Ik heb hier een kleine (tweetact) buitenboordmotor staan, daar is nu iets eigenaardigs,
het is namelijk een heel eigenaardig systeem van gas geven, als je de gashendel bediend,
verdraai je het ganse onstekingssysteem bijna een kwart toer tussen min. en max.
dat terwijl er een exentrische nok het hendeltje van de carburator bediend, nog nooit gezien zoiets,
je verzet dus de voorontsteking met bijna 60 à 70° denk ik, wat mij wel zeer veel lijkt.
Mijn vraag is dus, hoe je een motor draaiende houd met zoveel vóór of na ontsteking
Dat ding is waarschijnlijk 40 jaar of ouder maar heel mooi gemaakt, zo is ook de cilinder en cilinderkop
uit één stuk gemaakt, ik schat rond de 100cc en als je de carburator met tussenstuk er afneemt,
kan je van de drijfstang de onderste schelp afnemen net als bij een grote motor, dan vier bouten lossen
en je kan de ganse cylinder afnemen met zuiger en drijfstang, op zich niets speciaals, maar bij zo een kleine
motor nog nooit gezien.
het is namelijk een heel eigenaardig systeem van gas geven, als je de gashendel bediend,
verdraai je het ganse onstekingssysteem bijna een kwart toer tussen min. en max.
dat terwijl er een exentrische nok het hendeltje van de carburator bediend, nog nooit gezien zoiets,
je verzet dus de voorontsteking met bijna 60 à 70° denk ik, wat mij wel zeer veel lijkt.
Mijn vraag is dus, hoe je een motor draaiende houd met zoveel vóór of na ontsteking

Dat ding is waarschijnlijk 40 jaar of ouder maar heel mooi gemaakt, zo is ook de cilinder en cilinderkop
uit één stuk gemaakt, ik schat rond de 100cc en als je de carburator met tussenstuk er afneemt,
kan je van de drijfstang de onderste schelp afnemen net als bij een grote motor, dan vier bouten lossen
en je kan de ganse cylinder afnemen met zuiger en drijfstang, op zich niets speciaals, maar bij zo een kleine
motor nog nooit gezien.
Comment