Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HDMI - synchronisatie beeld-klank: probleem.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• HDMI - synchronisatie beeld-klank: probleem.

Wat me onlangs is opgevallen wanneer ik een AVI-file met mijn media-player afspeel ( Xtreamer Pro) is dat ik een licht maar toch merkbaar verschil inzake beeld-klank synchronisatie zie.

Het beeld loopt imho "voorop" ten op zichte van de klank. Niet super storend, maar toch genoeg om het te merken.
    Ik dacht eerst dat dit te wijten was aan mijn AV-versterker, want de HDMI van de mediaplayer gaat naar de AV versterker en vanuit de AV-versterker gaat er slechts één HDMI naar de TV.
    ( ook BLU RAY en DIGICORDER komen toe in de AV-versterker )
    Ik heb dus de mediaplayer eens rechtstreeks op de TV aangesloten, doch hetzekfde effect.

Dan heb ik de mediaplayer op een gewone CRT-TV aangesloten maar met 3 cinch stekkers: geel (video) en rood (audio ) en wit (audio).
    Toen was alles perfect !

Ik vermoed dat dit dus aan de HDMI te wijten is.

Ben dan achteraf te weten gekomen dat dit dus best mogelijk kan zijn.
    Maar...dat ik dit zou kunnen "corrigeren" in mijn AV-versterker.

Graag zou ik hier wat meer over te weten komen:

1) Hoe werkt een HDMI eigenlijk ? Ik bedoel inzake bedrading voor AUDIO/VIDEO. ( Tussen haakjes, alle HDMI's zijn hier 1.4 met ARC ondersteuning )

2) En stel dat de fout in de HDMI zit ? Is dat "normaal" of is er toch kwaliteitsverschil tussen die dingen. ( Inakoustic )

3) Hoe kan een AV versterker dit opheffen ? Ik veronderstel dat die dan "iets" met de video gaat doen, want de audio manipuleren lijkt me vrij moeilijk ?
    Qui multa scit, parum patientiae habet

Re: HDMI - synchronisatie beeld-klank: probleem.

Je moet inderdaad een instelling veranderen in je versterker. De handleiding zal je helpen!

Ik had ook eerst een gewone stereo versterker (2xcinch) aan mijn digicorder hangen, en de TV via HDMI.
    Dat werkte, maar inderdaad slechte sync. In mijn versterker kan ik een delay instellen. Daar speel je mee tot het natuurlijk overkomt.

Het werkte pas helemaal goed met een center speaker. Dan pas hoor je dat gesprekken echt uit je TV komen.

Comment

Kijk eens rond op hun forum:

Als ik jou was dan zou ik een keer rechtstreeks verbinden.
      Dus de mediaspeler rechtstreeks verbinden met de tv en dan de zaak bekijken.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
        Als ik jou was dan zou ik een keer rechtstreeks verbinden.
        Dus de mediaspeler rechtstreeks verbinden met de tv en dan de zaak bekijken.
        Wat is het nut van een AV versterker dan?

Zoals reeds aangehaald is dat inderdaad op te lossen met een instelling in de versterker.
        Vaak een verschil dat tussen de 70 en 150 ms ligt.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Wat is het nut van een AV versterker dan?

Zoals reeds aangehaald is dat inderdaad op te lossen met een instelling in de versterker.
          Vaak een verschil dat tussen de 70 en 150 ms ligt.
          Zowel de mediaspeler als die AV-versterker kunnen niet in orde zijn, dat is het nut ervan.
          Nu als dat ms-verschil de zaak oplost dan is dat voor mij ook goed.
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

Comment

hallo,

Hier hebben we ook dat verschil met de Sony Bravia tv en het Bose center.
            Via een instelling op het Bose center perfect op te lossen maar ... na een tijdje moet ik de vertraging weer een andere waarde geven. Het varieert tussen 1 en 4 ...
            Gek dat dat zo kan variëren, en ook soms vervelend. Soms lijkt het wel te variëren van zender tot zender, maar dat is een louter subjectieve waarneming.

Jaja
            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Ondertussen heb ik wat bijkomende informatie gekregen van een geluidsingenieur; ik wil deze graag met jullie delen:

Vroeger was het inderdaad simpel.. Analoge of digitale audio met een CRT gaven ALTIJD quasi synchroon beeld en geluid. En dat is net waarom wij in elke regie nog tenminste één CRT hebben staan omdat dit de ENIGE mogelijkheid is om het synchronisme tussen beeld en geluid (AES formaat) te checken..

Bij HDMI 1.4 met audio return is er altijd de mogelijkheid dat je versterker dit "return" signaal herkent en het geluid dus na processing in je TV weergeeft, ipv het rechtstreeks van de bron weer te geven. De handleiding zal hierover uitsluitsel kunnen geven.. Processing kost tijd, zeker bij niet-gecompresseerde signalen. Het zou dus daaraan kunnen liggen (maar bij HDMI is niks zeker en al zeker niet met dergelijke TV's waarvan de delay's qua beeld en geluid ongekend zijn.

Je kan signalen "vertragen", maar uiteraard nooit versnellen. Dus zal de oplossing er idd in bestaan om bij weergave van de bronnen het video te vertragen.
              Qui multa scit, parum patientiae habet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                Bij HDMI 1.4 met audio return is er altijd de mogelijkheid dat je versterker dit "return" signaal herkent en het geluid dus na processing in je TV weergeeft, ipv het rechtstreeks van de bron weer te geven.
                Volgens mij stuurt die enkel het geluid van de TV zelf terug en niet die van op de AV-versterker aangesloten HDMI-bronnen.
                Bedoeling is om ARC te gaan gebruiken als je bijvoorbeeld met de SMART functie van je TV online content gaat bekijken of analoge TV via de ingebouwde tuner ... dan stuurt die met ARC het signaal naar je versterker terug.
                Het zou wel straf zijn dat het signaal dat je via de HDMI-kabel van uw versterker naar de TV stuurt via dezelfde kabel naar uw AV-versterker gaat en deze voorrang zou krijgen.

Je kan signalen "vertragen", maar uiteraard nooit versnellen. Dus zal de oplossing er idd in bestaan om bij weergave van de bronnen het video te vertragen.
                Daar dient die functie inderdaad voor.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Working...
                X