Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De fotografiemarkt heft zichzelf op

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: De fotografiemarkt heft zichzelf op

Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
    Ik vind dat er veel waarheid in het artikel staat. Ik ben van mening dat, sinds de massale opkomst van betaalbare DSLR toestellen, iedereen die zo'n ding in zijn bezit heeft zichzelf plots PRO fotograaf waant en bestempeld.
    Zelfs mensen met een aaipad of iPhone dinges wanen zichzelf succesvolle pro fotografen.
    Ik merk dat goed genoeg in mijn vriendenkring, toen ze enkele jaren geleden een mooie foto van zichzelf moesten hebben dan spraken
    ze mij daarover aan en mocht ik de foto's maken.
    Tegenwoordig vragen ze aan een kennis, vriend of familielid "zeg jom, trekt is een paar foto's van mij me uwe iPhone" en klaar is Kees.

Ook qua ontwikkelen ligt de markt helemaal anders dan pakweg 10 jaar geleden. Toen was het de fotograaf die zijn/haar foto's bewerkte om ze nadien in een mooi presentatie boekje aan de klant af te leveren.
    Nu maken ze dus zelf foto's, gooien ze online op hostingsites waar je uw foto's kan nabewerken (bv. Photobucket). Ofwel printen ze hun foto's zelf af of laten ze "ontwikkelen" door goedkope fotoservices.

Ik lig daar nu niet wakker van maar ik bedoel maar dat op die manier voor veel mensen, de fotografen die er hun dagelijks brood mee verdienen, de markt volledig in mekaar stort.

Bedankt!
    (wilde net mijn wat bruut overkomende vraag wat aanpassen maar ik zie dat je me beter kent dan ik mezelf )
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
      Ik vind dat er veel waarheid in het artikel staat. Ik ben van mening dat, sinds de massale opkomst van betaalbare DSLR toestellen, iedereen die zo'n ding in zijn bezit heeft zichzelf plots PRO fotograaf waant en bestempeld.
      Zelfs mensen met een aaipad of iPhone dinges wanen zichzelf succesvolle pro fotografen.
      Ik merk dat goed genoeg in mijn vriendenkring, toen ze enkele jaren geleden een mooie foto van zichzelf moesten hebben dan spraken
      ze mij daarover aan en mocht ik de foto's maken.
      Tegenwoordig vragen ze aan een kennis, vriend of familielid "zeg jom, trekt is een paar foto's van mij me uwe iPhone" en klaar is Kees.

Ook qua ontwikkelen ligt de markt helemaal anders dan pakweg 10 jaar geleden. Toen was het de fotograaf die zijn/haar foto's bewerkte om ze nadien in een mooi presentatie boekje aan de klant af te leveren.
      Nu maken ze dus zelf foto's, gooien ze online op hostingsites waar je uw foto's kan nabewerken (bv. Photobucket). Ofwel printen ze hun foto's zelf af of laten ze "ontwikkelen" door goedkope fotoservices.

Ik lig daar nu niet wakker van maar ik bedoel maar dat op die manier voor veel mensen, de fotografen die er hun dagelijks brood mee verdienen, de markt volledig in mekaar stort.

Je ziet dat nog op andere plaatsen ook he Kirsten.
      Vooral in de mediasector.
      Minder verkoop van kranten en tijdschriften, minder reclame inkomsten.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

Comment

Vroeger had de firma waar ik voor werk, een monopoliepositie. Nu is de markt vrijgemaakt en hebben we concurrenten en moeten wij ook besparen om te overleven. Mensen die op pensioen gaan worden niet vervangen, we moeten nieuwe programma's leren, meer flexibel werken, op verschillende plaatsen werken, alleen het werk doen van wat we vroeger met 5 deden ... De tijd staat niet stil. Dat is overal wel zo denk ik.
        Canon-man. Concerten en natuur.
        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
          Er zijn ook heel wat mensen die zo'n DSLR moeten hebben omdat anderen het ook hebben. En dan vraag je hun waarom ze het nodig hebben, en dan zeggen ze: "omdat het mooiere foto's maakt". En voor de rest trekken ze enkel op automatisch, weten ze niet waarvoor een diafragma dient.
          Wanneer je nadien hun foto's bekijkt, zie je dat het allemaal snapshots zijn waar iedereen gekke gezichten op toont.
          Zo'n mensen catalogeer ik onder "cowboys", die gewoon iets log nodig hebben om uit te pakken, maar er niets mee kunnen aanvangen.

Ik ken zo een aantal mensen ... vandaar.
          Of dat nu "cowboys" zijn, weet ik niet. Maar dat soort mensen koopt zo'n ding inderdaad om mee uit te pakken. IMHO is het zo een beetje die typisch Vlaamse snob-mentaliteit die je wel vaker tegenkomt: als we iets kopen, dan moet dat wel het duurste zijn he:
          - een AEG of Zanussi wasmachine, ben je gek, moet minstens een Miele zijn
          - een Philips of LG Led TV, bwa nee, doe maar direct een B&O
          - een compactje van 200 Euro, nee hoor, geef maar direct zo'n DSLR van 1500€

Die DSLR verkopen ze dan 6 maanden later weer, met als uitvlucht dat hij "te groot" is
          David Leemans
          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
            Je ziet dat nog op andere plaatsen ook he Kirsten.
            Vooral in de mediasector.
            Minder verkoop van kranten en tijdschriften, minder reclame inkomsten.
            Ja klopt maar...

voor een eenmansbedrijfje a la pro fotograaf zijn het denk ik zwaardere tijden dan voor een groot tot middelgroot concern waar ze x aantal werknemers in dienst hebben.
            Zij beschikken "normaal" gezien over voldoende reserves om moeilijke tijden te overbruggen. Ook hebben zij het voordeel meer mensen in dienst te hebben en vele hoofden samen zijn een pak creatiever dan één enkele zelfstandig fotograaf.

En dan kom ik eigenlijk terug op wat Johan in reactie #14 reeds schreef, en ik citeer:

Ik denk dat als je goed bent, je goed kan fotograferen, goed kan nabewerken, n visie hebt, de klant geeft wat hij wil en op tijd, je woord houdt, je klant niet als n nummer behandelt, iets origineels aflevert etc ... er toch wel n markt is voor profotografen.

"De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
            Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
              Of dat nu "cowboys" zijn, weet ik niet. Maar dat soort mensen koopt zo'n ding inderdaad om mee uit te pakken. IMHO is het zo een beetje die typisch Vlaamse snob-mentaliteit die je wel vaker tegenkomt: als we iets kopen, dan moet dat wel het duurste zijn he:
              - een AEG of Zanussi wasmachine, ben je gek, moet minstens een Miele zijn
              - een Philips of LG Led TV, bwa nee, doe maar direct een B&O
              - een compactje van 200 Euro, nee hoor, geef maar direct zo'n DSLR van 1500€

Die DSLR verkopen ze dan 6 maanden later weer, met als uitvlucht dat hij "te groot" is
              helemaal juist
              "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
              Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

Dat laatste vind ik niet. Ik ken veel mensen die met n 4x4 rijden, n chique huis hebben, dure reizen maken etc, maar als ze n fototoestel nodig hebben, mag het max 150 euro kosten. Maar t moet wel 'alles' kunnen (macro, vogels ver weg, landschappen, binnenshuis, sport).
                Canon-man. Concerten en natuur.
                Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Working...
                X