Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Power Led vermogen klopt niet....

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Power Led vermogen klopt niet....

Ik ben hier gisteren enkele led's met drivers in mijn handen gestopt, om even uit te testen.
    Het zijn dus 10 Watt led's met zo een metalen plaatje die je op een koelplaat moet klemmen,
    als ik deze uitmeet, kom ik slechts aan 9 volt en een stroom van 300 mAmp., komt dus neer
    op een vermogen van slechts 2,7 watt ipv. 10 watt.
    Dan voor alle zekerheid maar even de led aan mijn regelbare voeding gehangen om te zien of zo een driver
    niet gepulst wordt, afgeregeld op 300 mAmp komt dat net op hetzelfde, 9 volt dus, bij het opvoeren van de spanning
    naar 10 volt gaat de stroom bangelijk de hoogte in, en komt de led abnormaal warm.

Waar halen ze dan die vermelding 10 Watt vandaan ?
    Zouden ze daarmee het verbruik aan de ingang van de driver bedoelen mischien ?

Re: Power Led vermogen klopt niet....

Een powerled werkt normaalgezien op een spanning rond de 3V (iets hoger, maar dat is afhankelijk van het type).
    De voeding van zo'n led zorgt gewoonlijk voor een bepaalde stroomsterkte, de spanning wordt bepaald door de led (bij een hogere stroomsterkte zal de spanning over de led ook wat toenemen).

Als je er 9V over kan zetten, dan zitten de leds per 3 in serie.
    Maar het is ook mogelijk dat er 3 leds in serie op 1 chip staan.
    Op een SSC-P7 led zitten er bijvoorbeeld 4 leds, maar die zijn gewoonlijk parallel geschakeld.

De XM-L T6 is bijvoorbeeld een led die maximaal 10W aan kan, en dat is maar 1 led:

Om die led op 10W te laten werken is er wel een goede koeling nodig, anders zal die niet lang heel blijven.
    Het rendement van een led gaat trouwens ook achteruit naarmate de temperatuur toeneemt (en bij een bepaalde temperatuur is het dan plots gedaan met licht geven).

De driver (voeding) bepaalt het vermogen van een led, maar het is ook mogelijk om met serieweerstanden te werken.
    Dat geeft wel meer verliezen, maar als de voedingsspanning gestabiliseerd is, en als die dicht bij de maximale spanning van de led zit, dan zijn de verliezen beperkt.
    Voor een hogere voedingsspanning zet je dan beter meer leds in serie in plaats van de weerstand aan te passen.
    Last edited by Black B@ndit; 8 juli 2013, 20:48.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Re: Power Led vermogen klopt niet....

Ik heb powerleds van deze verkoper http://www.benl.ebay.be/itm/1-Stuck-100W-Power-LED-weis-6500K-9000lm

Dit zijn 4de generatie powerleds en geven 90 lumen per watt (voorlopig het maximum dat je kan vinden op deze planeet)
      Ik kan je verzekeren, die dingen zijn f....g FEL.

Heb er wat mee zitten experimenteren en kom ongeveer tot de zelfde conclusie. Die dingen zijn niet bedoelt om voorzien te worden van een constante stroombrom maar moeten pulse breedte aangestuurd worden onder hogere spanningen, dan haal je er het maximum vermogen en meer uit.
      Dat was vroeger met gewone LEDs ook al zo.

Zoals BB al zei, je moet ze wel goed koelen anders gaan het rendement en de levensduur sterk achteruit.

Die Cree T6 LEDs dat BB vermelde zijn ook wel heel goed.

Comment

Working...
      X