Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2.4 Ghz en (???) of 5 Ghz

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 2.4 Ghz en (???) of 5 Ghz

Je hebt natuurlijk overschot van gelijk ... mijn (nieuwe!) laptop ondersteunt enkel de n,g standaard ... ik kan die hoge band natuurlijk nooit "zien"!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
      ...Je zal op dit moment nog niet veel toestellen vinden die gebruik maken van die 5 GHz...
      Ik vind eerlijk gezegd nog heel weinig toestellen die GEEN gebruik maken van die 5GHz. En ik hoef daarvoor zeker niet in het allernieuwste gamma rond te snuffelen.
      Mijn download snelheid ligt hier (met iPad 3) DUBBEL zo hoog als op het 2,4GHz netwerk. En mijn router kan tot 1300Mbps aan op dat 5GHz netwerk.
      Maar de toestellen die dát protocol aankunnen kan je dan wél op één hand tellen (juni 2013).
      Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
      Oók wandelen met GPS?

Comment

...Ik gebruik trouwens met mijn eigen router dezelfde SSID voor de 2.4 & 5 GHz, maar dat is geen verplichting...
        ...en wordt door sommigen ten stelligste afgeraden.
        Maar die discussie is op Tinternet al tot in het oneindige gevoerd. En in de argumenten pro en contra vindt een kat haar jongen net meer terug.
        Netgear laat het trouwens op zijn recentste routers niet meer toe om hetzelfde SSID te gebruiken (wat dan ook weer niet getuigt van veel vertrouwen in de keuzevrijheid bij de gebruiker).
        Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
        Oók wandelen met GPS?

Comment

Een hogere frequentie laat hogere snelheden toe, maar het bereik wordt kleiner.

Denk maar aan die goede oude middengolf. 500 kHz, maar wel een paar duizend km bereik, en slechte kwaliteit.
          FM zit ronde de 90-108 Mhz, en een paar honderd km bereik.
          Dus GHz en tientallen meters bereik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
            ...en wordt door sommigen ten stelligste afgeraden.
            Maar die discussie is op Tinternet al tot in het oneindige gevoerd. En in de argumenten pro en contra vindt een kat haar jongen net meer terug.
            Netgear laat het trouwens op zijn recentste routers niet meer toe om hetzelfde SSID te gebruiken (wat dan ook weer niet getuigt van veel vertrouwen in de keuzevrijheid bij de gebruiker).
            Zal waarschijnlijk ook zijn omdat ik totaal geen ervaring heb met het 5 GHz gebeuren. Zoals ik al zei, ik heb nog op geen enkel toestel gewerkt die de 5 GHz gebruikte.

De Wifi routers... enz... ondersteunen dit meestal wel al, maar dat zijn niet de toestellen die ik bedoelde. De laptops die ik heb, alsook de kennissen die mij soms om hulp komen vragen, die hun toestellen hebben enkel een 2.4 Wifi ondersteuning. Moest ik een laptop hebben die 2.4 en/of 5 zou ondersteunen, dan zou ik misschien na enige ervaring te hebben opgebouwd, mijn SSID's misschien ook wel verschillende benamingen geven. Echter, tot nu toe nog nooit problemen gehad door dit niet te doen... dus.

Alhoewel, ik kan wel zien hoe een toestel die bijvoorbeeld 2.4 en 5 op hetzelfde moment ondersteund, hier een probleem kan van maken. Misschien heb jij hier al ervaring in? Als je toestel dus de 2.4 en 5 ondersteund, kun je die dan op hetzelfde moment actief zetten? Indien zo, dan kan ik wel begrijpen dat je beter een afzonderlijke SSID gebruikt. Anders kun je in je lijst van mogelijke verbindingen geen onderscheid zien tussen de SSID die 2.4 of 5 heeft. Of dat zou op één of andere manier door Windows getoond moeten worden. (Zoals je ziet, totaal geen ervaring met de 5 GHz. )
            Mvg,
            Rudy Mas
            Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

Comment

...Misschien heb jij hier al ervaring in?...
              Ik heb beide situaties (dus 1 SSID naam of een afzonderlijke voor beide netwerken) al uitgeprobeerd en ik denk dat je in de meeste gevallen als "gewoon" gebruiker veelal weinig verschil merkt.
              Of je moet gaan meten.
              De oneindig veel discussies over het onderwerp die ik al aanhaalde brengen weinig soelaas: de ene is pro dit, de ander pro dat.
              Na veel lezen denk ik echter dat het wellicht beter is om inderdaad met een afzonderlijke SSID te werken en telkens, afhankelijk van de netwerkkwaliteit, zelf te kiezen welke je gaat gebruiken.
              Maar als je met je toestel (een tablet bvb) je ganse huis afdweilt wordt dat dan weer "lastig" en is het misschien toch handig (!) om slechts één SSID op te zetten voor beide netwerken en de keuze over te laten aan je toestel zonder er je iets van aan te trekken.
              Zo hoef je niet elke keer zelf die keuze te maken.
              De 5GHz heeft inderdaad minder bereik maar loopt, bij goede verbinding, wel een stuk sneller dan de 2,4. Maar ik vraag me dus inderdaad af of je dat als "gewoon" gebruiker dan echt merkt als je geen grote downloads opzet.
              Ik zit nu op 2 aparte SSID's maar dat komt omdat ik overal in huis zeer goede verbinding met de 5GHz heb (router staat echt centraal). En ik slechts sporadisch (in de tuin) moet overschakelen op 2,4 dat dan (voor de meeste doeleinden) perfect in staat is om vlotjes te werken. Maar met onze Vlaamse zomers is dat dus inderdaad zeer sporadisch . En een groot downloader ben ik dan ook al niet.

Wat ik dan weer wél hoop te vermijden, is dat die hevige discussie (over pro en contra gelijke SSID naam) ook hier de kop opsteekt. Waarvoor dank .
              Oók wandelen met GPS?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
                Ik heb beide situaties (dus 1 SSID naam of een afzonderlijke voor beide netwerken) al uitgeprobeerd en ik denk dat je in de meeste gevallen als "gewoon" gebruiker veelal weinig verschil merkt.
                Of je moet gaan meten.
                De oneindig veel discussies over het onderwerp die ik al aanhaalde brengen weinig soelaas: de ene is pro dit, de ander pro dat.
                Na veel lezen denk ik echter dat het wellicht beter is om inderdaad met een afzonderlijke SSID te werken en telkens, afhankelijk van de netwerkkwaliteit, zelf te kiezen welke je gaat gebruiken.
                Maar als je met je toestel (een tablet bvb) je ganse huis afdweilt wordt dat dan weer "lastig" en is het misschien toch handig (!) om slechts één SSID op te zetten voor beide netwerken en de keuze over te laten aan je toestel zonder er je iets van aan te trekken.
                Zo hoef je niet elke keer zelf die keuze te maken.
                De 5GHz heeft inderdaad minder bereik maar loopt, bij goede verbinding, wel een stuk sneller dan de 2,4. Maar ik vraag me dus inderdaad af of je dat als "gewoon" gebruiker dan echt merkt als je geen grote downloads opzet.
                Ik zit nu op 2 aparte SSID's maar dat komt omdat ik overal in huis zeer goede verbinding met de 5GHz heb (router staat echt centraal). En ik slechts sporadisch (in de tuin) moet overschakelen op 2,4 dat dan (voor de meeste doeleinden) perfect in staat is om vlotjes te werken. Maar met onze Vlaamse zomers is dat dus inderdaad zeer sporadisch . En een groot downloader ben ik dan ook al niet.

Wat ik dan weer wél hoop te vermijden, is dat die hevige discussie (over pro en contra gelijke SSID naam) ook hier de kop opsteekt. Waarvoor dank .
                Alvast bedankt voor de info. Zo krijg ik toch een beetje een beeld hierover. En... ik ben zeker dat ik in de toekomst wel de mogelijkheid ga hebben om het zelf allemaal eens uit te testen. Ik ben zelf nogal praktisch gericht en minder theoretisch.
                Mvg,
                Rudy Mas

Comment

Interessant!
                  Kan iemand mij het vogende toelichten voor meer begrip?
                  Ik het een TP-Link WDR4300 wifi router geconfigureerd als slave wan point.
                  Als ik Inssider loop zie ik twee kanalen met hetzelfde MAC adres waarbij er eentje mijn SSID krijgt en het andere is blanco. Het "blanco" kanaal ligt steeds 10-15 dB lager dan het kanaal met naam.
                  Dit gebeurt enkel als ik de optie "do not broadcast SSID" aanzet. Ik zie ook steeds dat ik twee kanalen bezet bvb 11+7 ... zelfs als ik 5Ghz uit zet ... raar routerke!!
                  De namen van de kanalen (2,4 & 5) zowel als single of double broadcast (ttz geen 5Ghz bvb) hebben geen invloed.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    Interessant!
                    Kan iemand mij het vogende toelichten voor meer begrip?
                    Ik het een TP-Link WDR4300 wifi router geconfigureerd als slave wan point.
                    Als ik Inssider loop zie ik twee kanalen met hetzelfde MAC adres waarbij er eentje mijn SSID krijgt en het andere is blanco. Het "blanco" kanaal ligt steeds 10-15 dB lager dan het kanaal met naam.
                    Dit gebeurt enkel als ik de optie "do not broadcast SSID" aanzet.
                    Hier heb ik ook nooit een echte verklaring voor gekregen. Ik had mijn router ook een tijdje gebruikt met de SSID broadcast uit. Nieuwe toestellen konden die niet vinden, zelfs geen blanco. Van zodra die 1x een connectie hadden gemaakt en de router kende, dook er bij mij soms ook een blanco SSID op en die zijn signaal was inderdaad iets lager. Of het echt van mijn router kwam, of dat het van een ander toestel kwam, heb ik nooit kunnen achterhalen.

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    Ik zie ook steeds dat ik twee kanalen bezet bvb 11+7 ... zelfs als ik 5Ghz uit zet ... raar routerke!!
                    De namen van de kanalen (2,4 & 5) zowel als single of double broadcast (ttz geen 5Ghz bvb) hebben geen invloed.
                    Die twee kanalen (11+7) hebben niets te maken met het aan of uitzetten van het 5GHz signaal.

Die twee kanalen heb je echter nodig indien je computer een Wifi heeft die 300MB aankan. Bij 1 kanaal zit je op een bandbreedte van 20MHz/150MB. Bij 2 kanalen zit je op een bandbreedte van 40MHz/300MB.

Dus... indien je computer 300MB aankan, dan kun je het beste de optie van 2 kanalen gebruiken. Kan geen enkel van je toestellen de 300MB bandbreedte aan, dan is het eigenlijk zelfs beter om hem op maar 1 kanaal te gebruiken. (Niet enkel voor jou, maar ook voor je buren. )

Tijdens een opleiding netwerken die ik heb gedaan, had ik mijn router eens ingesteld op 300MB en de kerel naast mij, met zijn router maar op 150MB ondervond toen problemen om connectie te maken. Blijkbaar gebruikte mijn router, of althans die wij daar toen op de les gebruikte, meer vermogen om het signaal uit te zenden en stoorde zo de andere routers.

In principe zou je in het 2.4GHz domein een bandbreedte tot 60 MHz kunnen gebruiken. (60MHz is de maximale bandbreedte van dit domein.) Maar dan moet je dus ook 3 radio's en 3 antennes hebben op de router. 1 radio is altijd 20 MHz. Dus als je op jou router 2 kanalen gebruikt, betekend dit ook dat je op dat moment 2 radio's gebruikt en 2 antennes.

De bandbreedte van de 5GHz domein is veel groter, en daar zou je dus in theorie, als je 4 radio's hebt, en dus ook 4 antennes, dus 80 MHz kunnen gebruiken, of gaan tot 600 MB. (Misschien zijn er zelfs die nog meer bandbreedte kunnen gebruiken. De informatie die ik hierover heb gevonden legde het maar uit tot 4 radio's. )

PS: Ik spreek hier over routers, maar hetzelfde is natuurlijk ook geldig voor access points, enz...
                    Mvg,
                    Rudy Mas

Comment

Perfect! Hiermee kan ik verder! fel bedankt! Ik heb idd 3 antennes op de router. via Inssider heb ik het kanaalpaar zo ingesteld dat ze maar 1 netwerk van de buren overlappen en dat netwerk is niet dikwijls actief en bezijden dat, ligt het 20-25dB onder de signaalsterkte van waar ik meet. (ha, misschien druk ik het dus wel weg!) Mijn laptop toont vrijwel altijd dat hij op 300Mb geconnecteerd is maar ik denk dat dit enkel voor bursts gaat. Als ik via wireless een backup wil maken (usb schijf aan de router wegens ingebouwde storage/ftp server) dan zakt de getoonde overdrachtssnelheid tot 100-120 Mb heel zelden onder de 100 wat men toch zou verwacten? Ondertussen maak ik mijn backups via een directe usb3 verbinding ;-) luxe mag ook wat hebben!
                      Ik heb nu de ssid broadcast op aan gezet en vreemd genoeg toont inssider nu een stabieler signaal, geen yoyo effecten meer ... vreemd (soms -50dB, soms -60dB .. weersafhankelijk )

Comment

Bij mij thuis heb ik gemerkt dat alleen een recente iPad zich op 5GHz verbindt.
                        Andere toestellen gaan meestal naar de 2,5 GHz.

Comment

Working...
                        X