Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

9 Cilinder 4tact stermotor zelf bouwen.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 9 Cilinder 4tact stermotor zelf bouwen.

Voor de techniekers onder ons.

Daar zit werk in.

Bouwen: http://www.youtube.com/watch?v=acHAGNUbOxs

Proefdraaien: http://www.youtube.com/watch?v=Jaley9k3DmY

Re: 9 Cilinder 4tact stermotor zelf bouwen.

Fenomenaal.
    Alles zelf gemaakt vanuit blokken metaal.
    Chapeau voor die man.
    "Perfectie wordt niet bereikt wanneer er niets meer valt toe te voegen, maar wanneer er niets meer valt weg te halen.."
    Antoine de Saint-Exupéry​​

Comment

Het zijn inderdaad straffe mannen die zo'n meesterwerkjes in elkaar kunnen steken.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Ja, als je dat kan... Ik heb op het vliegveldje van Namen ooit enkele oldtimers zien vliegen met die stermotoren. Dat zijn toch juweeltjes en het geluid die deze motoren produceren is ook bangelijk.
        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Daar ben ik jaloers op , ik hou me liever met de meer elektrische kant van zulke zaken bezig en vind het spijtig dat ik hier te weinig van ken om ermee bezig zijn.
          Knap werk, dat zonder meer!!!

Comment

Ken hier helemaal niets van hé, maar waarom gebruiken ze deze niet om mee te vliegen? Wel zeer knap! En waarvoor dienen die vonkjes electriciteit dat je zag in het tweede filmpje in het donker?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
              Ken hier helemaal niets van hé, maar waarom gebruiken ze deze niet om mee te vliegen? Wel zeer knap! En waarvoor dienen die vonkjes electriciteit dat je zag in het tweede filmpje in het donker?
              De onderdelen van zo'n zelfgebouwde motor zijn waarschijnlijk niet allemaal op de juiste manier gehard om ervoor te zorgen dat ze lang heel blijven.
              De levensduur is dus vrij kort als ze die werkelijk zouden gebruiken.

De vonkjes zie je in de stroomverdeler, die ervoor zorgt dat de juiste bougie op het juiste moment hoogspanning krijgt (de juiste ontstekingstiming hangt af van het moment dat de "platinnekes" open gaan, maar er kan ook een elektronische ontsteking op zitten die met een sensor werkt).

In elke benzinewagen zat vroeger zo'n stroomverdeler, maar de kap was meestal zwart of rood/bruin, en er kwam geen licht door (anders zou je daar ook vonkjes hebben gezien).
              Tegenwoordig heeft elke bougie (ontstekingskaars in het nederlands) zijn eigen hoogspanningsbobijn (bij motorfietsen gebruiken ze gewoonlijk 2 bobijnen voor 4 cilinders, er vonken dan telkens 2 bougies tegelijk, maar dat kan geen kwaad omdat het bij de ene cilinder de arbeidsslag is en bij de andere dan de uitlaatslag, maar bij de nieuwste motorfietsen zal ook wel elke bougie zijn eigen hoogspanningsbobijn hebben).
              Last edited by Black B@ndit; 19 april 2013, 15:28.
              BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                De onderdelen van zo'n zelfgebouwde motor zijn waarschijnlijk niet allemaal op de juiste manier gehard om ervoor te zorgen dat ze lang heel blijven.
                De levensduur is dus vrij kort als ze die werkelijk zouden gebruiken.
                Dat klopt, de meeste kleppen worden "gestuikt" en niet gedraaid om de draadstructuur van het metaal beter te behouden, krukassen worden genitreerd om ze te harden, zelfde voor cilinders en zuigers en voor nog veel meer. Maar het blijft een verbluffende prestatie. Over die bobine per cilinders bij lmotorfietsen heb ik me laten vertellen dat de hoofreden was dat de toeren zoveel hoger opliepen dan bij auto's dat er een soort "dendereffect" optrad bij de "vis platiné" in het geval dat hij vb 6 cilinders zou moeten bedienen.
                Ik heb in mijn KZ1300 geen platinen meer zitten maar toch drie Hall sensoren voor drie bobines en zes cilinders. Het nut snap ik er ook in feite niet van maar ik vermoed dat het is om het spanningsverlopen na de vonk wat de tijd te geven om te laten dempen.

Maar het blijft een verbluffend staaltje vakmanschap, die stermotor.
                Maar deze kent er ook wel een en ander van, werkte hoofdzakelijk met Kawasaki mach2 250 cc tweetakten : Simon Whitelock.
                Een 48-cilinder ? Voor Whitelock allemaal geen probleem

,n

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Tegenwoordig heeft elke bougie (ontstekingskaars in het nederlands) zijn eigen hoogspanningsbobijn (bij motorfietsen gebruiken ze gewoonlijk 2 bobijnen voor 4 cilinders, er vonken dan telkens 2 bougies tegelijk, maar dat kan geen kwaad omdat het bij de ene cilinder de arbeidsslag is en bij de andere dan de uitlaatslag, maar bij de nieuwste motorfietsen zal ook wel elke bougie zijn eigen hoogspanningsbobijn hebben).
                  Tegenwoordig zitten bij de nieuwe motoren zelfs geen hoogspanningsbobijnen meer in Bart, in de bougiekap zelf zit een electronische HF
                  omzetter, wat maakt dat je bougies niet meer inbranden, deze staat rechtstreeks in verbinding met de computer van je wagen, vandaar
                  dat je veel minder je bougies moet vervangen, deze worden continu zowel inductief als capacitief gemeten, zodat je computer bij de minste
                  storing aan een bougie of kap een foutcode zal aangeven.
                  In mijn vrouw haar nieuwe Nissan zit zoiets, volgens het onderhoudsboekje moet je de bougies maar om de 100.000 Km vervangen, ik vraag mij wel soms af
                  of ze die dingen er na 100.000 Km nog gemakkelijk zullen uitkrijgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    In mijn vrouw haar nieuwe Nissan zit zoiets, volgens het onderhoudsboekje moet je de bougies maar om de 100.000 Km vervangen, ik vraag mij wel soms af
                    of ze die dingen er na 100.000 Km nog gemakkelijk zullen uitkrijgen.
                    Ik ken dat gevoel van bougies losdraaien bij een goeie vriend van mij. Pontiac 2.3E Transsport op LPG. De allerslechtste auto ter wereld.
                    Krak.
                    En dan begin je te zweten.

Comment

De bougies van mijn Bandit moesten volgens het boekje elke 12.000km vervangen worden.
                      De eerste keer heb ik die gecontroleerd na 12.000km, en ik heb ze er gewoon terug ingedraaid.
                      Na 36.000km heb ik die pas vervangen, en zelfs toen was er nog niets verkeerd aan te zien.
                      Daarna heb ik er elke 36.000km nieuwe ingedraaid.
                      De olie werd ook om de 24.000km ververst in plaats van de opgegeven 12.000km.
                      Omdat ik er een K&N luchtfilter in had zitten moest ik dat ook nooit meer vervangen (om de 24.000km reinigen en inspuiten met speciale olie was voldoende).
                      Die motor heeft op 136.000km nooit een tik verkeerd gegeven, op die kilometerstand verbruikte die nog altijd zo goed als geen olie.
                      Bij de BMW's in de motorclub moest tijdens de reizen dagelijks het oliepeil gecontroleerd worden, en meestal moest er ook wat olie bij (en die hadden veel minder kilometers gereden dan mijn Bandit).

Ik denk dat er in mijn Clio om de 60.000km nieuwe bougies moeten, ze zijn nu op 12 jaar 1 keer vervangen (en ze mogen er nog 40.000km in blijven zitten).
                      BD0338BE

Comment

Bedankt voor de deskundige uitleg allemaal!

Comment

Working...
                        X