Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Heksen, wizards en healers anno 2013

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Heksen, wizards en healers anno 2013

Ik sluit me aan bij Bouk. Ik neem ook aanstoot. De dogmatiek van de ongelovigen is vaak groter dan die van de meeste gelovigen!!
    "Just do it !"

http://jr52.be/index.html

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
      Je zou denken dat anno 2013 de mensen een stuk wijzer zijn geworden maar nee hoor ...
      Het zal er maar vanaf hangen in hoevér je ergens in wil geloven, denk ik.
      Ik kan best begrijpen dat als er mensen zijn die geloven in een God, ook een predikant kunnen geloven.

Anno 2013, we zijn intussen 3 jaar later.
      Bij mij op het werk is het een mengelmoes van mensen op onze dienst. Een aantal moslims (met en zonder hoofddoek).
      Een aantal atheïsten. (ik denk zelfs in de minderheid)
      En dan ook enkele fanatieke christenen. Er is iemand die altijd verlof ziet te regelen om toch naar bepaalde kerkdiensten te kunnen gaan. (er wordt bij ons ook op zon- en feestdagen gewerkt, vandaar)
      En dan heb ik nog iemand anders die bij de jehova's hoort.

Ik sta er ten gepaste tijde altijd wel eens weer van versteld hoeveel mensen er niet zijn die écht geloven.
      Veel Vlamingen noemen zich nog steeds 'katholiek' terwijl ze nooit naar de kerk gaan, je ziet dan ook dat kerken altijd halfleeg zijn. Maar toch zijn er nog steeds mensen die wel degelijk geloven.
      En warempel, zelfs mensen met universitaire studies. Ik ken er zo een aantal.

Het feit dat er ook zoveel verschillende godsdiensten zijn, die elk beweren dat hún god de enige is, is net een conclusie dat 'God' niet bestaat. In de geschiedenis van de mensheid, zijn er al een 3000-tal goden uitgevonden geweest door de mens.

Comment

Ikzelf ben zoals velen, verplicht katholiek opgevoed...
        Na wat kritisch denkwerk en invloed van buitenaf atheïst geworden. Of misschien zelfs eerder agnost.

Los van religie, is er ook nog spiritualiteit. Karma, het lot, toevalligheden, ...

Ik vind het leuk om te horen hoe andere mensen denken over het leven, vanuit een filosofisch standpunt dan.
        Heel wat mensen hier zijn dubbel zo oud als ik, en zullen hier wel al betere inzichten in verworven hebben. Deel ze graag

Sommigen beweren dat alles wat ze in het leven doen, te danken hebben aan zichzelf, hun eigen beslissingen.
        Terwijl er vaak heel wat andere externe factoren meespelen in hun geluk, of hun levenspad kruisen.

Stel. Iemand die probeert te leven volgens de aan hem opgelegde goede waarden en normen. En op een dag beslist die om eens zot te doen en af te wijken van zijn gangbare gewoontes. Hij denkt: waarom zou ik nu goed proberen leven, om dan 'misschien' in de hemel terecht te komen, als die bestaat? Men spreekt immers van het 'aards paradijs', dus het is hier en nu waar het zich afspeelt, en niet meer later.
        En hij denkt, ik ga eens cocaïne proberen. Via connecties regelt hij een dealer waar hij aan zijn gerief geraakt. Te weinig geld op zak, besluit hij eerst iemand te bestelen... hij overvalt iemand, maar die blijkt maar € 2 op zak te hebben. Soit, iets later blijkt de drugsdealer ook al niet op de afspraak af te komen.
        Hij wil zich dan maar eens flink gaan bezatten, maar blijkt dat het enige café in zijn dorp die avond gesloten is.
        Allemaal 'toevalligheden' die plots opduiken en eigenlijk zijn leven sturen. Bepaalde keuzes die hij maakt, worden door een andere factor beïnvloed. Is dit het lot?

Ik heb persoonlijk al enkele keren zulke 'signalen' gemerkt waarvan ik dacht: 'what the h*ll, is dit nu toeval?'.
        Als ik terugkijk naar de rest van mijn leven, lijkt het een aaneenrijging van toevalligheden die maken dat ik nu hier woon, en dié job heb en met dié persoon getrouwd ben. Ofzo.

Is je pad reeds uitgestippeld? Of volgens bepaalde lijnen?
        En door wie dan, als God niet bestaat?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
          .................
          Is je pad reeds uitgestippeld? Of volgens bepaalde lijnen?
          En door wie dan, ........................?
          200 à 300 miljoen jaren geleden onstonden de eerste zoogdieren, waaruit wij geevolueerd zijn.
          Ons DNA, onze genen, zitten dus vol informatie die gedurende die miljoenen jaren verzameld zijn, en veel "onnuttige" informatie is ook terug afgestoten. Allemaal door toeval, het overleven van de sterkste, vallen en opstaan enz.
          Dwz dat ons "pad" uitgestippeld is door onze genen. We kunnen niet meer noch minder dan wat door onze genen mogelijk is, of gedicteerd wordt.
          Instinctmatig worden we "gedwongen" om dingen te doen.Willen of niet, denk gewoon aan onze sexuele driften.
          Lichamelijk is het uiterst moeilijk, zo niet onmogelijk, om met wilskracht alleen bvb. je ademhaling, je harstslag, je spijsvertering enz. stil te leggen.
          Als de dingen die we doen zijn in functie van,of binnen de limieten van, wat ons lichaam en onze hersenen aankunnen.
          Ook mensen die denken dat "zij" het gemaakt hebben zijn heel veel afhankelijk van het toeval. Ook het toeval dat ze geboren zijn met een lichaam dat bvb. sportief, gezond, sterk, mooi enz. is. Of het feit dat je geboren bent met een hoog of laag IQ, of je een goede partner getroffen hebt of niet.... Allemaal toeval of evolutie.
          Met een mooi, gezond en sterk lichaam en hersenen met een voldoende hoog IQ heb je meer kans op succes in het leven..............
          Mensen die denken dat hun succes helemaal voor 100% aan hunzelf te danken hebben is vallen dikwijls uit de boot na bvb. een ongeluk, grote pech, ziekte, slechte vrienden(-innen) enz.
          Veel mensen die het echt gemaakt hebben in het leven geven toe dat "toeval" een grote factor is in hun leven.
          Dus : Ja, je pad is al uitgestippeld.

Mijn volgend boek dat ik ga lezen is : Wij zijn ons brein van Dick Schwaab.
          Er is ook : Ons creatieve brein.
          Last edited by Skitch; 24 november 2016, 14:43.
          " Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
            Dus : Ja, je pad is al uitgestippeld.

Ok, in de veronderstelling dat het pad voor ons uitgestippeld is, zijn er wellicht mensen die denken dat God dit pad voor ons heeft uitgestippeld.
            Ik vraag me dan altijd af, waarom heeft die God aan persoon x een handicap gegeven, of persoon y laten geboren worden in armoede, of oorlogsgebied.
            Waarom het pad voor velen lijden en ellende is, is me een raadsel.
            Als er echt een God bestaat, zou dit nooit voorkomen. Tenzij er ook een duivel bestaat.

Gelooft er nou iemand in de duivel?
            Wanneer het over het geloof gaat, hoor je mensen altijd over God praten, maar amper over 'de duivel'.
            Afgelopen zondag heb ik nog een Hals Duivelsbier gedronken, van brouwerij Boon. Nadien is er helaas geen interessant gesprek meer uit voortgekomen. Mijn pad is beïnvloed.... het is een complot!

Mijn volgend boek dat ik ga lezen is : Wij zijn ons brein van Dick Schwaab.
            Er is ook : Ons creatieve brein.
            Ziet er interessant uit. Ik zal het op mijn verlangenlijstje moeten zetten. Iets voor onder de kerstboom? ...

Comment

Als er echt een God bestaat, zou dit nooit voorkomen.
              Stephen Fry zei er dit over, tegen een dominee dan nog.
              bye, Maurice
              https://on4bam.com/
              Nikon D7500

Comment

Grappig dat geen mens hier zich afvraagt hoe we hier in de "westerse" wereld aan ons "god-concept" komen ... als je dat ontrafeld hebt ben je meteen ook ontnuchterd ! .. en dat sommigen (zoals in de US) er dan nog fanatiek/fundamentalistisch over doen ... djeezes ! (pun intended!)

Comment

Ok, in de veronderstelling dat het pad voor ons uitgestippeld is, zijn er wellicht mensen die denken dat God dit pad voor ons heeft uitgestippeld.
                  .......................................
                  Gelooft er nou iemand in de duivel?
                  ................................
                  Twee keer: "neen". (Alhoewel een "Duvel" lekker kan smaken )
                  En de zon draait ook niet rond de aarde die plat is en waarvan wij het centrum zijn.
                  Allemaal fictie, sprookjes, fantasie en/of illusies.
                  'k Heb hierboven het woord "god" niet gebruikt hé.
                  Last edited by Skitch; 24 november 2016, 17:34.

Comment

'k Heb hierboven het woord "god" niet gebruikt hé.
                    Jij niet nee.

Maar ik wou terug on topic gaan door Hem erbij te betrekken.

Comment

Hoe kan ik hier op slinkse wijze een discussie ontketenen als blijkt dat jullie allemaal atheïsten zijn, en geen gemengde groep...

We gaan het hier toch niet allemaal eens zijn met elkaar, zeker?

Comment

......................
                        We gaan het hier toch niet allemaal eens zijn met elkaar, zeker?
                        't Leven gaat saai worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                          Mensen willen toch echt bedot worden hé

Je zou denken dat anno 2013 de mensen een stuk wijzer zijn geworden maar nee hoor ...
                          Ik ga hier twee dingen op zeggen:

1. Vincent heeft een kop gezond verstand
                          2. Gebedsgeneeskunde is écht dubbelblind beproefd, lees : "bekocht of behandeld" van dr. Simon Singh en Prof Edzard Ernst. De ene is een fysicus, de andere de enige prof in de homeopathie, nog zo'n bedrog. Ernst is intussen drastisch van kamp veranderd.

Sommigen zeggen : "ach het kan geen kwaad". Jawel, het kan WEL kwaad : dergelijke idioten kunnen mensen kostbare tijd afnemen. HET voorbeeld is actrice Silvia Millecamps, inmiddels overleden, terwijl ze hoogst wsl had kunnen geholpen worden met een operatie ging bij Yomanda raad vragen.

Singh en Ernst behandelen homeopathie, chiropraxie, acupunctuur en -ik dacht- kruiden op een compleet NEUTRALE en ONVORINGENOMEN manier. Zou verplichte literatuur moeten zijn bij elke laatstejaars ASO en ZEKER bij studenten geneeskunde.
                          Het feit dat artsen aan homeopathie doen bewijst dat er iets fundamenteel mis is met de opleiding.

En sorry hoor mensen, ik ben Beta wetenschapper en ik ga niet in discussie met personen die dit boek niet hebben gelezen, leg hem maar onder de kerstboom zou ik zeggen.
                          Wie niet overeen kan met de dubbel-blind-test en dus niet wil tellen, gelieve zich te onthouden.
                          De klassieke geneeskunde is niet perfect, verre van, maar we hebben niks beters, de ontwikkeling hiervan komt ruimschoots aan bod in het bewuste boek.

Miraculeuze genezingen in Lourdes ? Het is even moeilijk om iemand van een uitgezaaide kanker te genezen dan een nieuw been te geven zei Prof. Vermeersch, is er al eens iemand in dat geval geweest ? Dan was er eindelijk absolute duidelijkheid.
                          Verder zijn we (met dank aan de fossielen in het Vatikaan) perfect op de hoogte van miraculeuze genezingen, hetzelfde geldt voor de kans op een dodelijk verkeersaccident van en naar Lourdes. De rest mag je raden.
                          Overigens let op mijn woorden: straks komt er een nieuw wonder in Lourdes, ze verliezen teveel klanten aan bedevaartsoorden in Oost-Europa.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jr52 Bekijk bericht
                            Ik sluit me aan bij Bouk. Ik neem ook aanstoot. De dogmatiek van de ongelovigen is vaak groter dan die van de meeste gelovigen!!

Noem me dan één oorlog die is uitgevochten in naam van het Atheïsme of het Boeddhisme en kom niet af met Hitler was een athëist en Stalin ook.
                            Noem me één aanslag van de laatste 20 jaar die is gepleegd in naam van het Atheïsme of het Boeddhisme.

En de kruistochten en de inquisitie, de heksenverbrandingen, de Godsoordelen, de zon die rond de aarde draait, dat vergeten we best zeker ? Dat is makkelijker.

Comment

Het feit dat er ook zoveel verschillende godsdiensten zijn, die elk beweren dat hún god de enige is, is net een conclusie dat 'God' niet bestaat. In de geschiedenis van de mensheid, zijn er al een 3000-tal goden uitgevonden geweest door de mens.
                              Precies !

Comment

Moderator Note: Topic van 3 jaar geleden opgestart om het dan meteen weer over godsdienst te hebben. Ook een van de onderwerpen die niet kunnen bij BD.

Comment

Working...
                                X