Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
"De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen." Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.
Cornelis Maarten is er krak op. Hij heeft een klare kijk over de situatie.
Diegenen die dromen om een carrière te maken als beroepsfotograaf moeten van de allerbesten zijn.
Hier op BD zijn er zo enkelen.
Enerzijds heeft de digitale fotografie grote verschuivingen teweeggebracht in de fotografiewereld.
Anderzijds is het een uitdaging voor de allerbesten.
Zoals Cornelis Maarten het zegt: Ik geloof dat er een groep fotografen komt die iets heel specifieks kan.....
En dat is haast voor elk beroep zo: net dat ietsje meer doen/kunnen dan de rest is bepalend.
" Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )
Het toegankelijker worden van fotografie is goed voor iedereen.
Het toegankelijker worden van lezen en schrijven is uiteindelijk zij die van hun pen leven ook ten goede gekomen.
Lijkt mij toch geen goede vergelijking.
Denk dat de democratisering van digitale fotografie voor heel veel beroepsfotografen hun broodwinning niet ten goede is gekomen.
De techniek veranderd de verteller(de fotograaf) blijft.
Door pen en of typemachines te vervangen voor tekstverwerkers (pc) zijn er meer schrijvers gekomen.
Er wordt ook niet minder gelezen door de komst van E-readers wel kunnen hobbyschrijvers nu makkelijker publiceren.
En sinds het verdwijnen van de koets en de stoomtrein reizen we vaker.
zoals het altijd geweest is.
de betere loopt voorop, de rest hinkt achterop.
grts
Natuurlijk is dat zo.
De kans is wel dat er meer talent te voorschijn kan komen gezien de massa. Meer mensen doen het.
Dit is wel geen garantie voor betere kwaliteit
Ik vind t wel kloppen. Verandering is niet noodzakelijk verslechtering. De tijden veranderen en je moet mee.
De concurrentie wordt harder, maar dat is n goeie zaak. Zo scholen fotografen zich bij, blijven op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen etc...
En je mag nog zo'n goeie fotograaf zijn, als je niet aan marketing doet, kent niemand je.
Vroeger had je 1 dorpsfotograaf, dat was daarom niet noodzakelijk de beste fotograaf van t dorp, maar wel een van de weinigen die een donkere kamer had.
t Is niet omdat je n website, n btw-nr en n visitekaartje hebt, dat je foto's plots beter worden.
De vergelijking met de muziekindustrie klopt.
Vroeger verdienden artiesten veel aan de verkoop van lp en cd's, maar nu pikt iedereen muziek gratis van t internet. Dat is niet goed te keuren, maar veel kan men er blijkbaar niet aan doen. Artiesten die goed live zijn, treden nu dan ook meer op dan vroeger om hun verlies aan inkomsten te recupereren.
Kirsten, wat vind jij nu interessant aan dit artikel?
Iets nieuws heb ik niet gelezen
Ik vind dat er veel waarheid in het artikel staat. Ik ben van mening dat, sinds de massale opkomst van betaalbare DSLR toestellen, iedereen die zo'n ding in zijn bezit heeft zichzelf plots PRO fotograaf waant en bestempeld.
Zelfs mensen met een aaipad of iPhone dinges wanen zichzelf succesvolle pro fotografen.
Ik merk dat goed genoeg in mijn vriendenkring, toen ze enkele jaren geleden een mooie foto van zichzelf moesten hebben dan spraken
ze mij daarover aan en mocht ik de foto's maken.
Tegenwoordig vragen ze aan een kennis, vriend of familielid "zeg jom, trekt is een paar foto's van mij me uwe iPhone" en klaar is Kees.
Ook qua ontwikkelen ligt de markt helemaal anders dan pakweg 10 jaar geleden. Toen was het de fotograaf die zijn/haar foto's bewerkte om ze nadien in een mooi presentatie boekje aan de klant af te leveren.
Nu maken ze dus zelf foto's, gooien ze online op hostingsites waar je uw foto's kan nabewerken (bv. Photobucket). Ofwel printen ze hun foto's zelf af of laten ze "ontwikkelen" door goedkope fotoservices.
Ik lig daar nu niet wakker van maar ik bedoel maar dat op die manier voor veel mensen, de fotografen die er hun dagelijks brood mee verdienen, de markt volledig in mekaar stort.
"De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen." Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.
Paar weken terug n cursus gevolgd bij n bekende nederlandse huwelijksfotografe. Ze vraagt tot 5.000 euro per huwelijk ... Ik denk dat als je goed bent, je goed kan fotograferen, goed kan nabewerken, n visie hebt, de klant geeft wat hij wil en op tijd, je woord houdt, je klant niet als n nummer behandelt, iets origineels aflevert etc ... er toch wel n markt is voor profotografen.
Ik ben van mening dat, sinds de massale opkomst van betaalbare DSLR toestellen, iedereen die zo'n ding in zijn bezit heeft zichzelf plots PRO fotograaf waant en bestempeld.
Er zijn ook heel wat mensen die zo'n DSLR moeten hebben omdat anderen het ook hebben. En dan vraag je hun waarom ze het nodig hebben, en dan zeggen ze: "omdat het mooiere foto's maakt". En voor de rest trekken ze enkel op automatisch, weten ze niet waarvoor een diafragma dient.
Wanneer je nadien hun foto's bekijkt, zie je dat het allemaal snapshots zijn waar iedereen gekke gezichten op toont.
Zo'n mensen catalogeer ik onder "cowboys", die gewoon iets log nodig hebben om uit te pakken, maar er niets mee kunnen aanvangen.
Comment