Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olijfolie of boter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Olijfolie of boter

    geen suiker (en dus ook geen alcohol), minder vlees, veel groenten en zoals velen hier al zegden veel actieve beweging.

    Een ontbijt met (miso)soep, crackers met notenpasta's (geen choco dus) en je hebt alvast een heel goede start van de dag.
    Ik maak hier nu ook heel veel 'stoofpotjes'/'wok' met heel veel groenten, weinig (onbereid) vlees, regelmatig een goei omelet met veel peterseli, en quinoa, wat volkorenpasta of -rijst. Door te varieren in kruiden en combinatie van groenten is het altijd iets anders. en als het te warm wordt, varieren in slaatjes eh.

    Hoeveel wil je kwijt.
    Al doende leert men...

    Flickr

    Comment


    • #32
      Re: Olijfolie of boter

      Theo, ik heb je een mailtje gestuurd.

      Als je niet op het suiker moet letten, zou ik dat persoonlijk niet laten.
      Natuurlijk niet overdrijven.
      Chocolade is absoluut niet slecht. Maar niet elke dag eten, ook confituur bv. zit boordevol suiker. Alsook ketchup en cola

      Opgepast met noten: zeer goede vleesvervangers, maar wel veel calorietjes.
      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
      Si non, on devient bonbon
      Et les gens nous mangent !"

      Comment


      • #33
        Re: Olijfolie of boter

        Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
        geen suiker (en dus ook geen alcohol), minder vlees, veel groenten en zoals velen hier al zegden veel actieve beweging.

        Een ontbijt met (miso)soep, crackers met notenpasta's (geen choco dus) en je hebt alvast een heel goede start van de dag.
        Ik maak hier nu ook heel veel 'stoofpotjes'/'wok' met heel veel groenten, weinig (onbereid) vlees, regelmatig een goei omelet met veel peterseli, en quinoa, wat volkorenpasta of -rijst. Door te varieren in kruiden en combinatie van groenten is het altijd iets anders. en als het te warm wordt, varieren in slaatjes eh.



        Hoeveel wil je kwijt.
        Ken het gewicht van mijn buikje niet
        Ik kan die vastnemen in mijn twee handen en zonder overschot
        Maar zoals ik al zei is het geen ramp maar ik voel het aan mijn broeken en toen kreeg ik "schrik"

        En nu dus nog die illusie van olie versus boter.
        Die volkorenpasta is genoteerd.
        In mijn jeugdjaren heb ik ooit de "geel verf" gehad zoals ze dat thuis zeggen en ik weet dus goed wat regime(n) is.
        Vooral dus geen eieren eten...
        Donker brood met Becel en rauwe appelschijfjes.
        Geen melk wel botermelk.
        Nu zijn er verschillende soorten melk die geen kwaad kunnen.
        Rood vlees als beleg mocht wel. (gerookt rundsvlees bijv.).
        Ik eet weinig vlees maar bijv. kipfilet gaat er goed in.
        Geen chocolade was er ook bij.
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

        Comment


        • #34
          Re: Olijfolie of boter

          Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
          Theo, ik heb je een mailtje gestuurd.

          Als je niet op het suiker moet letten, zou ik dat persoonlijk niet laten.
          Natuurlijk niet overdrijven.
          Chocolade is absoluut niet slecht. Maar niet elke dag eten, ook confituur bv. zit boordevol suiker. Alsook ketchup en cola

          Opgepast met noten: zeer goede vleesvervangers, maar wel veel calorietjes.
          Nochtans is ketchup de enige saus die toegelaten wordt door diëtisten. Je eet daar namelijk geen liters of kilo's van. Suiker staat bij ketchup op de vierde plaats als ingrediënt en laat dat nu juist één van de regels zijn waar je moet op letten bij het kiezen van voedsel. Hoe verder het ingrediënt staat, hoe minder er van gebruikt wordt voor de bereiding.

          Noten mag je eten als tussendoortje, maar weinig. Als je chocolade wil eten, dan enkel zwarte.
          Mvg.
          Robert
          Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

          Comment


          • #35
            Re: Olijfolie of boter

            Ketchup is zelfs goed voor je lichaam, het bevat geen vet en amper calorieën. Bovendien wordt ketchup gemaakt van tomaten.
            Voor 100 g ketchup zijn ongeveer 120 g rijpe tomaten nodig. Tomaten bevatten lycopeen.
            Dat is een krachtige antioxidant die mogelijk bescherming biedt tegen kanker (vooral prostaatkanker) en hart- en vaatziekten.

            Zelf ben ik een veelvraat; ik eet drie stevige maaltijden per dag en snoep tussendoor ook geregeld (Mars, Snickers, chips, Nougatti, M&M's en noem maar op).
            Regelmatig passeer ik bij de lokale friturist voor ne grote met mayonaise, nen Bicky cheeseburger, curryworst special of iets anders lekkers.
            Ook bij McDonalds en de Quick zien ze mij regelmatig passeren en van nen vettige braadworst of hamburger tijdens een evenement ben ik ook niet vies.
            Binnenkort gaat de bbq van stal en die wordt veelvuldig gebruikt.
            Cola drink ik iets teveel naar mijn persoonlijke mening. Bier, wijn of sterke dranken bij gelegenheid of wanneer ik er echt zin in heb.
            Per dag drink ik 1 tot 1.5L water, buiten mijn koffie, thee, soep of fruitsap gerekend.
            Dagelijks eet ik minstens drie stukken fruit; beetje seizoensgebonden maar appelen, bananen, druiven, peren, kiwi, sinaasappel, mango, aardbeien, perziken genieten mijn voorkeur.

            Maar ik beweeg heel veel; voor korte en middellange afstanden neem ik steeds de fiets (tenzij het pijpenstelen regent) maar anders altijd per fiets onderweg.
            Ook fiets ik heel vaak op recreatief gebied, een toertje maken door mijn geboortestreek en vaak naar het plaatselijke natuurgebied met de rugzak en fietstas volgeladen.
            Sinds kort heb ik een fietsdrager aangeschaft omdat ik van plan ben komende zomer verder van huis te fotograferen en uiteraard fietsen.

            Per week ga ik minstens twee keer joggen en af en toe maak ik een flinke wandeling (natuurgebied) om beweging te hebben, frisse lucht op te snuiven,
            vitamine D aan te maken maar ook vooral om ervan te genieten.

            Momenteel weeg ik 69kg en ben 1.79m van gestalte, niet slecht voor een vlotte veertiger, toch?!
            "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
            Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

            Comment


            • #36
              Re: Olijfolie of boter

              Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
              Ketchup is zelfs goed voor je lichaam, het bevat geen vet en amper calorieën. Bovendien wordt ketchup gemaakt van tomaten.
              Voor 100 g ketchup zijn ongeveer 120 g rijpe tomaten nodig. Tomaten bevatten lycopeen.
              Dat is een krachtige antioxidant die mogelijk bescherming biedt tegen kanker (vooral prostaatkanker) en hart- en vaatziekten.

              Zelf ben ik een veelvraat; ik eet drie stevige maaltijden per dag en snoep tussendoor ook geregeld (Mars, Snickers, chips, Nougatti, M&M's en noem maar op).
              Regelmatig passeer ik bij de lokale friturist voor ne grote met mayonaise, nen Bicky cheeseburger, curryworst special of iets anders lekkers.
              Ook bij McDonalds en de Quick zien ze mij regelmatig passeren en van nen vettige braadworst of hamburger tijdens een evenement ben ik ook niet vies.
              Binnenkort gaat de bbq van stal en die wordt veelvuldig gebruikt.
              Cola drink ik iets teveel naar mijn persoonlijke mening. Bier, wijn of sterke dranken bij gelegenheid of wanneer ik er echt zin in heb.
              Per dag drink ik 1 tot 1.5L water, buiten mijn koffie, thee, soep of fruitsap gerekend.
              Dagelijks eet ik minstens drie stukken fruit; beetje seizoensgebonden maar appelen, bananen, druiven, peren, kiwi, sinaasappel, mango, aardbeien, perziken genieten mijn voorkeur.

              Maar ik beweeg heel veel; voor korte en middellange afstanden neem ik steeds de fiets (tenzij het pijpenstelen regent) maar anders altijd per fiets onderweg.
              Ook fiets ik heel vaak op recreatief gebied, een toertje maken door mijn geboortestreek en vaak naar het plaatselijke natuurgebied met de rugzak en fietstas volgeladen.
              Sinds kort heb ik een fietsdrager aangeschaft omdat ik van plan ben komende zomer verder van huis te fotograferen en uiteraard fietsen.

              Per week ga ik minstens twee keer joggen en af en toe maak ik een flinke wandeling (natuurgebied) om beweging te hebben, frisse lucht op te snuiven,
              vitamine D aan te maken maar ook vooral om ervan te genieten.

              Momenteel weeg ik 69kg en ben 1.79m van gestalte, niet slecht voor een vlotte veertiger, toch?!
              In ketchup zit meer suiker dan in Cola.
              Nu jij weer
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

              Comment


              • #37
                Re: Olijfolie of boter

                Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                In ketchup zit meer suiker dan in Cola.
                Nu jij weer
                Hoeveel eet een gemiddeld persoon van die ketchup (totale suikeropname per dag) en zet dat eens tegen de hoeveelheid suiker in 2 glazen cola per dag.....? De illusie van zogenaamde ongeraffineerde suiker versus natuurlijke suiker is gewoon quatsch. Af en toe een schepje suiker in je eten kan absoluut geen kwaad, tenzij je natuurlijk diabeet bent en zelfs dan kan het in uitzonderlijke gevallen. Maar zoals met alles: met mate. Het belangrijkste is gewoon de totale calorieopname per dag om je gewicht optimaal te houden, uiteraard rekening houdend dat je van alle voedingsstoffen/vitaminen/mineralen/vezels voldoende binnen krijgt.
                Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

                Comment


                • #38
                  Re: Olijfolie of boter

                  Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                  Voor warme bereidingen: wat is het beste?
                  En wat is een goede olijfolie? Merk en winkel (=grootwarenhuis) ?
                  Doel is geen extra vettige dingen in de maaltijden.
                  Bakken: boter voor traditionele Vlaamse kost. Nadeel: ongezond daar het dierlijk vet is en de cholesterol de hoogte injaagt. Gebruik dus zo weinig mogelijk boter.
                  Bakken: voor sommige visgerechten is olijfolie beter. Voordeel: betere smaak, bevat geen cholesterol. Nadeel: bij gewone kost kan de olie de smaak beïnvloeden.
                  Slaatjes: olijfolie als laatst toevoegen aan de vinaigrette.
                  Wokken: arachideolie, kan tegen grote hitte (olijfolie niet) en is plantaardig. Niet overdrijven met de olie anders kan dat heel vettig worden als er nog sausen aan toegevoegd worden.

                  Wil je het gezonder houden: stomen en grillen.
                  Of koop een boek van Weightwatchers.

                  Beste olijfolie is "extra vergine" van de eerste persing, Grieks of Italiaans. (Persoonlijk koop ik enkel Italiaans.)

                  Overgewicht wegwerken: geregeld een beetje sporten: wandelen, fietsen, de Tour de France rijden, te voet de zuidpool oversteken...............


                  Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                  Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                  Comment


                  • #39
                    Re: Olijfolie of boter

                    Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                    In ketchup zit meer suiker dan in Cola.
                    Nu jij weer
                    ik drink geen 4 blikken ketchup op een dag.

                    Ik lees hier nogal veel over het beperken van de calorische inname. Je moet je wel bewust zijn dat dat op langere duur zorgt voor een vertragen van je metabolisme, de neiging om vetten op te slaan versterkt hierdoor terwijl je je spierweefsel begint te verbranden. De mens zit vol mechanismen om vet op te slaan om hongersnoden te overbruggen. Vanaf het moment dat je plots minder calorieën binnen krijgt treedt dat in werking.
                    Je kan dat tegengaan door je normale hoeveelheid voedsel in de eerste periode niet te veranderen, maar te spreiden over 5-6 maaltijden ipv 3. Je kan dat prinicipe ook gebruiken om sterker gewicht te verliezen. De juiste sport in combinatie met het juiste dieet zorgt ervoor dat de spieren meer vetten gaan verbranden, waardoor men tegelijkertijd mooiere spieren krijgt en slanker wordt.
                    Stel ook je doelen goed: er zijn nogal wat mensen die met het sport/voedingsregime van een marathonloper op een sprinter proberen te gelijken. Dat lukt niet.
                    The Knight That Says Ni...kon

                    Comment


                    • #40
                      Re: Olijfolie of boter

                      Lijnen ???
                      Gewoon een foto nemen en dan wat versmallen valt niet op en je ziet er in een wip geweldig uit


                      Kwestie van die boter of olie
                      Wel sinds ze gaan lopen zijn met mijn gal kan ik niet meer tegen de olijfolie en gebruik ik boter

                      Comment


                      • #41
                        Re: Olijfolie of boter

                        Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                        In ketchup zit meer suiker dan in Cola.
                        Nu jij weer


                        tot de ochtend voor uw pc hangen is ook niet bevorderlijk voor uw metabolisme en spijsvertering Theo

                        Maar zoals enkele al schreven; wie neemt zoveel ketchup naar binnen per dag dat het als schadelijk kan aanzien worden?
                        Er zijn wellicht mensen die dit doen door dagelijks fast food (hamburgers) te eten maar dat is uiteraard een minderheid.

                        "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                        Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Olijfolie of boter

                          en ik ga jullie nu uit een droom helpen
                          de afgelopen maanden ben ik door verdriet van het verlies van mijn vader 12 kilo vermagerd
                          om de 6 maanden wordt mijn bloed onderzocht (een tekort aan witte bloedcellen is hiervan de oorzaak)
                          zolang mijn bloed stabiel blijft is er niets aan de hand....
                          een tweetal weken geleden ......een onrustige bloedspiegel...... even adem happen
                          moet nu nog afwachten, tot de volgende bloedafname.....kan duiden op een ontsteking
                          ondertussen is een vriend van mij op 6 maand tijd, in een vorig onderzoek bij een routine ingreep niets aan de hand, een diagnose met een hersentumor en vermoedelijk een vrij agressieve kankervorm (uitzaaiingen in de longen)
                          63 jaar oud , altijd gesport, nooit excessief gedronken, laat staan gerookt..... een lijntje en een figuur om van te dromen.....
                          leg het mij maar uit
                          jongens geniet van ieder moment, van ieder uur, ga nooit naar bed zonder het goedgemaakt te hebben met je partner....ga nooit van huis zonder een ruzie te hebben bijgelegd.....zodat je nergens spijt moet van hebben
                          dus diëten ...en je dingen ontzeggen, ik zie daar het nut niet meer van in
                          gebruik je gezonde boerenverstand : ieder pondje gaat door het mondje
                          maar ga niet overhellen in de andere richting....het is het niet waard
                          groetjes aline

                          Comment


                          • #43
                            Re: Olijfolie of boter

                            Oorspronkelijk geplaatst door aline55 Bekijk bericht
                            en ik ga jullie nu uit een droom helpen
                            de afgelopen maanden ben ik door verdriet van het verlies van mijn vader 12 kilo vermagerd
                            om de 6 maanden wordt mijn bloed onderzocht (een tekort aan witte bloedcellen is hiervan de oorzaak)
                            zolang mijn bloed stabiel blijft is er niets aan de hand....
                            een tweetal weken geleden ......een onrustige bloedspiegel...... even adem happen
                            moet nu nog afwachten, tot de volgende bloedafname.....kan duiden op een ontsteking
                            ondertussen is een vriend van mij op 6 maand tijd, in een vorig onderzoek bij een routine ingreep niets aan de hand, een diagnose met een hersentumor en vermoedelijk een vrij agressieve kankervorm (uitzaaiingen in de longen)
                            63 jaar oud , altijd gesport, nooit excessief gedronken, laat staan gerookt..... een lijntje en een figuur om van te dromen.....
                            leg het mij maar uit
                            jongens geniet van ieder moment, van ieder uur, ga nooit naar bed zonder het goedgemaakt te hebben met je partner....ga nooit van huis zonder een ruzie te hebben bijgelegd.....zodat je nergens spijt moet van hebben
                            dus diëten ...en je dingen ontzeggen, ik zie daar het nut niet meer van in
                            gebruik je gezonde boerenverstand : ieder pondje gaat door het mondje
                            maar ga niet overhellen in de andere richting....het is het niet waard
                            Aline, alle begrip van mij voor die toestanden.
                            Pluk dag, carpe diem

                            Voeding en op langere termijn heeft zeer grote invloed op het gestel.
                            En het is nooit te laat, nooit he; om te veranderen, of jouw eetgewoontes te veranderen.
                            ALS je niet meer KAN eten dan kon het wel eens te laat zijn.
                            Dat is het andere uiterste.

                            De winkels liggen vol met lekkere dingen: veel suikers en vetten
                            Dus gewoon een beetje opletten wat je in de kar stopt.
                            Je bent toch in de winkel dus waarom niet he
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

                            Comment

                            Working...
                            X