Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kenners tweetact motoren.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kenners tweetact motoren.

    Ik heb hier een kleine (tweetact) buitenboordmotor staan, daar is nu iets eigenaardigs,
    het is namelijk een heel eigenaardig systeem van gas geven, als je de gashendel bediend,
    verdraai je het ganse onstekingssysteem bijna een kwart toer tussen min. en max.
    dat terwijl er een exentrische nok het hendeltje van de carburator bediend, nog nooit gezien zoiets,
    je verzet dus de voorontsteking met bijna 60 à 70° denk ik, wat mij wel zeer veel lijkt.
    Mijn vraag is dus, hoe je een motor draaiende houd met zoveel vóór of na ontsteking

    Dat ding is waarschijnlijk 40 jaar of ouder maar heel mooi gemaakt, zo is ook de cilinder en cilinderkop
    uit één stuk gemaakt, ik schat rond de 100cc en als je de carburator met tussenstuk er afneemt,
    kan je van de drijfstang de onderste schelp afnemen net als bij een grote motor, dan vier bouten lossen
    en je kan de ganse cylinder afnemen met zuiger en drijfstang, op zich niets speciaals, maar bij zo een kleine
    motor nog nooit gezien.

  • #2
    Re: Kenners tweetact motoren.

    welk merk..?
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Kenners tweetact motoren.

      Dat is misschien om dat motortje over een breder toerental een aanvaardbaar koppel te geven.
      Een tweetaktmotor heeft doorgaans maar een heel smalle "powerband", dat was vroeger bij sommige bromfietsen zelfs heel erg.
      Een Yamaha RD 50 had dat heel erg, mijn Suzuki AC 50 had daar veel minder last van, ook al ging die bijna even snel.
      Maar dat lag waarschijnlijk ook voor een groot deel aan het inlaatsyteem, de RD had een membraam tussen de carburator en de inlaat, bij de Suzuki werd er een roterende inlaatschijf gebruikt (waar je een groot stuk af moest knippen om meer vermogen te krijgen).

      Bij zo'n kleine buitenboordmotor wordt de motor constant belast (er zit gewoonlijk geen versnellingsbak tussen de motor en de schroef), als die dan op een laag toerental niet voldoende kracht kan leveren, dan valt die stil.
      Dat zal dus de reden zijn voor die voorontsteking, bij een lager toerental zal die niet te vroeg mogen ontsteken, bij een hoger toerental moet de vonk wat eerder komen, anders krijgt het mengsel niet voldoende tijd om goed te verbranden.

      Als de cilinder en cilinderkop uit een stuk gemaakt zijn, dan is er al geen kans op een lekke koppakking, maar dat zou vroeger voor ons wel een probleem geweest zijn bij de brommertjes, want bij het opvoeren deden wij altijd een paar millimeters van de cilinderkop om de compressie te verhogen (met een vijl, en daarna over een plaat schuren waar schuurpapier opgekleefd was, dat lukte altijd). Met een vaste cilinderkop kan dat dus niet...
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Kenners tweetact motoren.

        Bart zal het bij het rechte eind hebben. Grote ontstekingsvervroeging is normaal bij 2-takt, door het spoelsysteem zou je bij hogere toerentallen de brandstof gewoon naar buiten drukken nog voor die ontbrand is, dit door de inertie van de gassen. Bij hoge toeren is het bijna een continustroom.
        Ik heb zelf nog een Crescent (later door Volvo opgeslokt, net als Archimedes (Penta)), 4PK. Hij ligt bij mijn broer, die hem ook niet gebruikt. Het beestje is ook zo'n 40 jaar oud, en draait als een zonnetje.
        Om Bouks vraag te herhalen, welk merk is het?

        Groetjes

        Michel
        D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

        Comment


        • #5
          Re: Kenners tweetact motoren.

          Geen idee welk merk, made in Italie
          en een Delorto carburator met 20mm doorgang.
          Verder geen gegevens te vinden.

          Comment


          • #6
            Re: Kenners tweetact motoren.

            Kan een oude Selva zijn. Heb je er een foto van?
            D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

            Comment


            • #7
              Re: Kenners tweetact motoren.

              Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
              Kan een oude Selva zijn. Heb je er een foto van?
              Veel ouder denk ik, maar toch nog een revisiebeurt waard, ik weet het, er is wat werk aan, maar mechanisch
              is het ding in uitstekende staat.

              Comment


              • #8
                Re: Kenners tweetact motoren.

                Geert, dit lijkt me inderdaad een kolfje naar jou hand

                Comment


                • #9
                  Re: Kenners tweetact motoren.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                  Geert, dit lijkt me inderdaad een kolfje naar jou hand
                  Ja, als die stank maar snel uit mijn werkplaats is Vincent.

                  Die benzinetank kan je hermetisch afsluiten, wat ze 20 jaar geleden gedaan hebben, dus nog
                  een klik van die oude verstorven tweetact in de bak, ja man, nie normaal die stank.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kenners tweetact motoren.

                    Ziet er inderdaad nog in uitstekende staat uit!
                    Als je veel vaart, koop dan een nieuw 4takt motortje. Je zal het verschil aan olie en brandstof uitsparen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kenners tweetact motoren.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                      Ziet er inderdaad nog in uitstekende staat uit!
                      Als je veel vaart, koop dan een nieuw 4takt motortje. Je zal het verschil aan olie en brandstof uitsparen.
                      Ik vaar niet Tommie, gewoon dat opzetten van zo een oud ding boeit mij, en ik durf te wedden dat
                      die nieuwe mechanisch zeker niet mooier gemaakt zijn, natuurlijk is viertact veel minder vervuilend
                      en zuiniger, dat weet ik wel, maar ik heb dat ding gekregen en wil dat gewoon weer in orde zetten,
                      de rest is bijzaak.

                      En moest het zijn om te varen, dan koop ik mij zo een electrisch ding.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kenners tweetact motoren.

                        Dit motortje is ouder, ik denk begin jaren '60. Nog een beetje simpeler, en je hebt een British Seagull, wat een monument was dat.
                        Het komt mij helemaal niet bekend voor, als je er meer over wil weten zou je met het beestje of een paar foto's bv naar Cap Okaz kunnen, 2de hands beurs in Nieuwpoort, in oktober. Daar staan wat juweeltjes (en rommel) tentoongesteld, boten, motoren, instrumenten, noem maar op. In Lokeren is of was er ook een beurs, ik ben daar een keertje geweest, buiten op een wei, maar daar was alleen maar oude rommel. Misschien loopt daar ook iemand rond die er een naam en een jaartal kan opplakken.
                        D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kenners tweetact motoren.

                          Het ziet er luchtgekoeld uit... Dat en 2-takt, dat maakt wel lawaai. Mijn Crescent is ook zo'n exemplaar, wel "moderner", met een gestroomlijnde kap (geeft een ENOOOORM snelheidsverschil ). De kap maakt het ding wel veel stiller, maar vergeleken met een moderne watergekoelde 4-takt...
                          D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kenners tweetact motoren.

                            ik weet niet wat je nu echt wil weten, als het ding werkt, afblijven denk ik ... maarre, ik denk ook dat het niet de ontsteking is die je zal verlaten of vervroegen met gashendel. 2-takt heeft hier weinig aan en als je het met gashendel zou doen zou je zelfs bij laag toerental hele plaat verzetten ? valt dan gewoon stil ... dus nog eens goed kijken wat je verzet ...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kenners tweetact motoren.

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Ik heb hier een kleine (tweetact) buitenboordmotor staan, daar is nu iets eigenaardigs,
                              het is namelijk een heel eigenaardig systeem van gas geven, als je de gashendel bediend,
                              verdraai je het ganse onstekingssysteem bijna een kwart toer tussen min. en max.
                              dat terwijl er een exentrische nok het hendeltje van de carburator bediend, nog nooit gezien zoiets,
                              je verzet dus de voorontsteking met bijna 60 à 70° denk ik, wat mij wel zeer veel lijkt.
                              Mijn vraag is dus, hoe je een motor draaiende houd met zoveel vóór of na ontsteking

                              Dat ding is waarschijnlijk 40 jaar of ouder maar heel mooi gemaakt, zo is ook de cilinder en cilinderkop
                              uit één stuk gemaakt, ik schat rond de 100cc en als je de carburator met tussenstuk er afneemt,
                              kan je van de drijfstang de onderste schelp afnemen net als bij een grote motor, dan vier bouten lossen
                              en je kan de ganse cylinder afnemen met zuiger en drijfstang, op zich niets speciaals, maar bij zo een kleine
                              motor nog nooit gezien.
                              Dat is idd een zéér variabele voorontsteking. Heb je een idee van de boring, en zeker van de slag van de motor ? Ze kunnen met een relatief grote verbrandingskamer werken (en een erg lange slag motor). Maar een 100 cc ???????
                              Of zit er geen tweede systeem op dat de voorontsteking ook nog eens bijregelt in functie van de belasting, bij een buitenboordmotor is dat niet zo te verwachten maar je weet nooit....
                              Ik heb hier ook zo'n raar ding liggen : een Puch uit de jaren 50 met een Y-vormige drijfstang, twee cilinders en twee zuigers maar ze komen tesamen in één verbrandingskamer. Tweetakt ook. De ene zuiger loopt dus altijd iets voor of iets achter op de andere en dat zorgt voor de spoeling. De segmenten zijn kapot maar ik heb hem gehouden enkel uit curisositeit.
                              Ik weet ook nog dat de BSA's uit dezelfde jaren (viertakten) een handmatige bediende hendel hadden om de voorontsteking mee te regelen.
                              Het zotste wat ik in mijn brommertijd(ik was de man van Flandria ) was een 50 cc die warm lopen hoog in de toeren ging, gasschuif dicht (duidelijk te zien). We hadden van alles in reserve en we hebben alles veranderd (cilinder zuiger carburator ontsteking, uitlaat, noem maar op, de reden lag overduidelijk bij het blok. Het heeft me altijd voorgestaan dat die twee helften (die sloten vertikaal) niet echt bij elkaar hoorden. Maar ze pasten wel. Maar een van beiden had een gaatje in het carter dat ergens uitkwam tussen waar het krukasrollager zat en de olie/drukkeerring. Nooit gevonden....
                              Maar ik heb nog andere zotte dingen meegemaakt : een KZ1300 die na ong 14 km terugviel op 4 cilinders, 's anderendaags starten : een zonnetje. 14 km rijden : terug op 4 cilinders.
                              Of een Golf 1 GTi die geweldig begin te schokken, niets gevonden en binnen gedaan bij een Bosch dienst (Dedeyne Oostkamp). >100 € betaald voor de diagnose : verstopte brandstoftank. Remedie : nieuwe brandstoftank. Ik ben toen zelf van op NUL begonnen door de brandstoftank te inspecteren om helemaal NIKS te elimineren, ze zaten er mooi naast. En dat zijn dan specialisten.
                              Oja : gerepareerd met een stukje schuurpapier.

                              Geert, alleszins veel plezier met het zoekwerk.

                              Comment

                              Working...
                              X