Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Muziek-installatie testen - welke nummers ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Muziek-installatie testen - welke nummers ?

- die bovengrens hangt af van:
    - wat je zelf redelijk noemt
    - de ruimte die je moet vullen (een kamer van 4x4 is geen kamer van 10x5)
    - op welke manier je die wil vullen (multi-channel, 120 dB permanent, rustige luistermuziek, ...)

- klein deel techniek en uitvoering, heel groot deel marketing. Als je een versterker wil maken die zijn electrisch vermogen in moeilijke belastingen (sommige luisprekers) permanent kan aanhouden, dan ga je meer moeten investeren in grotere transfo's, meer/"zwaardere" uitgangstransistors etc. Goeie connectoren kosten ook meer, stevige mechanica ook. Maar dan is er een heel stuk dat komt door marketing en vooral imago. Een kast uit een stuk metaal gefreest kost een pak meer maar is eigenlijk de prijs niet waard voor wat het moet dienen. Een goede kwaliteit weerstanden ruim gedimensioneerd kost meer dan de doorsnee component maar niet-inductief gewikkelde tantaalfolie in een inox behuizing brengt niet dan kosten en iets dat goed klinkt in de reviews.

- kabels, zou zeggen enkele % max.

- dat gaat voornamelijk van de luisprekers afhangen vrees ik en een beetje van de versterker (hoe die met de luidspreker overweg kan). Eigenlijk zou elke muziek steeds hetzelfde moeten klinken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door qurodenam Bekijk bericht
      1) kies muziek die je kent. klinkt het beter dan je gewoon was? goed. geen merkbaar verschil? denk na voor je koopt.

met muziek die je niet kent, kan je je alles laten wijsmaken. "op deze installatie hoor je de zangeres naar adem happen." kans is groot dat je dat op een andere installatie net zo goed hoort.

2) dubbelblindproeven zijn schaars, nochtans het beste middel om iets aan te tonen
      3) als je net een fortuin aan kabels hebt uitgegeven, ga je natuurlijk de muziek anders ervaren. je brein beschermt zichzelf tegen de realisatie dat je net in lucht geïnvesteerd hebt
      Ik ken deze poster niet maar ik heb respect voor zijn analytisch vermogen. Echt.
      Wie o wie gaat er eerst naar een ORL arts voor een audiogram ? Dat kost een fractie van de installatie en kan je immens veel kosten besparen.
      Ik ben meerdere malen naar een voordracht geweest van Prof Vinck (3x) en ik heb daar veel geleerd, niet in het minst dat gehoorschade niet meer geneest (toch niet op bepaalde frequenties).

Ik heb bepaald veel slijpmachines, zaagmachines, klopboormachines, grasmachines in handen gehad, steeds zonder bescherming (stom genoeg) en daar betaal ik nu de tol voor.
      Vinck probeert -op zijn klassieke stijl en dat is onverwacht een toontest uit bij onze 16 jarigen. Bij 16.000 Hz greep de helft naar de oren, de andere helft begreep er niks van en zat verwonderd rond te kijken.
      En dan zouden de laatste 2 meter voedingkabel een beduidend verschil maken op .... jarige leeftijd. Laat me niet lachen.

Trouwens : dubbelblind wordt altijd uitgevoerd met een significant statistische populatie onder strikte controle.
      Iemand die persoonlijk een "dubbelblindproef" onderneemt telt wetenschappelijk gewoonweg niet mee, is dat nu zo moeilijk te begrijpen ?

Een enkele dubbelblind met gebedsgeneeskunde, iedereen akkoord ?
      Waarom dan eenzelfde met gouden kabels wél geloven ?

Hoe zotter de claims, hoe strenger de tests lijkt me een gezond principe. Alleen, in het Engels klinkt dit nog veel serieuzer :-)

"You cannot proove the impossible" is een gezond principe. Ik kan NIET bewijzen dat er vannacht GEEN pilificatrix op mijn dak zat. Punt.
      Ik voel me ook niet geroepen om te bewijzen dat cryogeengekoelde PlatinaIridiumkabels een beduidende meerwaarde creëren voor een ongeoefend oor boven de 50 jaar.

Statistische bewijslast ligt bij de onafhankelijk bewerende partij.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
        - die bovengrens hangt af van:
        - wat je zelf redelijk noemt
        - de ruimte die je moet vullen (een kamer van 4x4 is geen kamer van 10x5)
        - op welke manier je die wil vullen (multi-channel, 120 dB permanent, rustige luistermuziek, ...)

- klein deel techniek en uitvoering, heel groot deel marketing. Als je een versterker wil maken die zijn electrisch vermogen in moeilijke belastingen (sommige luisprekers) permanent kan aanhouden, dan ga je meer moeten investeren in grotere transfo's, meer/"zwaardere" uitgangstransistors etc. Goeie connectoren kosten ook meer, stevige mechanica ook. Maar dan is er een heel stuk dat komt door marketing en vooral imago. Een kast uit een stuk metaal gefreest kost een pak meer maar is eigenlijk de prijs niet waard voor wat het moet dienen. Een goede kwaliteit weerstanden ruim gedimensioneerd kost meer dan de doorsnee component maar niet-inductief gewikkelde tantaalfolie in een inox behuizing brengt niet dan kosten en iets dat goed klinkt in de reviews.

- kabels, zou zeggen enkele % max.

- dat gaat voornamelijk van de luisprekers afhangen vrees ik en een beetje van de versterker (hoe die met de luidspreker overweg kan). Eigenlijk zou elke muziek steeds hetzelfde moeten klinken.
        Grotendeels ga ik akkoord met wat je schrijft. Ik geef de meeste fabrikanten wel iets meer het voordeel van de twijfel, en dan zeker de kleinere die soms baanbrekend werk leveren dat dan door de grotere spelers opgepikt wordt. Uiteraard hoed ik me ook voor extreme excessen die hier soms worden aangehaald om deze mooie hobby in het belachelijke te trekken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
          Grotendeels ga ik akkoord met wat je schrijft. Ik geef de meeste fabrikanten wel iets meer het voordeel van de twijfel, en dan zeker de kleinere die soms baanbrekend werk leveren dat dan door de grotere spelers opgepikt wordt. Uiteraard hoed ik me ook voor extreme excessen die hier soms worden aangehaald om deze mooie hobby in het belachelijke te trekken
          Wel, ik geef eerder het middenveld de eer en de pluimen die ze verdienen. Even mijn standpunt verduidelijken...

De hele groten hebben het vaak van naambekendheid, opgebouwd over de jaren, en de eigenlijk toch wel goede prijs/kwaliteit. Meeste is niets uitzonderlijk en er worden hier en daar wat bochten afgesneden om de kosten te drukken. Alhoewel ook niet te veralgemenen want sommigen onder hen hebben nog wel een of andere goede/correcte reeks in hun gamma. En een aantal van die hele groten weten echt wel waar ze mee bezig zijn, ook op technologisch en wetenschappelijk vlak. Alhoewel dat misschien minder is dan pakwek 30-40 jaar geleden.

De "high-end" daarentegen moeten het vaak hebben van exclusiviteit, pseudo-wetenschap en mode. Vaak zijn het ook (electronische) concepten waarvan geweten is dat ze eigenlijk niets te bieden hebben behalve dat ze esoterisch klinken omdat ze bij het grote publiek ongekend zijn. Zaken die vroeger al verkend zijn en ongeschikt bevonden maar die met wat dubbelspraak er toch bijzonder voorkomen. Daarbij denk ik dan aan single-ended lampenversterkers, absurde herklokking schema's, alle mogelijke kabel fantasieën, open loop versterkers, exotische materialen, bizarre voedingssystemen etc.

Tussen de twee zit een heel middenveld dat wel degelijk heel goede producten levert aan een -weliswaar hogere- prijs maar die verantwoord is. Zowel wat concept betreft als aandacht voor uitvoering. Daar ga je enkel zaken vinden die bewezen hebben dat ze nut hebben maar bvb wel teveel kosten om bij de grote massaproducenten gebruikt te worden. Spijtig genoeg zijn die vaak niet zo baanbrekend als de hele groten. Maar ze kunnen wel aandacht besteden aan wat meer details.

Enkel persoonlijke mening en gevoel.

Comment

Effe Frank bedanken voor DIT lijstje.
            Zit écht goede "test-muziek" tussen en de meeste nummers vind ik nog mooi ook !!!

Top 20 best klinkende albums aller tijden

1. Amused to Death - Roger Waters (1992)
            2. Touch - Yello (2009)
            3. Acoustic Live - Nils Lofgren (1997)
            4. Metallica – Metallica (Black Album) (1991)
            5. Dark Side of The Moon - Pink Floyd (1973)
            6. The Colour of Spring - Talk Talk (1986)
            7. Sir John Alot - John Renbourn (1968)
            8. Jazz at the Pawnshop - Diverse artiesten (1977)
            9. Wish You Were Here - Pink Floyd (1975)
            10. Live in Paris - Diana Krall (2002)
            11. Live at Carnegie Hall - Harry Belafonte (1989)
            12. Moon Safari - Air (1998)
            13. The Girl in the Other Room - Diana Krall (2004)
            14. Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band - The Beatles (1967)
            15. Deadwing - Porcupine Tree (2005)
            16. Frances The Mute - The Mars Volta (2005)
            17. Kind of Blue – Miles Davis (1959)
            18. Architecture & Morality - Orchestral Manoeuvres in the Dark (1981)
            19. Seldom Seen Kid - Elbow (2008)
            20. My One and Only Thrill - Melody Gardot (2010)
            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
            Si non, on devient bonbon
            Et les gens nous mangent !"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
              Enkele vragen voor de kenners:

Waar ligt de zinnige bovengrens qua budget voor een uitstekende stereoset?

Wat maakt de "betere" componenten zoveel beter en duurder?

Hoeveel geld mag je aan kabels spenderen?

Waarom klinkt een bepaald genre muziek niet goed op de ene set en op de andere wel?

Die bovengrens bepaal je zelf. Je kan voor zowat elk budget (behalve super laag) wel iets vinden dat "uitstekend" is. Alleen hebben veel de neiging in de loop van de tijd hun norm daarvoor steeds maar aan te passen...
              Eigenlijk is het veel beter om iets te kopen en er dan content naar te luisteren : er zijn veel van die audiophielen, die nooit content zijn en continu op een analytische manier zitten te luisteren om toch maar een fout te vinden die dan (meestal voor veel geld) opgelost wordt...

Dat het steeds duurder wordt is logisch en geldt voor alles wat je koopt. Een Dacia is een degelijke auto, maar waarschijnlijk is een VW golf beter. Maar een Audi A4 is nog beter en een Mercedes S-klasse waarschijnlijk ook vergeleken met dat audi'tje...
              Probleem is, dat je op een bepaald kostenplaatje, de kwaliteit al zo hoog hebt gelegd, dat nog beter, echt veel te duur wordt. Wil en kun je dat betalen, dan doe je dat, maar of het echt nuttig is, is heel iets anders.

Als je bij een gekend merk als B&W kijkt : dan heb je hun basisset (de 6 serie) die behoorlijk speelt, maar heel "matig" is afgewerkt en betaalbaar is. Hun CM serie is duidelijk beter afgewerkt, de klank is beter (vergelijk een CM 10 S2 met een 683 S2 en je zal het wel zien en horen). Maar de prijs is ook meer dan 2x hoger.
              B&W doet ook een bescheiden poging in het high end segment (hun nieuwe 802D3 is een 22000 euro per paar), is effectief nog beter dan die CM 10. Maar of het prijsverschil (die CM 10's zitten op een 3600 euro) het waard is ???
              En uiteraard is het niet bijster verstandig dergelijke dingen aan te sluiten op een versterker van 500 euro...

In plaats van je geld in kabels en andere "fabels" te investeren, doe je dat veel beter in de juiste plaatsing van de luidsprekers en de akoestiek van de ruimte : dat is veel goedkoper en haalt stukken meer resultaat...
              Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                Eigenlijk is het veel beter om iets te kopen en er dan content naar te luisteren : er zijn veel van die audiophielen, die nooit content zijn en continu op een analytische manier zitten te luisteren om toch maar een fout te vinden die dan (meestal voor veel geld) opgelost wordt...
                Er zijn er die steeds de laatste niewe DSLR willen hebben, anderen het laatste nieuw model van wagen en anderen de beste snufjes op gebied van audio.

Is dat voor iedereen nodig?
                Inderdaad niet, er zijn mensen die met minder tevreden zijn.

Het antwoord hangt af van de persoon aan wie je het vraagt ... is dat een maniak op dat gebied, dan zal die ook volgens zijn vereisten of voorkeur antwoorden.

Vraag aan iemand met een 5D MKIII welk toestel goed is en hij zal antwoorden dat een 5D MKIII aanbevolen kan worden.
                Iemand anders dat héél tevreden is met een goedkope pocketcamera zal al eerder antwoorden dat je daarmee ook foto's kan nemen en de rest overdreven is of weggegooid geld.

Iedereen heeft het recht de lat daar te leggen waar hij wil, voor de ene is dat heel hoog en voor de andere heel laag ... en dan heb je ook de gemiddelde.

De ene heeft misschien een voedingskabel gekocht van 1000€ maar is tevreden met een Dacia, de andere gebruikt de bijgeleverde goedkope kabel maar rijdt liever met een BMW M4.

Ieder zijn ding volgens zijn budget en goesting.
                Als die dure High End zijn ding is, laat hem er gelukkig mee zijn.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Ieder zijn ding volgens zijn budget en goesting.
                  Als die dure High End zijn ding is, laat hem er gelukkig mee zijn.
                  Dat laatste is jammer genoeg het probleem : er zijn er veel die nooit content zijn, met wat ze hebben...
                  Groeten,

Polleke

Comment

Dat laatste is jammer genoeg het probleem : er zijn er veel die nooit content zijn, met wat ze hebben...
                    En heeft daar iemand last van buiten "eventueel" hun eigen portemonnee of hun partner? 😆

Het doet alvast de commerce draaien en dat is positief.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Tja, is dat niet een beetje met elke hobby.
                      Er zijn ook mensen die "verzamelen" ( kan om het even wat zijn ) - na jaren een mooie collectie uitbouwen, maar ooit zullen ze die moeten achterlaten op het moment dat ze dezelfde reis moeten aanvatten als Elckerlyc...

Geheugensteuntje

Vanuit de hemel ziet God dat de mensen zondig leven. Hij roept de Dood bij zich: Elckerlijc (Iedereen) moet verantwoording afleggen over zijn leven. De Dood gaat naar Elckerlijc en zegt hem dat hij een pelgrimstocht moet maken (dat wil hier zeggen: zal sterven). Hij probeert nu zonder succes de Dood om te kopen. Zonder uitstel moet hij op reis. Wel mag hij reisgenoten meenemen. Elckerlijc vraagt Gheselscap, Maghe, Neve (vrienden en familie) en Tgoet (Bezit) mee op reis, maar zo gauw ze door hebben wat de ware bestemming is, haken ze af. Dan ontmoet Elckerlijc De Doecht (Deugdzaamheid) maar hij is te zwak. Kennise (Zelfkennis), de zuster van Doecht, brengt Elckerlijc nu bij Biechte, en nadat hij boete heeft gedaan is Doecht weer aangesterkt. Nu vergezellen ook Scoenheit, Vroescap (Wijsheid), Cracht en Vijf Sinnen (Zintuigen) Elckerlijc op zijn tocht. Deze stelt zijn testament op en gaat naar een priester om de laatste sacramenten te ontvangen. Als hij ten slotte bij het graf aankomt laten alle reisgenoten Elckerlijc in de steek, met uitzondering van Doecht, die tot in de dood meegaat en hem zal aankondigen bij God. Een engel brengt de ziel van Elckerlijc naar de hemel. In de epiloog volgt de moraal: laten we bidden dat iedereen zonder zonden voor God verschijnt
                      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                      Si non, on devient bonbon
                      Et les gens nous mangent !"

Comment

In plaats van je geld in kabels en andere "fabels" te investeren, doe je dat veel beter in de juiste plaatsing van de luidsprekers en de akoestiek van de ruimte : dat is veel goedkoper en haalt stukken meer resultaat...
                        Wat kent de gemiddelde audio liefhebber nu van akoestiek? En wie mag van zijn partner de plaatsing van de luidsprekers EN de luisterpositie volledig vrij kiezen voor het beste resultaat? Dan trek ik "stukken meer" heel heel sterk in twijfel.

Mijn ervaring met akoestiek is dat in de gemiddelde woonkamer vooral de lage tonen door staande golven voor problemen zorgen. Die kunnen enkel opgelost worden door flinke bass traps en diffusiepanelen op strategische plaatsen te zetten waar uiteindelijk geen enkele huisvrouw akkoord mee zal gaan. Een minder goede maar veel elegantere oplossing is een subwoofer-satelliet systeem waarbij de satellieten door natuurlijke afval van de bas ongefilterd op een hoogwaardige versterker worden aangesloten zodat het signaal niet aangetast wordt. De bas wordt dan door een actieve subwoofer met ruimtecorrectie weergegeven zodat tenminste alle storende ruimteresonanties afgevlakt worden. Bij mijn AV set heb ik dit zo gedaan met heel deftige resultaat.

Niettegenstaande al deze akoestische ingrepen klinkt mijn relatief bescheiden high-end set bij dezelfde muziek nog stukken opener, fijner, dynamischer, ruimtelijker en muzikaler. Zelf mijn vrouw met gehoorbeschadiging (beroepsmatig) zal dit bevestigen. Ben ik nooit tevreden en zoek ik continu naar verbetering? Super tevreden ben ik ermee! Wel pas nog een upgrade van €169 gedaan met onmiddellijk resultaat Luister ik analytisch? Uiteraard deels wel maar iedereen die voor zijn set gaat zitten om te luisteren, zal regelmatig wel eens analytisch trekjes vertonen. Zelfs jij zal dit niet kunnen ontkennen.

Net zoals bij auto's is de duurste high-end het platform om de nieuwste materialen, technieken en ontwerpen te introduceren. Wees er dankbaar om dat rijkere liefhebbers deze spullen willen kopen want in de volgende generaties sijpelen die evoluties door in de mainstream componenten mits grootschaliger productie en gerichte cost cutting

"Fabels" vind je vooral bij de audio esoterica. Het is aan de gebruiker om deze te doorprikken.
                        Last edited by frank207be; 11 maart 2016, 20:14. Reden: meer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                          Effe Frank bedanken voor DIT lijstje.
                          Zit écht goede "test-muziek" tussen en de meeste nummers vind ik nog mooi ook !!!

Top 20 best klinkende albums aller tijden

1. Amused to Death - Roger Waters (1992)
                          2. Touch - Yello (2009)
                          3. Acoustic Live - Nils Lofgren (1997)
                          4. Metallica – Metallica (Black Album) (1991)
                          5. Dark Side of The Moon - Pink Floyd (1973)
                          6. The Colour of Spring - Talk Talk (1986)
                          7. Sir John Alot - John Renbourn (1968)
                          8. Jazz at the Pawnshop - Diverse artiesten (1977)
                          9. Wish You Were Here - Pink Floyd (1975)
                          10. Live in Paris - Diana Krall (2002)
                          11. Live at Carnegie Hall - Harry Belafonte (1989)
                          12. Moon Safari - Air (1998)
                          13. The Girl in the Other Room - Diana Krall (2004)
                          14. Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band - The Beatles (1967)
                          15. Deadwing - Porcupine Tree (2005)
                          16. Frances The Mute - The Mars Volta (2005)
                          17. Kind of Blue – Miles Davis (1959)
                          18. Architecture & Morality - Orchestral Manoeuvres in the Dark (1981)
                          19. Seldom Seen Kid - Elbow (2008)
                          20. My One and Only Thrill - Melody Gardot (2010)
                          Van Mars Volta had ik nog nooit eerder gehoord. Ik heb hiervoor Youtube en Wikipedia geraadpleegd maar dit bracht niet veel verheldering. Ik zou bv Patricia Barber met Café Blue in de plaats verkiezen

Comment

Working...
                          X