaten te tekenen (naam ontglipt me), en RoboCAD, ongelooflijk

Comment

Tandy was één van de winkels waar je letterlijk voor alles terecht kon.
                  Wie graag wat prutste vond daar ook voldoende gerief; nu wordt alles gewoon weggegooid en nieuw gekocht.
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Deze ZX81 was onze 1e computer. Indertijd 10.000 Belgische Franken. Met 1kB geheugen (ja, 1 Kilobyte)! Heb ik ook nog... , ik ga die eens proberen aansluiten op mijn LCD scherm...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      lees dat de eerste Tandy winkel in 1973 werd geopend in Aartselaar.
                      grt,bouk.
                      Klopt, ben ik begonnen in 1979, toenmalige zaakvoerder was De Bruin, hoofdkantoor zat toen in Nannine.
                      Volgens mijn heeft radio shack in België nooit of anders kortstondig bestaan. Tandy was toen de merknaam.
                      Wel had je 2 soorten winkels, de franchise die een assortiment kochten bij Tandy, en meegenoten van de enorme marketingsmachine, en dan natuurlijk de fabriekswinkels, die 100% eigendom van Tandy waren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dany_ Bekijk bericht
                        Deze ZX81 was onze 1e computer. Indertijd 10.000 Belgische Franken. Met 1kB geheugen (ja, 1 Kilobyte)! Heb ik ook nog... , ik ga die eens proberen aansluiten op mijn LCD scherm...
                        Dat was toch een Sinclair ?!!!!
                        Op het einde van mijn middelbaar had ik een vriend die electronica volgde en ik herinner me vaag : die had een stomme printplaat met een hexadecimaal keyboard. Heette CIM, VIM of KIM of zoiets. Opslaan op een cassettebandje even later was al een pure luxe.
                        Zelf ben ik begonnen op een geleende TRS80 (met cassette) en dan zelf gestart met een XT 8088 van Roels met 2 ! Floppy's, later uitgebreid met een IBM HD van 20 Mb. Ik draaide daar van alles op, ook dat programma voor die printplaten, maar idd, hoe heette dat ook al weer ???? Het ligt op het puntje van mijn tong. In ieder geval : ik was er door gefascineerd. Zelfde voor AutoCAD. Hij staat nog altijd op mijn zolder, mooi verpakt in plastic

Ik heb het : Smartwork(s) !!!!
                        Last edited by Guest2; 17 juli 2013, 21:46.

Comment

Heb daar destijds ook veel gekocht, echter voor kwalitatief goede dingen bestonden er betere zaken dan Tandy.

Heb hier nog een "BULK-ERASER' liggen van Tandy, om floppy's te wissen, een waterpasje voor op een platendraaier, een toestelletje om platen te ontdoen van statische elektriciteit en nog zo van die prularia.
                          Maar inzake computers hadden ze wel wat interessante en betaalbare dingen.

Wat betreft computers heb ik nooit iets van Tandy of Commodore gekocht.

Ik ben begonnen met een Sinclair ZX SPECTRUM. Hele leuke toestelletjes. - waar is de tijd....

En daarna direct een big machien: 8088 met 32MB harddisk !!!! Staat hier nog op zolder -,kan het nog steeds niet over mijn hart krijgen om hem weg te doen.
                          Met een paperwhite monitor van Philips.
                          Qui multa scit, parum patientiae habet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                            In onze contreien was Amarex (Hamont) een naam met klank.
                            http://www.hamontachel.com/?blogid=1...NtXyupkn2_Tzc6
                            Zo is het Theo. Postorderbedrijf waar ik ooit wel iets heb besteld toen ik nog speelde met elektronica.
                            En wat betreft Tandy, ik denk dat er ooit zelfs twee winkels in Hasselt zijn geweest.
                            Allemaal al heel wat jaren gelden maar niet zo lang als toen de scharensliep nog langs kwam wiens kar werd getrokken door een hond. De leurder in schoensmeer, nestels, etc. De pastoor die te voet de communie bracht tot bij de zieken thuis, de misdienaar voorop. De "corbillard" getrokken door minstens één Fries.
                            Mvg.
                            Robert
                            Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                              Dat was toch een Sinclair ?!!!!
                              Heette CIM, VIM of KIM of zoiets. Opslaan op een cassettebandje even later was al een pure luxe.
                              Dat was rond mijnen tijd : en dat was de VIC 20 : de voorloper van de commodore 64 : ik heb gene Vic gehad, maar wel die commodore,die later verslagen werd door den Atari 1024, en toen begon de race van de mb's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                                Zo is het Theo. Postorderbedrijf waar ik ooit wel iets heb besteld toen ik nog speelde met elektronica.
                                En wat betreft Tandy, ik denk dat er ooit zelfs twee winkels in Hasselt zijn geweest.
                                Allemaal al heel wat jaren gelden maar niet zo lang als toen de scharensliep nog langs kwam wiens kar werd getrokken door een hond. De leurder in schoensmeer, nestels, etc. De pastoor die te voet de communie bracht tot bij de zieken thuis, de misdienaar voorop. De "corbillard" getrokken door minstens één Fries.
                                Goh, wat een nostalgie. De link naar Amarex bevat onderaan ook nog een advertentie voor het opleidings-instituut 'Amavox'. Ik heb die schriftelijke cursus dus gevolgd (basis elektronica), en inderdaad de radio-bouwdoos kan ik mij nog goed herinneren. De 'vonk' is daar toen overgesprongen bij mij (als 13-jarige), toen ik voor het eerst geluid kreeg uit die radio met welgeteld 1 transistor... Dat was een magisch moment, temeer omdat ik toen helemaal snapte waar elk onderdeel voor diende en hoe het werkte.

Terug naar de advertentie : grappig hoe toepasselijk de "techniek=toekomst" nog steeds is (lees de commentaar eens !). Ik woonde toen in hartje Oost-Vlaanderen. Nu woon ik in een buurgemeente van Hamont. De wereld is klein. Bedankt voor de link !

Even mijn 'computer CV' uit die jaren:

- KIM-1 (tijdens de middag-pauzes op het klein college in Aalst, bij 'den Olifant'. Monitor was een oude ZW TV). Eerste stappen in 'BASIC'
                                - Schneider CPC464 (hierboven ook al aangehaald).
                                - Sinclair QL (op basis van de beruchte Motorola 68000 cpu, later ook in de Apple toegepast. Erg mooi, maar ergonomisch een ramp, en onbetrouwbare micro-drives)

en toen kwamen de IBM-klonen en MS...
                                Last edited by alain db; 17 juli 2013, 22:42.
                                Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
                                And why do we fall, Bruce?

Comment

Working...
                                X