Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olijfolie of boter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Olijfolie of boter

    T'is het typische probleem, waar men mensen probeert wijs te maken dat suiker en vet ongezond is. Dat is gewoon niet zo, want je hebt die dingen nodig om te leven. Het probleem is dat veel mensen teveel van die zaken eten en dan is er wel een probleem.
    Denken dat je gezonder gaat leven, door enkel gezonder te eten is evengoed een utopie. Je MOET ook bewegen, en dat hoeft echt niet veel te zijn. Dat dagelijks een half uur wandelen, voor iemand die voornamelijk stil zit, is al een goed begin. Maar je moet dus zowel minder eten als bewegen.
    Vergeet trouwens al die dieetvoeding : het is duur, en compleet onnodig. Zorg dat je niet meer eet dan nodig, met de nodige variatie en je bent al op goede weg.
    Ik weet bv. van mezelf dat ik een zwak heb voor chocolade. Dus 2/3 van de tijd heb ik dat gewoon niet in huis. Op 1/3 van de tijd, zie ik het veel te snel "verdwijnen", maar dat compenseert dus met de andere 2/3 .
    Als je voor de rest je BMI wat in de gaten houdt ben je al goed bezig...
    Mensen die zeggen dat ze dik zijn, door weinig te eten zijn zeveraars. Het is gewoon hun definitie van "weinig" die niet met de werkelijkheid overeenstemt.
    Groeten,

    Polleke

    Comment


    • #17
      Re: Olijfolie of boter

      Ik gebruik doorgaans olijfolie van Delhaize (1L glazen flessen voor alle culinaire bereidingen), maar ook Becel margarine Bakken&Braden 500g kuipjes. Om vlees te bakken: Becel B&B met een scheutje olijfolie toegevoegd om aanbranden te voorkomen. Als het niet bruingebakken moet worden: olijfolie. B.v. in de wok. Denk eraan dat niet alle olijfolie geschikt is om te verhitten.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

      Comment


      • #18
        Re: Olijfolie of boter

        Hartelijk dank aan iedereen
        Laat de suggesties of persoonlijke ervaringen maar komen
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

        Comment


        • #19
          Re: Olijfolie of boter

          Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
          Zes keer eten per dag, maar stel je niet veel voor van dat eten. Twee, max. 3 stuks fruit per dag. Opgelet een banaan telt voor 2 stuks. Max. 100 gr. mager vlees/dag, boterhambeleg inbegrepen.
          Geen alcohol, limonades, zoetigheden, sauzen, .....Veel water drinken.
          Als beweging een half uur per dag wandelen.

          Ik ook zou er absoluut mee moeten beginnen.
          Muesli zonder suiker (die van den Aldi is prima)
          Platte kaas met fruit.
          Havermout met rozijnen.
          Tonijn.
          Mager vlees mag ook maar idd. beperken in hoeveelheid.

          Dieet soep > gemakkelijk zelf te maken Robert.
          (met vetarme bouillon)

          Ik ga de melkerijboter laten
          Volle melk ook.
          Snoepen....was hier erg te laatste tijd: gaat er ook uit.

          Vet en suikers moet omlaag
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

          Comment


          • #20
            Re: Olijfolie of boter

            Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
            Lijnen Theo, of beter gezegd uw conditie en lichaamsgewicht, op pijl houden doe je niet door gerechten en/of maaltijden te bereiden in echte boter of olijfolie maar doe je best door veel lichaamsbeweging te nemen
            zoals bijvoorbeeld door te sporten (fietsen, zwemmen, joggen, wandelen, fitness, spinning, etc.)

            Of eet gewoon een paar boterhammen minder want wat helpt het wanneer je vlees e.d. in olijfolie gaat bereiden omdat het "gezonder" is maar je steeds dezelfde grote porties verorberd?
            Inderdaad, het principe van het "Montignaccen", hetzelfde eten, zelfde bereidingen, maar gewoon minder in hoeveelheid.

            Comment


            • #21
              Re: Olijfolie of boter

              Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
              Als beweging een half uur per dag wandelen.
              Mijn "te voet" verplaatsingen naar het werk bedragen dagelijks al 40 minuten, eigenlijk verwaarloosbaar dus.

              Doch, mijn conditie is serieus beneden pijl. Ik ben terug beginnen fietsen, nu het weer wat warmer werd.

              Comment


              • #22
                Re: Olijfolie of boter

                Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                ....
                Ik ben terug beginnen fietsen, nu het weer wat warmer werd.
                ga ik er ook bij doen.
                moet nog wel een fiets kopen.
                maar vandaag weer een uurtje aan het strand gewandeld.
                daarna een kopje koffie genomen met appeltaart met slagroom....heerlijk genieten in de zon op een terrasje.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #23
                  Re: Olijfolie of boter

                  Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  ga ik er ook bij doen.
                  moet nog wel een fiets kopen.
                  maar vandaag weer een uurtje aan het strand gewandeld.
                  daarna een kopje koffie genomen met appeltaart met slagroom....heerlijk genieten in de zon op een terrasje.
                  grt,bouk.
                  Ha Bouk, mijn fiets is net te koop. Ik gebruik hem toch enkel maar om "naar beneden" te rijden. Het is me hier te steil omhoogfietsen. Ik loop liever
                  Touch the Earth...Gently
                  www.passionsenfrance.com

                  Comment


                  • #24
                    Re: Olijfolie of boter

                    Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    maar vandaag weer een uurtje aan het strand gewandeld.
                    daarna een kopje koffie genomen met appeltaart met slagroom....heerlijk genieten in de zon op een terrasje.
                    grt,bouk.
                    Zo hoort dat, bouk.
                    Ik denk dat ik me wel kan vinden in die levensstijl. Ik krijg er al meteen honger van

                    Comment


                    • #25
                      Re: Olijfolie of boter

                      http://nl.wikipedia.org/wiki/Rookpunt
                      http://www.cookingforengineers.com/a...f-Various-Fats

                      Ik wist niet dat boter tot 177 graden ging, maar het zal ook wel afhangen van de soort zeker.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Olijfolie of boter

                        Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                        http://nl.wikipedia.org/wiki/Rookpunt
                        http://www.cookingforengineers.com/a...f-Various-Fats

                        Ik wist niet dat boter tot 177 graden ging, maar het zal ook wel afhangen van de soort zeker.
                        Ik ook niet.
                        Wie controleert dat thuis?
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

                        Comment


                        • #27
                          Re: Olijfolie of boter

                          Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                          http://nl.wikipedia.org/wiki/Rookpunt
                          http://www.cookingforengineers.com/a...f-Various-Fats

                          Ik wist niet dat boter tot 177 graden ging, maar het zal ook wel afhangen van de soort zeker.
                          Daarom dat ik bij wokken steeds druivenpitolie gebruik.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Olijfolie of boter

                            Mijn beste vermageringskuur (voor zover ik die nodig heb) is : een maand op reis gaan.
                            Op 4 weken tijd gaan er toch gemiddeld 5 kilo af.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Olijfolie of boter

                              Even iets uit de wereld helpen: of je nu olijfolie of boter gebruikt....beiden hebben bijna evenveel calorieën. Uiteraard zijn onverzadigde oliën beter voor je hart en vaten. Sterker nog: 100 gram boter bevat minder calorieën dan 100 gram olijfolie. De reden is dat boter normaal gezien 15-20 % water bevat. Ook olijfolie dient dus met mate te worden gebruikt om de calorieopname te beperken. Als je kijkt naar de vetsamenstelling is zelfs reuzel (smout), dat toch een dierlijk vet is, veel beter dan boter en zelfs het plantaardige kokosvet, dat op sommige alternatieve sites de hemel in wordt geprezen. Reuzel bevat is namelijk rijk aan mono-onverzadigde vetzuren, die ook in olijfolie zitten, terwijl boter en kokosvet enorm veel verzadigde vetzuren bevatten. En dan spreken niet eens over de ongezonde transvetzuren in margarines (hoewel dit met de nieuwste technieken al behoorlijk verminderd is).

                              Kortom: willen afvallen door boter te vervangen met olijfolie is dus compleet nutteloos. Het is gezonder, maar de calorieopname is nog altijd evenveel en misschien zelfs meer.
                              Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

                              Comment


                              • #30
                                Re: Olijfolie of boter

                                Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht
                                Even iets uit de wereld helpen: of je nu olijfolie of boter gebruikt....beiden hebben bijna evenveel calorieën. Uiteraard zijn onverzadigde oliën beter voor je hart en vaten. Sterker nog: 100 gram boter bevat minder calorieën dan 100 gram olijfolie. De reden is dat boter normaal gezien 15-20 % water bevat. Ook olijfolie dient dus met mate te worden gebruikt om de calorieopname te beperken. Als je kijkt naar de vetsamenstelling is zelfs reuzel (smout), dat toch een dierlijk vet is, veel beter dan boter en zelfs het plantaardige kokosvet, dat op sommige alternatieve sites de hemel in wordt geprezen. Reuzel bevat is namelijk rijk aan mono-onverzadigde vetzuren, die ook in olijfolie zitten, terwijl boter en kokosvet enorm veel verzadigde vetzuren bevatten. En dan spreken niet eens over de ongezonde transvetzuren in margarines (hoewel dit met de nieuwste technieken al behoorlijk verminderd is).

                                Kortom: willen afvallen door boter te vervangen met olijfolie is dus compleet nutteloos. Het is gezonder, maar de calorieopname is nog altijd evenveel en misschien zelfs meer.
                                Dat is het nu
                                Soya?
                                Toch maar Becel?
                                Ubi bene, ibi patria.
                                BD0388BE
                                Een website

                                Comment

                                Working...
                                X