Re: Afstand tot Mars (uitgedrukt in pixels)
En daar zit nu net het probleem hé. Daarom dat ze op die website ook een pixel gebruiken. Een pixel is namelijk altijd hetzelfde, ook al zie je die pixel op jouw scherm misschien als 0,3mm en ik als 0,265mm, een pixel blijft een pixel.
Een pixel op zijn eigen is een maatstaf die veranderlijk is maar toch op elk scherm hetzelfde resultaat geeft in verhouding van dat scherm.
Op jou scherm zal de aarde dus 30mm groot zijn, terwijl hij op mijn scherm 26,5mm groot is. (100 pixels = de grote van de aarde.)
Laten we de cijfers kleiner houden dan de afstand van de aarde tot mars voor ons gemak. Oké?
Laten we zeggen dat ik een foto laat zien waar er een grasspriet opstaat die in de werkelijkheid 10cm groot is, en die 30cm is verwijderd van een andere grassprietje van 15cm groot.
Wel, als ik nu tegen jou zeg dat 100 pixels gelijk is aan dat grassprietje van 10cm. Dan is 1 pixel = 0,1cm of 1mm. Om de afstand van 30cm te overbruggen heb ik dan natuurlijk 300 pixels nodig. (100px = 10cm, dus 300px = 30cm.)
Maar nu komt het gegeven waar de meeste over struikelen omdat zij zeggen dat een pixel geen vaste waarde heeft. En daarin hebben ze gelijk. MAAR... elk scherm afzonderlijk heeft dus wel een vaste waarde ivm zijn pixel grote. Hoe je het nu ook draait of keert. Bij mijn scherm is dat 0,265mm.
Vertrekkende van mijn scherm krijgen we dan het volgende:
Dat grassprietje dat op die foto staat, zal op mijn scherm een afmeting hebben van 2,65cm (0,265mm * 100 pixels = 26,5mm of 2,65cm.)
De afstand tussen beide sprietjes is op mijn scherm 7,95cm. (0,265mm * 300 pixels = 79,5mm of 7,95cm.)
Ik ga nu aannemen dat de pixels op jou scherm dus 0,3mm groot zijn: (Je kan de echte waarde in je technisch fiche vinden of altijd zelf bereken natuurlijk.)
Dat grassprietje dat op de foto staat, zal op jou scherm een afmeting hebben van 3cm (0,3mm * 100 pixels = 30mm of 3cm.)
De afstand tussen beide sprietjes is op jou scherm 9cm. (0,3mm * 300 pixels = 90mm of 9cm.)
Dus, we krijgen op beide schermen een ander beeld te zien.
MAAR!!! En hier draait het net om door aan pixels fictieve waarde toe te kennen.
De verhouding tussen de afstanden en de grote van het grassprietje zijn wel hetzelfde gebleven. Als je de lengte van dat grassprietje neemt in beide foto's, dan zal dat sprietje net 3x kunnen geplaatst worden tussen beide sprietjes. (in lengte richting!) En daar gaat het net allemaal om. Verhoudingen... alhoewel we beide een andere afbeelding zien ivm grote, zijn de verhoudingen wel hetzelfde.
Daarom dat de maker van die website ook zegt dat hij 100 pixels gelijkstelt aan de diameter van de aarde. En de aarde wordt op het scherm afgebeeld als 100 pixels breed, wat een werkelijke afstand van 12756KM moet voorstellen. 1 pixel is dan 127,56KM. De werkelijke grote van die pixel speelt dan geen rol meer, want 1 pixel blijft sowieso 1 pixel op elk scherm, onafhankelijk van de werkelijke grote van die pixel op dat specifieke scherm.
Dus de grote van de maan en mars zal in werkelijke centimeters verschillen van scherm tot scherm, maar de verhoudingen zullen wel dezelfde zijn. Is de aarde groter op jouw scherm dan op mijn scherm, dan zal de maan en mars in dezelfde factor groter zijn op jouw scherm dan op mijn, waardoor je eigenlijk toch hetzelfde beeld krijgt op het niveau van schaal.
En de tijd die nodig is, om in de browser te scrollen van de aarde naar mars zal ook even lang duren, terwijl de centimeters verschoven wel zal verschillen. Dit is omdat bij het programmeren van het scrollen, men gaat zeggen dat er elke seconde X aantal pixels moet worden verschoven naar beneden. Hoe groot die pixels zijn speelt geen rol, want die blijven op elk scherm even veel. Enkel de werkelijke fysieke afstand kan verschillen door de grote van de pixels van je scherm.
MAAR... en ik kan dit niet genoeg vermelden... de verhoudingsfactor blijft op elk scherm wel hetzelfde. 1 pixel zal altijd 1 pixel zijn, zelfs als die pixel een andere afmeting heeft op verschillende schermen.
En dit is de simpelste manier hoe ik dit kan uitleggen.
Ik zou echt niet meer weten hoe ik dit nog duidelijker kan maken.
Terwijl sommige zeggen dat een pixel geen fysieke afmeting heeft, hebben ze gedeeltelijk gelijk. 1 pixel heeft inderdaad niet altijd dezelfde fysieke afmeting, maar het heeft een afmeting sowieso. Indien dit niet het geval zou zijn, dan zou je ook nooit verschillende afmetingen in schermen kunnen hebben die toch met dezelfde resolutie werken.
Oorspronkelijk geplaatst door Koeno
Bekijk bericht
Een pixel op zijn eigen is een maatstaf die veranderlijk is maar toch op elk scherm hetzelfde resultaat geeft in verhouding van dat scherm.
Op jou scherm zal de aarde dus 30mm groot zijn, terwijl hij op mijn scherm 26,5mm groot is. (100 pixels = de grote van de aarde.)
Laten we de cijfers kleiner houden dan de afstand van de aarde tot mars voor ons gemak. Oké?
Laten we zeggen dat ik een foto laat zien waar er een grasspriet opstaat die in de werkelijkheid 10cm groot is, en die 30cm is verwijderd van een andere grassprietje van 15cm groot.
Wel, als ik nu tegen jou zeg dat 100 pixels gelijk is aan dat grassprietje van 10cm. Dan is 1 pixel = 0,1cm of 1mm. Om de afstand van 30cm te overbruggen heb ik dan natuurlijk 300 pixels nodig. (100px = 10cm, dus 300px = 30cm.)
Maar nu komt het gegeven waar de meeste over struikelen omdat zij zeggen dat een pixel geen vaste waarde heeft. En daarin hebben ze gelijk. MAAR... elk scherm afzonderlijk heeft dus wel een vaste waarde ivm zijn pixel grote. Hoe je het nu ook draait of keert. Bij mijn scherm is dat 0,265mm.
Vertrekkende van mijn scherm krijgen we dan het volgende:
Dat grassprietje dat op die foto staat, zal op mijn scherm een afmeting hebben van 2,65cm (0,265mm * 100 pixels = 26,5mm of 2,65cm.)
De afstand tussen beide sprietjes is op mijn scherm 7,95cm. (0,265mm * 300 pixels = 79,5mm of 7,95cm.)
Ik ga nu aannemen dat de pixels op jou scherm dus 0,3mm groot zijn: (Je kan de echte waarde in je technisch fiche vinden of altijd zelf bereken natuurlijk.)
Dat grassprietje dat op de foto staat, zal op jou scherm een afmeting hebben van 3cm (0,3mm * 100 pixels = 30mm of 3cm.)
De afstand tussen beide sprietjes is op jou scherm 9cm. (0,3mm * 300 pixels = 90mm of 9cm.)
Dus, we krijgen op beide schermen een ander beeld te zien.
MAAR!!! En hier draait het net om door aan pixels fictieve waarde toe te kennen.
De verhouding tussen de afstanden en de grote van het grassprietje zijn wel hetzelfde gebleven. Als je de lengte van dat grassprietje neemt in beide foto's, dan zal dat sprietje net 3x kunnen geplaatst worden tussen beide sprietjes. (in lengte richting!) En daar gaat het net allemaal om. Verhoudingen... alhoewel we beide een andere afbeelding zien ivm grote, zijn de verhoudingen wel hetzelfde.
Daarom dat de maker van die website ook zegt dat hij 100 pixels gelijkstelt aan de diameter van de aarde. En de aarde wordt op het scherm afgebeeld als 100 pixels breed, wat een werkelijke afstand van 12756KM moet voorstellen. 1 pixel is dan 127,56KM. De werkelijke grote van die pixel speelt dan geen rol meer, want 1 pixel blijft sowieso 1 pixel op elk scherm, onafhankelijk van de werkelijke grote van die pixel op dat specifieke scherm.
Dus de grote van de maan en mars zal in werkelijke centimeters verschillen van scherm tot scherm, maar de verhoudingen zullen wel dezelfde zijn. Is de aarde groter op jouw scherm dan op mijn scherm, dan zal de maan en mars in dezelfde factor groter zijn op jouw scherm dan op mijn, waardoor je eigenlijk toch hetzelfde beeld krijgt op het niveau van schaal.
En de tijd die nodig is, om in de browser te scrollen van de aarde naar mars zal ook even lang duren, terwijl de centimeters verschoven wel zal verschillen. Dit is omdat bij het programmeren van het scrollen, men gaat zeggen dat er elke seconde X aantal pixels moet worden verschoven naar beneden. Hoe groot die pixels zijn speelt geen rol, want die blijven op elk scherm even veel. Enkel de werkelijke fysieke afstand kan verschillen door de grote van de pixels van je scherm.
MAAR... en ik kan dit niet genoeg vermelden... de verhoudingsfactor blijft op elk scherm wel hetzelfde. 1 pixel zal altijd 1 pixel zijn, zelfs als die pixel een andere afmeting heeft op verschillende schermen.
En dit is de simpelste manier hoe ik dit kan uitleggen.
Ik zou echt niet meer weten hoe ik dit nog duidelijker kan maken.
Terwijl sommige zeggen dat een pixel geen fysieke afmeting heeft, hebben ze gedeeltelijk gelijk. 1 pixel heeft inderdaad niet altijd dezelfde fysieke afmeting, maar het heeft een afmeting sowieso. Indien dit niet het geval zou zijn, dan zou je ook nooit verschillende afmetingen in schermen kunnen hebben die toch met dezelfde resolutie werken.

Comment