Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem Strijkijzer Rowenta DW9010

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Probleem Strijkijzer Rowenta DW9010

Wat je kan proberen Theo is om het ijzer op zijn heetst zetten en water reservoir vullen.
    Als hij op temperatuur is laten stomen en de temperatuur op zijn laagst zetten en door blijven stomen.
    Op een gegeven moment gaat er veel water doorkomen door de te koude temperatuur van het ijzer.
    Geen probleem hoor gewoon doordoen, je spoelt het ijzer nu gewoon door.
    Het kan zijn dat je dit nog een paar keer moet doen. Meestal helpt dit.
    Normaal doe ik dit om de tien strijkbeurten.

Ruud.
    Met de vriendelijke groeten, Ruud.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
      Wat je kan proberen Theo is om het ijzer op zijn heetst zetten en water reservoir vullen.
      Als hij op temperatuur is laten stomen en de temperatuur op zijn laagst zetten en door blijven stomen.
      Op een gegeven moment gaat er veel water doorkomen door de te koude temperatuur van het ijzer.
      Geen probleem hoor gewoon doordoen, je spoelt het ijzer nu gewoon door.
      Het kan zijn dat je dit nog een paar keer moet doen. Meestal helpt dit.
      Normaal doe ik dit om de tien strijkbeurten.

Ruud.
      Heb in die aard zoiets geprobeerd.
      En water liep langs alle kanten uit het strijkijzer.

Ook als je pas begint met strijken als het ijzer warm wordt dan loopt er nu en dan water uit.
      Het kan zijn dat het mijn fout is geweest vanaf het begin...
      Maar dan nog: die "anti-calc" werkt niet.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

Comment

Dan zou het ook kunnen zijn dat het ijzer gewoon niet heet genoeg wordt en zou het aan de thermostaat kunnen liggen.
        Hij zou toch zo'n 180° a 200° moeten worden, maar ja. Hoe meet je dat.
        Met de vriendelijke groeten, Ruud.

Comment

Zo een kunststof fles, daarvan kan ik niet geloven dat het werkt.

Van elk anti-kalk systeem kan je perfect nagaan of het iets doet. Neem een 10 cl water uit dat systeem, en kook het droog.
          Ligt er kalk in je pan, dan is het niets waard.

In jouw strijkijzer zou een vervangbaar staafje moeten zitten.

Nu, de beste stoomstrijkijzers zijn die met een extern stoomreservoir onder druk.
          Daar verzamelt de kalk zich in de reservoir, en die kan je makkelijker reinigen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            Zo een kunststof fles, daarvan kan ik niet geloven dat het werkt.

Van elk anti-kalk systeem kan je perfect nagaan of het iets doet. Neem een 10 cl water uit dat systeem, en kook het droog.
            Ligt er kalk in je pan, dan is het niets waard.

In jouw strijkijzer zou een vervangbaar staafje moeten zitten.

Nu, de beste stoomstrijkijzers zijn die met een extern stoomreservoir onder druk.
            Daar verzamelt de kalk zich in de reservoir, en die kan je makkelijker reinigen.
            Allemaal juist Tommie.
            En ik heb die opties allemaal bekeken.
            Mijn excuses of uitvluchten zijn dat ik niet elke dag strijk
            De Calor Ultimate 400 heeft een dubbel ontkalkingssysteem
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Wij hebben hier al een hele strijkijzertraditie achter de rug. Nu alweer heel wat jaren geleden kocht mijn vrouw een nieuw stoomstrijker waar je volgens de gebruiksaanwijzing kraantjeswater mocht in doen omwille van de antikalkfunctie. Ik heb het haar gezegd maar er was geen discussie mogelijk : dit werkt niet. Volgende strijkijzer moest worden gevuld met gedestilleerd water (smeltwater van aangroeiijs uit de diepvriezer). Ik zei : niet doen maar ja....niks aan te zeggen, daar zit geen kalk in dus er is ook geen kalkaanwas.... Na enige tijd begonnen er roestvlekken te verschijnen op het wasgoed, ik weet niet meer uit welk metaal de verwarmingsketel was maar een feit is dat gedestilleerd water zich vrij agressief gedraagt tov metalen. Ieder, maar dan ook ieder metaal gaat een ietsje in oplossing in water, edele metalen minder onedeler metalen meer gaan onder de vorm van + ionen het water binnen. Bij hard water zitten er al een heleboel positieve Ca, Mg, ea in het water en dat belet of bemoeilijkt het nog eens erbij komen van de koper of andere ionen van de waterkoker zelf. In gedestilleerd water hebben ze vrij spel, ze staan ahw voor de "grote leegte", veranderen makkelijk in ionen en bovendien spoelen ze uit met de stoom. Het is een beetje te vergelijken met het gemak waarop je mensen uit de tribune van het voetbal naar het veld moet evacueren. Hoe minder mensen reeds op het veld, hoe makkelijk de tribunes zullen vrij geraken.
              Bij desioniseerd water zijn de ketelsteenvormende Mg en Ca -ionen ingeruild voor andere in andere die dat niet doen, natrium vb. Gedesioneerd water wordt zacht water genoemd omwille van het ontbreken van de Ca en de Mg maar er zitten daar wel degelijk ionen in die de uittocht van de koperionen van de verwarmingruimte beperken, dat is beter. Maar ook in gedesioniseerd water zit verschil, imho opinion in de eerste plaats van met welk water ze gestart zijn. Er is dus gedesioniseerd water met veel inerte ionen die de uittocht (van het meestal koper van de kookruimte) beperken en ander die het niet doen.
              Geïoniseerd water, daar heb ik nog nooit van gehoord en ik heb daar mijn ergste twijfels bij omdat daar regelmatig van die rare en zeer dure geheimzinnige toestanden bij betrokken worden (magneten vb). De simpelste manier om water te ioniseren is imho een snuifje zout bij te doen. Nu weet iedereen dat water, in combinatie met zuurstof (zit in dat water) en zouten weeral agressief kan doen naar metaal toe.
              Waarom leveren bepaalde maatschappijen hard water ? Simpel, het is nu eenmaal hard of ze maken het harder om hun eigen hoofdleidingen te beschermen, het kalkprobleem doet zich vooral voor bij hogere temperaturen en daar heeft de maatschappij geen last van (ik heb iag nog niet veel gehoord van toegekalkte waterleidingstellers). Neem daarbij nog dat ze meer en meer kunststof gebruiken voor hun leidingen en daar stelt dat probleem van die hardheid zich minder.
              Het ideaal is dus een uitwendig verwarmde kunststof verwarmingsbak en leidingen uit PTFE en gedestilleerd water. Kassa kassa.
              Nu, 15 jaar geleden en drie strijkijzers later kwam er een strijkijzer met een afzonderlijke stoombak en dat kostte al iets meer en heb ik de meningsprocedures hier bij ons wat aangepast . Ik heb geen leidingwater maar boorputwater (de grote vijand is ijzer), het water is vrij zacht maar nog iets te hard. Al die tijd maak ik een mengeling van condenswater van de droogkast, dit is gedestilleerd en dus niet zomaar te gebruiken, tenzij je vodden wil. (filteren eerst) met dit leidingwater en dit gaat in een bepaalde verhouding in het reservoir van het strijkijzer. In die 15 jaar heb ik één keer gemerkt dat er zich wat kalk begon af te zetten binnenin. Met wat warm water met azijn en mits enig schudden is dit onmiddellijk gelost. Dit is nu alweer een paar jaar geleden.
              Ik hoor geen klachten meer.

Regenwater werkt ongeveer ong. even zuiver als gedestilleerd, tenzij je in een industrieel sterk verontreinigde zone (Wetteren) woont, na filteren kunnen de organische bestanddelen evenwel geen kwaad, na verwarming tot 100° breken alle eiwitten af en is alles steriel. Toch kan je in een betonnen regenput soms tot je verbazing merken dat de regen niet zuur maar basisch (kalkhoudend) reageert, dat is weer heel wat anders in deze discussie. En hij kan -met een vuil dak- wel degelijk allerhande smerigheden bevatten

PaulM

Comment

Wat lees ik in de handleiding.

Welk soort water te gebruiken?
                Uw stoomstrijkijzer is ontwikkeld voor het gebruik van kraanwater.
                U moet het kalkopvangsysteem regelmatig schoonmaken en kalkaanslag verwijderen.
                Gebruik geen water dat additieven bevat.
                Geen condenswater uit bijv. wasdrogers, koelkasten, airconditioners of regenwater.
                Deze soorten water bevatten organische afvalstoffen of mineralen die waterdruppels, lekkage
                bruine vlekken, die een voortijdige slijtage van uw stroomstrijkijzer kunnen veroorzaken.

Als het kraanwater veel kalk bevat > 50/50 > kraanwater/gedemineraliseerd water.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

Ik laat mijn vrouw altijd gedemineraliseerd water gebruiken.
                  Ook geen water uit de Brita kan.
                  Daar is dat strijkijzer veel te duur voor geweest.

Maar nu komt het.
                  Mijn schoonzoon heeft 3 strijkwinkels en heb zojuist even gebeld.
                  Voor de hele zware machines staat er 'n ontkalker op kraantjes water.
                  Maar op de Calor stoomstrijkijzers (die we zelf ook gebruiken) is het een verhouding van 50/50 %.
                  Volgens Calor is het niet goed om continue demi. water te gebruiken.
                  In mijn strijkijzer is er geen optie voor staafjes en blokjes. Alleen een aansluiting voor te spoelen - ontkalken?

Dus Theo 50% kraantjes/(Brita) water en de rest demi wordt dus bij Calor aanbevolen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht

Maar nu komt het.
                    Maar op de Calor stoomstrijkijzers (die we zelf ook gebruiken) is het een verhouding van 50/50 %.
                    In mijn strijkijzer is er geen optie voor staafjes en blokjes. Alleen een aansluiting voor te spoelen - ontkalken?

Dus Theo 50% kraantjes/(Brita) water en de rest demi wordt dus bij Calor aanbevolen.
                    Voila !!!
                    De 50/50 mengeling is enkel een richtregel, de juiste mengeling zou in feite proefondervindelijk moeten gebeuren want de hardheid van het kraantjeswater kan ontzettend verschillend zijn.
                    Ik gebruik een otoscoop (zo'n ding waarmee de arts in je oren kijkt) om af en toe eens de binnenkant te inspecteren maar met een spiegeltje aan een staafje en een zaklamp moet dat ook kunnen. Het ideaal is een kleine, zeer lichte kalkaanzetting.

Als het gaat over grote machines kan de hardheidsgraad van de ontkalker ingesteld worden op een optimale waarde.
                    Maar aan Wooha zou ik eens willen vragen wat zijn schoonzoon denkt van het magnetisch of elektromagnetisch "ontkalken" van water. Ik wed dat hij werkt met een ionenuitwisselaar

Comment

Ik heb een rowenta en dat anti-calc wijst bij mij op een dopje dat er af kan, waaronder een schroefsysteem zit waardoor je een metalen staaf uit de onderkant kan halen. Die verzamelt alle kalk. Als je die eruit haalt en afspoelt en je dat op regelmatige basis doet, zou je geen probleem mogen hebben met kalk. Nu hier in Leuven zit zo immens veel kalk in het water, dat het strijkijzer dat ook niet meer kan trekken.
                      Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht

Maar nu komt het.

Daar zie
                        Allee, toch goed om te weten en van een bron in de praktijk.
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Muse Bekijk bericht
                          Ik heb een rowenta en dat anti-calc wijst bij mij op een dopje dat er af kan, waaronder een schroefsysteem zit waardoor je een metalen staaf uit de onderkant kan halen. Die verzamelt alle kalk. Als je die eruit haalt en afspoelt en je dat op regelmatige basis doet, zou je geen probleem mogen hebben met kalk. Nu hier in Leuven zit zo immens veel kalk in het water, dat het strijkijzer dat ook niet meer kan trekken.
                          Wel in dat nieuw ijzer zit er ook zo'n staafje dat de kalk "vangt", dat ik er uit kan halen.
                          De handleiding zegt dus dat ik dat staafje moet "weken" in citroensap of alcoholazijn.

Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

Repassage avec Calor est un rêve.
                            Alors quoi?
                            Choisissez Calor pour un repassage sans soucis!

Geen gepruttel of gesputter.
                            Vlot strijken tot in de moeilijkste hoekjes
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

Comment

Vroeger hadden wij die misere ook met aankalken van het strijkijzer (tefal, calor, philips,...). (wij = de vrouw strijkt en ik kijk toe ;-) )
                              maar pakweg 10 jaar geleden heb ik haar een braun gekocht en we hebben er nooit problemen mee gehad.
                              het toestel krijgt gewoon water uit de kraan en er komt geen kalk mee met de stoom. In het toestel zit een soort catalisator.
                              het toestel wordt na gebruik gewoon leeggegoten in de pompbak en zo is de kalk er mee uit.

Kweet niet of mijn bijdrage je veel waard is, maar met deze heb je ook onze ervaring met strijkijzers.

Comment

Wel die oude Philips was ook nog goed en nooit last van kalk gehad
                                Maar zoals ik al zei, ik wilde iets nieuw en iets beters he. Zo zie je maar
                                De Calor die ik nu heb is zeer beloftevol ...
                                Ubi bene, ibi patria.
                                BD0388BE
                                Een website

Comment

Working...
                                X